Victron Centaur laadspanningen

fred101

Golden Member

DJSmiley, bedankt voor de uitgebreide info.

Ik heb net gekeken hoe de Centaur 12-50 staat ingesteld. Dat is on-off-off ofwel: LA.

De (dode) start accu is een LA maar de huis-accu is een VMF semi tractie onderhoudsvrije calcium/calcium sealed lead accu. Volgens mij is dat dan een AMG accu en die moet met lagere spanningen worden geladen. Ik denk dat ik hem dan beter op de AMG stand kan zetten (off-on-off) Mag dat met de walstroom aan ?

De huis accu is nog niet dood maar ik weet niet hoe goed deze nog is. Hij is pas 3 jaar oud, en bijna niet gebruikt. Hij heeft geen probleem om de motor te starten. (2kW startmotor, 50A dynamo)

Ik zou bij een nieuwe Victron multiplus de huidige semi-tractie huis accu als start accu kunnen gebruiken en dan een voor de huisaccu iets anders maar het probleem is dat ik de accu tray moet verbouwen als de nieuwe huis-accu breder dan 19cm is want de oude start-accu is 19cm breed, de huidige huis-accu 22,3cm.

24V is voornamelijk een voordeel wanneer ik de inverter gebruik maar dat zal maar incidenteel zijn en ook korte periodes (stofzuigen (125W, paar minuten), magnetron (600W stand, max 5 minuten), boiler (800W, goed geïsoleerd, slaat af en toe aan) Daarnaast zijn dat luxe dingen die ik voor dagtochten niet eens hoef te gebruiken. Dus alleen voor toekomstige meerdaagse reizen (als ik die vaak ga maken, ik lig hier hartstikke mooi, kleine nette mooie haven, drinkwaterwater, 10A stroom, super rustig/stil in een mooi groot zeilgebied)

Ik ga alles van de week uittekenen en meten en dan eens goed nadenken of ik de huis accu(s) niet ergens anders kwijt kan, bv in de honden kooi of in de rechter bakkist en of het de moeite is om naar 24V te gaan. De moderne Victron kan 3 accus aan dus ik kan ook twee aparte 12V huis-accus gebruiken en verdelen over de huidige 5 groepen. Ik neem aan dat de inverter ze dan wel beide parallel gebruikt.

Qua gewichtverdeling ook niet verkeerd en de centaur en scheidingtrafo hangen daar. De huidige locatie is net naast het einde van de hondenkooi maar dan wat lager (Ik gebruik die ruimte alleen maar voor opslag, daar kunnen makkelijk 1 of 2 huisaccus bij. Er hangt een fan achter in die ruimte maar ik weet niet hoe/wanneer die aanspringt. Zou bij de gasdetector kunnen horen ? De stuurboard bakkist is geventileerd en heeft een mooie ruimte achterin waar twee grote accus kunnen staan maar de rechterkant is al zwaar door de 300L watertank (boot hangt een heel klein beetje scheef die kant op).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henk H.

Golden Member

Lees wel goed de manual van de Victron spullen. Tis echt goed spul, maar de functionaliteit moet ik soms wel echt uit manuals pluizen. Bijvoorbeeld dat een tweede of derde accuset alleen onder bepaalde omstandigheden wordt geladen (niet op walstroom maar alleen op generator, of andersom) en met veel lagere laadstroom. Wat t precies was weet ik niet meer, wel dat t alleen in de manual stond. Dat soort dingen was/is dan ook niet instelbaar.

Ik zou niet verwachten dat Victron twee accu aansluitingen combineert om stroom uit beide paketten te trekken. Maar, lees de manual.

Qua navigatieapparatuur: Wij hebben professioneel (zee/oceaan) dubbele GPS, gyro, AIS, 2x radar, 1x professionele (Transas) MFD voor elektronische zeekaart en dan varen wij officieel nog op papieren zeekaarten. Anders moet de MFD een dubbel uitgevoerde ECDIS worden. Wat nodig is, hangt af van je vaargebied, maar zorg wel voor betrouwbare apparatuur EN backup (in jouw geval bijvoorbeeld een vast ingebouwde GPS, evt icm papieren kaart). Op zee vertrouwen op één apparaat dat alle functies uitvoert is mi niet verstandig.

