Soms komt het wasgoed met een onaangename geur uit de wasmachine.

Het lijkt er op dat het erger is als de machine met hoge toeren centrifugeren het programma afsluit.

Heeft iemand hier een verklaring / oplossing voor?

1 of 2x per maand een was draaien op 90 graden.

Manchet goed schoonmaken.

Wasmachine open laten na gebruik zodat de lucht kan circuleren in de trommel.

Was direct na het aflopen van het programma er uit halen.

Een paar keer per jaar wat wasmachinereiniger er door doen.

Wat je ruikt, zijn waarschijnlijk achtergebleven zeepresten die niet goed zijn opgelost in het tegenwoordig vaak koudere water. Die gaan vuil vasthouden, en kunnen een voedingsbodem zijn voor schimmel en bacteriën.
De bovenstaande maatregelen helpen om de opbouw van zo'n laagje zeepresten te voorkomen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (35%)]

Mijn oude machine: Daar werkte het verwarmingselement niet meer. Zelfde resultaat.

Wassen met waspoeder, vloeibare zeep zuinig gebruiken.
Waspods in de vuilbak kieperen.
Hogere temperaturen gebruiken om te wassen, niet constant op 30 graden.

Waspods werken prima maar was dan tenminste op 40 Graden en 1 keer per week of zo een kookwas. Hand- en vaatdoeken kunnen prima op 95 Graden.

Zo nu en dan draai ik een 90 graden programma zonder wasgoed (en zonder wasmiddel). Ik sta er van te kijken hoeveel schuim er dan ontstaat. En verder: mijn machine heeft een knopje "extra spoelen", die zet ik altijd aan.

Als aanvulling op bovenstaande basisregels...

Sommige kledingstukken zijn van een materiaal gemaakt wat nat erg naar ruikt, de gehele was kan de geur aannemen terwijl het stuk in kwestie als het droog is niet meer ruikt.
Maanden naar gezocht... ;)

1. Te lage wastemperatuur:

Kookwas op 95° wordt bijna niet of helemaal niet meer gedaan. Op 60° zijn alle bacteriën niet dood. Dus zoveel mogelijk op hoge temperatuur wassen (60° en zeker 1x per week 95°). Alles waar 100% katoen op staat kan in principe op 95°.
Zeker keukenhanddoeken, schotelvodden, handdoeken, washandjes,… . Bij aankoop hiervan is het dus ook belangrijk erop te letten dat je het op 95° kunt wassen, dus niet te sterk gekleurde doeken kiezen. Op veel kledij met 100% katoen staat dikwijls 30° als maximum temperatuur, dit is meestal om kleurbehoud te verzekeren, maar het katoen op zich kan tegen 60° of meer.

2. soort zeep:

(1) poeder: best geschikt voor 40-60-95° geeft minst aanleiding tot besmettingen
(2) vloeibaar:met mate te gebruiken maar natuurlijk niet weg te denken. Dit heeft als eigenschap een slijmlaag af te
zetten in de machine waardoor zich bacteriën kunnen ontwikkelen.
(3) gel: ten allen tijde vermijden! Dit laat een lijmlaag ( jawel! LIJMlaag) achter.Moeilijk te verwijderen en veel
sneller een kweekvijver
voor bacteriën!
(4) merk: altijd bekende (A-)merken gebruiken!
(5) ook geen niet doseerbare was middelen gebruiken, zoals tabs, zakjes, pads,.. Deze zijn altijd overgedoseerd en
marketing nonsens!

4. Soort water:

Regenwater bevat bacteriën die niet met filters tegengehouden worden. Dit water is zeer zacht waardoor slechts zeer weinig wasmiddel nodig is. Dit kan sneller leiden tot overdosering (met afzetting van zeep tot gevolg). Best is gewoon leidingwater. Indien je een waterverzachter hebt moet je ook veel minder zeep gebruiken. Hoe zachter het water hoe meer schuimvorming. Schuim is een goede indicatie voor overdosering, klein beetje schuim mag. Bij te veel schuim, dosering volgende keer minderen.

5. Verluchting:

Na het wassen de deur altijd volledig open houden om verstikking (schimmel) te vermijden. Dit kan ook voor de zeepbak om zwarte schimmel te vermijden.

