Ik vind de hf rubriek de laatste tijd steeds meer de richting van de 3 meter piraten uitgaan. Is dit gewenst? ook gezien de status van CO, die toch wel hoog is.
Het is mijn hobby niet, en het zal zeker mijn hobby niet worden.
De illusie dat alle topicsstarters hier enkel in een dummy draaien is precies dat ...
Ik vraag mij sowieso af hoe je het anno 2022 op een overvolle 3 meterband nog volhoud zonder dat je al snel bezoek van Agentschap Telecom (voorheen Radio Controledienst) krijgt.
Daarnaast kun je volgens mij beter een legaal internet-radiostation beginnen waar je misschien ook meer luisteraars hebt die je overal kunnen 'ontvangen'.
[Bericht gewijzigd door T-sec op (31%)]
Is 3 meter geen HF dan ? Of 27MHz ?
ook gezien de status van CO, die toch wel hoog is.
Dat was voor mij de reden mijn lidmaatschap van de Veron destijds op te zeggen , het (te) grote "wij zijn de elite" gehalte. (Afd. Den Bosch).
[Bericht gewijzigd door bprosman op (82%)]
Het grote verschil is dat 3 meter zenders illegaal zijn. behalve degene met vergunning dan, meestal lokale omroep.
En ik dacht dat CO niet meewerkte aan illegale zaken.
Ik heb niet de indruk dat het type piraat dat hier zit, onderdeel is van die clubjes die asbest in de zendmasten stopt, die met tientallen kilowatts de frequenties van lokale omroepen wegdrukken een provincie verderop en al dat soort zaken.
Daarnaast zie ik wel echt interesse in de techniek, bij sommige mensen vooruitgang, en heb ik niet de indruk dat zij urenlang in de lucht zitten en overlast veroorzaken.
De indruk die ik krijg is 'zendertje bouwen/verbeteren, uurtje testen, rapportje krijgen, doosje in de hoek gooien tot de volgende aanval van bouw-woede weer plaats vindt'.
Het is mijn hobby niet, maar ik vind het een waardevolle toevoeging voor de bouwers zelf en voor het forum. Ik ben dan wel niet bezig met de FM omroepband, maar veel van de goede en slechte ontwerpgewoontes zijn ook interessant voor de 144MHz amateurband.
Er is ook vaak genoeg een roep 'Nee, dat is een heel slecht schema en wie dat heeft ontworpen in de jaren 80 was dom bezig'. Het is goed dat zulke informatie gegeven kan worden.
Het is niet dat de zelfbouwende piraten dat niet zouden doen als CO ze zou weren. Ze zouden het nog net zo hard doen, maar dan zeer waarschijnlijk met slechtere, vuilere zenders.
Een gecontroleerde uitlaatklep is bijna altijd een oplossing die beter is voor de maatschappij en de personen zelf, dan een harde repressie. Zie ook: drugsbeleid VS versus NL/portugal.
EricP
mét CE
TS zit in oversch**t modus: als we nou de informatie vooral zoveel mogelijk proberen te censureren, dan doet vast niemand het meer.
Keep on dreaming.
Als ik overigens het sub-forum eens door kijk, dan valt het heel erg mee. Recent iets met een buffertrapje. Nou, het zal. Op de VHF aan boord zit daar een knop voor: 1W of 25W. Sommige kanalen zouden niet op 25W moeten kunnen werken - in Nederland (en anderen niet in de USA). De configuratie rammelt niet zelden zodanig dat je dat gewoon manueel moet instellen. Moeten we dan ook 'geheim' gaan houden dat dat kan? Tenslotte is het ook illegaal...
@Ledlover,
Tientallen kW's niet, maar er komen af en toe flinke "kachels" voorbij.
Het 'moeten' gedogen omdat het anders nog veel erger zou zijn is wat mij betreft een onzinnig argument.
En het gaat ook niet enkel over de HF techniek, om een zender te bouwen heb je geen MPX of RDS coders nodig.
@Ledhater,
Ik denk niet dat mel in de illusie leeft dat het verdwijnt als je er (hier) niet meer over zou babbelen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]
Als het allemaal te erg wordt, bepaald dat het agentschap telecom wel, en als die co zien als een oorzaak omdat daar de info vandaan komt,
Mailen ze vanzelf een keer met een takedown request
Je hoeft zelf de morele grens niet te bepalen
Mij lijkt het dat er van moderatorszijde een fraaie balans wordt gehanteerd, en dat is niet altijd simpel.
