Victron Centaur laadspanningen

EricP

mét CE

Op 18 augustus 2022 12:48:23 schreef fred101:
Oeps, ik bedoelde idd voltage ipv amperage ;-)

Gelukkig heeft de gemiddelde kamer ook hier wel een hoek voor...

Als je toch meuk gaat vervangen... Kijk eens of je gelijk naar 24V kunt. Zeker voor een omvormer-constructie is dat handiger. De stromen halveer je en het dissipatie van kabel en accu gaan daarmee naar een kwart.
Zorg voor een knappe sinus-omvormer. Er is genoeg brol te koop wat 'rommel' genereert wat gemiddeld wel ongeveer 230V is.

Die scheidingstrafo... Dat blijft altijd een interessante discussie. Ik ben er niet zo'n fan van door de altijd aanwezige dissipatie van het ding. Maar ja, je ontkomt er niet altijd aan met een stalen romp.

Als je de motor alleen maar kortstondig gebruikt, dan heeft de accu het juist zwaar - moet wel voldoende bijgeladen worden.
Let ff op met LiFePO. De spanningen liggen iets anders dan bij lood. Alles wat eraan zit moet daar wel mee overweg kunnen.

Succes met je drijvende lab. Denk wel ff aan 'zeevast' en zeker als je de Noordzee op gaat kun je er niet altijd op vertrouwen dat de zwaartekracht genoeg is om dingen naar beneden te houden als je er met een klein bootje zit.

Lambiek

Special Member

Leuk scheepje Fred, ga je er op wonen? Of is het puur voor plezier?

Als je spul gaat vervangen, bezuining daar niet op en koop goed spul. Ik ben een enorme fen van Victron, is gewoon goed spul en je kunt overal terecht mocht er toch iets mee zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 augustus 2022 12:48:23 schreef fred101:
De bedoeling is om er met een jaar of 1 a 2 full time op te gaan wonen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zit een VE bus paneel wat met een RJ45 zit verbonden maar de andere kant van die kabel hangt los in de motor ruimte naast twee waterdichte stopcontacten en een kastje wat me doet denken aan een battery-separater (Moet ik nog onderzoeken maar dat wordt pas volgende week)

Dan heeft er vermoedelijk al een Victron Multiplus in gezeten. Die zijn in veel boten bijna standaard gemonteerd. t is alleen even kijken welk model het is (of die compatible is met de huidige Multiplussen)

Er zat vermoedelijk een scheidingsrelais in of een Argo FET isolator

De scheidingstrafo naar 245 is geen probleem, het net gaat tegenwoordig ook naar de 250V als je op een plek zit met veel zonnepanelen. Die variac voegt naar mijn mening weinig toe.

Accu's in de kou is niet direct een probleem, ligt eraan wat de definitie van kou is. Als het onder de waterspiegel is zal het niet snel gaan vriezen in die ruimte. Als het daar wel gaat vriezen moet je met lithiumaccu's opletten en een model nemen met verwarming.

De startaccu lekker op lood laten. Die kun je met een multiplus op pijl houden (aparte uitgang voor startaccu). Lithiumaccu's zijn door de BMS beperkt kwa maximale stroom en daardoor niet geschikt voor starten. Voegt ook weinig toe.

Huishoudaccu mogelijk upgraden naar 24V. De (iets) grotere boten hebben vaak al een aparte dynamo op de motor voor de huishoudaccu. Dan is een 24V systeem geen moeilijke opgave terwijl je wel een stuk makkelijker met grotere vermogens overweg kunt.

Met een 12V systeem is 1500-2500W wel een beetje de max wat je enigszins fatsoenlijk kunt gebruiken. Met een 24V systeem zie je vaak een 3kVA omvormer in boten en kun je alles zonder problemen draaien.

Zonnepanelen: Zoveel mogelijk, zeker als je offgrid wilt en/of weinig op de motor vaart. Schaduw en buiten de zomer stort de opbrengst behoorlijk in. Eventueel een laadregelaar nemen met een aansluiting voor de startaccu, dan houd je die ook op pijl.

Neem zoals gezegd dus een goede omvormer, ik zou zelf een Victron nemen. (en met wat geluk je bedienpaneel hergebruiken)

Ga je naar Lithium dan moeten de laders wel correct ingesteld worden. Als je nu niets hebt is het makkelijk want elke moderne Victron kan daar wel voor geconfigureerd worden. Alleen laden via de motor betekend een DC lader toevoegen, of als je sneller wilt laden een aparte dynamo + laadregelaar (Mastervolt Alpha, Wakespeed of Balmar oid), die zijn ook allemaal geschikt voor lithium tegenwoordig.

