Van stereo jack naar xlr.

In de zin van 'moeten we dit letterlijk nemen of niet'.

Neem je het letterlijk, dan klopt wat A. v.d. Linden zegt. Je gebruikt dan een stereo jack als plug voor een gebalanceerd monosignaal.

Maar het is niet ongebruikelijk dat mensen op een lompe manier bijvoorbeeld een stereo laptop op een mengpaneel aansluiten met verloopkabels, zonder signaaltrafo's er tussen.
Dan wordt simpelweg de koude signaaldraad aan massa gelegd, en de hete als signaal. Lomp, werkt een beetje, maar onvoorspelbaar hoe goed. De bovenstaande afbeelding zal in zo'n geval niet werken als gewenst. Je zult alleen het verschilsignaal tussen links en rechts horen.
Dit is niet zoals het 'hoort' in de PA wereld natuurlijk, maar het wordt echt wel regelmatig zo gedaan.

Als men niet zelf kan bedenken hoe je de kabels en pluggen moet verbinden, dan vind ik het plausibel dat we de vraag niet al te letterlijk moeten nemen, maar moeten kijken wat de eigenlijke wens van de TS nu eigenlijk is.

Dus: Gaat het om de correcte manier één TRS-jack per één XLR plug om één mono-kanaal over te brengen?
Of gaat het om de lompe manier, één TRS-jack per 2 XLR pluggen om één stereo-kanaal (dus 2x mono) over te brengen?
In welk geval ik adviseer om 2 signaaltrafootjes of een DI-box of wat dan ook te nemen zodat het signaal weer netjes gebalanceerd wordt.

In de startpost staat:

Ik heb een multi kabel met allemaal stereo jack 6.3 mm.
Werkt perfect.
Hiervan heb ik 2 kabels aan beide kanten een verloopstuk Jack naar XLR.
Werkt ook perfect.
Dat steekt nu erg ver uit en zou ik daar graag XLR pluggen aan solderen.

De beschijving is niet precies of sluitend, maar ik zie niet op welke manier dit als een vraag over een stereo verbinding te interpreteren is.

Zijn er voorbeelden van audio multikabels die niet enkel afzonderlijke sy kanalen bevatten, of toepassingen die daar niet onder vallen?

[Bericht gewijzigd door Aart op 2 oktober 2022 12:02:14 (14%)

Als het stereo is: links en rechts zijn simpel te onthouden:

Rechts = Ring (jackplug) of Rood (cinchplug)...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is geen stereo.
De multi kabel gaat aan 1 kant in de direct out van de mixer en de andere kant in een monitor mixer.
Mono kanaal.
De pluggen zijn dan id trs ipv stereo, niet over nagedacht.
Voor 2 kabels van de multikabel moet het xlr worden.
Dus de trs er af en xlr er op, aan beide kanten.
Dacht eerst als ik beide kanten dezelfde kleur neem voor 1, 2 en 3 gaat dat wel werken.
Maar als ik ergens rekening mee moet houden dan graag, voor het geval iemand anders er achteraf mee geconfronteerd wordt.

Dat maakt het duidelijker.

De eerdere antwoorden waren correct;
Als de afscherming maar op 1 zit maakt welke draad (kleur) als hot of welke als cold toegepast wordt elektrisch niet uit.
Als het maar aan beide kanten van de kabel hetzelfde is, anders raakt het signaal uit fase, wat niet netjes is en soms een probleem kan vormen.
De connector shell (en patchpanelen etc.) laat ik altijd zweven, je wilt niet dat er onnodig iets onverwachts met de stroom door de afscherming gebeurd als hij een 19" rack of vloerplaat aan (een andere) PE raakt oid.
Maar hier bestaan verschillende filosofieën, ook afhankelijk van de context. Naast een 500 kW AM zender zullen de prioriteiten anders liggen, daar heb ik geen verstand van.

