Op 29 april 2022 09:37:33 schreef -chefke-:
[...]

Wie heeft dit nu weer bedacht... weghalen dat ding daar... Die wordt zo geen 5 jaar oud...

Die goodwe hokken zijn met hun wifi echt krengen... maar als het werkt dan werkt het...

Dat zei de leverancier dus ook. Ik heb contact met ze gehad en nogmaals gevraagd of deze installatie zo goed is. Men stelt dat het buiten plaatsen prima kan, het ding (Omvormer) is ervoor gemaakt.
En inderdaad is hun stelling dat je - als het werkt - er niet meer naar om hoeft te kijken.
Ik heb voor een second opinion Goodwe benadert, maar die hebben nog niet gereageerd (alleen voor installateurs hebben ze een NL service. De eindgebruiker wordt omgeleid naar een Engelstalige afdeling, maar die is vanwege 'drukte' niet bereikbaar).

Het probleem met de Wifi van Goodwe is dat het signaal erg zwak is. Je moet op niet meer dan 10 meter dan het ding vandaan zitten op nog 2 'streepjes' te krijgen.
Met een schoorsteen buiten moet je de ontvanger welhaast aan het raam hangen.

De omvormer is waterdicht (IP65 - sproeidicht), dus waarom dat regenkapje erboven gemaakt is is mij een raadsel. In dit geval is de zon de grote boosdoener omdat je daarmee op een zonnige dag boven de specificatie van maximaal 60 graden heengaat.

- Correctie - bericht onjuist

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (97%)]

dat kapje is eerder slecht als goed, deze omvormers hebben een grote koelplaat achter, zo koelt de omvormer dus slecht. een evt dakje moet hoger van de bovenkant af zitten zodat koellucht erdoor kan gaan.

Vanmorgen is de Wifi weer uitgevallen. Geen SSID van de omvormer meer.
Hoe wordt zo'n omvormer eigenlijk gevoed? Heeft die een eigen 230V aansuiting?
Of gaat dat via de panelen (met evt een accu voor 's nachts?)

De mijne gaat snachts ook 100% offline, lijkt of het hele apparaat gevoed wordt vanuit de panelen

Dus met een beetje 'geluk' reset het apparaat zich weer na een nachtje, omdat hij dan geen voeding meer krijgt?

Het uitvallen ontstond nadat ik de SSID van de omvormer wilde koppelen aan mijn extender. Ineens is dus de Wifi van de omvormer weg. Rara.

In de meterkast is een blok met 4 automaten met een brug geplaatst voor de zonnepanelen. Die gaan dus allemaal tegelijk uit (als dat zou voorkomen).
Ik ben nog steeds geneigd die dingen een keer uit te zetten en weer aan. Maar ben daar aan de andere kant ook weer huiverig voor. Wat haal ik me dan op de hals?

Op 28 april 2022 11:21:46 schreef Boudie:
Monitoren van de teruglevering kan ook via de P1 poort op je sluwe meter.
Ik lees die uit met een Raspberry Pi en een eigen webpagina daarop.
Leuk voor de hobby en niet heel erg moeilijk om te maken.

Overigens doe ik dat alleen om te zien hoeveel mijn EV laadbox gebruikt; die heeft een aparte meter en lees ik ook uit met Raspberry Pi.
Zonnepanelen heb ik niet.
[bijlage]

Misschien moet ik deze weg wel bewandelen ipv dat Wifi met die omvormer en externe servers.
Ik lees de P1 poort van de slimme meter. en een raspberry Pi.
Is daar wellicht nog een andere variant mogelijk? Ik las iets van uMeter. Maar daar vragen ze je letterlijk het hemd van het lijf om een account te maken (tot zo ongeveer mijn bloeddruk aan toe..).
Dat leek me niks.