Fred, je kunt de 245V ook omlaag brengen door een de secundaire van een extra 230V/15V trafo in anti serie met die 245V te zetten.

Mooie boot! :)

fred101

Golden Member

Bedankt voor alle info. Ik ga eerst de boel nakijken en uittekenen want het is een rommeltje van niet en wel aangesloten dingen.

Het wordt waarschijnlijk een Victron multiplus (in ieder geval een pure sinus inverter en lithium accu voor de huis accu en dan kan er gewoon lood in voor de startmotor (100 Ah ?)

Ik heb wel aan 24V zitten denken maar mijn compressor koelkast en compressor box werken op 12V (de box ook op 230VAC), bijna alle verlichting (ook alle navigatie verlichting) waterpompen, TRX-en, marifoon, afzuigkap fan (en lamp) en het gas-alarm zijn 12V. 24V is inderdaad beter ivm de inverter maar dan moet ik na de hoofdschakelaar een 24V naar 12V buck converter tussen accus en het 12V net hangen want voor de rest heb ik niks aan 24V. Of kan ik een van de twee dan gebruiken voor het 12V net ? (ik zit met 3 accus ook een beetje met de ruimte natuurlijk)

Zonnepanelen is een beetje beperkt door de beschikbare ruimte. Ik heb nog niet naar afmetingen gekeken. Wordt de tweede fase. Ik heb walstroom en het off grid is voor de toekomst (zodat ik tijdens langere zeiltochten niet in een haven hoef te gaan liggen en ik wil gewoon helemaal onafhankelijk kunnen zijn (zombie Apocalyps :-) ).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

12V uit 1 van een serie string halen is niet handig, dan trek je de accu's uit balans.

Je kan een 24V - 12V converter nemen voor de 12V apparatuur (Victron Orion), met 40A heb je vermoedelijk zat

https://www.acculaders.nl/victron-orion-24-12-40a-non-isolated.html

Maar goed, dan moet je ook de rest (DC-DC enz) in 24V uitrusten.

Wil je regelmatig langduriger >2kW trekken? Dan zou ik een 24V systeem nemen. Wil je incidenteel grote verbruikers doen? Dan kan een 12V systeem wel mits degelijk uitgevoerd.

Ik heb onlangs nog een Multiplus 12/3000 geinstalleerd, die wou een wasmachine draaien in z'n camper. En dat ging prima met 400Ah Lithium. Je doet immers geen kookwas, verwarmen is vrij snel geregeld, t is maar een paar liter en nieteens tot 90 graden.

Klein bijkomstig voordeeltje van een 24V setup icm een step-down naar 12V: Je 12V is stabieler.

Zeker bij zulke grote vermogens krijg je last van DC ripple op je 12V bus door de sinus van je omvormer. Gevoelige dingen kunnen daar (misschien) een beetje last van hebben.

https://www.victronenergy.com/live/_media/ve.bus:4._ripple_in_a_ac_bat…

Koelkast op 230V... meestal zitten er in boten ingebouwde koel'boxen' (vitrifrigo enz) met een externe compressor. Die dingen koelen heel prima over het algemeen.

EricP

mét CE

Voor de startaccu: RTFM. En dan bij voorkeur iets ruimer.

Die koelkast zou op 230V wel eens efficiënter dan op 12V kunnen zijn. Verlichting is een kwestie van andere lampjes erin (let op bij navigatie verlichting. Douw daar geen LED bagger in als het er niet voor bedoeld is. Groen wordt blauw en van sector lichten klopt de straalhoek niet meer).
Geen idee wat een TRX is. Waterpomp op 12V is wel naar (relatief hoge stroom). Voor wat VHF-zooi is een 24-12V conversie niet ongebruikelijk. Bedenk: heel veel van die meuk is ook op 24V te krijgen (en ergens gaat het toch een keer stuk :) ).
Nou ja, mocht je toch bij 12V blijven hangen... Zorg in elk geval dat de omvormer VLAK bij de accuset hangt. En zorg voor knappe kabels, fatsoenlijk geperst met goed passende ogen en de moeren op het juiste moment aangehaald en minimaal zo dik als de manual zegt (en dikker is niet erg). Voor jouw tobbe wellicht wat overdreven, maar op 24V is 5kVA gewoon goed haalbaar. Bij 12V houd het praktisch gezien met 2 kVA echt wel op (yep, er wordt zwaarder verkocht. En dat zal ook vast wel *iets* doen. Maar het loopt aan alle kanten op z'n tenen.).

