Mijn vrouw's Gazelle Impulse accu 36V 15Ah, heeft altijd (jaar of 6) perfect gewerkt. Fiets is veel gebruikt en heeft nooit lang stil gestaan. Accu was altijd heel betrouwbaar. Na tocht van zo'n 25km (bij volle accu, ondersteuning 2 van 3) geeft hij nu 5 knipperende leds als de testknop op de accu wordt ingedrukt.
Volgens Gazelle betekent dit: a) de accu is leeg en kan geladen worden OF b) hij is overbelast, een paar uur wachten en het is weer OK. Beiden zijn echter niet waar.
Het echte effect is dat de accu niet leeg is EN niet kan worden geladen. De lader wordt niet warm. Het fietsdisplay geeft ook lege accu aan en blijft dat zeggen na lange tijd aan de lader. 12 uur wachten ( b)overbelasting?) gaf ook geen verandering.
Het rare is dat de accu helemaal niet leeg is. De fiets rijdt nog steeds als een speer en de testknop op de accu 3 sec indrukken doet 4 van de 5 leds branden (dat zou volgens onze ervaring kunnen kloppen met het verbruik tijdens de laatste fietstocht). Pogingen de accu in de fiets of buiten de fiets op te laden gaven geen verschil.
Ik heb stellig de indruk dat de accucellen nog goed zijn, hij trekt prima en op de klemmen meet ik 38V. Iets mis met het BMS misschien, maar wat?

Temperatuurdingetje? Leg 'm samen met z'n lader even een kwartiertje in de koelkast en probeer het dan opnieuw.

Niet te lang er in leggen, je wil niet dat ie helemaal tot 5 graden afkoelt vanwege de condensatie die er met veel vocht in de lucht op kan komen.

Let op, als ie het dan wel weer doet, dan is er vast een goeie reden waarom ie er met deze temperaturen mee kapt! Accu's kan je prima om zeep helpen door ze te heet te laten worden tijdens het laden én tijdens gebruik.

Als het display zegt: "leeg" dan is denk ik de communicatie niet meer werkend. En het kan best zijn dat de lader communicatie wil zien voordat ie gaat laden.... Dat zou vervelend zijn want: lastig te fixen.

Lastig, maar ik vermoed ook temperatuur. Volgens mij houden mijn video-accu's er bij 55 graden mee op: dan móet de boel eerst afkoelen voor er geladen mag worden. Volgens mij gaat er ook een timer lopen die voorkomt dat bij het bereiken van een temperatuur waarbij er weer geladen mag worden er ook meteen weer energie ingepropt wordt, met het resultaat dat er waarschijnlijk kort daarna weer uitgeschakeld wordt omdat de temperatuur weer stijgt.

Ontladen mag geloof ik tot 65 graden. Kon ik allemaal aanpassen, maar naast het feit dat het BMS van de accu's door de fabrikant al zo ingesteld was en de fabrikant daarbij overduidelijk de JEITA-standaard aangehouden heeft, leek het me een goed idee die aan te houden en daar niet mee te gaan rommelen.

@ rew: zou kunnen, maar ik verwacht dan eigenlijk een display dat een vraagteken of zo toont, niet leeg, want dan verwacht ik dat de motorcontroller daar op reageert en uitschakelt.
De meeste geavanceerde BMS'en hebben hordes foutcodes die ze kunnen tonen via de state-of-charge LEDs, maar die zijn soms uiterst moeilijk te volgen door de snelheid van het knipperen.
Alle 5 in 1 keer laten knipperen is heel duidelijk dat er wat mis is wat mogelijk vanzelf weer goed komt, maar ja, het blijft gissen ;)

@ Topicstarter: De JEITA-richtlijn geeft aanbevelingen wanneer het laden van een lithium-gebaseerde accu beperkt of zelfs gestopt moet worden. De meeste BMS'en houden zich daar aan. Boven de 45 graden wordt de laadspanning al beperkt, boven een nog hogere temperatuur wordt het laden gewoon gestopt.

In de koelkast leggen zou ik zelf niet doen, de kans dat condens nog meer kapotmaakt dan er nu mogelijk al is, is nogal aanwezig.

Sommige BMS'en gooien de deur echt een tijdje dicht als er, ondanks de foutmelding, nog een paar keer mee 'gerommeld' wordt, maar dat het na 12 uur nog altijd niet goed gekomen is, is raar/niet best.

