Hoe kan je de V-out berekenen van een NTC

Betreft een koelvloeistof temperatuursensor waarvan ik de weerstanden wel weet (opgave in werkplaatshandleiding) maar in een programma moet ik voltages (0-5v) opgeven.

Kan ik Vout berekenen a.d.h.v. de weerstanden en zo ja hoe doe ik dat?

Vin is 5V en bekende weerstanden zijn:
20 graden, 2k45 ohm
40 grafen, 1k15 ohm
60 graden, 587 ohm
80 graden, 322 ohm

Met online calculatoren kom ik niet uit, als er al een divider in zit weet ik de weerstand ook niet want die zit in de ECU gebakken.

Meten is lastig dan al niet ondoenlijk i.v.m. het feit dat de sensor geheel weggewerkt zit.

Demonteren voorkom ik liever omdat dan ook alle koelvloeistof er uit moet en een datasheet voor de betreffende sensor heb ik niet kunnen vinden.

Alvast bedankt!

Sine

Moderator

Zonder te weten wat de voeding en impedantie van de ingang is kom je hier niet achter.

Dat kun je wel proefondervindelijk vaststellen aan de connector.
1. Meet de open klemspanning
2. Belast met 1k en meet daar de spanning over.

Nu kun je de weerstand berekenen.

Dat was ook een beetje mijn conclusie na het zien van de calculatoren, maar ik dacht vragen kan geen kwaad haha.

Kort topic, hartelijk dank voor de snelle reactie!

Vin is 5V en bekende weerstanden zijn:
20 graden, 2k45 ohm
40 grafen, 1k15 ohm
60 graden, 587 ohm
80 graden, 322 ohm

Hier heb je al vier punten van je grafiek. Je kunt door telkens twee opeenvolgende punten een lijn trekken. Je krijgt dan drie lijnen. Afhankelijk van de waarde die je wilt weten, moet je de juiste lijn kiezen en daar het punt opzoeken. Je krijgt dan een benadering van je waarde.

Als je het preciezer wilt doen kun je een stukje regressie analyse toepassen. Je krijgt een formule waar je je punt kunt invullen. De uitkomst daarvan is dan een min of meer geïnterpoleerde waarde. Doordat je maar vier punten hebt is dat nog steeds een erg grove waarde. Hoe meer punten? Hoe beter het wordt.

Maar al dit werk is al gedaan als je in de datasheets kijkt van een NTC. Zeer waarschijnlijk staat die formule daar ook al in. En die zou je gewoon kunnen gebruiken.

Sine

Moderator

De vraag was over spanning, dan heb je niet genoeg aan enkel de weerstandswaarde van de sensor ;)

Het gaat inderdaad om spanning.
De klemspanning zal iets van 4.5v zijn maar dat heb ik niet gemeten.
Ik kan deze eventueel wel van een andere sensor meten, zal gelijk zijn.

Ik kom ook niet bij de stekker maar kan misschien op de ECU zelf meten voor de impedantie.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op maandag 18 juli 2022 21:58:59 (16%)

Lambiek

Special Member

Je moet een weerstanddeler maken, je hebt dus een vaste weerstand nodig plus je NTC. En dan kun je je spanning bepalen.

Wat die vaste weerstand is van je ECU weet ik zo niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Als je de NTC verhit tot een bepaalde temperatuur, en je weet de weerstand bij die temperatuur, dan kun je toch aan de hand van de spanning vaststellen wat de serieweerstand is?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar dan moet ik hem demonteren en kan ik hem net zo goed in een pannetje met water en thermometer leggen :)

benleentje

Golden Member

Op 18 juli 2022 20:18:05 schreef Ex-fietser:
Maar al dit werk is al gedaan als je in de datasheets kijkt van een NTC. Zeer waarschijnlijk staat die formule daar ook al in. En die zou je gewoon kunnen gebruiken.

Precies staat gewoon in de datasheet. Je zal voor de NTC ook de Beta moeten weten en dat vind je alleen in de datasheet.

Maar ik maak nu een aaneme fout en dat het gaat om een NTC om temperatuur te meten, er zijn ook NTC's die meer bedoelt zijn om inschakelstromen te beperken. Zou wel fijn zijn als we merk en type van de NTC weten

Op 18 juli 2022 21:03:00 schreef Sine:
De vraag was over spanning, dan heb je niet genoeg aan enkel de weerstandswaarde van de sensor ;)

Als je enkel een NTC hebt en een 5V voeding dan staat er toch altijd 5V over de NTC of mis ik iets?
JA dus ook hier dacht ik eerst aan een NTC om temperatuur te meten van bv 10k ohm. Een NTC voor beperken van de inschakelstroom die kan een weerstand hebben van 10 ohm koud en dan opgewarmd bv 1 ohm, dan heeft de interne weerstand van de voeding wel invloed op de spanning voer de NTC. Echter is deze ongeschikt om temperatuur te meten om de stroom door de NTC voor de opwarming zorgt

Om een NTC bedoelt voor temperatuur meting enigszins nuttig te kunnen gebruiken hoort er nog en vaste weerstand bij en maak je dus een spanningsdeler. In een spanningsdeler heeft de weerstandswaarde een vaste relatie met de spanning, en kan je van de gemeten spanning, de formule en de betawaarde van de NTC altijd terugrekenen naar weerstand en temperatuur.