Voor de omvang van de accuset maakt het niet uit: je zet wat zooi parallel om op 12V 'veel' Ah te blijven. Of in serie om naar 24V te gaan. Afgezien van de rendementen, doet de set in beide gevallen hetzelfde.
Een accu los gebruiken voor 12V is niet aan te raden. Met een loodset gaat het wel, mits de stroom klein is. De 'niet gebruikte' accu wordt dan elke keer wat overladen, maar lood sets zijn daar best tolerant in.

[edit]
DJSmiley zegt min of meer hetzelfde. Overigens is een wasmachine 'niet spannend'. Het ding trekt maar kort vermogen (tot het water warm is). En daarna blijft het bij een paar 100W

fred101

Golden Member

Mijn Raymarine Kaartplotter is trouwens ook 12V. Ik denk dat zo'n DC-DC niet verkeerd is, dat levert gelijk een mooie stabiele 12V op.

Op 18 augustus 2022 21:16:58 schreef DJSmiley:

Wil je regelmatig langduriger >2kW trekken? Dan zou ik een 24V systeem nemen. Wil je incidenteel grote verbruikers doen? Dan kan een 12V systeem wel mits degelijk uitgevoerd.

Op dit moment gaat het alleen om de 800W boiler en 800W magnetron (1x per dag 4:30 minuten om een maaltijd op te warmen) en dan alleen als ik niet in de haven lig. Verder wat led strips, een laptop-lader, camera lader, tandenborstel lader en een effecten pedaal voor mijn gitaren (geen eindamp, gebruik hem alleen met een koptelefoon). Eventueel af en toe wat meet apparatuur. (denk aan Weller of Pace (de)soldeerstation DSO, labvoeding, LCR meter)

Deze in NL gebouwde boot is uit 1956 (er zijn er 8 gebouwd en ze varen allemaal nog), is gekocht in 56 door een Brit in Ghana. Later heeft ze met een Nederlands gezin een 7 jaar durende wereldreis gemaakt (is een boek over geschreven). Meeste tijd is ze permanent bewoond geweest. De een na laatste eigenaar heeft er 21 jaar op gewoond. Ze is 2 keer totaal gerestaureerd. Er zat standaard geen koelbox/kast in en inverters voor zeilboten waren volgens mij nog niet uitgevonden. Er zat nieuw wel een geiser in en de optionele Dunlop rubberen matrassen (ipv hangmatten). Als antislip waren er custom made kokos matten voor op het dek. Ze heeft nog wel de werkende en originele diesel kachel met tegeltjes er omheen. De plavuizen vloer is helaas ooit vervangen door hardhout.

Ze had nieuw een bizar brandstof tank systeem. Een grote tank die overliep in een "dag" tank. De grote dieseltank werd met zeewater aangevuld zodat deze altijd vol was (ivm balans) Je moest alleen niet de hoofdtank te leeg trekken want dan liep er zeewater in de dag tank. Zover ik weet heeft geen van de 8 dit systeem nog (De ontwerper ontwierp aanvankelijk dit schip voor zichzelf. Voor zijn werk ontwierp hij oa voor NL marine, onderzeeboten)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
EricP

mét CE

Op 18 augustus 2022 22:00:13 schreef fred101:
Mijn Raymarine Kaartplotter is trouwens ook 12V. Ik denk dat zo'n DC-DC niet verkeerd is, dat levert gelijk een mooie stabiele 12V op.

Leuk speelgoed. Vuilbak open, ding erin, vuilbak dicht. Een laptop met een knap stuk software ('kaartplotter' klinkt wel heel 'yachty') is sneller, goedkoper (kaarten) en veel minder afhankelijk van een fabrikant. Daarnaast zijn de kaarten vele malen beter.

Maar goed... je snapt het verhaal. Als je aan boord gaat wonen, dan komt de wasmachine vanzelf. En de waterkoker ook. Spul met een stekker is net iets als witte muizen: het jongt :)

fred101

Golden Member

Mijn laptop is vast sneller maar hij is niet waterdicht, niet zo stevig gebouwd, niet vast te schroeven, niet goed afleesbaar buiten en het belangrijkste, hij heeft geen GPS ;)
De Axiom+ 9 heeft dat allemaal wel. Is ook nog 12V gevoed dus de inverter hoeft niet aan tijdens het zeilen.