Voor de gebruikelijke fantoomvoeding maakt de fase niet uit, de DC stroomkring bevind zich tussen het signaal en de afscherming, maar er zijn asymetrische fantoom systemen (geweest, buiten de PA / studio wereld, denk aan camera's, portable recorders e.d.) waar het wel uitmaakt. Dit voor een mogelijk wat overdreven volledigheid.

Als er een witte draad is gebruikte ik die altijd als hot, dus pin 2 of de plus. Maar bij reparatie van een kabel moet men altijd even kijken hoe de andere kant aangesloten zit. Al is het maar als sanity check, vooral bij oude (< 1990) kabels en apparatuur kwam je soms wilde dingen tegen. In dit geval lijkt het logisch de kleuren van de jacks over te nemen, dan blijft de multikabel samenhangend.

Op de monitor mixer heb ik wel L en R, te regelen via balans pot meter.
Die staat dus op L mono.
Vraag, als het hier bij mag.
Nu wil ik een mono signaal mixen dat komt van een stereo koptelefoon uitgang van een klein mixertje.
Kan ik hier gewoon een stereo jack kabel voor gebruiken.
Op de uitgang van de monitor mixer wordt dat weer mono.
Verlies ik hier dan aan geluid / kwaliteit?

RAAF12

Golden Member

Een stereo jack kabel heeft meestal 2 afgeschermde aders. Ik begrijp niet wat je bedoeld met verlies. Hoge tonen verlies? Hangt van de lengte van de kabel af en de impedantie van resp. in en output van de amps. Is meestal geen probleem.
Volumeverlies? Opkrikken met de potmeter.

En wat die fase betreft bij een mono bron hoor je echt geen verschil als die wordt omgepoold. Bij een gitaarelement (spoel) staat ook geen + of min op de beide draden. En anders probeer je het toch gewoon. Dat is het leuke van elektronica gewoon zelf doen en experimenteren. Eigenlijk is een forum de doodsteek voor prutsers die gaan nu alles vragen aan mensen die het zelf allemaal al eens op eigen kracht hebben ontdekt :)

Toch even reageren:
Ik heb het al een paar keer eerder hier vermeld en wat ik zeg is volledig in lijn met de andere reacties: eigenlijk zou je de termen mono- en stereojack helemaal niet moeten gebruiken. De kabel/connector bepaalt niet wat voor signaal er overheen gaat.
De termen TS en TRS jack (en voor mobiele devices en video TRR.....S jack) zijn de enige juiste.
Helaas zijn de leken/consumenten termen algemeen meer in gebruik geraakt en ook in de pro-audio wereld als zodanig overgenomen, wat menig (geluids)technicus in verwarring brengt omtrent mono/stereo en gebalanceerd/ongebalanceerd en vooral als er daarin afwijkende combinaties ontstaan.
Ook een XLR kabel/connector is prima als stereo ongebalanceerd te gebruiken...

Eigenlijk is een forum de doodsteek voor prutsers die gaan nu alles vragen aan mensen die het zelf allemaal al eens op eigen kracht hebben ontdekt

;) :) :) ;)

mel

Golden Member

Je kan natuurlijk zowel links als rechts apart aansluiten op een mono ingang.Die kan je dan mixen in de mixer zelf. En met de panregelaars kan je ze ook nog willekeurig in het geluidsbeeld plaatsen.Enige nadeel is dat je een ingang extra gebruikt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dus ik heb een Behringer RX1602 V2 line mixer.
Deze is 8 kanaal mono.
De multikabel die daar in komt is met TRS jack pluggen.
Deze zijn aangesloten op de direct out van het mengpaneel en op de mono L ingang van de line mixer.
Ik veronderstel dat dit dan een gebalanceerde verbinding is.
Nu heb ik voor 1 kanaal een klein mixertje staan om de sound en volume apart te regelen.
Dit mixertje heeft een stereo phones uitgang.
Hier op staat de Bal in het midden.
Nu heb ik 3 kabels gemaakt om van de 3.5 trs phones uitgang naar de line mixer te gaan.