Maar dan moet ik hem demonteren en kan ik hem net zo goed in een pannetje met water en thermometer leggen :)

Heb je hier wat aan ?
http://www.thuisexperimenteren.nl/science/electronica/ntckarakteristie…

Ik denk dat de weerstand in de Ecu niet zo heel belangrijk is, de weerstand hoeft enkel maar groot genoeg te zijn en de stroom kleine genoeg dat de NTC
niet opwarmt. Toch zou je de weerstand in de ecu wel kunnen meten.
Haal de NTC los en meet de open klem spanning. Sluit de NTC kort en meet de stroom die uit de ECU komt met die gegevens kan je de weerstand berekenen.
Echter je weet al een aantal waarden. Maar ik denk dat de weerstand er niet toe doet.

Een NTC is niet lineair en heeft ook nog eens afhankelijk van welk materiaal die gemaakt is een beta.Echter heb je niet oneindig veel beta's en kan je met trial en error en de volgende formule wel een aardige benadering maken.
https://nl.mouser.com/c/passive-components/thermistors-ntc/?resistance…

Formule is hier te vinden
https://create.arduino.cc/projecthub/Marcazzan_M/how-easy-is-it-to-use…
https://hackster.imgix.net/uploads/attachments/224531/no-name?auto=compress%2Cformat&w=1280&h=960&fit=max

Je hebt al en aantal waarden en in de formule voor de NTC

R0 is de weerstand bij T0 en is vaak 20 of 25 graden
Rt is de actuele weerstand waarbij je de temperatuur wilt berekene.
B is de grote onbekende die materiaal afhankeijk is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Je wilt dus parameters vastleggen van een onbekende schakeling. Zonder meten gaat dat niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@benleentjes: Als ik het type kon achterhalen dan had ik inderdaad gewoon in de datasheet gekeken :)
Er staat alleen een typenummer van Suzuki op en daar krijg ik 0 informatie uit welke NTC er in zou kunnen zitten.

@Arco: Ik had inderdaad gehoopt dat ik "zonder meten" de spanning kon achterhalen maar dat werd in reactie 1 al afgeschoten.

Ik zal het toch op een andere manier moeten doen, live tijdens het opwarmen op de motor meten.

Ik ontkom niet aan het vinden van een datasheet of meten :)

Sine

Moderator

Een datasheet van de ECU dan, met een datasheet van de thermistor ben je er nog niet.

Arco

Special Member

Als je teveel onbekende variabelen hebt, kun je e.e.a. alleen empirisch vaststellen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Alles is bekend, behalve de andere weerstand van de spanningsdeler (waarvan de NTC de éne weerstand is).
Die andere weerstand zit ingebakken in de ECU.

Als je de NTC op de ECU zou losnemen, en ervoor in de plaats een bekende weerstand zou zetten, zou je de spanning die dan ontstaat kunnen meten.
We kunnen dan uit die éne weerstandswaarde en gemeten spanning, de spanningen voor alle gegeven temperaturen/weerstanden in de startpost berekenen.

OF:
Je kunt ook een instelbare weerstand (een potmeter) nemen, en die steeds op één van de in de startpost gegeven waarden voor bepaalde temperaturen instellen (potmeter meten met de ohmmeter, en draaien tot de weerstand goed is).
Voorbeeld: de NTC is 1150 ohm bij 40 graden.
Je zet de pot op 1150 ohm en sluit hem aan op de ECU, op de plaats waar normaal de NTC aangesloten zou zitten.
Je meet nu de spanning, en dát is de spanning die hoort bij 40 graden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb inmiddels een tabel op internet gevonden met vrijwel dezelfde waarden qua weerstand (ook een artikel over Suzuki) en die waarden inmiddels overgenomen in de software.

Het lijkt er op dat de temperatuur vrij aardig klopt en dat is voldoende.

Ik zie bij 100 graden bijv. de thermostaat openen, terugvallen naar 80 graden en weer opklimmen naar 100.
Het tweede streepje op het dashboard springt precies aan bij 60 graden op de computer, volgens mij klopt dat ook aardig (moet de gebruikershandleiding er nog op nazien)

Het gaat er vooral om dat de lambda controller pas inschakelt boven de 60 graden en die grens heeft nog een beste marge.