Op 3 juni 2022 03:56:25 schreef harry64:
Wat ik zo proef is dat je er weinig voor over hebt en eigenlijk er max voor wilt voor vangen. Ik bemerk i.i.g. weinig 'liefde'..
Jammer dat je die indruk hebt, maar ik wil het best even toelichten. (want het raakt me)
Ik heb 15 jaar (als vrijwilliger) met die machines gewerkt, bij een lokale omroep. We hadden 10 Revoxen voor de dagelijkse programma's, en de Studer voor als we b.v. een koor op locatie opnamen. Die is heel weinig gebruikt.
Ik deed later ook het onderhoud en reparaties van de Revoxen (en daar was ik trots op), dus ja ik heb er echt wel iets mee. Toen ze werden afgedankt hebben ik en andere liefhebbers de machines overgenomen.
Daarna hebben ze 20 jaar stilgestaan, en om ze nu veilig op te starten na 20 jaar, daar heb ik geen ervaring mee. Ik wil geen extra schade veroorzaken, en als ik weet hoe dat stukje het beste aan te pakken, kan ik inschatten wat er extra bij komt kijken om ze spelend te krijgen.
Een vriend van mij is een echte liefhebber die interesse in de Revox heeft. In huidige staat voor een kleine prijs. Hij weet ook dat die onderhoud / revisie nodig heeft, en hij kent iemand die dat misschien wel tegen betaling wil doen.
Maar het mooiste is natuurlijk als ik dat zelf gratis (excl de onderdelen) voor hem kan doen. Ook omdat ik dus juist wel affiniteit met de apparaten heb.
Maar waar het ook om gaat is dat ik arbeidsongeschikt ben, en ik daardoor niet heel veel werk eraan kan uitvoeren. Ten minste, niet lang aan een stuk. Dus als daar erg veel extra werk aan zit vanwege het lange stilstaan, moet hij OF lang wachten OF hem toch elders laten opknappen. (zelf vindt hij: "zet hem maar gewoon aan, gaat wel goed joh")
Ook mijn inkomen laat niet toe er zelf veel geld in te steken om hem goed werkend te krijgen. Er komt al gauw wat bij kijken. Onderdelen, meetbanden etc.
Dus probeer ik vooraf in te schatten wat het voor hem zou gaan kosten aan onderdelen om hem weer aan de gang te krijgen. De eventuele extra kosten van het 20 jaar stilstaan kan ik niet goed inschatten.
En dan: Als het hele verhaal hem bij voorbaat te kostbaar wordt gaat het niet door en wil ik de recorder "as is" aan een ander verkopen, liefst een echte liefhebber. En juist daarom doe ik ze liever niet naar Ebay of Marktplaats met bijbehorende ellende en handelaren etc.
Voor de Studer geldt precies hetzelfde verhaal.
Ik weet wat ze kunnen opbrengen, en natuurlijk is het in mijn situatie fijn om een extraatje te hebben, maar daar is het me nou juist NIET primair om te doen.
Ik hoef echt niet het onderste uit de kan als ik er iemand anders er echt blij mee kan maken. Noem het maar de gunfactor. Zelf ga ik ze sowieso niet meer gebruiken, daarom doe ik ze weg.
@Ledlover Mooi verhaal inderdaad, ik had het al eens eerder gehoord over de Ampex banden 
@Mel Mocht je interesse hebben in de Studer kan je me natuurlijk mailen