Aardlekschakelaar schakelt uit - ik meet 2M Ohm tussen fase en aarde

Beste allen,

ik sta voor een raadsel. In mijn nieuwe huis ben ik aan het verbouwen. De gehele elektrische installatie werkte goed. Tijdens al enige tijd gebruik van schuurmachine schakelt de aardlekschakelaar van de betreffende groep plotseling uit. Kan gebeuren. Nadat ik de schuurmachine uit het stopcontact heb gehaald zou je zeggen "groep weer inschakelen en klaar" Dat is dus niet het geval. Als ik nu de groep weer inschakel knalt de aardlekschakelaar er meteen uit. Ook als de groep op een andere aardlekschakelaar aansluit knalt deze er ook uit.

Na meting blijkt meet ik een hoge weerstand tussen fase en aarde 2,4M Ohm. Kennelijk genoeg om de aardlekschakelaar aan te spreken.

Ik probeer nu uit te sluiten of er wellicht toch ergens sluiting ontstaan is, maar tot dusver geen resultaat

Help! :S

Heeft iemand tips?

Je schuurmachine heeft een lek dat pas bij hogere spanning optreedt. Met een multimeter kan je dat niet meten.

Meet je de schuurmachine opnieuw, maar dan met een megger, dan zul je waarschijnlijk een groot lek of zelfs een doorslag vinden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hoi LedLover, dank voor de tip. Het probleem zit niet in de schuurmachine. Deze gebruik ik niet meer en heb ik uiteraard uit het stopcontact gehaald. Ik meet de weerstand in spanningsloze situatie nu juist in de elektrische installatie van mijn huis zelf.

Toevallig buitenlampen/ stopcontacten op deze groep of een lekkage in het dak?

Gezien het regenweer van de afgelopen dagen zou ik als eerste naar zulke zaken kijken.

mvdk

Golden Member

Op 15 september 2022 11:55:56 schreef king-richard:
Ik meet de weerstand in spanningsloze situatie nu juist in de elektrische installatie van mijn huis zelf.

Maar dan wel met een megger?

Op 15 september 2022 12:06:37 schreef mvdk:
[...]
Maar dan wel met een megger?

Bovendien is in een nieuwbouwhuis nog veel vocht aanwezig. Bij een uitgebreide installatie zou de lekstroom best wel eens op de grens van de ALS kunnen zitten en is er verder misschien weinig aan de hand. Een megger die meet met 500 volt of meer is inderdaad het juiste meetinstrument om dat vast te stellen.

beste mvk, ik meet niet met een megger maar een universele meter. Met deze universele meter meet ik in de andere groepen oneindig tussen fase en aarde. Alleen deze groep is anders met 2,4MOhm. De waarde zelf is wat mij betreft niet interessant maar wel het feit dit kennelijk leidt dat de aardlekschakelaar aanspreekt.

Kun je aangeven wat je verwacht als ik met een megger meet?

Arco

Special Member

Gewoon weerstand meten met een multimeter gaat niet.
De netfilters van aangesloten apparaten hebben ook een impedantie, die alleen bij wisselspanning is te meten.
Even een voor een de aangesloten apparatuur loskoppelen is een simpele manier om de dader te vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 september 2022 12:15:08 schreef buzzy:
[...]Bovendien is in een nieuwbouwhuis nog veel vocht aanwezig. Bij een uitgebreide installatie zou de lekstroom best wel eens op de grens van de ALS kunnen zitten en is er verder misschien weinig aan de hand. Een megger die meet met 500 volt of meer is inderdaad het juiste meetinstrument om dat vast te stellen.

Beste Buzzy, het is geen nieuwbouwhuis (1999). Het probleem is enige weken geleden begonnen toen ik de schuurmachine heb gebruikt. Als ik ga meten met een megger en er komt een grenswaarde uit voor de ALS, zou een minder gevoelige aardlekschakelaar dan een oplossing zijn?

mvdk

Golden Member

Eventuele tuin en buitenverlichting ook even beide draden afkoppelen.

Op 15 september 2022 12:26:33 schreef mvdk:
Eventuele tuin en buitenverlichting ook even beide draden afkoppelen.

dank... alles is echter ook al losgekoppeld dus daar zit het probleem ook niet.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat het gebruik van schuurmachine op een zwakke plek warmte in de elektrisch installatie heeft veroorzaakt en dat ik op zoek moet naar die ene plek... :S

Arco

Special Member

Als alle gebruikers zijn afgekoppeld en de ALS slaat dan nog uit, dan is waarschijnlijk de ALS rot...
(met moderne bedrading is de kans op forse afleiding tussen de draden vrij klein, (of ze moeten ergens in het water hangen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Als die multimeter 2,4 M meet, is de daadwerkelijke weerstand misschien lager als je met een hogere spanning zou meten, en de daadwerkelijke impedantie lager als je met wisselspanning zou meten, maar er is wel duidelijk een lek.

(Als je met een multimeter meet en het lijkt goed geïsoleerd van elkaar, kan met een isolatietester alsnog blijken dat er iets níet goed geïsoleerd is. Maar als de multimeter al meet dat er iets geleid dat niet hoort te geleiden, gaat een ‘beter meetapparaat’ daar niks aan veranderen.)

Anyway. Ik denk dat het toeval is van die schuurmachine. Die zou zomaar eens gewoon nog goed kunnen zijn.

En ergens in de installatie zit een aardlek. Je weet in welke groep. Dus dan is het daar alles van nalopen: wat is de eerste lasdoos na de groepenkast - daar loskoppelen. Spanningsloos kun je meten, anders in gedeelten aansluiten en kijken bij welke ‘tak’ de ALS uitvalt.

Het kan ook zoiets ‘lolligs’* zijn als een schroef door een leiding, of een beschadigde leiding waar met verbouwen een gat in geboord is oid. Dan vind je het niet door de apparatuur af te koppelen maar zit het ergens halverwege in een muur verstopt. Koelkast (condens) of cv ketel kan ook nog. Badkamer. Natte vloer onder een lekkende watermeter. TL balk in de schuur die door het dak heen in geschroefd waardoor het precies in die lamp(armatuur) lekt. Dat soort dingen.

*) of l*llig, maar ik ben te netjes opgevoed.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 september 2022 12:23:16 schreef king-richard:
Als ik ga meten met een megger en er komt een grenswaarde uit voor de ALS, zou een minder gevoelige aardlekschakelaar dan een oplossing zijn?

Nee, dat is geen oplossing. Dat is net zoiets als de brandmelder verwijderen als hij steeds afgaat omdat er werkelijk iets aan het smeulen is. Sure, het vervelende alarm is dan weg...

Maar het is natuurlijk wel mogelijk dat de ALS zelf defect/versleten is, en daardoor overgevoelig. Plaats hem eens in een andere groep, en kijk of het probleem dan mee verhuist. Zo ja: gewoon ALS vervangen.

Zo nee, probleem blijft in dezelfde groep: dan is er echt ergens een lek; met de tijd erger geworden, en gaat nu opvallen. Dat zou verklaren dat je zelfs met de multimeter een "lage" (minder dan oneindig) weerstand ziet in die groep.
Dan zul je echt in die hele groep moeten zoeken. En als de fout met alle verbruikers los er nog is, dan moet je zelfs in de eigenlijke bedrading zoeken.
Heb je een idee van hoe de draden lopen? Door op een strategische plaats een draad los te nemen, kun je zien of de fout voor of na die plaats zit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 15 september 2022 12:41:46 schreef Frederick E. Terman:
[...]Nee, dat is geen oplossing. Dat is net zoiets als de brandmelder verwijderen als hij steeds afgaat omdat er werkelijk iets aan het smeulen is. Sure, het vervelende alarm is dan weg...

Maar het is natuurlijk wel mogelijk dat de ALS zelf defect/versleten is, en daardoor overgevoelig. Plaats hem eens in een andere groep, en kijk of het probleem dan mee verhuist. Zo ja: gewoon ALS vervangen.

Zo nee, probleem blijft in dezelfde groep: dan is er echt ergens een lek; met de tijd erger geworden, en gaat nu opvallen. Dat zou verklaren dat je zelfs met de multimeter een "lage" (minder dan oneindig) weerstand ziet in die groep.
Dan zul je echt in die hele groep moeten zoeken. En als de fout met alle verbruikers los er nog is, dan moet je zelfs in de eigenlijke bedrading zoeken.
Heb je een idee van hoe de draden lopen? Door op een strategische plaats een draad los te nemen, kun je zien of de fout voor of na die plaats zit.

ALS heb ik al getest op andere groep en is ok. Heb ook de groep op een andere ALS aangesloten maar die knalt er ook uit. Alle stekkers en lampen zijn er allemaal vanaf. Ik moet dus inderdaad gaan afkoppelen en uitsluiten. Het is denk ik niet anders..

Als je met een multimeter 2,4MΩ meet dan ga je met een megger zeker een duidelijke aardfout meten.
Zowat in het midden van de betreffende kring F en N losmaken en meten in welke richting de 2,4MΩ zit.
Doe zo verder tot je de aardfout hebt gelokaliseerd.

Arco

Special Member

Kans dat het in de leidingen zelf zit is nihil, het zal een apparaat zijn wat nog steeds (desnoods vast) is aangesloten.
(of het moet nog oude katoenen Flintstone bedrading zijn... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 september 2022 12:40:45 schreef Lucky Luke:

Anyway. Ik denk dat het toeval is van die schuurmachine. Die zou zomaar eens gewoon nog goed kunnen zijn.

En ergens in de installatie zit een aardlek. Je weet in welke groep. Dus dan is het daar alles van nalopen: wat is de eerste lasdoos na de groepenkast - daar loskoppelen. Spanningsloos kun je meten, anders in gedeelten aansluiten en kijken bij welke ‘tak’ de ALS uitvalt.

Sterker nog die doet het gewoon wee! Probleem is echter wel ontstaan tijdens het gebruik van de schuurmachine, dus is er moet wel een verband zijn, lijkt mij. Toch iets met warmte ontwikkeling, denk ik

Op 15 september 2022 12:52:38 schreef Arco:
Kans dat het in de leidingen zelf zit is nihil, het zal een apparaat zijn wat nog steeds (desnoods vast) is aangesloten.
(of het moet nog oude katoenen Flintstone bedrading zijn... :) )

Ja, ik ben het helemaal eens dat dit nihil zou moeten zijn ga dat zeker die driedubbel controleren of er toch nog iets is aangesloten, want dat scheelt me een hoop tijd en gedoe.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Gaat de aardlekschakelaar er uit? Weet je het zeker, is het niet een aardlekautomaat of een installatieautomaat?
Dat kan nogal wat verschil uitmaken.
Maak eens een fotoootje van het “ding”.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 15 september 2022 12:49:26 schreef king-richard:
[...]

ALS heb ik al getest op andere groep en is ok. Heb ook de groep op een andere ALS aangesloten maar die knalt er ook uit. Alle stekkers en lampen zijn er allemaal vanaf. Ik moet dus inderdaad gaan afkoppelen en uitsluiten. Het is denk ik niet anders..

Ben je in de verdeelkast bezig geweest met draden omzetten van de ene groep naar de andere?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 15 september 2022 13:03:56 schreef Toeternietoe:
Gaat de aardlekschakelaar er uit? Weet je het zeker, is het niet een aardlekautomaat of een installatieautomaat?
Dat kan nogal wat verschil uitmaken.
Maak eens een fotoootje van het “ding”.

Het is voor mij te lang geleden, maar volgens mij is het aardlekautomaat. Per 3 groepen heb ik er een. Ik maak er een foto van

Op 15 september 2022 13:07:46 schreef Toeternietoe:
[...]

Ben je in de verdeelkast bezig geweest met draden omzetten van de ene groep naar de andere?

Ja, in de verdeelkast heb ik de bewuste groep aangesloten op een van de andere aardlekautomaten.

mel

Golden Member

Je was toch aan het verbouwen?Grote kans dat je ergens door een leiding hebt geboord en een schroef erin gedraaid..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mogelijk was de isolatie van een draadje net niet helemaal doorgesleten, en de trillingen van de schuurmachine waren de druppel die de emmer doet overlopen.

Je schuurmachine heeft er verder niet zoveel mee te maken - met een hamer of een boor was hetzelfde gebeurd.

Tenzij je schuurmachine dus lek is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!