Ontstoren bluetoothmodule MH-M18/28

Ik worstel al een tijdje met een probleempje m.b.t. bluetoothmodules van het type MH-m18 en 28. Dit zijn eenvoudige, goedkope modules uit China. Ze worden uit 3,7 of 5v gevoed.

Het probleem waar ik tegenaan loop, is hinderlijk digitaal klinkend geratel en gefluit, wat ik af kan leiden uit de sterk impulsvormige stroom die de modules trekken.

Als ik de module voed uit een batterij of externe voeding, dan is het probleem niet zo hinderlijk. Echter, als ik 'm in een apparaat bouw en uit de voedingsspanning van een apparaat voed, dan kom ik in de problemen met dit gefluit.
Ik heb bijvoorbeeld een 250mW versterkertje van deze site gebouwd met de bluetoothmodule er bij als bouwprojectje voor middelbareschoolleerlingen.

De route van binnendringen is/lijkt tweevoudig: de voedingsspanning van het apparaat wordt enigszins gemoduleerd met die impulsvormige spanning. Dit probleem is grotendeels op te lossen met een 78l05 spanningsregelaar, met een grote elco er achter. Veel groter dan ik dacht: ik kwam uit op 2200µF om de boel fluitvrij te krijgen. Er zit dan uiteraard ook een keramisch C'tje bij.
Het gemiddeld verbruik is maar een paar mA, maar de pieken zijn tientallen mA's. Vervelend, want groot, maar niet onoverkomelijk.

Het tweede probleem lijkt een aardlus achtig probleem te zijn. Omdat ik de bluetooth module uit dezelfde batterij of voeding wil voeden, is de signaalmassa en de voeding min dus doorverbonden.
In een buizenradio waar ik een dergelijke module heb ingebouwd, heb ik de meest belachelijke trucs uit moeten halen (grote smoorspoelen in de plus en min van de module, of een 230v netspanningsfilter met ingebouwde spoelen) om zo voor het audiosignaal en het fluitsignaal een barricade op te werpen.

In één toestel heb ik zelfs een geheel losse trafovoeding ingebouwd. Zelfs dan slaat er nog wat fluit doorheen.
Ik krijg de modules alleen absoluut stil bij batterijvoeding.

Maar ik loop nu al zo lang te rommelen met die dingen, dat ik het zat ben. Voordat ik het helemaal opgeef, kent iemand betere manieren om hier mee om te gaan?

Suggesties voor andere goed verkrijgbare, minder 'lastige' bluetooth modules zijn ook welkom.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Als het echt door de pulsvormige voedingsstroom komt kun je misschien eens proberen ipv enkel een grote elco, een combinatie van een elco met een spoeltje.
Dus een L of pi filtertje. De demping van zo'n simpele combinatie is vele malen groter dan bij een enkele L of C.. Proberen waard.
Werd vroeger steeds gebruikt als afvlakking voordat de hele grote elco's gemeengoed werden.

En natuurlijk een EMC gerichte lay-out. Dus ontkoppelen waar nodig, korte baantjes , grote massavlakken, geen experimenteerprint of lange kronkelige banen, noch ontwerpfilosofie anno 1975.

Arco

Special Member

Enkel een RF spoeltje (bijv. een BLM18/BL01/BL02 van Murata) doet vaak al wonderen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com