Veel dank voor jullie commentaar. Ik heb de tip van Ledlover gevolgd en de accu een kwartiertje in de koelkast gelegd. Dat gaf nog helemaal geen condens. Daarna brandde 1 van 5 leds normaal (ipv 5 knipperende) na indrukken testknop op de accu. Het laadproces startte meteen en verliep verder normaal. De accu is weer helemaal opgeladen (5 leds branden bij indrukken knop).

Probleem opgelost? Vreemd is dat de tempereratuur (na 12 uur wachten niet hoger dan de omgeving, ik schat 25 a 28 gr C) wel laag was voor aanspreken beveiliging. Gazelle zelf noemt 40 gr C als grens en zegt dat je 'na korte tijd' weer kunt opladen, veel korter dan 12 uur denk ik dan. Verder was de accu bijna leeg (1 led van 5) terwijl er maar 25km was gefietst, 'dat doet ie anders nooit', dat baart wel zorg.

Vroeger gingen we ook wel eens fietsen als het warm was, nooit problemen gehad. Maar nu ik erover denk, het was nu wel rond de 30 gr dus dan is de afstand tot 40 eigenlijk maar klein... Van de andere kant bleef de fiets wel gewoon goed trekken. Wellicht beter opletten voortaan bij hitte en de testknop af en toe gebruiken, eventueel pauzeren in de schaduw.

Ook gevonden: na 3 sec op de testknop drukken gaan er steeds 4 van de 5 leds branden, volgens Gazelle is dit 'de huidige capaciteit van de accu'. Die zou dan nog 80 tot 96% zijn volgens hun tabel, na 6 jaar is dat niet slecht als het waar is.

Ik zal binnenkort terugmelden hoe het na een tijdje fietsen en een paar oplaadcycli gaat met de accu.

Dat condens dat krijg je pas als je hem uit de koelkast haalt. Het kan heel goed zijn dat dit niet op de buitenkant gebeurt want: voldoende verse lucht om ook wat vocht af te voeren. Binnenin kan een probleem zijn. Maar als het eenmalig is, dan zal het wel niet permanent tot problemen lijden.

Het probleem met temperatuursensors is dat ze makkelijk een afwijking kunnen hebben. Het is duur om dat te calibreren. Dus het kan heel goed zijn dat ze denken: "boven de 40 mag ie absoluut niet laden", en dan een device gebruiken wat reageert bij 35 +/- 5 graden. En als de jouwe nu met de -5 graden te maken heeft...

temperatuur van de accu is miss te hoog geweest door de hitte nu.

Op 20 juli 2022 06:04:54 schreef jlsp:
Veel dank voor jullie commentaar. Ik heb de tip van Ledlover gevolgd en de accu een kwartiertje in de koelkast gelegd.
[...]
Daarna brandde 1 van 5 leds normaal (ipv 5 knipperende) na indrukken testknop op de accu. Het laadproces startte meteen en verliep verder normaal. De accu is weer helemaal opgeladen (5 leds branden bij indrukken knop).

Das mooi ;)

Probleem opgelost? Vreemd is dat de tempereratuur (na 12 uur wachten niet hoger dan de omgeving, ik schat 25 a 28 gr C) wel laag was voor aanspreken beveiliging. Gazelle zelf noemt 40 gr C als grens en zegt dat je 'na korte tijd' weer kunt opladen, veel korter dan 12 uur denk ik dan. Verder was de accu bijna leeg (1 led van 5) terwijl er maar 25km was gefietst, 'dat doet ie anders nooit', dat baart wel zorg.

Het kan best dat niet alleen de temperatuur het probleem was, maar ook een celgroep afweek dóór de temperatuur.

In de BMS'en van m'n video-accu's zitten hordes instellingen hoe het ding zich moet gedragen bij hogere temperaturen en wat 'ie moet doen bij té hoge temperatuur (hij kan automatisch de LEDs laten flitsen als ik het me goed herinner).

Binnenin zo'n cel gebeurt chemisch van alles als de temperatuur stijgt: in de databladen van cellen (en BMS-systemen) staan vaak hele grafieken wat er te verwachten is bij stijgende of dalende temperatuur.
Bij hoge temperaturen staat de overspanningsbeveiliging bijvoorbeeld ook lager ingesteld (ik heb de gegevens van mijne niet 1-2-3 paraat, maar ik meen me iets van 150 tot 200 mV lager per celgroep te herinneren).
Als de accu nog behoorlijk vol was, kan een flinke temperatuurstijging de klemspanning boven de overspannings-grens doen stijgen en ineens reden zijn voor het BMS om de uitgang af te schakelen.