Het is geen motorboot met een stuurhut, de plotter wordt buiten gebruikt tijdens het zeilen.
Er is geen ruimte voor een wasmachine.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
EricP

mét CE

Ik mag toch hopen dat je voor navigatie (zeker in het kanaal...) een 'losse' GPS in de tobbe hebt? Dus dat is geen argument. Waterdicht zijn die dingen absoluut: het water wat er in komt, krijg je er niet meer uit.
Omvormer: dat ding staat toch gewoon aan. Paar Watt 'eigen verbruik'. Valt in het niet bij alle andere meuk die aan staat. Zeker een koelkast.

Maar goed... je lijkt je keuze reeds gemaakt te hebben en op zoek te zijn naar een onderbouwing dat het de juiste is :+ .

fred101

Golden Member

Op 19 augustus 2022 11:16:13 schreef EricP:
Ik mag toch hopen dat je voor navigatie (zeker in het kanaal...) een 'losse' GPS in de tobbe hebt?

Nee, geen losse GPS, dit is gewoon een GPS met grafisch scherm, gebruik al jaren een zelfde idee maar kleiner van Garmin op de motor. Ding is al 20 jaar oud, heeft ontelbare regenbuien gezien maar werkt nog steeds prima. Ben met kaarten ook niet afhankelijk van Raymarine want ik gebruik Navionics. Het zijn tevens ook MFD's want je kunt er ook dieptemeters, windmeters, motorparameters etc op aansluiten. Ik heb wel een telefoon met de zelfde Navionics kaarten als back-up.

Dat het ding nog steeds plotter genoemd wordt zal wel historisch zijn maar het is tegenwoordig gewoon een GPS met scherm, gewoon een grotere versie van het ding wat nu nog steeds op bv OFF road motoren bij rally's wordt gebruikt. Eric, je moet wel een beetje met je tijd meegaan, ik weet dat deze ontwikkeling net als LEDs een beetje een schok voor je is maar je houdt het (gelukkig) niet tegen. :-)

Heb met een kennis gevaren en die gebruikte een ipad met GPS en Navionics, zelfde maat scherm als mijn GPS maar ik vond dat veel lastiger afleesbaar, zelfs met de helderheid op max. Waterdichte hoes erom hielp ook niet mee in zichtbaarheid. Schoof ook alle kanten op.

Ik weet het goed gemaakt, we gaan samen een keer zeilen in wat ruigere omstandigheden. Jij jouw laptop in de kuip, ik de Raymarine. Kijken welke het overleefd. Lijkt me een heel domme bezuiniging om je laptop buiten in de kuip te hebben als hoofd navigatie, tenzij je een industrieel geval gebruikt maar die zijn duurder dan mijn Axiom+. Hoeveel reserve laptops neem je dan mee >:-) ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
EricP

mét CE

Laat maar. Ik vaar zo nu en dan commercieel. Pas een 25 jaar ofzo. Genoeg gezien om te weten dat je zo'n 'plotter' en navionics dus juist pertinent niet wilt hebben - anders dan als 'leuk'.
Dat heeft niks met met je tijd mee gaan te maken. Maar alles met 'moet het gewoon doen' en 'moet je op kunnen vertrouwen'. Een aaipet of iets van 'reemarine' (en al helemaal niet als het vol zit met 'gadgets') valt daar nadrukkelijk niet onder. Garmin is ook zo'n merk wat aan boord vooral kapot gaat (uiteraard op het meest onhandige moment, anders is het niet leuk meer).

Een paar spetters op een brommer zijn niet te vergelijken met 'altijd buiten'. Maar zoals gezegd: je hebt je beslissing al genomen, je zoekt alleen nog naar de argumenten om tot de conclusie te komen dat het de juiste is :+

fred101

Golden Member

Wat is dan wel goed volgens jou ? Maar kom niet weer aan met een laptop want dan kan ik je echt niet serieus nemen. Ik zeil al een jaar of 45 dat wil niet zeggen dat ik dan alles weet. Ik ken er genoeg die ik zo zou vertrouwen als kapitein bij een wereldreis maar niet met een schroevendraaier en DMM.

Maar zoals gezegd: je hebt je beslissing al genomen, je zoekt alleen nog naar de argumenten om tot de conclusie te komen dat het de juiste is

Dat slaat nergens op, ik weet dat het voor mij de juiste beslissing is, omdat ik in de praktijk met plotter, ipad en telefoon heb gevaren. Ook veel rondgevraagd bij ervaren zeilers. Mij bevalt hij. Dat jij het niets vindt maakt mij niet uit maar ik sta open voor serieuze argumenten om wat te leren. Maar niet van die niet onderbouwde dooddoeners als dat alle Garmins kapot gaan, Raymarine vol water loopt, etc en dan een laptopje adviseren omdat die het dus blijkbaar wel overleefd als het altijd buiten staat.