Wel vraag ik me af of het nu echt nodig is om een taalhandicap te hebben om HF te kunnen bedrijven
Slechts zelden kan ik het volhouden om die berichten helemaal ten einde te lezen, dat decoderen/ontcijferen is zo vermoeiend...
Maar het is ook mijn hobby niet, toch minstens voorlopig, en ik heb nog een hele reeks projecten af te werken eens ik goed en wel verhuisd ben naar mijn Portugese pensioenhuis.
@DK,
Gezien de ontwerpen en sites die er op het NL www rondzweven doet het AT preventief helemaal niets. Dat is ook niet hun taak.
De enige "takedown" die zij doen is van fysieke apparatuur.
Dus als je zelf die grens niet bepaald, wie wel?
Dat is overigens mijn persoonlijke mening, als ik het wat dat betreft voor het zeggen had was het al lang een "shift-delete, enter" geweest.
Nou als niemand de grens bepaald,
En niemand schijnt er iets aan te doen?
Waarom roomser zijn dan de paus?
Staat inderdaad vele malen illegaler op www
Ik zie niet in wat er gemodereerd zou moeten worden, maar dat is mijn mening
Een beetje "niemand zegt er wat van, dus is het toegestaan"?
In het algemeen (dus niet persoonlijk tegen iemand hier in deze discussie) naar mijn mening een TE gemakkelijke houding om niet zelf na te denken over gevolgen van het eigen gedrag, de invloed daarvan op anderen en of dat gedrag nu wel/niet wenselijk is.
Die houding is de grondslag van een hoop rottigheid in de samenleving, van het volk tot aan de witte boorden (criminelen) en de politiek.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat je niet meewerkt aan wapentuig en apparatuur voor inbrekers e.d. begrijp ik.
Maar om (vaak zwakke) 3m zendamateurs als criminelen neer te zetten die de gevangenis in moeten gaat wat te ver...
Ja, het blijven amateurs (dat ze geen licentie hebben is een ander verhaal)
De meesten zien het gewoon als een hobby en proberen hun apparatuur zo goed en 'schoon' mogelijk te maken.
Ik denk dat velen zo zijn begonnen en daarvan veel geleerd hebben (ik ook)
Piraten vind ik de 'achterhoekers', die het geen moer kan schelen of ze storen, als hun signaal maar harder is als van de buurman... 
(vaak 'zenders' van 100W die uit nog geen 10 onderdelen bestaan)
Ik vind het juist mooi om ook 3m amateurs te helpen om zo goed mogelijke apparatuur te maken, daar wordt iedereen beter van.
(als je er een ban op zet verdwijnt het echt niet, de apparatuur wordt alleen maar slechter.)
Ik heb vroeger ook veel aan stereocoders gesleuteld; leuk werk om daar zo'n goed mogelijk mpx signaal uit te krijgen.
Ik ben ook legale zendamateur geweest, maar had het na een paar maanden wel gezien.
(als je ook maar iets zei wat niet over 'de hobby' ging, werd je als paria doodgezwegen...
)
Veron ben ik ook (kort) lid van geweest, was inderdaad een wat hooghartig en elitair gezelschap, niet mijn stijl...
Zelfde geldt voor de NFOR. Als je daar maar iets zei wat niet over buizenradio's ging werd je gewaarschuwd en na een paar keer kon je opzouten...
(terwijl ik daar toch redelijk veel gepost heb. (ik vind dat het in een post zijdelings ook wel over eens iets anders als oude buizenradio's moet kunnen gaan)
Ik heb zoals je ziet dus niet veel moeite met 3m topics... 
Op 8 augustus 2022 10:43:47 schreef Sine:
@Ledlover,
@Ledhater,

Op 8 augustus 2022 06:53:44 schreef mel:
Ik vind de hf rubriek de laatste tijd steeds meer de richting van de 3 meter piraten uitgaan. Is dit gewenst? ook gezien de status van CO, die toch wel hoog is.
Niet alleen 3 meter. Ik heb ook diverse MG topics langs zien komen of gestart. MG is ook een veel grotere uitdaging dan 3 meter. Dat had ik niet verwacht toen ik er aan begon. En mij gaat het niet zo zeer om radiostationnetje spelen, ik vind de techniek en theorie boeiend.
