Hallo, ik heb nog steeds een aanvraag open staan voor 3F aansluiting voor ons huis.
nou weet ik dat wij als secundair zijn aangesloten op de buren. ons rijtjeswoning heeft o.a. geen kruipruimte wat de voorbereidingen vermoeilijkt. Bleek wel weer toe het betreffende bedrijf die door enexis wordt ingehuurd mij kwam vertellen dat ik de boor werkzaamheden zelf moest verzorgen tot onder onze meterkast. ik heb al wel 268 euro betaald aan Enexis voor de aanvraag maar nu een half jaar later nog steeds geen aansluiting heb. klopt dat dat ik dat zelf moet verzorgen dat gat met mantelbuis ? iemnad eraring mee ?

Je hebt de verkeerde aansluiting gekozen

https://www.mijnaansluiting.nl/home

Als je dan kijkt heb je 2 smaken:

Met en zonder graven. Je hebt nu zonder gekozen, maar moet met graven kiezen.

Is een vaste prijs en is het ineens Enexis hun probleem..

ja dat staat niet bij enexis op de website.
alleen welke aanvraag je wil aan fases en hoe zwaar en een foto van de meterkast meer niet

Ja het staat er wel maar je moet er zelf naar zoeken. Hier staat iets in maar lang niet alles.

https://www.enexis.nl/-/media/downloads/tariefbladen/werkzaamheden/tar…

Maar ga ervan uit dat het standaard bedrag wat je nu hebt betaalt enkel is voor de standaard werkzaamheden in de woning als er al een 3 fase kabel aanwezig is.

Van liander kan ik wel een pdf vinden met wat er standaard inbegrepen is in het standaard tarief voor verzwaren. Enexis zal daarin denk ik niet veel afwijken. Dus boorwerkzaamheden moet je extra voor betalen.

https://www.liander.nl/sites/default/files/Aansluitingen-Aanvullende-v…

graven duurt een 32 weken tegenwoordig in deze regio. als je huidige 1F aansluiting van de buren komt, iets wat tot in de 70's normaal was, dan mag dat nu niet meer. er moet een nieuwe kabel aangelegd worden tot de straatkabel en je dient een mantelbuis van buiten tot in je meterkast te hebben voor enexis.

vaak wil enexis extra info bij een verzwaring of upgrade van 1F naar 3F. foto van de meterkast, en beste op de foto al een 4 polige hoofdschakelaar waar hun op aan kunnen sluiten. anders merk je dat ze ofwel zeer traag nog reageren of je een opmerking krijgt van wat er klaar moet zijn alvorens enexis komt.

[Bericht gewijzigd door testman op (36%)]

Op 8 juli 2022 23:39:37 schreef testman:
graven duurt een 32 weken tegenwoordig. als je huidige 1F aansluiting van de buren komt, iets wat tot in de 70's normaal was, dan mag dat nu niet meer. er moet een nieuwe kabel aangelegd worden tot de straatkabel en je dient een mantelbuis van buiten tot in je meterkast te hebben voor enexis.

Dus als ik dt goed begrijp, moet ik zelf zorgen voor een gat op 50cm diepte tot aan binnen bij de meterkast met mantelbuis erin ? Is dat normaal niet enexis zijn zorg om dat te verzorgen ? Want nu moet ik dat blijkbaar zelf doen of laten doen door een boorder.

een boorder of installateur kan dat verzorgen idd. als je geen kruipruimte hebt, is wrs een gat in de meterkastvloer boren het makkelijkste, en dan de buis onder de fundering door steken. met een gat boren in de fundering haal je nooit de hoek van de getrokken bocht. ik dacht een getrokken buis van 50mm is wat ze willen.

zoals ik zei, ook de hoofdschakelaar dient al 4 polig te zijn zodat ze meteen hun kabels aan kunnen sluiten. de aannemer van enexis maakt alles ineens.