Alle video channels van wereldzeilers die ik bekijk hebben allemaal vergelijkbare set-ups en ze hangen daar permanent buiten. Niemand navigeert met zijn laptop. Daarnaast staat hij bij mij alleen buiten als ik ga varen. In de haven ligt hij gewoon binnen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
fred101

Golden Member

Wat is een betrouwbaar merk lithium accus ? Zie door de bomen het bos niet meer. Prijzen variëren ook nogal extreem en zodra om watersport gaat wordt alles (niet alleen accus) nog eens extra duur terwijl het dan niet perse ook beter is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
High met Henk

Special Member

Voor een boot is er niets mis met VMF/exide/NRG/Varta lood accus

Lithium cellen zie ik voor een boot geen meerwaarde in, mits diepgang/actieradius geen issue is. Die laatste is alleen in geval van hybride en dan heb je veel accu's.

Ben verbaasd dat je op de boot gaat wonen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Primaire voordeel van lithium is gewicht- en ruimtebesparing. Maar op een beetje boot is dat niet perse een criteria, vaak maakt dat daar niet echt uit.

Ander voordeel is dat je ze vlot kan laden, bij een loodaccu neemt de laadstroom al snel af naar mate ze voller worden, itt tot een lithiumaccu die tot 90% ofzo gewoon 'volgas' kan doorladen. Maar ook dat is mogelijk niet perse relevant op een boot.

Dan nog levensduur: dat KAN een voordeel zijn. Bij een loodaccu varieert de levensduur nogal hoe je m gebruikt en onderhoud. 20-40%max ontladen en aan een goede lader is rustig 6+ jaar.
Max 50% ontladen en goed onderhouden haal je ook prima 4+ jaar
Mishandel je 'm, ongemerkt diepontladen, niet aan een druppellader, dan kan 2 jaar al veel zijn.

En er zit natuurlijk verschil in levensduur tussen een 100-euro semi-tractie huishoudaccutje, of een goede Yellowtop.

Lithium kan veel minder mishandeld worden, dan grijpt de BMS in. (bv bij diepontlading). Zelfontlading is ook minimaal, dus opslag zonder druppellading is ook geen probleem. Maar zo'n BMS is weer electronica en kan potentieel stuk gaan.
Persoonlijk gebruik ik altijd lithium accu's de demontabel zijn, dan kun je tzt nog reparaties doen: de cellen zelf gaan veel minder vaak defect.

Betrouwbaar.. da's allemaal relatief. Niemand heeft lithiumaccu's die al 15 jaar erin zitten, dus het is allemaal theoretisch. Maar aan de bouw kun je al wel eea afleiden hoe het bedacht is: Iets bij elkaar gegooid, of netjes gebouwd...

Bij veel instapaccu's kan de stroom van de BMS soms beperkt zijn, soms zelfs maar 50-100A. Niet erg als je meerdere parrallel hebt, maar op een enkele accu kun je dan geen dikke omvormer gebruiken. Ook kan lang niet elke accu in serie, afhankelijk van de gebruikte BMS. Maar bij serie is zoiezo het advies om een enkele 24V te nemen ipv 2x12V, dan heb je 1 BMS wat de hele string bewaakt en in balans houd.

Superbudget:
Mag niets kosten, direct vanaf een chinees of dropshipper. Garantie op papier, in de praktijk lastig, amper Engels en uberhaupt support. Merken als Eco-worthy, Kepworth of andere Amazon/Aliexpress dingen. Bouwkwaliteit? wisselt, random gok. Kan per batch verschillen.

Budget:
Accu's die kwa prijs niet veel afwjiken van het superbudget, maar via Nederlandse (dozenschuivers) verkocht worden. Kwaliteit wisselt, ligt net aan hun expertise en quality control. Vaak ook te vinden bij sommige camper/watersportwinkels (sommige importeurs nemen dat soort dingen op in hun assortiment, winkel schuift door).
Support is beperkt, net als je geluk hebt, maar vaak wel NL.
Denk dan bv aan merken als Voltium, Greencells, Faam

Middensegment:
Accu's die vaak demontabel zijn, verkocht worden door partijen die ook inhoudelijke kennis/support hebben en installateurs/handelaren die echt accu/stroom als hoofdexpertise hebben en/of support vanaf de fabrikant. Betere kwaliteit door betere controle. Soms ook verkocht via kampeerwinkels en bootwinkels.
Denk dan bv aan merken als Boetronics, Wattstunde, Liontron, Ective, CS Batteries.