Bij de mijne gaat er dan ook een timer lopen die opladen pas weer toestaat nadat er een bepaalde tijd verstreken is én de laadstroom 0 is (of, indien van toepassing, niet te hoog is).

Het zou kunnen dat die timer de boel blokkeerde (volgens mij kan ik van de mijne het laden ook iets van 2 dagen onmogelijk maken als ik dat zou willen), maar dat die timer ongewild wat langer ingesteld staat dan eigenlijk de bedoeling is.

Als er naast temperatuur ook een overspanningsprobleem is of was, kunnen er twee timers gaan lopen, die op elkaar wachten: eerst moet probleem 1 (de temperatuur) opgelost worden voordat probleem 2 (overspanning) aangepakt wordt, omdat probleem 2 mogelijk afhankelijk is van probleem 1.

Dan kan het even duren voor het BMS weer het sein veilig geeft.

Onbalans die actief bestreden wordt, sluit ik ook zeker niet uit, zeker niet bij een accu op leeftijd.
Naarmate mijn video-accu's ouder werden, duurde het 'laden' steeds langer, of beter: het begin ging voorspoedig, maar het satureren (van 80 naar 100%) duurde op het eind soms bijna een dag.

Ook dát kan het BMS reden vinden om de lader tijdelijk uit te sluiten van deelname. Er wordt dan eerst actief gebalanceerd en zodra de cellen weer voldoende in balans zijn, mag er weer geladen worden. Ook dáár kan een timer voor gaan lopen (om te voorkomen dat het BMS direct na balanceren een spanningsmeting doet en weer gaat laden).
Overigens balanceren de betere BMS'en tijdens het laden al. Via complexe formules wordt dan besloten een celgroep tijdelijk af te schakelen en de lading ervan rustig af te fakkelen tot deze een bepaalde waarde bereikt heeft om weer met de rest mee te gaan doen.

Vroeger gingen we ook wel eens fietsen als het warm was, nooit problemen gehad. Maar nu ik erover denk, het was nu wel rond de 30 gr dus dan is de afstand tot 40 eigenlijk maar klein...

Vergeet niet dat 'vroeger' - slechts 4 jaar terug - we nog nooit temperaturen van 39 graden en er zelfs over hadden gehad. De maxima-records sneuvelen griezelig snel dus dit kan ook gewoon een eerste keer zijn.

Van de andere kant bleef de fiets wel gewoon goed trekken. Wellicht beter opletten voortaan bij hitte en de testknop af en toe gebruiken, eventueel pauzeren in de schaduw.

Nog een tipje om de accu langer heel te houden: na opladen een uur of 2 wachten met gebruiken. Na ontladen een uur of 4-5 wachten met weer opladen. Dit geeft het BMS de tijd goede metingen van de ladings-status uit te voeren.

Nooit volledig vol wegleggen, nooit leeg wegleggen. Niet laden bij erg koud weer en (maar dat heb je al ondervonden) niet bij erg warm weer ;).

Ook gevonden: na 3 sec op de testknop drukken gaan er steeds 4 van de 5 leds branden, volgens Gazelle is dit 'de huidige capaciteit van de accu'. Die zou dan nog 80 tot 96% zijn volgens hun tabel, na 6 jaar is dat niet slecht als het waar is.

Er zullen vast andere merken zijn die dit kunnen, maar het klinkt steeds meer als een BMS uit dezelfde serie als in m'n video-accu's, die deze functionaliteit ook bezitten. De duurdere variant die ik had bezat zelfs een 'health-LED', een afzonderlijke tweekleuren-LED die met 3 verschillende kleuren aangaf hoe het met pack stond.

Als er goed voor gezorgd is, is 6 jaar wel haalbaar.

Dat "na opladen 2 uur wachten" daar ben ik het niet mee eens. Het helpt iets om het BMS de gelegenheid te geven om de boel te balanceren als dat nodig is. De gemiddelde nederlander zit niet naast het ding en schakelt de oplader uit zodra het lampie groen wordt. (ik heb dat vorige week een keer wel gedaan bij andermans accu). Dus als ie nog een tijdje aan de lader hangt nadat ie vol is, dan heb je ook aan die voorwaarden voldaan. En je kan heus wel 2 of 3x achter mekaar "ik ga fietsen zodra de accu vol is".

Dus zo nu en dan een pauze tussen "einde laden" en wegfietsen is prima.