Ik snap ook je 'status van CO' argument niet. Iedereen, op een enkele uitzondering na, babbelt hier respectvol met elkaar, leert van elkaar.
Daarbij is iets uitproberen altijd eigen risico. Of dat nou met Li-Ion 'bommen' of illegale zenders is. Je zou zelfs kunnen stellen dat experimenteren met Li-Ion nog véél schadelijker en gevaarlijker is dan die 3 meter of MG zendertjes. Idem voor knutselen aan sterkstroom installaties.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De MG 'zenders' in de achterhoek van 100 of meer wat met een paar onderdelen zijn wel degelijk schadelijk: ze storen soms tot kilometers in de omtrek...
Op 8 augustus 2022 10:05:09 schreef mel:
Het grote verschil is dat 3 meter zenders illegaal zijn. behalve degene met vergunning dan, meestal lokale omroep.
En ik dacht dat CO niet meewerkte aan illegale zaken.
Een redelijk aantal schema's wat hier de revu passeert zit copyright en patentbescherming op. Delen en nabouwen zonder toestemming lijkt mij illegaal. Kan je CO wel opdoeken dan, toch?
Op 8 augustus 2022 13:03:20 schreef Arco:
De MG 'zenders' in de achterhoek van 100 of meer wat met een paar onderdelen zijn wel degelijk schadelijk: ze storen soms tot kilometers in de omtrek...
Dan lijkt het mij beter om ze te helpen met goed advies. En anders regelt het AT dat wel lijkt mij. Zijn vaak wel buizenfreaks overigens. 
Op 8 augustus 2022 13:07:27 schreef harry64:
[...]
Een redelijk aantal schema's wat hier de revu passeert zit copyright en patentbescherming op. Delen en nabouwen zonder toestemming lijkt mij illegaal. Kan je CO wel opdoeken dan, toch?
Over het algemeen word er wel in de gaten gehouden of er geen copyright inbreuk word gemaakt.
Schema's met "patentbescherming", octrooi, mag je uiteraard gewoon publiceren. Die zijn altijd openbaar. En nabouwen mag in Nederland en de rest van de EU ook gewoon voor eigen gebruik.
Arco
Special Member
Ik heb een paar jaar in het Noorden gewoond, en heb daar heel wat 'zenders' gezien... 
Vaak niet meer als een oscillator opgebouwd uit twee '813' buizen (of soortgelijke) met daar meteen de antenne aan...
Zoiets kreeg je dan:
@ GJ_ Oké. Ik weet wel dat Philips vroeger niet moeilijk deed over een schema of deel daarvan copieren. Brandsteder (Sony) wel. Dan moest je de service manual maar kopen. Vandaar.
@Arco.
Da's wel vragen om ellende ja zonder LPF er tussen. Maar dat gaat voor een 3 meter of welke andere zender ook op. Toch? Meeste wat ik hoor via Twente boven de 1600 lijkt hun zaakje toch wel aardig voor elkaar te hebben.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Toen "Nikkelen Neelie" de 27 MC vrijgaf waren er 2 kampen.
De VERON was van mening dat het een grote bende zou worden.
De VRZA zag juist kansen voor mensen die doorgingen om de licentie voor zendamateur te halen.
Ze hebben allebij gelijk gekregen.
1.Het werd een bende.
2.En ja,er waren mensen bij die idd dat papiertje gingen halen.
Over 3 meter,daar werdt vooral heel veel geld mee binnen geharkt in o.a.Den Haag en andere grote steden.Dat heeft had niets meer met een hobby te maken.
Arco
Special Member
De meeste 'zenderaars' die ik daar gesproken heb, hadden totaal geen benul van wat er in een zender zit. Het doel was zo veel mogelijk vermogen uit zo min mogelijk onderdelen...
(een filter vinden ze zonde: wordt 't signaal alleen zwakker van en kost extra onderdelen...
)
Veel gebruikten ook te kleine afstemcondensatoren, die niet voor die enorm hoge spanningen bedoeld waren. Bij harde modulatie kreeg je dan iedere keer overslag tussen de platen.
Was wel amusant om te zien: men probeerde dan de ontstane vonkbrug uit te blazen, wat natuurlijk voor geen meter ging...