LED knipper relais heeft vertraagde inschakeltijd

Wat voor chippie zit daar op?
Misschien aan de hand van de datasheet kijken of hij inderdaad in de uitstand begint.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Helaas onleesbaar gemaakt..
Kan ook geen foto's online vinden waarbij er iets op staat.

bprosman

Golden Member

Maak en breek contact van het relais niet per ongeluk verwisseld ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Enigste flasher ic wat ik in 14pins ken is een ld2044 of u2044.
Misschien is dat iets.

Edit @bprosman dat zou ook nog een simpele verklaring zijn.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op zaterdag 30 juli 2022 09:33:35 (27%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Dit is het bijhorende schema m.b.t. de voorste knippers, anders krijg ik het niet op de foto.

Ik snap zelf nog niet helemaal hoe het loopt, maar het lijkt via het instrumentenpaneel te lopen.

De knipperlichten zitten niet direct op het relais.

Dit zijn nog 2 originele waarbij ik de 2x10W vervangen heb voor de 2x21W omdat ik knippers van het latere model op de motor geplaatst heb. Vandaar ook het meeknipperen van de verlichting, ik zit op het dubbele aantal watts t.o.v. origineel.

Bewuste keuze omdat ik sowieso al over wilde naar LED.

De twee originele relais zitten helaas in de epoxy gegoten.

Ik krijg de indruk alsof het originele relais twee verschillende aansluitingen heeft, namelijk voor 2 x 21 Watt (T aansluiting) en 4 x 21 Watt (H aansluiting).

Ik ben niet al te bekend met voertuig-techniek, maar zitten je knipperlichten misschien op de verkeerde aansluiting waardoor er wat laat geknipperd wordt?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Als de wachttijd even lang is als de interval tijd en dit is ongeveer 2 seconden dan is dat knipperrelais sowieso niet in orde ,knippert veel te langzaam.

Gr.F_S

Het is niet exact 2 seconden, met de interval is niets mis.

De motor is geheel origineel en met een origineel relais en gloeilampen werkt alles naar behoren (behalve dan het dimmen van de lichten omdat ik er 4x21W i.p.v. standaard 4x10W in heb zitten).

Het zit hem niet in de bedrading, massa of andere zaken.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zaterdag 30 juli 2022 13:07:17 (68%)

Op 29 juli 2022 21:08:21 schreef sanscorp:
Er constant spanning op zetten is niet echt een oplossing denk ik.

De wachttijd is inderdaad gelijk aan de interval.

Dan moet je dit niet schrijven |:(

Gr.F_S

Dat was het probleem ook niet...
Ik heb er niet met een stopwatch naast gezeten.

Het schema is waarschijnlijk gelijkaardig aan het 2de schema in onderstaande link.
Ik zou die grote elco eens met de helft verminderen.

https://www.homemade-circuits.com/build-simple-how-to-build-universal/

LDmicro user.
Arco

Special Member

Op 29 juli 2022 21:08:21 schreef sanscorp:
De wachttijd is inderdaad gelijk aan de interval.

Dat lijkt me toch sterk dat er 2 seconden tussen twee ' knippers ' zit... (da's wel heeel erg lang)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan noemen we het bij deze 1 seconde.

We dwalen wel een beetje af van het probleem :)

Op 29 juli 2022 21:53:25 schreef EgbertG:
Er zal geen enkele ontwerper van een knipperlicht relais het zo bedenken dat ie in de UIT toestand begint....

Toch wel, het oorspronkelijke relais van mijn Suzuki GSX-750F deed exact dat; heel irritant. Ik weet ook niet hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben, want gewoonlijk is het juist de stroom door de lampen waarmee het bimetaal opgewarmd wordt. Misschien staat de verwarming direct op 12V, met een NC contact, terwijl de lampen op een NO contact zitten? Dat zou het relais wel onafhankelijk maken van de belasting.

Als ik me goed herinner, is het sneller knipperen bij lage belasting een logisch gevolg van het historische ontwerp, maar is dit later opgenomen in de wet, en moet electronisch gedaan worden, om de bestuurder te attenderen op een defect lampje, tenzij er een andere melding bestaat (op het dashboard of zo). Wellicht was dit alleen van toepassing op de Lx normen, voor motoren, driewielers, etc.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb nog een tweepolig weerstandsonafhankelijk relais ligfen maar ik weet zo goed even niet welke draden ik moet pakken vanaf het relais.

Wat beteft elektrisch schema wordt ik er niet wijzer van.

Het lijkt haast wel alsof het instrumentencluster ook een deel voor zijn rekening neemt.

De elco ga ik nu vervangen, van 100uF naar 47uF

Met de kleinere elco lijkt hij ietjes langzamer te knipperen
Zonder elco blijven de lampen constant branden maar dimmen ze kort daarna (ik zal geen seconden noemen).

Helaas beginnen ze nog steeds in de "uit stand" van de interval.

Dit 2 draadssysteem slaagt er blijkbaar niet in om de cyclus te beginnen door snel voldoende voedingsspanning te bereiken om de mosfet te sluiten en het tijdcircuit te starten.

Is de smd met opdruk 101 effectief 100Ω ?
Zoja vrees ik dat het een slecht ontwerp is.

Ik zal zo eens meten, heb het eigenlijk al een beetje opgegeven.
Diverse elco's getest en langzamer of sneller laten knipperen is geen probleem maar de "opstarttijd" blijft even lang.

EgbertG

Golden Member

Makkelijkste oplossing lijkt dan met een transistor en een FET een logische schakeling te maken...

bprosman

Golden Member

Op 30 juli 2022 19:17:42 schreef EgbertG:
Makkelijkste oplossing lijkt dan met een transistor en een FET een logische schakeling te maken...

Schema natekenen in Kicad oid , aanpassen en een zelfde printje maken met een klein microcontrollertje er op zou niet te moeilijk moeten zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

sanscorp,

Kun je een linkje of het hele schema plaatsen van je motorfiets.
Is dus een combi met de zijstandard beveiling....
Hier een linkje voor aanpassen met apart relais.
Geeft in iedergeval een idee van hoe het zit.
https://www.gixxer.com/threads/cant-find-the-relay.182140/

[Bericht gewijzigd door HD13 op zaterdag 30 juli 2022 20:19:10 (53%)

Het probleem is zojuist "opgelost" met 2x 10 ohm 25W weerstanden, 1 aan elke kant en daarna heb ik het originele 10W relais terug geplaatst.

Zoals ik zei, was er klaar mee haha