Op 30 april 2022 10:44:10 schreef Bavelt:
Het uitvallen ontstond nadat ik de SSID van de omvormer wilde koppelen aan mijn extender. Ineens is dus de Wifi van de omvormer weg. Rara.

dat is zo ongeveer bij al dat soort apparatuur?
Stelt wat in, drukt save, ding reboot, verbinding weg, klinkt normaal, duurt 3 min voordat je er weer bij kunt (al dan niet via zijn nieuwe adres)

Op 30 april 2022 10:56:18 schreef DK:
[...] dat is zo ongeveer bij al dat soort apparatuur?
Stelt wat in, drukt save, ding reboot, verbinding weg, klinkt normaal, duurt 3 min voordat je er weer bij kunt (al dan niet via zijn nieuwe adres)

Verdraaid, hij is weer online gekomen. Duurde wel ongeveel 1,5 uur ipv 3 minuten. :>

1e keer internet?
Ding zal updates opgehaald hebben

Nee, hij draait nu 3 dagen. Ik las dat je ipv een Wifi Module ook een LAN module had kunnen nemen. Dat was nauurlijk mooier geweest, UTP kabeltje door de dakafvoer erbij en aansluiten op de PC.
Maar het spul zit er nu al. Helaas Pindakaas zal ik dan maar denken.

Wat ik wel een grappige vond, is een oplossing met een Raspberry Pi.
Ik heb nog nooit met zo'n ding gewerkt, maar is misschien wel leuk.

Om hiermee te beginnen: wat (welk type) kan iemand mij aanraden? Ik zag dat zo'n ding al vanaf € 59 te koop is.

Op 30 april 2022 11:19:56 schreef Bavelt:
Om hiermee te beginnen: wat (welk type) kan iemand mij aanraden? Ik zag dat zo'n ding al vanaf € 59 te koop is.

Ik zou altijd voor een 3B+ of 4B gaan. Alleen zijn ze niet te krijgen door het wereldwijde chip tekort. (Of je betaald de hoofdprijs)

De P1 en inverter van mij loopt via een Orange Pi Zero. Geen idee hoe de verkrijgbaarheid daarvan nu is. Maar het zou ook met een Arduino moeten kunnen. Hoewel die dan weer niet UTP heeft standaard.

Op 30 april 2022 13:13:20 schreef harry64:
De P1 en inverter van mij loopt via een Orange Pi Zero. Geen idee hoe de verkrijgbaarheid daarvan nu is. Maar het zou ook met een Arduino moeten kunnen. Hoewel die dan weer niet UTP heeft standaard.

Ik werk zelf veel met PIC's i.c.m. MikroBasic. Dat zou dan dus ook moeten kunnen.
Maar het uitlezen van die P1 poort, gaat dat via een bepaald protocol?

Op 30 april 2022 11:19:56 schreef Bavelt:
Nee, hij draait nu 3 dagen. Ik las dat je ipv een Wifi Module ook een LAN module had kunnen nemen. Dat was nauurlijk mooier geweest, UTP kabeltje door de dakafvoer erbij en aansluiten op de PC.
Maar het spul zit er nu al. Helaas Pindakaas zal ik dan maar denken.

utp door de dakafvoer erbij?? wat is dat voor een beun geweest die omvormers aan de schoorsteen hangt en de voeding kabel door regenafvoeren legt? een dakdoorvoer zou ik ook niet aanbevelen, die gaan nogal eens lekken op een oud dak als dat niet goed word gedaan, maar kabels over de dakrand heen en meteen naar binnen boren is ook wel zo netjes. net achter de afvoer, dan heb je amper zichtwerk..

Op 30 april 2022 18:02:15 schreef testman:
[...]

utp door de dakafvoer erbij?? wat is dat voor een beun geweest die omvormers aan de schoorsteen hangt en de voeding kabel door regenafvoeren legt? een dakdoorvoer zou ik ook niet aanbevelen, die gaan nogal eens lekken op een oud dak als dat niet goed word gedaan, maar kabels over de dakrand heen en meteen naar binnen boren is ook wel zo netjes. net achter de afvoer, dan heb je amper zichtwerk..

