jerome
Golden Member
Ik heb hier een +10 jaar oude Trek fiets die nog maar 10km deed met de accu. Na 10 jaar dus volstrekt aanvaardbaar. Accu is 3X 13 string waar 39X 2,2Ah van Samsung in stak. Heb daar nu 39X 3,4Ah van LG in gezet, maar nu komt het! De bms vereffend niet, integendeel. String 10, 11 en 12 worden spontaan ontladen tot 3,6V en de pcb voelt altijd warm aan. Voorlopig behelp ik mij met een kleine maar stevige accuschakelaar die afgezet wordt bij einde fietsrit. Bij het proberen opladen geeft de lader al snel groen omdat de niet ontladen strings al snel op 4,15V komen te staan. Het bord vervangen is geen optie. Niet aan te geraken. Alle andere functies op het bord werken goed. Zo is er een step-up convertor die de remenergie terug levert. Ik denk eraan om een 25 polige platte stekker in-aan de accu te bouwen en extern te gaan laden met deze . Alle voorstellen zijn welkom
.
Opabob
Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Ik wou dat je een antwoord vond. Ikzelf heb hier verschillend vragen gesteld maar hopeloos. In de batterij zit een lader ingebouwd, die bij vervanginging moet op een of andere manier gereset worden. Nieuwe batterij kost een 900€. Een herstelde een 350€ maar er komt bijna zeker 150 a 200€ bij omdat ze beweren dat de laadprint stuk is. Ik heb een okkazie identieke Trekfiets gekocht voor 300€ dacht ik waarmee ik nog een 30Km kan rijden met volledige lading en dan een reserve fiets (onderdelen) met een kapotte batterij.
Ik volg dit topic.
jerome
Golden Member
Bion-X heeft het voordeel dat je alles mag los koppelen. Aansluiten, en je bent weg en tevens ook de fouten gereset 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 27 augustus 2022 12:58:18 schreef jerome:
Zo is er een step-up convertor die de remenergie terug levert.
Dat lijkt me sterk, daar heb je namelijk helemaal geen step-up converter voor nodig.
Heb je al gekeken of de MOSFETs van het BMS waarmee gebalanceerd wordt niet stuk zijn?
Ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn; die MOSFETs zijn stuk, of de microcontroller denkt dat die cellen te vol zijn, wat zou kunnen gebeuren door vochtschade bij de spanningsdelers of zo.
Op 27 augustus 2022 14:01:12 schreef jerome:
Bion-X heeft het voordeel dat je alles mag los koppelen. Aansluiten, en je bent weg en tevens ook de fouten gereset
Dat mag ook bij andere merken, zoals bij Sparta ION, in tegenstelling tot wat sommige hardnekkige prutsers hier blijven beweren.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (56%)]
jerome
Golden Member
Op 27 augustus 2022 14:35:54 schreef SparkyGSX:
[...]Dat lijkt me sterk, daar heb je namelijk helemaal geen step-up converter voor nodig.
De originele lader is een 26,7V out. Spanning moet dus wel ergens hoger gemaakt worden. Zelfs bij lage snelheid geeft de indicator voor teruglevering meerdere balkjes weer. Alleen bij volle accu is de elektrische rem beduidend minder. Die fets zijn maar piepkleine smd 's waar de mark niet zichtbaar van is door de dikke laklaag. Vochtschade of sporen zijn er niet.
[Bericht gewijzigd door jerome op (13%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zit er een step-down converter op voor als je langzamer wilt fietsen? Nee toch zeker. Dat wordt opgelost het een paar halve bruggen en de inductie van de motor, en daarmee kun je dus ook elektrisch remmen, ongeacht de snelheid.
Het lijkt me redelijk om aan te nemen dat dit systeem ooit gewerkt heeft, dus er is iets stuk aan het board. De meting van de celspanningen of de aansturing van de balanceer MOSFETs ligt het meest voor de hand.
Kun je een paar goede foto's van het board maken?
Kan de fiets überhaupt werken zonder het oorspronkelijke BMS, of heb je daar toch nog een deel van nodig? Je zou kunnen overwegen om alleen de balanceer weerstanden te verwijderen, en op een andere manier te balanceren.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (52%)]
jerome
Golden Member
Dat bord moet idd blijven. Het spreekt met de fietscomputer op het stuur. Het verwerkt temperatuur, trapkracht en trapsnelheid. Is de begrenzing tot 25km/u en doet de verlichting. Alles gebeurd dus in de accu. Was een heel dure fiets destijds. De accu is nu vol en zal pas opnieuw opengaan om extern bij te laden. Zal dan foto's nemen van het bordje. Trouwens denk ik niet dat de fets stuk zijn. Ze gaan uit geleiding als de processor geen voeding meer heeft ondanks dat de tussenaansluiting behouden blijft. De weerstanden zitten niet op de print maar tussen de uitgaande bedrading in een krimpkousje na de stekker.