Hoge segment:
Premium spullen, vaak ook te integreren met andere oplossingen (monitoringsystemen, externe BMSsen, zonnepaneelregelaars, allemaal in 1 centraal bedienpaneel te beheren/monitoren), of op een specifiek doelgroep gebouwd (bijna overdreven gedimensioneerd - gebouwd als een tank, bv bij SuperB)
Denk dan aan merken als Victron, SuperB, in zekere mate ook NDS.

Tenslotte nog het DHZ segment. Of dat aan te raden is daar verschillen de meningen over. Genoeg mensen die het succesvol doen, genoeg mensen die dat als absolute no-go zien.
Dan koop je zelf cellen en een passend BMS en bouw je de behuizing zelf. Goedkoopste optie, je bouwt dan een 280Ah 12V accu voor <1000 euro.

Maar de DHZ is de laatste jaren wel duurder geworden tov de kant en klare, met name door de grotere vraag naar cellen (prijsstijgingen) en logistieke kosten + dollar koersen, terwijl de kant en klare in grote aantallen en vaak scherpere prijsafspraken hebben.

Overigens ken ik ook boten waar men een 3e accu heeft: Lood voor starten, lithium voor het huisdeel en naviatie enz, en een backup loodaccu heeft voor de navigatie enz, samen met een dikke contactor, schakelaar of anderson plug. Mocht dan de lithiumset problemen geven dan is er fallback om de essentiele dingen in de lucht te houden.

fred101

Golden Member

DJSmiley, bedankt voor de uitgebreide info.

Ik heb net gekeken hoe de Centaur 12-50 staat ingesteld. Dat is on-off-off ofwel: LA.

De (dode) start accu is een LA maar de huis-accu is een VMF semi tractie onderhoudsvrije calcium/calcium sealed lead accu. Volgens mij is dat dan een AMG accu en die moet met lagere spanningen worden geladen. Ik denk dat ik hem dan beter op de AMG stand kan zetten (off-on-off) Mag dat met de walstroom aan ?

De huis accu is nog niet dood maar ik weet niet hoe goed deze nog is. Hij is pas 3 jaar oud, en bijna niet gebruikt. Hij heeft geen probleem om de motor te starten. (2kW startmotor, 50A dynamo)

Ik zou bij een nieuwe Victron multiplus de huidige semi-tractie huis accu als start accu kunnen gebruiken en dan een voor de huisaccu iets anders maar het probleem is dat ik de accu tray moet verbouwen als de nieuwe huis-accu breder dan 19cm is want de oude start-accu is 19cm breed, de huidige huis-accu 22,3cm.

24V is voornamelijk een voordeel wanneer ik de inverter gebruik maar dat zal maar incidenteel zijn en ook korte periodes (stofzuigen (125W, paar minuten), magnetron (600W stand, max 5 minuten), boiler (800W, goed geïsoleerd, slaat af en toe aan) Daarnaast zijn dat luxe dingen die ik voor dagtochten niet eens hoef te gebruiken. Dus alleen voor toekomstige meerdaagse reizen (als ik die vaak ga maken, ik lig hier hartstikke mooi, kleine nette mooie haven, drinkwaterwater, 10A stroom, super rustig/stil in een mooi groot zeilgebied)

Ik ga alles van de week uittekenen en meten en dan eens goed nadenken of ik de huis accu(s) niet ergens anders kwijt kan, bv in de honden kooi of in de rechter bakkist en of het de moeite is om naar 24V te gaan. De moderne Victron kan 3 accus aan dus ik kan ook twee aparte 12V huis-accus gebruiken en verdelen over de huidige 5 groepen. Ik neem aan dat de inverter ze dan wel beide parallel gebruikt.

Qua gewichtverdeling ook niet verkeerd en de centaur en scheidingtrafo hangen daar. De huidige locatie is net naast het einde van de hondenkooi maar dan wat lager (Ik gebruik die ruimte alleen maar voor opslag, daar kunnen makkelijk 1 of 2 huisaccus bij. Er hangt een fan achter in die ruimte maar ik weet niet hoe/wanneer die aanspringt. Zou bij de gasdetector kunnen horen ? De stuurboard bakkist is geventileerd en heeft een mooie ruimte achterin waar twee grote accus kunnen staan maar de rechterkant is al zwaar door de 300L watertank (boot hangt een heel klein beetje scheef die kant op).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Henk H.

