rare vraag misschien maarrrr,

heb het laatste jaar erg last van schokken door statische elektriciteit.
maar eigenlijk komt het voor 99.99% alleen maar voor in de supermarkt dmv de winkelwagen die even per ongeluk aarde maakt tegen een kolom, object, whatever, of als ik zelf een geaard object aanraak.
in mijn vorige supermarkt, waar ik niet meer kom had ik echt nooit last, toeval? of misschien ander soort wieltjes in de winkelwagens die wel geleiden naar aarde oid ?

ik weet wel dat ik er (af en toe) letterlijk knettergek van wordt, het zijn soms venijnige schokken.

nou zat ik zelf te denken, als ik nou een soort van enkelband met staaldraadje verbind met mijn schoenzool, of iig een geleidende schoenzool, dan zou ik mezelf toch nooit meer statisch op kunnen laden, klopt dit ?

als het niet klopt, ik sta open voor iedere tip, want het is best serieus vervelend.

groeten ben.

Misschien toch eens kijken naar je kleding.
En wat je kan proberen is een paar veiligheidsschoenen die hebben meestal geleidende zolen zodat je niet statisch geladen wordt.

Gr.F_S

Ik heb er ook altijd last van als de lucht buiten erg droog is. (best vervelend als je steeds een doodsklap krijgt, is echt om van te schrikken en je durft niets meer aan te raken)
Wat ik meestal doe is om de zoveel tijd even iets van metaal aanraken (koelvitrine o.i.d.), dan kan de lading niet al te erg oplopen...

Als je erg geladen bent, helpt het om te 'ontladen' door je vinger omgekeerd (met de nagel) tegen iets metaals te houden, de schok is dan een stuk minder groot.
Ik heb bij sommige schoenen ook wel eens een koperen holniet door de zool geslagen. Dat voert de energie meestal ook prima af via sok en voet... :)

Op 4 september 2022 20:45:52 schreef Arco:
Ik heb bij sommige schoenen ook wel eens een koperen holniet door de zool geslagen. Dat voert de energie meestal ook prima af via sok en voet... :)

goed idee, die ga ik gebruiken, en ik zal die holniet ook nog verbinden met een stuk koperfolie om het geleidende oppervlak te vergroten met mijn voet.
m.i. moet je dan niet meer opgeladen kunnen worden ?

btw, zou er geen apparaatje op de markt zijn die je in deze gevallen gewooon heeel langzaam ontlaad? zodat je er helemaal niet van merkt ?

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op (14%)]

btw, zou er geen apparaatje op de markt zijn die je in deze gevallen gewooon heeel langzaam ontlaad? zodat je er helemaal niet van merkt ?

https://www.gamma.be/nl/assortiment/p/B465278

Ik denk niet dat ie in z'n auto door de supermarkt gaat. Da's America :-)

TS, heb je sinds die klappers soms andere schoenen aan? Als je goed geïsoleerd staat kan de lading niet weg, totdat je aarde aanraakt. Ik heb het vooral in de winter, maar dan wel als ik paar A aan heb.

Op 4 september 2022 20:58:09 schreef benbijcircuitsonline:
[...]goed idee, die ga ik gebruiken, en ik zal die holniet ook nog verbinden met een stuk koperfolie om het geleidende oppervlak te vergroten met mijn voet.

De hoeveelheid lading die weg moet is HEEL weinig. Dus al heeft je voet een weerstand van 10M naar het koper, dan nog is dat voldoende. (ik verwacht rond een factor 10 minder).

Deze dingen gebruiken? Zijn er speciaal voor gemaakt...
https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/002245952PI00/image.jpg?x=400&y=400&format=jpg&ex=400&ey=400&align=center
Een aardpunt aanraken met iets van metaal (bijv. een sleutel) verzacht ook de schok...

Op 4 september 2022 20:38:44 schreef F_S:
En wat je kan proberen is een paar veiligheidsschoenen die hebben meestal geleidende zolen zodat je niet statisch geladen wordt.

Haha, dat mocht je willen. Op m'n vorige werk had ik dergelijke 'dissipatieve' schoenen. Maar geloof me, ik kreeg geweldige oplazers als ik op de frontplaten-afdeling werkte.

De vloer was gewapend beton en de aluminiumkasten waar ik dan aan werkte stonden altijd op een stevige metalen kar met nylon wielen. De afschermplaten die ik maakte waren PVC.

Ik heb enkele keren zo'n klap gekregen dat collega's tientallen meters verderop opkeken vanwege een raar geluid. Dat was ik dus die een klap kreeg na het hanteren van een PVC-plaat die blijkbaar langs m'n kleding of zo gewreven had, de oorzaak heb ik nooit helemaal ontdekt, omdat ik soms, na bewust voorzichtig en rustig omspringen met de PVC-beplating, alsnog een klap kreeg.

Als het weer zover was liep ik standaard met een schroevendraaier in m'n hand op die kasten af om me eerst te ontladen.

Op 4 september 2022 20:22:15 schreef benbijcircuitsonline:
maar eigenlijk komt het voor 99.99% alleen maar voor in de supermarkt dmv de winkelwagen die even per ongeluk aarde maakt tegen een kolom, object, whatever, of als ik zelf een geaard object aanraak.

Volgens mij wordt dat veroorzaakt door de winkelkar zelf. Ik gebruik normaliter nooit een kar, maar in coronatijd moest dat wel. Toen kreeg ik ook prompt last van statische lading. Meestal pas bij de zelfscankassa, het aanraakscherm kreeg de tik ook. Anders, en dus ook nu weer, nooit last!

Hi,

Lang geleden deed is onderhoud aan Studer bandrecorders bij de Blinden Bibliotheek hier in Amsterdam.
Daar waren van de "Heugaveld" vloertegels neergelegd, dit samen met de CV verwarming heeft mij zeer veel schokken opgeleverd!

De sterkste ontlading was ongeveer 2CM, die door mijn broek heen sloeg...
Ik werkte daar meerdere keren per maand en ik stopte dan iets van metaal in mijn broekzak, dit om mijzelf te ontladen naar iets van metaal was en geaard.
Bij het opstaan legde ik mijn hand eerst op het blanke metaal van b.v. zo'n Studer bandrecorder, dat was een Pro model in een metalen kar die was geaard.

Ik moest regelmatig door de studio's doorlopen en werd daardoor ook regelmatig sterk opgeladen.
Door de schroevendraaier goed vast te houden en mijzelf daarmee te ontladen voor je er weinig van.
Maakt verder niet uit wat je van metaal gebruikt, als je maar een groot oppervlak hebt, dat goed contact maakt met je huid zodat de ontlaadstroom goed verdeeld wordt.

Het lijkt me duidelijk dat je jezelf niet ontlaad naar de 230V installatie met een metalen onderdeel in je handen!!!

Ik krijg steeds vaker het gevoel dat ik in Amerika woon, dat je ze daar moet vertellen dat een Magnetron of droogtrommel niet bedoeld is om je kat te drogen... :+

Groet,
Bram

Statische ladingen kunnen heel erg groot zijn...

Ik heb het wel eens vaker verteld:
Als je zo'n kunststof plumeau een paar maal door een stofzuigerslang haalt terwijl die aanstaat, krijg je bij aanraken een doodsklap die je je leven niet meer vergeet... :)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/11/Dammvippa.jpg/260px-Dammvippa.jpg

Ik kan het niet laten om dit vandaag eens te gaan proberen... :)

Overigens goed idee om weer proper te krijgen. Normaal wrijf ik buiten even over de ruwe muur, alle stof onmiddellijk weg met de wind. En weer als nieuw.

Ik had dat ook bij de supermarkt.toen heb ik een polsbandje genomen, en, iedere keer voordat ik een deur van de vrieskast opentrek, hou ik een draadje tegen het ijzer. sindsdien geen last meer. De meesten verklaren me voor gek, tot ze zelf een oplazer krijgen >:)

Mel, misschien moeten we net als auto's vroeger hadden zo een sleepband achteraan bevestigen die elektriciteit afvoert. :P

Ik zie je al lopen in de supermarkt.

Op 4 september 2022 23:21:42 schreef weardguy:
[...]
Haha, dat mocht je willen. Op m'n vorige werk had ik dergelijke 'dissipatieve' schoenen. Maar geloof me, ik kreeg geweldige oplazers als ik op de frontplaten-afdeling werkte.

De vloer was gewapend beton en de aluminiumkasten waar ik dan aan werkte stonden altijd op een stevige metalen kar met nylon wielen. De afschermplaten die ik maakte waren PVC.

Ik heb enkele keren zo'n klap gekregen dat collega's tientallen meters verderop opkeken vanwege een raar geluid. Dat was ik dus die een klap kreeg na het hanteren van een PVC-plaat die blijkbaar langs m'n kleding of zo gewreven had, de oorzaak heb ik nooit helemaal ontdekt, omdat ik soms, na bewust voorzichtig en rustig omspringen met de PVC-beplating, alsnog een klap kreeg.

Als het weer zover was liep ik standaard met een schroevendraaier in m'n hand op die kasten af om me eerst te ontladen.

Die schoenen zijn ervoor om, het beste in combinatie met een ESD vloer, de lading op jouw lichaam (/kleding) zoveel mogelijk 0 te houden. In dit geval waren waarschijnlijk de werkstukken geladen (nylon wielen) en vond de ontlading via jou en je schoenen plaats. Dat ontladen ging natuurlijk prima juist dankzij de schoenen.

Op 5 september 2022 08:21:42 schreef CrossFireX:
Mel, misschien moeten we net als auto's vroeger hadden zo een sleepband achteraan bevestigen die elektriciteit afvoert. :P

Ik zie je al lopen in de supermarkt.

Maakt mij niet uit, maar ik krijg lekker nooit meer een oplazer van die deuren :P Ze zouden die deuren moeten aarden...Of geisoleerde handgrepen plaatsen.

het vreemde is dat ik dit in mijn vorige supermarkt nooit eerder heb gehad, het is specifiek alleen in deze supermarkt.
btw, zou het kunnen dat de supermarkt/het gebouw zelf te kampen heeft met lekstroom ?
ik weet dat er altijd een aardlek aanwezig is in huidige installaties, m.i. is een aardlek installatie is ook niet altijd 100% onfeilbaar, bv, hoe vaak wordt ie getest, wordt ie standaard jaarlijks getest of alleen bij problemen ?

Op 5 september 2022 00:42:31 schreef Arco:
Statische ladingen kunnen heel erg groot zijn...

Ik heb het wel eens vaker verteld:
Als je zo'n kunststof plumeau een paar maal door een stofzuigerslang haalt terwijl die aanstaat, krijg je bij aanraken een doodsklap die je je leven niet meer vergeet... :)

[afbeelding]

hmm, grappig, heb ik vaak zat gedaan en nooit een probleem mee gehad ?
btw, het klinkt WEL logisch, die plumeau,s zijn natuurlijk zo ontworpen dat ze door statische te zijn makkelijk veel stof aantrekken.
ik begin meer en meer het supermarktkarretje van DEZE supermarkt te verdenken, want in andere supermarkten heb ik nooit last gehad.
misschien moet ik het karretje maar gaan voorzien van een sleepcontact :)

Statische electriciteit heeft NIETS te maken met de huisinstallatie. Door wrijving kan de spanning tot wel duizenden volts oplopen.Je merkt het pas als je een ontlading krijgt tegen een ander voorwerp.En ja dat kan pijnlijk zijn.Wat er nu opgeladen is weet ik niet, het kan jezelf zijn, of het karretje.

Als het een plastic karretje is dan laad je beiden op natuurlijk. Bij de ijzeren karretjes shop ik altijd met mijn handen tegen of over het ijzer.

Nooit elektrische schok op die manier, of regelmatig aanraken. Zeker bij een droge en warme zomer, dan is het altijd het ergste. In de winter heb je daar meestal geen probleem mee.

Dus bij sommige supermarkten krijg je gratis spanning mee naar huis, met de dure prijzen... Is het weer niet goed. :+

Ik heb dat ook veel als ik in de supermarkt ben en mijn man aanraak, pets en je voelt een goede prik, nu loop ik verder van hem als we schoppen. De vonken vliegen dus nog steeds over. :)

Op 5 september 2022 11:23:50 schreef benbijcircuitsonline:
[...]hmm, grappig, heb ik vaak zat gedaan en nooit een probleem mee gehad ?
btw, het klinkt WEL logisch, die plumeau,s zijn natuurlijk zo ontworpen dat ze door statische te zijn makkelijk veel stof aantrekken.

Je moet wel de slang gebruiken, en niet de metalen zuigbuizen, want die geleiden...

Op 5 september 2022 11:32:13 schreef mel:
En ja dat kan pijnlijk zijn.Wat er nu opgeladen is weet ik niet, het kan jezelf ijn, of het karretje.

Jezelf. zonder karretje (met mandje) heb ik het ook...

Bij de tennisclub, daar hebben ze een vloer, die nogal statisch-actief is. Als je dan even naar de WC gaat, dan krijg je me toch een optater van de deur!

Ik heb een tijd schoenen gehad die niet als zodanig verkocht waren, maar wel ESD-safe waren. Toen ik op bezoek ging bij de PTT-TELEX centrale van NL was onze gastheer: /daar/ mag je niet naar binnen, je moet ESD-safe-spul aan en dan nog als je dat hebt kan dat apparaat daar je alsnog afkeuren. Die is heel streng! Dus ik op dat apparaat en... GROEN! Ik mocht /toch/ niet naar binnen. :-)

Op 5 september 2022 11:41:44 schreef Arco:
[...]
Je moet wel de slang gebruiken, en niet de metalen zuigbuizen, want die geleiden...

met de kunststof aanzuigmond die in de metalen buis gaat, en nog nooit een klap gehad ? nou moet ik er wel bij zeggen dat ik thuis altijd blootvoets loop, dat gezegd hebbende, ik heb door mijn hele huis vinyl liggen, dat aard m.i. ook niet echt lekker ? oftewel, dan maakt blootvoets ook niet het verschil ?

Jezelf. zonder karretje (met mandje) heb ik het ook...

ik verdenk toch echt het karretje, de nylon wielen die stroom genereren, misschien heb jij wel een combinatie van opladen dmv het karretje en/of jouw kleding ?

ik ga een staal kettinkje meenemen de volgende keer en die als sleepcontact hangen aan het karretje, ben benieuwd of het dan over is, zo niet, dan moet het kleding of schoenen zijn...

ps, vreemd eigenlijk, dat je als mens blijkbaar als accu kan functioneren, zouden we daar niet iets mee kunnen doen/uitvinden, zijn we onze eigen energiebron ?