6. Water hoeveelheid:

Wasmachines zijn veel zuiniger (te zuinig!) vooral in de spoelingen (recentere machines spoelen nog max. 2 keer met laag waterpeil!). Dit kan zorgen voor te veel vuil en zeep residu. Dus altijd toets "extra water" of "extra spoelen" indrukken.

7. Afvoerdarm nakijken:

Deze kan als hij tot in de sifon hangt vuil terug omhoog zuigen.(syfon zo laag mogelijk maken zodat eindpunt van de afvoerdarm zeker niet te laag hoeft te komen.

8. Deurrubber onderhouden:

In de plooi van de deurrubber kan zich vuil ophopen, dit moet regelmatig ( minimum maandelijks) nagekeken worden en gereinigd, een natte doek doet hier wonderen. Na elke wasbeurt uitdrogen (met een oud washandje bijvoorbeeld).

9.Filter regelmatig reinigen:

Niet in hoofdzaak om stukjes uit te halen maar meer om zeep- en vuilafzetting te verwijderen. Zowel van de filter als van de Filteropening. ( minimum om de 6 maanden)

10. Zeepbak reinigen:

Elke zeepbak kan eenvoudig verwijdert worden en daarna gereinigd in de pompsteen. Het bakje van de wasverzachter bevat
meestal verwijderbare onderdelen en vragen extra aandacht.Alsook zeepbak opening dient regelmatig gereinigd te worden. Zeepbakopening reinigen doe je als volgt:

1 kraan dicht Zetten

2 wasprogramma starten

3 kraan terug voorzichtig openzetten tot er water komt.

4 met afwasborstel schrobben.

5 indien de machine stopt omdat deze vol is, het afpompprogramma starten en nadien terug met punt 1 starten.

Op deze manier krijg je water om te reinigen zonder dat het eruit spuit. Nadien best een kookwasje doen om alles te desinfecteren. Een extra tip is misschien: gebruik uw zeepbak niet . Enkel bij een voorwasprogramma is het onmogelijk uw hoofdwasbakje niet te gebruiken, de zeep voor de voorwas zelf kan uiteraard rechtstreeks in de machine. U kunt poeder rechtstreeks in de machine doen. Indien u niet graag hebt dat deze rechtstreeks op de kleding ligt kunt u ook altijd een oud washandje vullen met poeder.Vloeibare zeep kan ook altijd in een "bolletje" (zit dikwijls op een nieuwe bus) bij de was voegen.

11. hoeveelheid was:

Overbelasting leidt niet alleen tot vroegtijdige slijtage, maar ook tot een slecht was- en spoelresultaat met te veel vuil en zeepafzetting als gevolg. Het is namelijk de bedoeling van een wasmachine om te kloppen en te kneden en dit kan niet met te veel was. Een goede richtlijn hiervoor is: 2/3 van de deuropening mag gevuld zijn met droge was. Tijdens de was zakt de natte was dan tot ½ deuropening of lager. Opgelet de handleidingen geven voor synthetischeen fijne wassen nog veel minder op! bv 5kg voor witte was(2/3 droog) en 2,5 kg synthetisch.
Overbelasting is een heel hardnekkig probleem, er kan toch altijd nog eentje bij, niet?!
Grootmoeders regel van : "een hand moet er in kunnen" is door de overlevering van generatie op generatie ( de huidige dus) al stevig misvormd. Blijkbaar zijn het slechts 2 vinger geworden schuin naar boven, vandaar de originele versie nogmaals van grootmoeder voor de duidelijkheid: Een platte ( volledige, dus 5! Vingers) hand, verticaal gehouden , dit is vergelijkbaar met 1/3 deuropening ( en opgepast vroeger waren de deuren nog kleiner) , tot achteraan de trommel, moet mogelijk zijn.

12. Wasverzachter:

Vermijden: leidt alleen maar tot meer afzetting en is niet noodzakelijk. Als de was niet fris ruikt zonder, heb je misschien al besmetting.Misschien is uw machine wel harder vervuild dan u denkt en u maskeert dit enkel met de parfums in de verzachter.

13. Overdosering:

De voorschriften op de zeepverpakking stemt niet overeen met de nieuwe zuinige wasmachines. Voor poeder maximum 1/3de tot half schepje zeep en voor vloeibaar maximum 1 dop. Dit zijn maxima, minder is dus mogelijk.

Ik kom ze dagelijks tegen. Vroeger deed ik al mijn was in het werkhuis. Lekker handig. Hoef je na de uren niet meer mee bezig te zijn. Water elektriciteit... . En de toestellen waren getest. Nu, 9/10 wasmachines doe ik zelfs de kakbroeken vd kinderen niet meer in. Zo walgelijk. En de meeste klanten roeren daar met geen woord over. Zelden krijg je er een vraag over en als je ze erover aanspreekt lijken ze uit de lucht te vallen en je aan te staren met "waar heeft die het over". De deuren vd toestellen blijven dan ook geregeld dicht staan omdat de geur in de ganse werkplaats anders niet te harden is. Een ware pest dus.

Ik heb in zulke toestellen de geur nooit echt weg gekregen. Eens erin is een weg terug zeer moeilijk. Ik heb nu een aeg staan ter opmaak voor reserve. Ik ga een proberen met hoge drukreiniger daar het ganse toestel makkelijk schoon te maken is. Via het gat vd zeepbakbalg kan ik het kruis zien dus dat moet proper te maken zijn met de hd reiniger. Ik heb al elk product geprobeerd in het verleden.

Er hangt altijd een slijmlaagje in gans de kuip en het kruis zit veelal verzadigd met aangekoekte rest. Met 20 kookwasjes en emmers producten geraakt het er niet uit. Het is maar te hopen dat jouw toestel niet te veel geaccumuleerd heeft en dat er voor jou alsnog een uitweg is met mijn bovenstaande tips.

Als nog iemand tips heeft om het intern netjes te krijgen met een bepaald product. Laat maar weten. 9/10 dat ik het al geprobeerd heb dus ik zoek nog die 1/10.

Bv:
Machinereiniger: vb Miele of andere

Soda kristallen: Zouden ontvettend en bacterie dodend werken. Nog een truuk uit grootmoeders tijd.

Afwasmachinereinigers:

de nieuwe calgon 2 in 1, maar is er nog geen feedback over doeltreffendheid

Umonium is het nieuwe ontsmettingsmiddel in de ziekenhuizen, ruikt niet fel zoals javel of detol maar is zeer krachtig
Ontsmetting is slechts tijdelijk, zolang de smurrie nog in de machine plakt komen de klachten snel terug. En niet goedkoop.

Voor de wanhopige: keukenzout, azijn, javel.
Voor de techneuten: machine vol laten lopen met water, minstens tot voorbij het midden (as) van de trommel en dan een kookwas doen.

Ik kom ze dagelijks tegen. Vroeger deed ik al mijn was in het werkhuis. Lekker handig. Hoef je na de uren niet meer mee bezig te zijn. Water elektriciteit... . En de toestellen waren getest. Nu, 9/10 wasmachines doe ik zelfs de kakbroeken vd kinderen niet meer in. Zo walgelijk. En de meeste klanten roeren daar met geen woord over. Zelden krijg je er een vraag over en als je ze erover aanspreekt lijken ze uit de lucht te vallen en je aan te staren met "waar heeft die het over". De deuren vd toestellen blijven dan ook geregeld dicht staan omdat de geur in de ganse werkplaats anders niet te harden is. Een ware pest dus.

Ik heb in zulke toestellen de geur nooit echt weg gekregen. Eens erin is een weg terug zeer moeilijk. Ik heb nu een aeg staan ter opmaak voor reserve. Ik ga een proberen met hoge drukreiniger daar het ganse toestel makkelijk schoon te maken is. Via het gat vd zeepbakbalg kan ik het kruis zien dus dat moet proper te maken zijn met de hd reiniger. Ik heb al elk product geprobeerd in het verleden.

Er hangt altijd een slijmlaagje in gans de kuip en het kruis zit veelal verzadigd met aangekoekte rest. Met 20 kookwasjes en emmers producten geraakt het er niet uit. Het is maar te hopen dat jouw toestel niet te veel geaccumuleerd heeft en dat er voor jou alsnog een uitweg is met mijn bovenstaande tips.

Als nog iemand tips heeft om het intern netjes te krijgen met een bepaald product. Laat maar weten. 9/10 dat ik het al geprobeerd heb dus ik zoek nog die 1/10.

Bv:
Machinereiniger: vb Miele of andere

Soda kristallen: Zouden ontvettend en bacterie dodend werken. Nog een truuk uit grootmoeders tijd.

Afwasmachinereinigers:

de nieuwe calgon 2 in 1, maar is er nog geen feedback over doeltreffendheid

Umonium is het nieuwe ontsmettingsmiddel in de ziekenhuizen, ruikt niet fel zoals javel of detol maar is zeer krachtig
Ontsmetting is slechts tijdelijk, zolang de smurrie nog in de machine plakt komen de klachten snel terug. En niet goedkoop.

Voor de techneuten: machine vol laten lopen met water, minstens tot voorbij het midden (as) van de trommel en dan een kookwas doen.

Een glitch in the matrix precies...

Op 3 mei 2022 06:55:35 schreef EricN:

Mijn gootsteen liep niet goed meer weg. Naja. Winkel dicht, laat ik morgen maar wat gootsteenontstopper kopen.

afwasmachine inruimen.... Ohja de afwasblokjes waren op. Even kijken of er nog wat anders is. Natuurlijk jaren niet gebruikt keihard geworden.

Maar toen realiseerde ik me: afwasmachine poeder is voor een groot deel natronloog. Gootsteenontstopper ook. Dus ik heb de niet-meer-te-gebruiken afwasmiddel door de gootsteen gekieperd. Werkt weer als een tierelier. :-)

Als een tang op een varken

Voor het harde water zit er in mijn wasmachine (net als in de vaatwasser) een zoutreservoir.

Het gaat er om dat slijmerige stinkende laagje dood en weg te krijgen. Hoe een zoutreservoir hierin relevant is ontgaat me.

De stank kan ook veroorzaakt worden door zeep restanten in de aanvoerslang vanaf de zeepbak naar de kuip. Met het ingelaten koude water wordt de zeep in de zeepbak via die aanvoerslang de kuip ingevoerd waarbij zeepresten in die aanvoerslang achter kunnen blijven. Die zeepresten zetten zich vast in de aanvoerslang en gaan op den duur stank veroorzaken doordat een deel van die zeepresten met het koude water de kuip ingevoerd wordt. Op 90 graden wassen en wasmachine reinigers gebruiken lossen de stank niet op omdat de aanvoerslang met koud water gespoeld wordt. Ik heb het eens voor gehad dat die aanvoerslang door zeepresten bijna dicht kwam te zitten waardoor het ingelaten water voor een overstroming van de zeepbak zorgde. Mijn eerste plan was zeepbak er uit en met een tuinslang proberen de zeepresten in die aanvoerslang weg te spoelen maar dat was geen goed plan want het koude water loste de zeepresten niet op. De volgende poging met warm water had wel iets resultaat maar niet voldoende. De laatste poging door het bovenblad te verwijderen en in die aanvoerslang tijdens het toevoegen van warm water te knijpen had wel resultaat want door de hitte van het water kwamen de zeepresten los maar het waren zoveel zeepresten dat het een paar keer nodig was om de wasmachine het water af te laten pompen en die geur die van het water afkwam rook niet bepaald lente fris. Bij de laatste keer spoelen met warm water was het water schoon en de stank verdwenen. De klant blij en ik bijna twee uur van mijn tijd kwijt.

Op 3 mei 2022 09:00:58 schreef EricN:
Het gaat er om dat slijmerige stinkende laagje dood en weg te krijgen. Hoe een zoutreservoir hierin relevant is ontgaat me.

Dat zout zou het water moeten ontharden.
Minder kalk betekend meer zeepresten, dus de marketing heeft zijn werk goed gedaan ;)

Op 2 mei 2022 22:33:09 schreef fabrice:
Wassen met waspoeder, vloeibare zeep zuinig gebruiken.

Geheel mee eens!! En je was standaard heter wassen.. Deur en zeeplade openlaten na gebruik..Wat je bezuinigt in gebruik, verknoei je weer met reinigen, reparaties en vernieuwen van apparaat..

Dit ligt niet aan het merk, maar het gebruik

De stank kan ook veroorzaakt worden door zeep restanten in de aanvoerslang vanaf de zeepbak naar de kuip.

Waarbij iedereen hier dan wel hard roept "weg met de waspods" maar als er geen wasmiddel door het wasbakje en slang gaan kunnen daar ook geen zeepresten ontstaan. Mijn zeepbakje is brandschoon omdat er alleen af en toe een schepje Vanish in gaat verder niks.

Op 3 mei 2022 06:39:27 schreef EricN:
2. soort zeep:
(1) poeder: best geschikt voor 40-60-95° geeft minst aanleiding tot besmettingen
(2) vloeibaar:met mate te gebruiken maar natuurlijk niet weg te denken. Dit heeft als eigenschap een slijmlaag af te
zetten in de machine waardoor zich bacteriën kunnen ontwikkelen.
(3) gel: ten allen tijde vermijden! Dit laat een lijmlaag ( jawel! LIJMlaag) achter.Moeilijk te verwijderen en veel
sneller een kweekvijver
voor bacteriën!
(4) merk: altijd bekende (A-)merken gebruiken!
(5) ook geen niet doseerbare was middelen gebruiken, zoals tabs, zakjes, pads,.. Deze zijn altijd overgedoseerd en marketing nonsens!

+1

Mijn ervaring is dat poeder veel minder problematisch residu achterlaat (al gebruik ik meestal wel een A-merk, geen idee of het uitmaakt). Bovendien laat het toe een voorwas te doen. Geen mens lijkt dat nog te doen, maar mijn ervaring is dat vloeibaar wasmiddel altijd volledig gedurende voorwas de trommel in loopt en de meerwaarde van de hoofdwas wegneemt (maar misschien zijn er mensen met een betere mechanisme in de machine).

Op 3 mei 2022 06:55:35 schreef EricN:

Azijn is IMHO niet wanhopig, maar zinvolle routine: ik doe elke ondergoedwas en hand-/theedoeken een scheutje azijn in het bakje voor de wasverzachter. Wanneer juist gedoseerd neemt het geuren weg en lost kalk op (ook in het textiel, dus het werkt dan als "wasversemizachter"). Je doeken drogen ook beter zonder het gebruik van wasverzachter.

Met dit regime heb ik de machine in mijn actieve geheugen nooit een kookwas hoeven geven. Het meeste was ik op 30°C, want vooral elastische waar verliest zijn pasvorm op meer. Katoen is katoen, maar als er elastaan in zit wordt het anders, en zakken mijn spijkerbroeken na een paar wassen opeens wat meer af.

Wat betreft professors die zeggen dat het allemaal heter moet om de bacteriën te doden heb ik mijn reserveringen. Het overgrote deel van de bacteriën waar we het hier over hebben zijn totaal niet gevaarlijk en het lijkt me sterk dat dit een echt gezondheidsrisico is tenzij je echt een bubble boy bent, resistentie doet ook wat.

@EricN: Dit is trouwens één van de betere overzichten over het onderwerp die ik heb gezien. _/-\o_

Geloof me, als je in dit vak zit kom je machines tegen die letterlijk bruin van de smurrie zijn door constant 30-40 graden wasjes te draaien. En dan staan ze raar te kijken als hun machine na 7 jaar totallos is.
Dus die bacteriegroei vind ik zo raar niet.

Op 3 mei 2022 06:39:27 schreef EricN:
extra tip is misschien: gebruik uw zeepbak niet . Enkel bij een voorwasprogramma is het onmogelijk uw hoofdwasbakje niet te gebruiken, de zeep voor de voorwas zelf kan uiteraard rechtstreeks in de machine. U kunt poeder rechtstreeks in de machine doent .

@bprosman
Iedereen?

Leg het wel op het te wassen wasgoed, anders wordt het met het laatste restje water in de machine mee afgepompt (mijn machine start de pomp altijd aan het begin van de was even).

Op 3 mei 2022 22:31:04 schreef Kruimel:
Leg het wel op het te wassen wasgoed, anders wordt het met het laatste restje water in de machine mee afgepompt (mijn machine start de pomp altijd aan het begin van de was even).

Met het risico dat dit het "Libelle weet raad" topic gaat worden, dat vind donkere kleding niet fijn, je krijgt vlekken in de stof waar de zeeppoeder gezeten heeft.

Daar heb je dan ook weer gelijk in, op zich is het een overweging waard. Op zich vind ik het reinigen van dat zeepbakje niet al te veel werk, dus ik stop het zelf nog steeds in het bakje. De grootste bagger krijg ik toch altijd in het bakje voor wasverzachter, niet waar de zeep moet.