Golden Member

Lees wel goed de manual van de Victron spullen. Tis echt goed spul, maar de functionaliteit moet ik soms wel echt uit manuals pluizen. Bijvoorbeeld dat een tweede of derde accuset alleen onder bepaalde omstandigheden wordt geladen (niet op walstroom maar alleen op generator, of andersom) en met veel lagere laadstroom. Wat t precies was weet ik niet meer, wel dat t alleen in de manual stond. Dat soort dingen was/is dan ook niet instelbaar.

Ik zou niet verwachten dat Victron twee accu aansluitingen combineert om stroom uit beide paketten te trekken. Maar, lees de manual.

Qua navigatieapparatuur: Wij hebben professioneel (zee/oceaan) dubbele GPS, gyro, AIS, 2x radar, 1x professionele (Transas) MFD voor elektronische zeekaart en dan varen wij officieel nog op papieren zeekaarten. Anders moet de MFD een dubbel uitgevoerde ECDIS worden. Wat nodig is, hangt af van je vaargebied, maar zorg wel voor betrouwbare apparatuur EN backup (in jouw geval bijvoorbeeld een vast ingebouwde GPS, evt icm papieren kaart). Op zee vertrouwen op één apparaat dat alle functies uitvoert is mi niet verstandig.

De victron 12/30(3) laders hebben 3 uitgangen maar dat is ook alles.

Het is 1 lader, 1 laadcurve, 1x30A.
Eigenlijk dus 1 lader met 3 diode’s.

De multiplus heeft wel een aparte (4A) laaduitgang voor een startaccu, naast de normale lader die je op de accusoort kan instellen.

T is dus idd altijd zaak goed de handleiding/datasheets te bekijken

Bij de multiplus of quattro zijn de ac in en uitgangen ook weer wisselend kwa functies. Dus ook daar goed opletten (en bv het blokschema bestuderen)

fred101

Golden Member

Ik ben de boel aan het doormeten en uittekenen maar er klopt geen hout van. De accu stond op 0% vol en float spanning. Wat ik ook doe, dat bleef het. Nu heb ik de wal stroom eraf gehad, alles uitgezet en de BMV702 shunt ge-zero'd en de BMV702 gesynced. Dan walstroom erop en de lader begint volop te laden.

Maar nu weet ik waarom de meter 0% aangaf. De laadstroom wordt negatief weergegeven ipv positief. Hij begint met 100% en loopt terug naarmate hij voller wordt. De huis-accu is behoorlijk warm (graad of 40 denk ik) , de start accu ijskoud. Dat betekent waarschijnlijk ook dat hij nu niet naar float gaat (ik heb hem alleen iets van 85% zien aangeven toen ik op de motor aan het varen was. Maar toen wist ik nog niet wat dat ding precies deed. Ooit is hij tussen toen en nu naar een float spanning gegaan. Nu staat hij al uren op 14,27V en ergens rond de 8A op de meter van de centour.

Wat ik in het manual van de BMV702 vind is dat dan de shunt verkeerdom aangesloten is. Maar hij geeft het verbruik wel correct weer. Als ik de koelkast aanzet gaat de stroommeting van -5,7 naar -9,2A. Dus alleen de stroom van de lader wordt de verkeerde kant op gemeten.

Wat volgens een aantekening van een vorige eigenaar de shunt is heeft er nog wat electronica bij.

De lader gaf 8A aan maar ik meet maar 0,4 mV over die shunt. De BMV staat dan rond de -5,7A

Ik heb dus links op de shunt een draad van de lader en een van de huisaccu. Aan de rechter bout een draad naar massa en naar de startaccu. De laadstroom van lader naar huis-accu loopt dus niet via die shunt. Wat de BMV dan wel gebruikt om te meten weet ik niet.

Verder zit er een Cyrix en een zero-voltrdrop-battery isolator maar zonder merk-opdruk. Die laatste is veel ouder, die cyrix is waarschijnlijk later toegevoegd. Er zit ook nog een bat1/bat1+2/bat2 schakelaar om een accu voor het starten te kiezen.

Ik denk dat ik de nieuwe hardware op een plank in de motorruimte ga hangen (daar is plek genoeg, en veel dichter bij de accus) ik vond ook nog een accu frame in een nis naast de motor. Waarschijnlijk oorspronkelijk voor een start accu. Die kan ik dan ook gebruiken. Ik denk dat het een Victron multi-Lader wordt met ingebouwde sinusomvormer, een mppt en 390W zonnepaneel, 2 AMG deepcycle 180A (of ergens in die buurt) huisaccus parallel en een 100A startaccu. Ik weet nog niet precies wat er dan verder nog bij moet (isolators, Cyrix, zekeringen, etc)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

De Easysolar zou ik, in dit geval, niet perse nemen.

Die zijn vrij groot (lang). En een Bluesolar 100/50 MPPT is overdreven, met een 30A regelaar red je het prima met een enkel 390W paneeltje.

daarnaast kun je dan de Smartsolar nemen (met Bluetooth) zodat je ook je zonnepanelen kan monitoren. De Bluesolar in de EasySolar is een versie zonder bluetooth.

Wil je de Easysolar optimaal configureren heb je zowel de MK3 nodig (voor de Multiplus deel) als de VE.Direct USB kabel (voor de Bluesolar). Met de standaard jumpers kom je wel een eind, maar dat kan soms wel beperkt zijn.

Verder lijkt idd je shunt verkeert. Dat ding moet simpelweg aan de batterijzijde ALLEEN je accu's. Alle ander dingen moeten aan de load kant aangesloten worden.

Bij loodaccu's kun je met een simpele Cyrix al af, die laat je schakelen via de D+ van je dynamo. Eventueel heb je nog een aparte aansluiting als je start-assist zou willen gebruiken, dat kun je met een schakelaartje regelen.

Zekeringen: Ik werk zelf vaak met de mega/midi gecombineerde dingen. Dan kun je 1 dikke mega zekering pakken voor de omvormer en midi zekeringen voor de Cyrix en de overige verbruikers.

Bij loodaccus parallel zou ik persoonlijk ook een zekering per accu plaatsen, de CF8 blokzekeringen kunnen direct op de accupool gemonteerd worden.

Lambiek

Special Member

Op 31 augustus 2022 21:52:55 schreef fred101:
Nu heb ik de wal stroom eraf gehad, alles uitgezet en de BMV702 shunt ge-zero'd en de BMV702 gesynced. Dan walstroom erop en de lader begint volop te laden.

Maar nu weet ik waarom de meter 0% aangaf. De laadstroom wordt negatief weergegeven ipv positief.

Hier heb je een voorbeeld Fret.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Update: Ik heb nu het volgende gekocht.
- liFePo4 "powerbox" (een 50 Ah accu met 12V, 5V en 230V/500W uitgang) Hij heeft een ingebouwde lader gevoed uit een powerbrick en een zonnepaneel ingang.
- een nieuwe goede kwaliteit 100Ah start accu (deze maat kan makkelijk door het luik)
- Een goede kwaliteit 125Ah huis accu.
- Een flexible 100W mono zonnepaneel met Victron MPPT regelaar. De MPPT hang ik direct aan de huis accu, als ik later langer ga reizen of helemaal offgrid wil koop ik nog een paneel voor die powerbox.

- De powerbox als test gedurende een week gemeten. Een volle dag en nacht (met koelbox en waterpompen als zwaarste verbruikers) gebruikt 10-15% van de capaciteit. De Victron walstroom lader blijkt een eigen zekering automaat te hebben en kan ik zo makkelijk uitgeschakelen.

De oude accus weghalen (katrol stelsel om de giek van de bazaanmast) heeft me een dag gekost, het luik is te klein waardoor ze moeten worden gekanteld om 2 assen. Ook de hele bedrading uitgetekend.

Wat ik van plan ben:
- De nieuwe accus worden voorlopig door de oude Victron geladen. (Wordt op termijn een moderne met sinus inverter)
- De powerbox wordt standby/reserve (moet nog zware omschakelaar plaatsen ipv stekkers omzetten) en een handig ding om in de kajuit 12V en 5V te hebben (er zijn geen vaste aansluitingen aangelegd).
- Ik ga een boost converter bouwen die 12V omzet in 14V en 19V zodat ik mijn laptop en monitor direct uit 12V kan voeden. Dan heb ik 230V alleen nog voor de boiler, lader en magnetron nodig.

De Cyrix laat ik vervallen. (relais overgang was veel te hoog geworden maar dat was zo opgelost met een stukje papier). Ze hoeven niet automatisch parallel te kunnen want als ze te leeg zijn zet ik het 12V net over naar die powerbox. Voor starten zit er altijd nog de 1, 1+2 of 2 keuze schakelaar. Voor parallel laden (via de motor) zit er batterij isolator. De Centaur gebruikt voor iedere accu ook een aparte uitgang.

De shunt is van Victron en heeft onderop een opdruk met wat waar moet. Dat zat idd fout. Maar geen opdruk bij de rode draadjes wat nr 1 en wat aux is) Ik moet alleen nog uitzoeken welke accu nu welk nummer heeft maar dat zie ik snel genoeg door ze 1 voor 1 even aan te zetten.

Dan nog de BMV702 correct instellen.

Iedereen bedankt voor de hulp.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch