Spannings gevoelig relais

Hallo,

Ik ben Patrick en heb me net geregistreerd. Ik bouw een camper om van loodzuur accu naar LiFePo4 accu.

Ik wil het volgende probleem oplossen met een electronische schakeling ...

Ik zou een relais willen laten aantrekken wanneer de spanning op mijn accu 14,2V is. Het relais zou terug moeten afvallen op 14V. Voedingsspanning van de schakeling moet ook van dezelfde accu komen. Het zou mooi zijn moesten de twee spanningen waar het relais op reageert ook wat regelbaar zijn om ze zo exact mogelijk in te stellen ...

Wie weet raad om zulke schakeling te maken ?

Grtn

benleentje

Golden Member

Ik snap die spanningskeuze niet helemaal. Een accu is enkel boven de 13V als de dynamo of een lader actief is. Als de motor draait en de dynamo actief is kan je daar de D+ aansluiting op de dynamo voor gebruiken. Je hebt zelfs relais gebouwd speciaal voor dit doel. Echter geeft dit enkel aan dat de dynamo aan het laden is en dat kan zijn ergens tussen de 13 en 14,5V.

Maar waarom je precies bij 14V zou willen schakelen ontgaat me maar ook dat is wel mogelijk, hopelijk dat een mede forumlid een schakeling weet te bedenken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 20 juli 2022 19:03:57 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Meeste LiFePO4 autoaccu's zijn gemaakt als 'drop-in' vervanger voor een loodaccu.
Als de alternator goed werkt (spanning < 14.8v) moet je hem zo kunnen omwisselen.
(spanningen boven 14.8v tolereert een loodaccu nog wel (hoewel niet normaal), maar een LiFePo4 niet...)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 20 juli 2022 19:10:54 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat is je doel? Een boiler ofzo inschakelen als je accu vol is en er bv zonneoverschot is?

Dat moet je zoiezo niet doen adhv spanning. Een acculader voor lithium zal bij een volle accu niet op de 14.x blijven hangen, maar teruggaan naar een float van 13.5-13.6V

Als je een boiler oid bij een volle accu wilt schakelen kun je dat veel beter adhv de SOC doen. Een Victron BMV heeft bv een relaisuitgang die je hier mooi voor kunt configureren.

Anyway: als je toch op 14V wilt schakelen kan mogelijk je zonnepaneel lader dat ook. Bij sommige Victron's met een loaduitgang kun je die ook configureren.

Overigens: een drop-in lithiumaccu bestaat niet.
Fabrikanten die dat roepen doen dat puur om te verkopen. Je levert gewoon in op de levensduur van de accu als je die continue op 100% SOC houd. De fabrikant interesseert dat niet, want de garantietermijn haalt ie wel en daarna heb je toch geen garantie meer, maar dat moet je niet willen.

los daarvan heb je potentieel problemen met laadstromen die langdurig hoog zijn. De acculaders van bv een EBL of Schaudt zijn niet ontworpen om langdurig non-stop te laden, en de connectoren (vooral van Schaudt) zijn ook niet super als je daar nonstop 20+A door heen jaagt

Een BMV712 heb ik maar gebruik dat relaiscontact al voor iets anders. De bedoeling is om de laadbron volledig uit te schakelen als balancering van de accucellen voltooid is. Ik wil de Floatfase vermijden.

Ik hoop dat dit geen discussie wordt over wat ik wil doen want dat is niet het issue. Ik vraag gewoon of er iemand een schema kan aanbrengen om mijn vraag te kunnen realiseren.

[Bericht gewijzigd door Takamine op woensdag 20 juli 2022 19:43:51 (31%)

Arco

Special Member

Als je even zoekt op 'voltage window comparator' krijg je genoeg schakelingen.
Nuttig lijkt het me niet: zo gauw je de lader uitschakelt op 14.2v zal de spanning direct ruim onder de 14v zakken, dus blijft de lader constant staan 'hikken'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar in elk geval, een schmitt-trigger doet wat je vraagt.
Zie schema: als de ingangsspanning boven de bovenwaarde komt dan schakelt de tor uit; komt hij onder de onderwaarde, dan schakelt de tor weer in.
De linker potmeter stelt het midden tussen boven en onder in.
De rechter potmeter stelt het verschil tussen boven en onder in.

Door spreiding in de zeners kan het zijn dat je een van de weerstanden (allebei hoeft niet) waartussen de linker potmeter hangt een beetje moet aanpassen. Of je kunt een grotere weerstand voor de potmeter kiezen, maar dat regelt dan weer grover.

De tor en zijn basisweerstand hangen een beetje van je relais af.

Voorbeeld hieronder voor linker potmeter ingesteld op 14,1V midden.
Rechter potmeter op 0% (groen), 50% (rood) en 100% (blauw) voor de hysteresis.
Klik klik= groter

Of dit voor jouw situatie goed werkt kan ik niet beoordelen; zie de opmerkingen hierboven.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
benleentje

Golden Member

Op 20 juli 2022 19:35:10 schreef Takamine:
Ik hoop dat dit geen discussie wordt over wat ik wil doen want dat is niet het issue. Ik vraag gewoon of er iemand een schema kan aanbrengen om mijn vraag te kunnen realiseren.

Sorry mijn fout Ik had even over " Ik bouw een camper om van loodzuur accu naar LiFePo4 accu." heen gelezen. Nu snap ik ook de 14,2V.
Dat is ook een slimme waarde. Dit soort accu zijn 100% vol bij ca 14,8V maar dat verminderen naar 14,2V scheelt maar weinig in lading en heel veel op levens duur.

Toch zou je naast de spanning ook de stroom moeten weten een dynamo heeft er geen moeite mee om 60A in de accu te stoppen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 20 juli 2022 20:44:27 schreef Arco:
Als je even zoekt op 'voltage window comparator' krijg je genoeg schakelingen.
Nuttig lijkt het me niet: zo gauw je de lader uitschakelt op 14.2v zal de spanning direct ruim onder de 14v zakken, dus blijft de lader constant staan 'hikken'...

Toch niet want als de lader uitschakelt moet ik die terug eerst opstarten wanneer ik het wil.

Even wat uitleg want anders stopt het gissen niet. Mijn accu wordt d.m.v. het relais van de accumonitor steeds automatisch geladen tussen 70% en 80% SoC. Eens om de 14d moet de accu gebalanceerd worden. Dan overbrug ik het relaiscontact van de accumonitor met een ander relais dat gestart wordt met een drukknop en houdcontact. Als de 14,2V bereikt wordt trekt nog een ander relais aan dat dan het houdcontact onderbreekt. Dus zolang ik niet terug op die drukknop duw blijft de lader uit en neemt terug het 70%-80% regime aan. Alle relais zijn dan ook terug in rust.

Op 20 juli 2022 21:03:28 schreef benleentje:
[...]Sorry mijn fout Ik had even over " Ik bouw een camper om van loodzuur accu naar LiFePo4 accu." heen gelezen. Nu snap ik ook de 14,2V.
Dat is ook een slimme waarde. Dit soort accu zijn 100% vol bij ca 14,8V maar dat verminderen naar 14,2V scheelt maar weinig in lading en heel veel op levens duur.

Toch zou je naast de spanning ook de stroom moeten weten een dynamo heeft er geen moeite mee om 60A in de accu te stoppen.

Victron LiFePo4 accu's zijn vol en gebalaceerd bij 14,2V. De 14,8V is accumoord !

Misschien niet wat je wilt horen, maar de accu op 70-80% SOC houden is in theorie leuk. In de praktijk zinloos.

Ook als je m tot 100% oplaad is de levensduur nog 'eindeloos' lang. Ik vind het een beetje zonde van de capaciteit en de moeite, voor iets waarbij de theorie leuk is, maar je in de praktijk veel moeite doet om de levensduur van 60 naar 100 jaar te trekken.

Chemische degradatie, van zowel de accu als jezelf, zullen eerder een probleem worden.

Op 20 juli 2022 21:39:55 schreef DJSmiley:
Misschien niet wat je wilt horen, maar de accu op 70-80% SOC houden is in theorie leuk. In de praktijk zinloos.

Ook als je m tot 100% oplaad is de levensduur nog 'eindeloos' lang. Ik vind het een beetje zonde van de capaciteit en de moeite, voor iets waarbij de theorie leuk is, maar je in de praktijk veel moeite doet om de levensduur van 60 naar 100 jaar te trekken.

Chemische degradatie, van zowel de accu als jezelf, zullen eerder een probleem worden.

Zou kunnen, maar voor mij is het uit pure interesse en interessant tijdverdrijf. Ieder zijn ding ... toch

@ Frederick Terman,

Dit ga ik zeker bekijken of ik daarmee aan de slag kan ...