[Bericht gewijzigd door jerome op (29%)]
Heb je hier https://www.open-ebike.com ook al rondgekeken ?
[Bericht gewijzigd door BenI2C op (29%)]
benleentje
Golden Member
Dat wordt opgelost het een paar halve bruggen en de inductie van de motor, en daarmee kun je dus ook elektrisch remmen, ongeacht de snelheid.
Elektrisch remmen wel ja, maar zo ook energie terug de accu induwen? In ieder geval werkt dat gedeelte dus op de bestaande print het is niets iets wat op een standaard BMS zit.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (19%)]
benleentje
Golden Member
Ik denk eraan om een 25 polige platte stekker in-aan de accu te bouwen en extern te gaan laden
IK denk ook at dat je eneig optie is, echter moet je wel uitkijken dat de bestaande weerstanden, bedrading en BMS dan niet in de weg zit.
jerome
Golden Member
Nu wel, ja, maar jouw link werkt helaas niet. Toch nog vermelden dat de vereffeningsweerstanden ptc waren van 10 Ohm, en ik die heb vervangen door metaalfilm van 150 Ohm, om dat spontaan ontladingsproces sterk te vertragen. De fiets kan niet rijden met losgekoppelde vereffening stekker. Zat zo, volle accu en indicatie op "vol". 3 dagen later met ongebruikte fiets een accu indicatie van nog geen 50%. Bij nameten dus 3 stringen die op 3,6 a 3,7V stonden en de rest +- 4,05V. De spanningsindicatie wordt dus enkel van de laagste cellen weergegeven. Ik heb nu eenmaal geïnvesteerd in de nieuwe cellen en zal het hoofd breken tot de oplossing. Je krijgt zeker feedback.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Accu is 3X 13 string waar 39X 2,2Ah van Samsung in stak. Heb daar nu 39X 3,4Ah van LG in gezet,
Jammer. Grote kans dat je daar weinig mee opschiet omdat die cellen daar helemaal niet geschikt voor zijn. De gebruikte cellen zijn een optimaal compromis tussen capaciteit en maximale ontlaadstroom (en daarmee levensduur op 1 lading).
Er is een beste kans dat je amper meer rijtijd krijgt met je nieuwe cellen.
De bms vereffend niet, integendeel. String 10, 11 en 12 worden spontaan ontladen tot 3,6V en de pcb voelt altijd warm aan.
Over het algemeen zal het balanceren niet zomaar gebeuren. Nieuwe cellen aansluiten en een BMS dat meteen gaat balanceren is over het algemeen slecht nieuws, want er is dus iets stuk.
Turen met een vergrootglas en vooral referentiemetingen uitvoeren aan de circuits rondom de cellen die wél werken is het enige wat je kan doen. Daarbij moet je niet vergeten dat de in- of uitgangen voor de betreffende celgroepen van het IC ook stuk kunnen zijn en de rest erachter gewoon z'n werk doet (zij het onterecht, maar dat weten die onderdelen niet)
Dat je zo te lezen PTC's hebt vervangen door metaalfilmweerstanden vind ik geen goed nieuws: allereerst kan ik me niet voorstellen dat de vereffeningsweerstanden tussen de cellen zitten (die wil je daar zo ver mogelijk bij vandaan houden), ten tweede hebben ze niet voor niets temperatuursensoren tussen die cellen zitten.
Ik ben wel eerlijk als ik zeg dat ik een PTC van 10 Ohm heel raar vind, maar dat ze tussen de cellen zitten sterkt mij in de overtuiging dat het echt géén balanceerweerstanden maar temperatuursensoren zijn.
Is er met het bordje te communiceren als het open ligt (zijn er ergens aansluitingen die reppen van I2C of SMbus of zo?)
Zie gewijzigde link. Is een duits forum met speciaal "bionx" draadje https://www.open-ebike.com/
[Bericht gewijzigd door BenI2C op (17%)]
jerome
Golden Member
Op 27 augustus 2022 20:58:19 schreef weardguy:
[...]
. kan ik me niet voorstellen dat de vereffeningsweerstanden tussen de cellen zitten.
dat ik een PTC van 10 Ohm heel raar vind
Zitten ook niet tussen de cellen. De cellen hebben 3 ntc weerstanden. Elk blok heeft er eentje. De 10 Ohm ptc's zaten direct na de bordstekker in het pcb compartiment. Vond dat ook uitzonderlijk, gezien ik al meerdere 36V accu's heb onder handen genomen en hier van die bordjes liggen waar hogere vereffeningsweerstanden op zijn toegepast. Een beetje afgekeken dus
. Foto's volgen nog als de accu open gaat om bij te laden of op te volgen. Zolang het lekker weertje blijft fiets ik verder. In de winter blijft de fiets op stal en kan het beter dan gebeuren. De bms volgens mijn eerdere link is ondertussen aangekocht.
Op 27 augustus 2022 14:35:54 schreef SparkyGSX:
Dat mag ook bij andere merken, zoals bij Sparta ION, in tegenstelling tot wat sommige hardnekkige prutsers hier blijven beweren.
ik wil je gerust een BMS opsturen hoor. 24V 8,8Ah accu, cellen vervangen, komt 12.9V op de uitgang. als je de meter afkoppelt en erna weer aansluit gaat het van 16V weer naar 12,9V. ergens een elco die langzaam oplaad met lekstroom.
vanalles geprobeerd, krijg die niet gereset. heb gewoon het BMS gewisseld nu met een generieke 7S BMS
fietsmerk cumberland, accumerk ken ik niet vanbuiten.
het is dit type accu, dat volledig in de fiets schuift en daarna de fietsslede die wordt afgesloten
https://www.fietsaccu.nu/assets/img/fietsaccus/20160126161608-overzich…
[Bericht gewijzigd door fcapri op (13%)]
SparkyGSX
Op 27 augustus 2022 20:58:19 schreef weardguy:
[...]
Jammer. Grote kans dat je daar weinig mee opschiet omdat die cellen daar helemaal niet geschikt voor zijn. De gebruikte cellen zijn een optimaal compromis tussen capaciteit en maximale ontlaadstroom (en daarmee levensduur op 1 lading).Er is een beste kans dat je amper meer rijtijd krijgt met je nieuwe cellen.
Dat zal wel meevallen, je vergeet dat de fabrikant de prijs ook meeneemt in het compromis, en cellen heeft gebruikt die destijds voor een redelijke prijs te krijgen waren; 2.2Ah is heel gebruikelijk in oudere Lithium pakketten, maar de techniek heeft niet stil gestaan.
Het pakket is 475Wh, en zo'n fiets mag maximaal 250W mechanisch ondersteunen, dus de stroom zal maar iets meer dan 0.5C zijn, en daar zijn die cellen echt niet van onder de indruk.
Op 28 augustus 2022 08:29:46 schreef SparkyGSX:
Het pakket is 475Wh, en zo'n fiets mag maximaal 250W mechanisch ondersteunen, dus de stroom zal maar iets meer dan 0.5C zijn, en daar zijn die cellen echt niet van onder de indruk.
250W nominaal !!!
een gewone ebike gaat vlotjes tegen 500-600W op vol vermogen totdat de controller begrenst op 25km/h.
nuja, een gewone 3Ah 18650 doet met gemak 5-8C. een 39cellen pakket in 13S3P kan dus al 15-24A leveren.
48V x 15A zit je al richting 750W. dat komt wel goed
benleentje
Golden Member
een gewone ebike gaat vlotjes tegen 500-600W op vol vermogen totdat de controller begrenst op 25km/h.
Dat geloof ik wel, maar ik denk op een stukje vlak terrein je niet aan de 250W komt, behalve dan met optrekken vanuit stilstand.
250W is meer dan een gemiddelde fietser vol kan houden o, zelf te trappen.
Op 28 augustus 2022 19:49:41 schreef benleentje:
[...]Dat geloof ik wel, maar ik denk op een stukje vlak terrein je niet aan de 250W komt, behalve dan met optrekken vanuit stilstand.250W is meer dan een gemiddelde fietser vol kan houden o, zelf te trappen.
op gewoon vlak terrein heb je geen 250W nodig om 25km/h te rijden.
als ik lichtjes met de pedalen meedraai, rijd mijn ebike 28km/h en blijft op een 150W steken. als ik nog wat meeduw, rijd ik 31-32 terwijl de motor net 40-60W blijft mee geven. boven de 32 valt die naar 0W en voel je de fiets onmiddelijk 'vertragen'.
met 250W continue, denk ik dat je een 35-38km/h kan rijden zonder wind.
schema wat je haalt met 100W: