Hallo, heb hier bij mij een oplader van electrische fiets, laad niet meer op. Mensen hebben een tweede lader en die doet het wel. Ik meen dat je beter de batterij er bij zou hebben om deze te kunnen testen maar die heb ik niet. Op de print van de lader ziet alles er perfect uit, niks gebroken of schroeiplekken. Op de uitgang hen ik 4.95V staan, standbay lichtje brande ook, kan ik daar ergens een weestand tussen hangen zo doende dat die denkt dat die aangesloten is? Anders moet ik zien of ik de batterij even hier kan krijgen.

Je kunt het beste de accu erbij nemen.
Als de accu te leeg/defect is kan het zijn dat de lader niet probeert te gaan laden.

Hallo, ja maar die werkt wel met de andere lader hoor, dus batterij is zeker goed.

Het kan zijn dat de lader de accu wil zien. Er bestaan batterij-emulators, dat zijn meer quadrant voedingern die kunnen sourcen en sinken. Ik los dat meestal op door een (electronische) load te gebruiken en een labvoeding die ik via een diode op de lader en load aansluit om de batterij te emuleren.

Hallo Fred, ik heb deze voeding maar daar kan ik niks mee zeker?? Ben niet zo technisch hoog opgeleid :P

Ik ben niet thuis in fietsaccu laders. Maar in het algemeen levert een lader stroom waarmee de accu wordt geladen. Een accu kun je niet oneindig lang opladen. Dus die stroom moet geregeld worden. Dit kan door electronica in de accu, in de lader of beide. Je moet dus testen met een accu. Gaat dat niet of is de accu te vol dan moet je een accu emuleren. Je gebruikt een load of diverse weerstanden om de stroom door te sturen en een voeding als variërende accu spanning. Die diode is er zodat de lader geen stroom aan de voeding kan leveren.

Dit is simpel voor loodaccus, NiCD of NiMH. Voor lipo en verwant kan er meer bij komen kijken. Soms wordt er ook temperatuur gemeten. Geen idee wat er in jou fiets zit. Maar er zijn hier genoeg mensen met zo'n ding.

Dit is een accu emulator, er staat de nodige uitleg bij

@ fred101: volgens mij zijn die fietsaccu-laders knap lompe dingen: gewoon een constant-stroom voeding tot een bepaalde uitgangsspanning, daarna daalt de stroom tot deze bij een bepaald punt komt en er afgeschakeld wordt.

Ook mijn lader voor m'n video-accu's is het domste ding wat ik maar kan bedenken: trek je er meer dan 60 mA uit, gaat het laadlampje aan: daaronder vindt 'ie dat het laden klaar is (in werkelijkheid blijft er dus stroom lopen...)
De spanning kan variëren van 8 Volt tot 16,8. De maximum stroom is 3 Ampère, die pas rond 15 Volt of zo begint te dalen.

@ LOSSE: nee, helaas, het is een mooie voeding, maar stroom opnemen kan 'ie niet (die op mijn werkplek kan het, en dat is zo bijzonder het er ook heel groot opgedrukt staat).

Wat betreft de voeding: met een GOEDE, scherpe foto van de onderkant van de print kunnen we mogelijke verdachten aanwijzen.

Voor nu kunnen we mogelijk nog wel wat extra informatie optellen: is er recent iets gebeurd waardoor 'ie het niet meer doet? (bijvoorbeeld: altijd onder spanning, dan gaat iemand opruimen en trekt de stekker eruit. Als 6 uur later de stekker er weer in gaat, doet 'ie niets meer)

Een test om te kijken of er in ieder geval íets gebeurt is een middengolf-radio bij de voeding te houden. Als je wel iets hoort bij insteken van de stekker, dan kun je veder zoeken: vaak zijn voedingen die niet starten hoorbaar aan een herhalend getik of gezoem, afhankelijk van de modus van die voeding.

Voor nu zet ik m'n geld op die twee groenige elco's bij dat koelblok. Als daar iets van Samwha, Samxon of wat voor 'merk' opstaat, zou het best kunnen dat die verlopen zijn. Ze krijgen het waarschijnlijk steeds lekker warm (lees: heet) door dat koelblok en als het het vernoemde 'merk' is, gaat het gewoon een keer mis.

Een elco die de controller-chip van die voeding aan de gang moet houden maar uitgedroogd is, kan ook nog, maar dat vertelt een radio je vaak.

Dan k voor de info weardguy, er staat LOWESR op of iets dergelijks, moeiljk te zien met die koelplaat, morgen ff zien of ik er liggen heb. Bij een tweetal weken komt de fiets naar hier, dan zou hun nieuwe moeten binnen zijn, ze rijden er voor het ogenblik nog mee meet een geleende lader.

Dat dat er zo nadrukkelijk opstaat is al een veeg teken dat het geen kwaliteitsspul is. Ik ken geen enkel merk met reputatie wat dat zo nadrukkelijk op het huisje van hun condensatoren zet. Dat maakt het vaak ook lastig, want alleen door bepaalde lettercombinaties weet je dan waar je mee te maken hebt (Panasonic gebruikt bijvoorbeeld 'FM' 'FR' 'FC' als afkortingen voor hun goede, low-esr elco's)

En zo gebruiken andere fabrikanten weer hun eigen systeem. Elna bijvoorbeeld, gebruikt geloof ik cijfercodes.

Let wel op dat 'zomaar' een nieuwe elco het mogelijk net zo slecht doet als de huidige. Deze elco's krijgen een rimpelspanning met veel hogere frequentie voor hun kiezen dan met een gewone transformator en moeten daar wel op berekend zijn.

Om te testen kan het geen kwaad met iets ongeschikts te proberen, maar voor de lange duur is een merk-elco wel aan te bevelen.

Een test om te kijken of er in ieder geval íets gebeurt is een middengolf-radio bij de voeding te houden. Als je wel iets hoort bij insteken van de stekker, dan kun je veder zoeken: vaak zijn voedingen die niet starten hoorbaar aan een herhalend getik of gezoem, afhankelijk van de modus van die voeding.

Heb dit eens uitgevoerd en ik hoor een aanhoudend gezoem en als ik de stekker er uit trek hoor ik het gezoem afzwakken maar dan in pulsen die steeds sneller gaan. Tuurlijk dat ik niet weet waar dat vandaan mag komen hoor / Elco's van deze waarde 1000uF 63v heb ik niet liggen, heb er wel al besteld bij onze goed vriend den chinees. Moest dit niet helpen dan is 4€ voor 10 niet zo hoog gegrepen en word ik er niet armer van :P

Een goede ESR elco zou ik toch eerder bij Mouser of gelijkaardig halen dan bij ome ali.

Op 11 juni 2022 11:41:27 schreef buckfast_beekeeper:
Een goede ESR elco zou ik toch eerder bij Mouser of gelijkaardig halen dan bij ome ali.

Is maar voor ff te proberen, wil er niet veel geld aan hangen voorlopig

Ach, nu blijft het min of meer origineel, een "geselecteerde" shit kwaliteit elco wordt nu vervangen door een willekeurige gekozen shit elco. :-)

Hier hebben 2 nieuwe elco's niet mogen helpen, deed nochtans alles wat de 2de batterij ook deed, vreemd, kan misschien aan de stekker gelegen hebben maar heb deze niet meer in bezit.