Ik ken het hele probleem niet. Ik draag meestal werkschoenen en op de zolen stat duidelijk: anti-static. Verder draag ik vrijwel uitsluitend katoenen kleding.
Op 5 september 2022 11:39:36 schreef CrossFireX:
In de winter heb je daar meestal geen probleem mee.)
het tegenovergestelde is waar ! overal lees je dat in de winter de lucht erg droog is, zeker als het al langere tijd vriest, icm met centrale verwarming in huis of andere gebouwen je de meeste klappen krijgt...
het is, volgens de deskundigen, de droge lucht die het erger maakt...
[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op (13%)]
Op 5 september 2022 12:11:42 schreef KlaasZ:
Ik ken het hele probleem niet. Ik draag meestal werkschoenen en op de zolen stat duidelijk: anti-static. Verder draag ik vrijwel uitsluitend katoenen kleding.
ik denk ook dat het per persoon verschillend is, misschien is de 1 heel gevoelig en de ander niet, geen enkel mens is hetzelfde...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In huis helpt ook daarom een luchtbevochtiger...
(ik merk het 's winters altijd als het water op is, dan begint de boel te knetteren...
)
Op 5 september 2022 11:15:35 schreef benbijcircuitsonline:
het vreemde is dat ik dit in mijn vorige supermarkt nooit eerder heb gehad, het is specifiek alleen in deze supermarkt.
Dat kan: de vloer, de karretjes en de luchtvochtigheid zijn er mogelijk anders.
btw, zou het kunnen dat de supermarkt/het gebouw zelf te kampen heeft met lekstroom ? ik weet dat er altijd een aardlek aanwezig is in huidige installaties, m.i. is een aardlek installatie is ook niet altijd 100% onfeilbaar, bv, hoe vaak wordt ie getest, wordt ie standaard jaarlijks getest of alleen bij problemen ?
Een aardlekschakelaar (ik neem aan dat je dat bedoelt) heeft niets te maken met, en geen invloed op, statische elektriciteit.
Op 5 september 2022 14:10:46 schreef PE9SMS:
[...]Een aardlekschakelaar (ik neem aan dat je dat bedoelt) heeft niets te maken met, en geen invloed op, statische elektriciteit.
ja, ik bedoel de aardlekbeveiliging.
een hypothetisch voorbeeld, met de verbouwing heeft een onbenul de aardleiding doorgeknipt en verwijderd, nu is er geen aardlekbeveiliging meer, en niemand heeft dat door, stroom installatie doet het nog prima, alleen de aardlekbeveiliging doet het niet meer.
er wordt later een machina aangesloten en die lekt (een beetje ?) stroom waardoor het halve gebouw enigszins onder (lage) stroom komt te staan, net genoeg om mij te doen knetteren maar net niet genoeg voor vele andere minder gevoelige mensen te doen knetteren.
2e hypothese, aardleiding is niet deugdelijk meer, heeft meer weerstand, geleid slechter naar aarde.
daardoor slaat de aardlekbeveiliging niet aan bij de gewenste 30 milliampere maar pas bij 700 milliampere, ik kan mij voorstellen dat 700 milliampere al begint te "jeuken" bij sommige mensen.
ik weet niet of het kan wat ik hier nu beschrijf, dus ben benieuwd naar de antwoorden...
[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op (14%)]
Wat je hier beschrijft kan niet. Als de aardleiding onderbroken is, dan staat het gebouw en alles wat zich daarin bevindt op hetzelfde potentiaal.
Maar wat je ervaart is een potentiaalverschil tussen jou en het gebouw. Het meest waarschijnlijke blijft voor mij dat het veroorzaakt wordt door je eigen kleding. Ik heb dit verschijnsel nog nooit meegemaakt in een supermarkt. En vooral in de vakantie kom ik in veel verschillende supermarkten, elke dag een andere.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 5 september 2022 12:25:14 schreef benbijcircuitsonline:
[...]ik denk ook dat het per persoon verschillend is, misschien is de 1 heel gevoelig en de ander niet, geen enkel mens is hetzelfde...
Het hangt m.i. van "subtiele" externe factoren af, zoals de geleidbaarheid van schoenzolen en zo. Ik merkte een wereld van verschil toen ik van schoenen moest wisselen omdat de oude op waren.
Op 5 september 2022 14:27:06 schreef benbijcircuitsonline:
[...]ja, ik bedoel de aardlekbeveiliging.
een hypothetisch voorbeeld, met de verbouwing heeft een onbenul de aardleiding doorgeknipt en verwijderd, nu is er geen aardlekbeveiliging meer, en niemand heeft dat door, stroom installatie doet het nog prima, alleen de aardlekbeveiliging doet het niet meer.
Nee zo werkt dat niet. De aardlekbeveiliging reageert op aardLEK. Als jij door iets wat onder spanning staat aan te raken een stroom-naar-aarde veroorzaakt gaat de stroom er af, hopelijk voordat je hart er mee stopt. Dat werkt gewoon nog.
Vroeger (> halve eeuw geleden) dachten ze dat door de buitenkanten van apparaten te aarden je de meeste fouten wel te pakken had. De bedoeling is dat als er kortsluiting ontstaat er zoveel stroom gaat lopen dat de zekering springt.
Dat bleek niet altijd het geval, dus zijn er "aardlekschakelaars gekomen". Tegenwoordig zijn die op 30mA afgesteld: tegen de tijd dat het gevaarlijk wordt gaan ze zeker uit.
er wordt later een machina aangesloten en die lekt (een beetje ?) stroom waardoor het halve gebouw enigszins onder (lage) stroom komt te staan, net genoeg om mij te doen knetteren maar net niet genoeg voor vele andere minder gevoelige mensen te doen knetteren.
Nee. Dat kan zeker gebeuren, zeker als de aardleiding los hangt, maar wat je dan merkt is dat als je metalen delen van elektrische apparatuur aanraakt je een ferme PRIK krijgt. Niet eenmalig zo'n vonk en tik.
2e hypothese, aardleiding is niet deugdelijk meer, heeft meer weerstand, geleid slechter naar aarde.
Voor (ehh. tegen!) statische elektriciteit gebruik ik hier een 1M Ohm weerstand naar aarde.
Een aarde-verbinding moet in de orde van 10 Ohm zijn. (hoe lager hoe beter, maar die orde is acceptabel). Als dat 10x, 100x, 1000x of 10000x slechter is dan werkt het nog steeds perfect... voor statische elektriciteit, niet als veiligheids aarding.
daardoor slaat de aardlekbeveiliging niet aan bij de gewenste 30 milliampere maar pas bij 700 milliampere,
Nee, Dat ding staat op 30mA afgesteld, dat hangt niet van externe dingen af.
ik kan mij voorstellen dat 700 milliampere al begint te "jeuken" bij sommige mensen.
Bij 1mA gaat het "jeuken", zoals jij dat noemt. Vanaf 20mA loop je de kans dat het dodelijk wordt. (30 wordt als prima grens voor een aardlek beveiliging gezien omdat 20mA enige tijd nodig heeft om je om zeep te helpen.)
[/quote]ik weet niet of het kan wat ik hier nu beschrijf, dus ben benieuwd naar de antwoorden...[/quote]Nee, dat kan niet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 5 september 2022 08:01:56 schreef CrossFireX:
Overigens goed idee om weer proper te krijgen. Normaal wrijf ik buiten even over de ruwe muur, alle stof onmiddellijk weg met de wind. En weer als nieuw.
Dat was ook mijn idee, maar na de schokkende ervaring doe ik dat met de stofzuiger maar niet meer... 
Lekstroom bij de supermarkt kan het niet zijn. (ik zou niet weten hoe je dan aan tienduizenden volts zou moeten komen)
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik ga eens nadenken over hoe we die spanning kunnen opslaan ergens... 
Gratis elektriciteit, wie wil dat niet?
In plaats van een bomgordel een condensatorgordel.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (19%)]
Op 5 september 2022 12:08:03 schreef benbijcircuitsonline:
[...]ik verdenk toch echt het karretje, de nylon wielen die stroom genereren, misschien heb jij wel een combinatie van opladen dmv het karretje en/of jouw kleding ?
Dat denk ik dus ook. Ik heb het twee jaar gehad en ondertussen allerlei soorten kleding aangehad en allerlei weersomstandigheden getrotseerd. Weinig verschil kwa statische tikken bij de kassa. Enige verschil wat mij betreft is het gebruik van een karretje i.p.v. een mand (of niks).
Arco
Special Member
Ik heb het thuis ook, en daar rijd ik toch echt niet met een winkelwagentje rond... 
('t daar wel veel minder, doordat je andere vloerbedekking hebt en vaker iets vastpakt)
Op 5 september 2022 16:01:22 schreef CrossFireX:
In plaats van een bomgordel een condensatorgordel.
haha, en dan gebruiken als stroomstootwapen 
Op 5 september 2022 16:16:53 schreef Arco:
Ik heb het thuis ook, en daar rijd ik toch echt niet met een winkelwagentje rond...
('t daar wel veel minder, doordat je andere vloerbedekking hebt en vaker iets vastpakt)
in de winter heb ik het dat ook vaak thuis, bij thuiskomst hang ik mijn jas op aan de kapstok die boven mijn cv radiator hangt, per ongeluk raak ik die dan aan bij het ophangen van de jas en pets !!!!
maar is eigenlijk voor 99.99% in de (koude) winter het geval...
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Je gaat op den duur weten waar je de oplazer van krijgt.
Als je dan even met de rug van je hand het metaal aanraakt is de klap aanzienlijk minder.
Je vinger toppen zijn namelijk veel gevoeliger dan de rug van je hand.
En ik kan het weten ik heb jaren met metalen waskarren rondgereden in een verpleeghuis en dat was altijd raak. 
Arco
Special Member
In supermarkten is het ook 's zomers koud door de airco (die zorgt ook voor droge lucht en prima 'knal omstandigheden'...
)
walkura
"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
ESD is bij lage luchtvochtigheid een touchy topic, om het maar even frivool uit te leggen.
Des te lager de luchtvochtigheid des te hoger de doorslag spanning word, vergis je niet, dit is een hoogspanning event met stroom.
Voor human body model word er getest met 150 pF en 330 Ohm, bij 8 kV komt je op 30 Ampere uit maar in de 800 ps/1ns die de rijstijd is, kom je uit op een minimale hoeveelheid energie.
Het zal je niet verwonden, maar het is verre van comfortabel.
(Hou er rekening mee dat je op een mooie heldere winterdag met een synthetische vloer tot 20 kV op kan bouwen volgens 61000-4-2)
Er zijn andere modellen voor ontlading, zoals machine model etc. die test ik echter niet, maar er zijn andere ontladings netwerken voor de desgewenste aangepaste onladings karakteristiek.
Wat Arco stelde over de luchtbevochtiger, dat werkt heel mooi, luchtvochtigheid doet de overslag spanning zakken, en ook schoeisel, ESD vloeren etc. kan helpen.
Ik zie alweer tegen de winter op, voor mij is dat een seizoen waarbij ik elke dag meerdere malen word gebeten gebeten, in een EMC testlab is bijna alles metaal, alle lading die je opbouwt komt eruit zodra je dichtgenoeg bent.
Mischien toch maar eens een luchtbevochtiger aanschaffen. 
Een toegevoegde link met informatie over hoe dit getest word en de bijbehorende ladings/ontladings gegevens.
http://noiseken.com/uploads/photos0/240.pdf
Op 5 september 2022 18:52:02 schreef walkura:
in een EMC testlab is bijna alles metaal, alle lading die je opbouwt komt eruit zodra je dicht genoeg bent.
Misschien toch maar eens een luchtbevochtiger aanschaffen.
is dan wel te hopen dat alle metalen roestvrij staal of non ferro is, anders zullen ze erg "blij" van die luchtbevochtiger worden, vermoed ik maar zo ?
Arco
Special Member
Op 5 september 2022 12:08:03 schreef benbijcircuitsonline:
[...]ik verdenk toch echt het karretje, de nylon wielen die stroom genereren, misschien heb jij wel een combinatie van opladen dmv het karretje en/of jouw kleding ?
draaiende wieltjes kunnen een winkelkarretje opladen, maar er zijn wat voorwaarden aan.
de ondergrond. Op beton gaat het niet goed lukken. Is de vloerafwerking in je supermarkt een of andere synthetische vloerbedekking ? Zijn de wieltjes in zwarte rubber? (hoeft niet, maar werkt nog beter
). Stel dat de wieltjes opladen, dan moet hun lading nog op het karretje raken, dit lukt het best met een ladingschraper, maar, de metalen beschermingskapjes die je soms ziet boven de wieltjes kunnen dat ook prima doen als ze kort genoeg bij die wieltjes zitten.
laatste voorwaarde is dat de lading in de tussentijd niet verloren gaat, en daar is vooral je schoeisel verantwoordelijk voor...
Op 5 september 2022 08:21:42 schreef CrossFireX:
Mel, misschien moeten we net als auto's vroeger hadden zo een sleepband achteraan bevestigen die elektriciteit afvoert.
Zo een duivelstaart aan de wagen helpt voor geen meter tegen de tikken die je krijgt, omdat het probleem niet daar zit..
Oorzaak van de ontlading tov de wagen als je de deur aanraakt om te sluiten is dat je opgeladen raakte tijdens het uitstappen door de wrijving met de stoelbekleding.
Oplossing is simpel/ Houdt bvb een metalen deel van de deurstijl vast tijdens het uitstappen. Geen tikken achteraf meer 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb iets dergelijks gehad op mijn werk.
Ik pleegde op een bureaustoel van mijn toetsenbord naar de triggerknop van onze meetopstelling (74121 one shot) te rijden. Zodra ik met mijn vinger naar die knop wees, triggrde het systeem al (te vroeg dus). Een eenvoudig sleepkettingkje was voldoende om het te verhelpen.
Indrdaad rubber wieltjs op een vinyl vloer.
Een andre anekdote is dat tijdens het lopen door de gangen van het gebouw je ook oplaadde (Heuga-tegels). Nu waren de wanden uit oogpunt van flexibiliteit, gmaakt van gipsplaten met een stalen deklaag. Liep je nu te dicht bij de wand, dan was het raak: een flink optater...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 5 september 2022 22:51:44 schreef Tidak Ada:
flexibiliteit, gmaakt van gipsplaten met een stalen deklaag. Liep je nu te dicht bij de wand, dan was het raak: een flink optater...
dat zijn fijne wanden ja, pas nog wat dozen bij moeten boren in zo'n wand maar men had niet gezien dat de wand van staalplaat was en niet alleen van gips