Te hoge spanning elektrische scooter lader

Ik had voor de elektrische scooter van mijn dochter op aliexpress een 60V 17S LiIon lader gekocht die op 71,4V/10A laadt. Dat is eigenlijk iets te hoog voor een 17S accu (dan laadt hij de batterijen tot de volle 4.2V op) maar toen ik de lader meette, bleek dat het 70,5V was. En dat is eigenlijk prima.

Overigens is deze lader in verschillende voltages/amperages te verkrijgen. Zelfs custom voltages.

Ter controle had ik een Volt/Amp meter ingebouwd, zodat ik altijd de laadspanning en -stroom in de gaten kon houden. De eerste twee keer laadde hij de accu ook keurig tot 70,5V op. Maar de laatste keer, gaf de voltmeter 74,5V aan nadat hij klaar was met laden. Veel te hoog dus. De scooter gaf dan ook een "Overload" error. Hij deed het verder prima, maar als dit nog een paar keer gebeurt, dan sloop je de accu.

Ik heb de lader niet bij de hand, dus ik kan nu even geen foto's maken van de print die er in zit. Die zal ik zo spoedig mogelijk toevoegen.

1) Toch alvast twee vragen. Hoe kan het dat een lader die 70,5V geeft, een accu oplaadt tot 74,5V?

2) Ik weet dat er op de print geen potmeters zitten, toch denk ik dat het voltage makkelijk aan te passen moet zijn (omdat ze dezelfde lader in meerdere voltages - zelfs custom - kunnen leveren). Maar als dat niet zo is, kan ik dan toch met extra elektronica ervoor zorgen dat er nooit meer dan 70.5V (of welk voltage dan ook) uit komt?

Arco

Special Member

Zijn het gewone 4.2v cellen?

Het kunnen ook 4.35v cellen zijn: een intelligente lader gaat dan door met laden als 'ie ziet dat de batterij nog meer wil hebben... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Probeer het eens zonder de stroommeter ertussen. Waar had je die er precies tussenzitten? Dat kan dingen in de war schoppen.

Gaat het om een NIU? Die communceert bij mijn weten actief met het BMS. Mogelijk dat de goedkope lader dat niet helemaal snapt.

Bij de originele snellader knippert het groene lampje bij een overladingsconditie. Ik heb niet de kans gehad om dat verder uit te zoeken, maar bij de originele laders (in combinatie met een gare accu?) kwam dat dus ook wel voor.

@Arco: 4,35V is een Samsungdingetje en ik weet niet of ze daar nog steeds mee rommelen. Als het een NIU scooter is, is de kans op Panasonic cellen ook wat groter. Als je eens goed wilt schrikken van de prijs: https://www.scootercentrum.com/niu-nqi-pro-accu-60v-35ah-panasonic-ori…

Ook de lader is niet supergoedkoop, maar ik zou zelf voor 100 euro besparing niet het risico willen lopen een dure accu op te stoken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 september 2022 15:11:19 schreef maartenbakker:. Als je eens goed wilt schrikken van de prijs:

Accuutje van 1600,- (afgeprijsd) voor een scooter?
Wel iets voor de betergesitueerden dan.

Vraag me af wat jullie voor een nieuw accupakket van je Tesla gaan ophoesten.

electronono

maartenbakker

Golden Member

Op 17 september 2022 15:37:23 schreef electronono:
[...]
Accuutje van 1600,- (afgeprijsd) voor een scooter?
Wel iets voor de betergesitueerden dan.

Past in Felyx huurscooters en diverse bezorgscooters. Dan haal je dat er wel uit. Gezien de Panasonic cellen zal het wel uitkunnen met de prijs/kwaliteitsverhouding, al verwacht ik dat de inkoopsprijs voor dergelijke zakelijke gebruikers nog wel wat gunstiger ligt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 september 2022 15:07:53 schreef Arco:
Zijn het gewone 4.2v cellen?

Op 17 september 2022 15:11:19 schreef maartenbakker:

Gaat het om een NIU?

Het is een Super Soco TC en die accus gebruiken 4.2V cellen. We hebben de brommer 2 jaar geleden 2de hands aangeschaft en de lader die we erbij kregen, communiceert volgens mij (ook) niet met de BMS. De connector gebruikt maar 2 pinnen en volgens mij heb je de andere pinnen nodig voor communicatie - maar kan het fout hebben. Maar die lader is volgens mij ook generiek.

Op 17 september 2022 15:11:19 schreef maartenbakker:
Probeer het eens zonder de stroommeter ertussen. Waar had je die er precies tussenzitten? Dat kan dingen in de war schoppen.

Het is zo'n ding:

En is als volgt aangesloten:

Met de lader die we erbij kregen, duurde het het bijna 10 uur voordat de accu opgeladen was. Met de nieuwe lader, 3 uur. Een "originele" snellader is bijna €300, daarom dat we voor de aliexpress optie (van €60) hebben gekozen. En wat ik zeg, het leek erop dat het een perfecte vervanger was.

Maar denk je dat de stroommeter het probleem kan zijn? Dan haal ik die er tussenuit (en meet ik alleen de spanning).

maartenbakker

Golden Member

Een stroommeter heeft altijd wat spanningsval. Voor mij een twijfelgeval, maar ik zou inderdaad proberen om alleen de spanning te meten en te kijken hoe het dan gaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je niet rare dingen doet met het verleggen van het meetpunt voor stroom of spanning in de acculader, dan zou ik denken dat je hooguit het laadproces wat kan vertragen met wat extra weerstand in de "kabels".