Is dat normaal niet enexis zijn zorg om dat te verzorgen ?

Als je een nieuwe aansluiting aanvraagt van 819,17 dan zit dat er wel bij maar bij een standaard verzwaring zit dat er niet bij.
Bij een verzwaring naar 3x25 gaan ze ervan uit dat alles er al zit en dat er alleen een stuk kabel verandert moet worden maar niet dat er ook een mantelbuis moet komen.
IK denk dat als je het uiteindelijk zelf laat doen je goedkoper uit bent dan dat hun het doen. Zelf kan je eerst meerdere offertes aanvragen.

Het is momenteel zo ontzettend druk met aanvragen en werkzaamheden in heel Nederland dat ze zoals testman al aangeeft het liefst hebben dat je al zoveel mogelijk zelf hebt gedaan.

Ok ja meterkast is voorbereid op 3F en voor PV. Dan gaan we idd maar even bellen met een boorde. Dank jullie wel voor de info.

Zorg er ook voor, zie er op toe of laat er op toezien, dat alles gasdicht word opgeleverd. Das ook niet onbelangrijk.

Op 9 juli 2022 10:34:47 schreef mvdk:
Zorg er ook voor, zie er op toe of laat er op toezien, dat alles gasdicht word opgeleverd. Das ook niet onbelangrijk.

Voor een elektra verzwaring ?

Of je een nieuwe of een wijziging aanvraagt zijn de kosten voor aanpassing van de meterkast altijd voor de klant, op de materialen huisaansluitkast, meterbord en meetinrichting na.
Tegenwoordig eisen ze een mantelbuis welke met ruimte bochten in je meterkast uit komt. Ze willen dus niet dat er monteurs in kruipruimtes moeten werken.
Dat moet er tegenwoordig ongeveer zo uit zien. Er is bij vernieuwing/verbouw ook nog een maximaal afstand tot de eerste toegangsdeur vanaf de straat. Deze is wel gewijzigd maar weet ik zo niet te vinden.
https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/115113_Untitled_2.jpg

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (56%)]

Op 9 juli 2022 12:10:48 schreef Peter112:
[...]

Voor een elektra verzwaring ?

Zie netcode elektriciteit, artikel 2.20 lid 1

Edit: je wilt geen gas van een lekkage buiten in je huis.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (14%)]

Ik heb het over een 3fase geen gas.

Als de doorvoer voor de elektra niet gasdicht is en buiten komt er een gaslek dan kan het gas je huis in.
Dus vandaar de gasdichte doorvoer.

Ah ok op die fiets. Dat zijn dus dingen die ik totaal niet eens wist. Geloof dat het bedrijf die de aansluiting gaat maken dat moet doen

Op 9 juli 2022 17:53:14 schreef pa3gws:
Als de doorvoer voor de elektra niet gasdicht is en buiten komt er een gaslek dan kan het gas je huis in.
Dus vandaar de gasdichte doorvoer.

Dankie voor de support.
Het is echt belangrijk.

Op 9 juli 2022 18:01:14 schreef Renaud:
Ah ok op die fiets. Dat zijn dus dingen die ik totaal niet eens wist. Geloof dat het bedrijf die de aansluiting gaat maken dat moet doen

Ik wist het ook niet maar nu vind ik het wel logisch. Een gasdichte doorvoer is niet zo heel moeilijk als je maar weet wat je doet.

Een bedrijf tegenover ons bij mijn werkgever maakt afdichtingspluggen voor olie boringen op zee, dus zal je ze ook wel hebben voor een woning.

het zal wrs gewoon pur worden. als je de buis niet dicht als de kabel er eenmaal inzit heb je nog steeds een open verbinding met de grond buiten overigens. ik ken wel wat voorbeelden waar dit is gebeurd overigens. men rook gas, netbeheerder kwam en kon niks meten in huis. week later toch weer gaslucht. plafond open ( in de kelder ) en geroken bij de mantelbuis, en dat kon de meter van de netbeheerder wel meten. lek zat 10 meter verder buiten in een mof..

Inderdaad, stel je eens voor, inklinkende veengrond, met een behoorlijke toplaag aan zand.

Gietijzeren gasdistributiebuizen nog uit de tijd van het stadsgas. Die dingen kraken nogal eens...

Met een behoorlijke vorst de toplaag behoorlijk bevroren en door het bevroren water eigenlijk een gasdichte toplaag.

Maar, bij die paaltjes die ook bekend staan als "Amsterdammertjes", stak het ondereind onder die dicht gevroren toplaag.

Resultaat was dat je een leuk kaarsjeseffect kon krijgen door een aansteker te houden bij het boven de grond topgaatje van zo'n ding...

Had toen helaas geen telefoon die een foto kon maken...

https://www.google.com/search?q=gasexplosie+winkelcentrum+utrecht&…
Een grondboorbedrijf raakte een gasleiding. Monteurs erbij. Monteurs proberen spelende kinderen weg te jagen. Monteur z'n neus zit vol gas. Slager in de buurt vraagt aandacht van de monteur. In de slagerij ruikt laatste niets, z'n neus zit immers vol. Monteurs hebben geen snuffelaars. (Hebben ze na het incident wel gekregen, gelukkig maar)
Aardgas heeft een toegevoegd luchtje, blijkt in sommige gevallen te weinig. Zo'n twee - drie jaar geleden in Den Haag nog een hele portiekwoning weggeblazen. Denk er niet te licht over.

Edit: Oupa weet waar ie 't over heeft.

vandaar dat men die oude rotte gietijzer pijpen in versneld tempo aan het opruimen is in die regio. die ouwe buizen rotten door aan de onderzijde, dat leidingwerk is ook 70+ jaar oud intussen.

Op 9 juli 2022 20:56:53 schreef mvdk:

Aardgas heeft een toegevoegd luchtje, blijkt in sommige gevallen te weinig. Zo'n twee - drie jaar geleden in Den Haag nog een hele portiekwoning weggeblazen. Denk er niet te licht over.

Edit: Oupa weet waar ie 't over heeft.

Jaar of 8 of zo terug een flat in Diemen...
Ik was daar de andere dag vanwege de ellende die het had opgeleverd met de E

Op 9 juli 2022 21:24:39 schreef testman:
vandaar dat men die oude rotte gietijzer pijpen in versneld tempo aan het opruimen is in die regio. die ouwe buizen rotten door aan de onderzijde, dat leidingwerk is ook 70+ jaar oud intussen.

Nu ja, in onze regio, waar dus ooit de 'Nieuwe Rotterdamsche Gasfabriek' stond (wat uiteindelijk ook een van Nederlands grootste saneringslocaties werd), zit het niet op het rotten aan de onderzijde van die gietijzeren pijpen, die in sommige gevallen al meer dan 100 jaar oud bleken te zijn.

Dat gietijzer is gewoon veel brozer geworden, ondanks het aardgas wat er sinds eind jaren '60 van de vorige eeuw door heen gaat. Dat aardgas is sowieso veel droger en minder zuur dan dat stadsgas. Maar dat herstelde natuurlijk niet de structuur van dat oude gietijzer.

Dus met een bevroren grondpakketje, en een vrachtwagen van 10 ton plus die met luchtvering een beetje staat te dansen, knap, pfft!

En dan komt de brandweer die gas meet, politie komt ook nog kijken en afzetten, schakelt Stedin en Joulz of nog een andere sub-contractor in.

Die graven het zooitje op, plakken de grootste scheur met ducttape af, borstelen en vijlen de rest van het getroffen leidingstuk schoon.

Vervolgens gaat er met een flinke kluit groene zeep een RVS overzetmof met rubber-inlay overheen.

Aandraaien, nameten, en putje weer dicht...