De victron 12/30(3) laders hebben 3 uitgangen maar dat is ook alles.

Het is 1 lader, 1 laadcurve, 1x30A.
Eigenlijk dus 1 lader met 3 diode’s.

De multiplus heeft wel een aparte (4A) laaduitgang voor een startaccu, naast de normale lader die je op de accusoort kan instellen.

T is dus idd altijd zaak goed de handleiding/datasheets te bekijken

Bij de multiplus of quattro zijn de ac in en uitgangen ook weer wisselend kwa functies. Dus ook daar goed opletten (en bv het blokschema bestuderen)

fred101

Golden Member

Ik ben de boel aan het doormeten en uittekenen maar er klopt geen hout van. De accu stond op 0% vol en float spanning. Wat ik ook doe, dat bleef het. Nu heb ik de wal stroom eraf gehad, alles uitgezet en de BMV702 shunt ge-zero'd en de BMV702 gesynced. Dan walstroom erop en de lader begint volop te laden.

Maar nu weet ik waarom de meter 0% aangaf. De laadstroom wordt negatief weergegeven ipv positief. Hij begint met 100% en loopt terug naarmate hij voller wordt. De huis-accu is behoorlijk warm (graad of 40 denk ik) , de start accu ijskoud. Dat betekent waarschijnlijk ook dat hij nu niet naar float gaat (ik heb hem alleen iets van 85% zien aangeven toen ik op de motor aan het varen was. Maar toen wist ik nog niet wat dat ding precies deed. Ooit is hij tussen toen en nu naar een float spanning gegaan. Nu staat hij al uren op 14,27V en ergens rond de 8A op de meter van de centour.

Wat ik in het manual van de BMV702 vind is dat dan de shunt verkeerdom aangesloten is. Maar hij geeft het verbruik wel correct weer. Als ik de koelkast aanzet gaat de stroommeting van -5,7 naar -9,2A. Dus alleen de stroom van de lader wordt de verkeerde kant op gemeten.

Wat volgens een aantekening van een vorige eigenaar de shunt is heeft er nog wat electronica bij.

De lader gaf 8A aan maar ik meet maar 0,4 mV over die shunt. De BMV staat dan rond de -5,7A

Ik heb dus links op de shunt een draad van de lader en een van de huisaccu. Aan de rechter bout een draad naar massa en naar de startaccu. De laadstroom van lader naar huis-accu loopt dus niet via die shunt. Wat de BMV dan wel gebruikt om te meten weet ik niet.

Verder zit er een Cyrix en een zero-voltrdrop-battery isolator maar zonder merk-opdruk. Die laatste is veel ouder, die cyrix is waarschijnlijk later toegevoegd. Er zit ook nog een bat1/bat1+2/bat2 schakelaar om een accu voor het starten te kiezen.

Ik denk dat ik de nieuwe hardware op een plank in de motorruimte ga hangen (daar is plek genoeg, en veel dichter bij de accus) ik vond ook nog een accu frame in een nis naast de motor. Waarschijnlijk oorspronkelijk voor een start accu. Die kan ik dan ook gebruiken. Ik denk dat het een Victron multi-Lader wordt met ingebouwde sinusomvormer, een mppt en 390W zonnepaneel, 2 AMG deepcycle 180A (of ergens in die buurt) huisaccus parallel en een 100A startaccu. Ik weet nog niet precies wat er dan verder nog bij moet (isolators, Cyrix, zekeringen, etc)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De Easysolar zou ik, in dit geval, niet perse nemen.

Die zijn vrij groot (lang). En een Bluesolar 100/50 MPPT is overdreven, met een 30A regelaar red je het prima met een enkel 390W paneeltje.

daarnaast kun je dan de Smartsolar nemen (met Bluetooth) zodat je ook je zonnepanelen kan monitoren. De Bluesolar in de EasySolar is een versie zonder bluetooth.

Wil je de Easysolar optimaal configureren heb je zowel de MK3 nodig (voor de Multiplus deel) als de VE.Direct USB kabel (voor de Bluesolar). Met de standaard jumpers kom je wel een eind, maar dat kan soms wel beperkt zijn.