Het ligt iets anders: ik had nl al een dakdoorvoer, speciaal aangelegd voor de airco unit die op mijn (platte) dak staat.
In die dakdoorvoer lopen dus airco-buizen alsmede een stroomkabel naar de meterkast. Omdat die doorvoer ruim genoeg was, heeft men deze bestaande doorvoer ook gebruikt voor de kabel van de omvormer naar de meterkast. Dat scheelt weer een dakdoorvoer: iedere doorvoer kan weer een bron voor lekkage zijn / worden.
Dus ipv 1 kabel naar de meterkast lopen er nu 2 door. Dat is dus niet zo gek.

Op 28 april 2022 11:21:46 schreef Boudie:
Monitoren van de teruglevering kan ook via de P1 poort op je sluwe meter.
Ik lees die uit met een Raspberry Pi en een eigen webpagina daarop.
Leuk voor de hobby en niet heel erg moeilijk om te maken.

Overigens doe ik dat alleen om te zien hoeveel mijn EV laadbox gebruikt; die heeft een aparte meter en lees ik ook uit met Raspberry Pi.
Zonnepanelen heb ik niet.
[bijlage]

Maar kun je aan de slimme meter ook uitlezen wat de zonnepanelen op dat moment leveren? Als ik op mijn slimme meterknop druk, zie ik het saldo (verbruik minus teruglevering).

Op 30 april 2022 18:19:16 schreef Bavelt:
[...]
Het ligt iets anders: ik had nl al een dakdoorvoer, speciaal aangelegd voor de airco unit die op mijn (platte) dak staat.
In die dakdoorvoer lopen dus airco-buizen alsmede een stroomkabel naar de meterkast. Omdat die doorvoer ruim genoeg was, heeft men deze bestaande doorvoer ook gebruikt voor de kabel van de omvormer naar de meterkast. Dat scheelt weer een dakdoorvoer: iedere doorvoer kan weer een bron voor lekkage zijn / worden.
Dus ipv 1 kabel naar de meterkast lopen er nu 2 door. Dat is dus niet zo gek.

bij een dak DOORvoer erbij duwen is niks mis mee, zelf gister nog zo gemaakt bij een kantoorpand. ik las dakafvoer en dat is wel slecht.

Op 30 april 2022 18:24:33 schreef Bavelt:
[...]
Maar kun je aan de slimme meter ook uitlezen wat de zonnepanelen op dat moment leveren? Als ik op mijn slimme meterknop druk, zie ik het saldo (verbruik minus teruglevering).

Maar je ziet niet wat je eigen verbruik op dat moment regelrecht van de zonnepanelen is.
Dus ook niet als je alleen de P1 uitleest met wat dan ook.

Op 30 april 2022 18:24:33 schreef Bavelt:
[...]

Nee, alleen hoeveel ze terugleveren. Dus als je huis 300W verbruikt en je PV levert 1000W, lees je 700W teruglevering uit. Je verbruik staat dan op nul.

Ondertussen contact gehad met het bedrijf. Ze zijn zelf ook tot de conclusie gekomen dat de plaatsing niet juist is. De omvormer gaat nu naar binnen!

Beste Bavelt,

Ik ben benieuwd hoe het met de inverter / plaatsing / wifi is afgelopen.

groeten, PJ

Op donderdag 17 april 2025 17:23:03 schreef _pjw_:
Beste Bavelt,

Ik ben benieuwd hoe het met de inverter / plaatsing / wifi is afgelopen.

groeten, PJ

Ik heb zelf ook een Chinese Goodwe omvormer maar daar gebruik ik de WiFi bewust níet van. Om te voorkomen dat de Chinezen daar een defecte firmware versie op installeren zodat alle zonnepanelen in Europa plat gaan ;-)
In plaats daarvan een kWh meter met pulsuitgang in de meterkast aangesloten op de omvormer. De pulsjes gaan naar Youless "energiemeter" die aan een mini-WiFi-router zit (dat ding heeft zelf nl. alleen UTP) zodat ik deze datalogger via mijn lokale netwwerk kan uitlezen. Dus geen externe (buitenlandse) server in gebruik hier.