(De weerstand van de stroom-meting is vanuit de lader gezien gewoon weerstand/spanningsval in de kabel, toch?).

Een "altijd aangesloten" lithium lader zou als de accu vol is (in jou geval minder dan 0.5A stroom) moeten beslissen pas weer op te gaan laden als de spanning onder de <iets lager dan de eindspanning> is gekomen. Mogelijk dat ie dus zonder accu er aan op die "wat lager dan de eindspanning" spanning komt te staan.

Dan moet je de lader aanpassen om beide spanningen iets omlaag te brengen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Eindelijk de tijd gehad om fotootjes te maken van de print.

En de twee gecombineerd:

Ik zie nergens stelpots, of iets anders. Maar het lijkt me dat de spanning vrij eenvoudig aan te passen moet zijn (omdat ze dezelfde lader met iedere willekeurige spanning kunnen leveren).

Ik heb de accu nog een keer met de nieuwe lader geladen en het goed in de gaten gehouden wat er precies gebeurt.

De lader begint te laden op een spanning tussen de 65V en 68V (dat kan ik me niet helemaal meer herinneren) en een stroom van ongeveer 9A. De spanning loopt langzaam op en de stroom neemt langzaam af.

Vlak voor de lader stopt met laden, geeft de spanning/stroommeter 70,7V en ~2,5A aan. Nadat de lader gestopt is, blijft de spanning 70,7V maar stroom is 0A (uiteraard).

Haal ik nu de lader uit het stopcontact, dan geeft de spanning/stroommeter 68,7V aan (de spanning van de accu) wat aangeeft dat hij de cellen tot 4.0V opgeladen heeft.

Dus ik snap niet helemaal waarom de BMS dan meldt dat hij overladen is.

Op 19 september 2022 11:37:30 schreef Zippy1970:
Maar het lijkt me dat de spanning vrij eenvoudig aan te passen moet zijn (omdat ze dezelfde lader met iedere willekeurige spanning kunnen leveren).

Binnen grenzen.

Vaak is zo'n familie van laders bijvoorbeeld 600W. Dan kan ie "ongeveer 60V, 10A", maar voor "ongeveer 30V, 20A" moeten er een paar andere onderdelen in, niet alleen een weerstandje veranderen.

Op 19 september 2022 11:38:36 schreef Zippy1970:
Dus ik snap niet helemaal waarom de BMS dan meldt dat hij overladen is.

Het kan zijn dat er 1 celgroep overladen is.

Als er 1 celgroep op 4.25V zit en de rest iets onder de 4.0, dan zie je aan de buitenkant dus een spanning voor 4.0V per cel en toch is 1 celgroep overladen.

Als het goed is, kan je een tijd lang zeg 4.2V per cel aanbieden, dan zou de balanceerfunctie er voor moeten zorgen dat langzaam maar zeker de te volle cel steeds een beetje ontladen wordt, zodat er weer een burpje stroom de andere cellen in kan, net zo lang totdat de boel in balans is.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 19 september 2022 14:10:52 (42%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Kan ook zijn dat de boel van slag raakt door de lomp hoge laadstromen (is nooit bevorderlijk voor de levensduur ook)
Stroom is meer als 3x zo hoog als waar de boel op berekend is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 september 2022 14:27:37 schreef Arco:
Kan ook zijn dat de boel van slag raakt door de lomp hoge laadstromen (is nooit bevorderlijk voor de levensduur ook)
Stroom is meer als 3x zo hoog als waar de boel op berekend is...

De "officiële" snellader van deze brommer is (ook) 10A. Er is zelfs een 15A versie verkrijgbaar.

Op 19 september 2022 14:07:36 schreef rew:
[...]Binnen grenzen.

Vaak is zo'n familie van laders bijvoorbeeld 600W. Dan kan ie "ongeveer 60V, 10A", maar voor "ongeveer 30V, 20A" moeten er een paar andere onderdelen in, niet alleen een weerstandje veranderen.

[...]Als het goed is, kan je een tijd lang zeg 4.2V per cel aanbieden, dan zou de balanceerfunctie er voor moeten zorgen dat langzaam maar zeker de te volle cel steeds een beetje ontladen wordt, zodat er weer een burpje stroom de andere cellen in kan, net zo lang totdat de boel in balans is.

Met andere woorden, dit zou zichzelf op kunnen lossen na een paar keer laden/ontladen?

Ja.

Als de accu open kan, dan kan je het controleren of het zo is, en eventueel "met de hand" proberen het probleem op te lossen.

Het probleem is dat als het BMS gaat lopen balanceren, dan komt daar in de accu warmte bij vrij. De cellen die daar het dichtst bij zitten gaan daarvan het snelste slijten.

Huidige theorie is dat er 1 overladen cel tussen zit. Maar veel vaker komt het voor dat de cellen het dichtst bij de balancer slechter zijn dan de rest. Dan zou er een fors spanningsverschil zijn tussen de "allemaal vol" en de ene die lagere spanning heeft.

Dan moet het BMS ook 15 cellen leeg-balancen, waardus 15x meer warmte bij vrijkomt, waar de dichtstbijzijnde cellen ook nog harder van slijten.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

PS: Nog even opgezocht op de site van de fabrikant, Error 92 is over voltage, over current is een andere error.

Vandaag tijdens het rijden ging het accu percentage van 33% opeens naar 45%... Is dat wellicht ook een teken van ongebalanceerde cellen?

OMG, ik zie nu pas dat ik in de titel "hoge" op z'n oud-hollands heb geschreven hahaha