Verder lijkt idd je shunt verkeert. Dat ding moet simpelweg aan de batterijzijde ALLEEN je accu's. Alle ander dingen moeten aan de load kant aangesloten worden.

Bij loodaccu's kun je met een simpele Cyrix al af, die laat je schakelen via de D+ van je dynamo. Eventueel heb je nog een aparte aansluiting als je start-assist zou willen gebruiken, dat kun je met een schakelaartje regelen.

Zekeringen: Ik werk zelf vaak met de mega/midi gecombineerde dingen. Dan kun je 1 dikke mega zekering pakken voor de omvormer en midi zekeringen voor de Cyrix en de overige verbruikers.

Bij loodaccus parallel zou ik persoonlijk ook een zekering per accu plaatsen, de CF8 blokzekeringen kunnen direct op de accupool gemonteerd worden.

Lambiek

Special Member

Op 31 augustus 2022 21:52:55 schreef fred101:
Nu heb ik de wal stroom eraf gehad, alles uitgezet en de BMV702 shunt ge-zero'd en de BMV702 gesynced. Dan walstroom erop en de lader begint volop te laden.

Maar nu weet ik waarom de meter 0% aangaf. De laadstroom wordt negatief weergegeven ipv positief.

Hier heb je een voorbeeld Fret.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Update: Ik heb nu het volgende gekocht.
- liFePo4 "powerbox" (een 50 Ah accu met 12V, 5V en 230V/500W uitgang) Hij heeft een ingebouwde lader gevoed uit een powerbrick en een zonnepaneel ingang.
- een nieuwe goede kwaliteit 100Ah start accu (deze maat kan makkelijk door het luik)
- Een goede kwaliteit 125Ah huis accu.
- Een flexible 100W mono zonnepaneel met Victron MPPT regelaar. De MPPT hang ik direct aan de huis accu, als ik later langer ga reizen of helemaal offgrid wil koop ik nog een paneel voor die powerbox.

- De powerbox als test gedurende een week gemeten. Een volle dag en nacht (met koelbox en waterpompen als zwaarste verbruikers) gebruikt 10-15% van de capaciteit. De Victron walstroom lader blijkt een eigen zekering automaat te hebben en kan ik zo makkelijk uitgeschakelen.

De oude accus weghalen (katrol stelsel om de giek van de bazaanmast) heeft me een dag gekost, het luik is te klein waardoor ze moeten worden gekanteld om 2 assen. Ook de hele bedrading uitgetekend.

Wat ik van plan ben:
- De nieuwe accus worden voorlopig door de oude Victron geladen. (Wordt op termijn een moderne met sinus inverter)
- De powerbox wordt standby/reserve (moet nog zware omschakelaar plaatsen ipv stekkers omzetten) en een handig ding om in de kajuit 12V en 5V te hebben (er zijn geen vaste aansluitingen aangelegd).
- Ik ga een boost converter bouwen die 12V omzet in 14V en 19V zodat ik mijn laptop en monitor direct uit 12V kan voeden. Dan heb ik 230V alleen nog voor de boiler, lader en magnetron nodig.

De Cyrix laat ik vervallen. (relais overgang was veel te hoog geworden maar dat was zo opgelost met een stukje papier). Ze hoeven niet automatisch parallel te kunnen want als ze te leeg zijn zet ik het 12V net over naar die powerbox. Voor starten zit er altijd nog de 1, 1+2 of 2 keuze schakelaar. Voor parallel laden (via de motor) zit er batterij isolator. De Centaur gebruikt voor iedere accu ook een aparte uitgang.

De shunt is van Victron en heeft onderop een opdruk met wat waar moet. Dat zat idd fout. Maar geen opdruk bij de rode draadjes wat nr 1 en wat aux is) Ik moet alleen nog uitzoeken welke accu nu welk nummer heeft maar dat zie ik snel genoeg door ze 1 voor 1 even aan te zetten.

Dan nog de BMV702 correct instellen.

Iedereen bedankt voor de hulp.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs