Wanneer ik van het B kanaal de VAR potmeter geheel dicht (linksom) draai dan gaat de scope uit met een mooie pieptoon als gevolg.
Bij EXT en A kanaal gebeurd dit niet.
Ik heb het scherm al geopend en een eerdere reparatie gevonden, er was een MKT en keramische condensator vervangen. Het soldeerwerk was twijfelachtig en daarom heb ik de twee componenten wederom vervangen. Dit zonder resultaat.
De potmeter zelf maakt geen sluiting en is gelijk aan alle andere potmeters qua waarden.
Wel zag ik dat er een component lijkt te missen, ik kan deze echter niet terugvinden in de documentatie (omdat ik niet weet wat ik zoek). Maar de scope werkte een jaar geleden nog goed en heeft toen op de plank gelegen.
Het "attenuator board" is ook weer terug in originele staat gebracht door een transistor en zener te vervangen met het juiste type.
Een ander attenuator board welke ik had liggen gaf hetzelfde probleem met de VAR potmeter dus dat bordje is wel uitgesloten.
Als ik zo moet gokken is er een elco welke sluiting maakt en zo de voeding onderuit trekt (met die hoge pieptoon uit een trafo tot gevolg?)
Heeft er iemand nog een tip voor deze leek?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Schema erbij pakken, kijken wat die potmeter aanstuurt en dan meten of de spanningen kloppen en of er onderdelen kapot zijn.
Reageert de trace wel als je er aan draait ?
Ik zal een poging doen met het schema:)
De trace reageert wel tot het punt dat de hele scope uitvalt.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Er zit (waarschijnlijk) een schakelaar op de potmeter die klikt (linksom) als je de VAR uitschakelt, gaat voor of na die klik de voeding protesteren?
Wat is het potmeter nummer (komponentnr) in het schema van die VAR potmeter?
R7007 10KΩ hij zit met een poot aan de massa, de andere poot +10Vref
de loper gaat naar Connector X7001 34
Misschien C2224 met sluiting, als dat zo is dan wordt met de loper de 10v kortgesloten, in de +10Vref stand.
Meet die spanning eens terwijl je met de potmeter de VAR uitschakelt.
De 10Vref wordt hier gemaakt.
Ik zag in ieder geval in het schema dat de twee eerder vervangen compontenten, welke ik nu ook weer vervangen heb, ook van VAR B waren.
Er zit geen schakelaar in de potmeter en hij maakt ook geen harde sluiting bij dicht draaien.
Ik ga vandaag inderdaad die C eens zoeken en de 10v REF controleren. Bedankt!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die 10V moet goed zijn anders zou de trace niet reageren op de variabele gain potmeter. Maar even na meten is wel verstandig. C1171 kan ook niet want dan zou hij niet op var reageren.
Het probleem moet zitten in een circuit wat alleen door var wordt gebruikt. Het moet iets actiefs zijn. De verzwakker kortsluiten kan dit niet opwekken. Eerder iets in de Y amp van dat kanaal. Ik denk iets met balans wat symmetrisch gevoed wordt en dat er een bij de max uitslag iets fout gaat waardoor een positief signaal negatief trekt of omgekeerd.
Heb je er een probe aanzitten ?
Sluit een probe aan, hang deze aan de calibrator en check dan of de versterking reageert op var. (tenzij je dit al eerder hebt gedaan) De trace moet op zijn plaats blijven maar de versterking (dus het aantal divisies) moet veranderen. Als de trace ook verplaatst dan is de balans niet goed afgeregeld. Check het in alle V/div posities.
Check alle rails terwijl je aan var draait, zo kun je mogelijk vinden welke rail plat gaat en moet je zoeken in het schema naar iets wat deze rail gebruikt.
Een fluittoon kan van een spoel of trafo afkomen, een zelfinductie met kern kan gaan fluiten als hij verzadigt. Verzadigen gebeurd door te veel stroom.
Luister met de kast open waar het geluid vandaan komt. Waarschijnlijk een voedingrail.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (26%)]
Ik had er bij de laatste 2 keer geen probe aan hangen.
Zal zeker ook kijken naar de rails, hoewel dat dus wel even zoeken wordt voor mij.
fred101
Golden Member
Ik heb nog wat toegevoegd. De rails hebben meestal afregel testpunten. Zie schema en/of afregel hoofdstuk. Anders gewoon in het schema kijken naar een onderdeel wat direct aan een rail hangt, bv een weerstand en dan daar meten. Je wilt weten welke rail, dus waar je deze meet maakt niet zoveel uit.
Het heeft even geduurd voordat ik de tijd kom vinden.
C2224 is een keramische condensator en meet nog steeds 1.5nF, ESR kan ik niet meten met mijn goedkope ESR meter.
Op het mosfet bord zitten 7 elco's en ze zien er optisch nog goed uit verder.
Ik heb wat aanslag op de bordjes verwijderd en ga de scope weer in elkaar zetten om dan de afstel procedure te volgen en de rails te checken.
fred101
Golden Member
Je hoeft geen ESR te meten bij "niet-elcos"
Als je ze ergens op wilt testen dan is het capaciteit. Eventueel kun je HV types op doorslag testen. (blijf onder de max spanning)
Elcos op uiterlijk bekijken is zinloos anders dan kijken of ze bol staan want dan zijn ze echt dood. Lang daarvoor zijn ze al dood zonder dat je het ziet. Uitsolderen en capaciteit en D meten (Of ESR als je geen LCR meter hebt) In situ ESR kan ook maar is niet betrouwbaar. Slecht is echt slecht, goed kan nog steeds slecht zijn als er meer condensators parallel staan die wel goed zijn.
Het probleembord is gevonden, niet de exacte oorzaak maar na terugbouwen van een ander attenuator board werkt alles weer naar behoren.
Verder zoeken naar de mogelijke oorzaak is zinloos aangezien ik deze scope te koop had gezet maar hem niet defect weg wilde doen.
Metingen aan CAL gaan goed, daarvoor werkte de scope ook naar behoren dus hij mag nu op de vraag en aanbod pagina 
Als er een geplofte elco op had gezeten dan was dat in ieder geval visueel zichtbaar. Desolderen was de volgende stap maar ik heb niet de juiste types liggen en die hadden eerst besteld moeten worden. Indien de nieuwe eigenaar dat wil dan kan dat op eigen initiatief.
Toch hartelijk dank!
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (28%)]