Het gaat niet om het balanceren, maar om de cellen tot rust laten komen. Ik ga er vanuit dat Texas Instruments geen onzin verkoopt gezien de enorme belangen in de lithium-accu industrie.

Het staat letterlijk in de vele application notes van hun gas gauges: 'This relaxation time lets the cells come to a stable chemical state in order for the gas gauge to take an accurate reading of OCV values (OCV = Open Cell Voltage) to calculate the most accurate prediction on remaining SoC'.

Daarnaast geloof ik best dat een cel die net een ontlading voor z'n kiezen heeft gehad, bij direct daarna opladen uiteindelijk een hogere klemspanning bereikt dan eigenlijk de bedoeling is. Ik denk dat iedereen het effect wel kent van een lege accu die na een paar uur liggen weer wat op spanning gekomen is.

Het balanceren doen die geavanceerdere dingen constant als dat nodig geacht wordt, niet alleen na afloop van het laden. Via complexe formules waar ik niet mee heb lopen rommelen (omdat ze, naast complex zijn ook op een print zitten die grotendeels een black box is voor mij) wordt gemeten hoeveel lading er in een cel(groep) gestopt is en of dat teveel vooruitloopt op de rest.
Als aan de voorwaarden voldaan wordt, wordt er al tijdens het laden gebalanceerd. Kun je mooi zien als je de boel uit blifjt lezen, ineens stokt dan 1 cel-groep terwijl de rest vrolijk door blijft laden.

Of de lader echt stopt met stroom leveren bij een groen lampje durf ik niet te zeggen. Dat dacht ik bij de lader van m'n video-accu's ook, maar in werkelijkheid wordt het lampje groen onder de 60 mA en blijft 'ie daarna gewoon stroom leveren tot er echt geen druppel meer bij kan (en dat vind ik nogal raar eigenlijk)

Dat praktisch niemand het zo doet, snap ik ;)

Ok. Maar dat gaat dus om een nauwkeurige voorspelling van het aantal mah in de accu. Dat betekent dat de nog 23 minuten batterij voorspelling van je laptop klopt. Die voorspelling heb je toch niet bij een fiets.

Dat je het niet altijd ziet, betekent niet dat het niet gebeurt. Intern wordt er wel degelijk gerekend namelijk.
Dat IC berekent telkens de restlading aan de hand van gegevens tijdens het laad- en ontlaadproces, maar ook na een voldoende lange rustperiode na ontlading en lading.
Cellen die chemisch niet tot rust gekomen zijn zullen er voor zorgen dat er ook geen geldige meting zal volgen om een nauwkeurige restlading-bepaling op los te laten. Mede daarom hebben 'de mijne' zelfs een SMbus-message 'Condition cycle requested' aan boord, die de lader verteld wat er moet gebeuren. Dat werkt alleen op hele speciale laders die tegelijkertijd ook een belasting kunnen vormen en zal daarom normaliter bij de fabrikant gebeuren, maar ook daar gok ik er op dat Texas Instruments geen onzin verkoopt ;) .

En omdat sommige fietsen wel degelijk een erg nauwkeurige indicatie in het display geven van de restlading (zoiets als 'bij huidige ondersteuning kunt u nog xx kilometer fietsen', maar dan in een simpel icoontje en procenten) kan het wel degelijk zin hebben ietsje extra zorg te dragen voor een accu ;)

Nu een week later werkt de accu nog helemaal naar behoren, met een normale fiets-range.

Het blijft een vreemde zaak: de accu heeft nooit warm aangevoeld (oververhitting was de meest waarschijnlijke oorzaak in deze post), maar afgelopen maandag was dus zoals ik schreef zelfs na 12 uur wachten (incl een nacht) nog steeds 15 min afkoeling in de koelkast nodig om hem überhaupt weer aan het laden te krijgen. Dat is niet normaal. En ook niet dat de accu al na 25 km fietsen leeg bleek te zijn.

Ontstaan van condens binnen in de accu door de koelkast lijkt me trouwens onwaarschijnlijk. Het geforceerd afkoelen is maar 15 min geweest. In de winter kan de fiets ook snel van koud naar warm gaan, daar moet de accu wel tegen kunnen.

Mochten zich nieuwe kuren voordoen dan zal ik jullie informeren. Nogmaals dank iedereen!

Het probleem was opgestreden afgelopen zondag na een tochtje van 25 km toen het 32 graden C was. Afgelopen dinsdag was het 39 gr, toen was de accu, na de koelkasttruc alweer helemaal opgeladen en is er niet gefietst. Verder ook niks geks gebeurd.