1 mono aan beide kanten.
2 trs aan beide kanten
3 mono aan de kant van de line mixer en een trs 3.5 waarvan de 2 signaal aders aan elkaar zijn gesoldeerd.
Nr 3 geeft het meeste volume, maar als ik er aan kom en wat beweeg kraakt het heel erg en dat lijkt mij onveilig.

Wat is nu de beste ( veiligste ) optie.

Oh, dit wil ik nog even meegeven.
Ik ben id zo een prutser, maar voor dergelijk dingen kan je nergens terecht.

Dit zijn lastige gevallen.

Ik kan niet opmaken hoe het nu aangesloten is, maar als je het direct bedraad wilt proberen zou ik zoiets voorstellen:

Het kan zijn dat het met een `gelift' (aan de sy kant niet aangesloten) shield stiller is, dit afhankelijk van de precieze omstandigheden.

[Bericht gewijzigd door Aart op 8 oktober 2022 12:10:42 (16%)

Op 1 oktober 2022 21:03:20 schreef revado:
Hot en cold (de + en de - 48 volt) is- indien van toepassing- van belang voor fantoomvoeding van een microfoon.
Daar zal het voor aangegeven zijn verwacht ik.

De fantoomspanning staat tussen de afscherming (1) en beide aders (2+3). Tussen de aders wordt met twee weerstandjes een middenpunt gemaakt, waarop de fantoomspanning komt en aan de microfoonkant ook weer afgenomen wordt.. In duurdere oplossingen wordt dat gerealiseerd met een ingangstrafo, waarvan de primaire een middenaftakking heeft.
De tekening van A. van de Linden kan goed werken. Veel stereo muziekbronnen zijn niet eens symmetrisch uit,
De kabels in een multi zijn meestal aders die per paar afgeschermd zijn. Als de bron te hoogohmig is kan dat behoorlijk oversprelen tussen links en rechts.
Als je dat wil voorkomen zul je in de multi twee kabels moeten reserveren en links en rechts allebei over een XLR aan beide zijden aan meten sluiten.
Je hebt dan wel weer een keuzemogelijkheid, om zowel voor links als voor rechts gebalanceerd of ongebalanceerd te werken.

Overigens valt met de overspraak wel te leven, Soms gebruik ik een gewone gebalanceerde microfoonkabel van tientallen meters om een muziekbron aan te sluiten. Dat gaat dan met twee zgn Y-kabeltjes waaraan dan bijv, tulpstekers of 6,3mm jacks zitten.

Fantoom voeding is er niet bij.
Hier op het forum is er een post van trs stereo naar mono.
Telkens een weerstand van 1K tussen T en mono T, R en mono T.
Zou dat in dit geval ook goed zijn?

Op 8 oktober 2022 13:11:35 schreef kitman:
Fantoom voeding is er niet bij.
Hier op het forum is er een post van trs stereo naar mono.
Telkens een weerstand van 1K tussen T en mono T, R en mono T.
Zou dat in dit geval ook goed zijn?

Om twee stereokanalen samen te voegen, moet je vaak weerstandjes gebruiken (soms niet). Veel audiouitgangen bestaan uit de uitgang van een op-amp. De uitgangsweerstand daarvan kan zeer laag zijn. Dat houdt in dat de kanalen elkaar kortsluiten. Om dat te voorkomen wordt de koppeling tot stand gebracht met twee weerstandjes. De waardes tussen 500 en 1000 Ohm zijn prima.
Vaak zitten er ook al weerstanden in het audioapparaat, maar dat kun je alleen in het schema zien. De weerstandjes hebben vrijwel geen invloed op de weergave, daarom pas ik ze altijd toe.

Wat betreft een ingang op een mengpaneel, zijn er twee soorten. Ook op de goedkopere mixers zijn ook de jack muziekingangen vaak symmetrisch. Om asymmetrisch audio aan te sluiten, gebruik je de afscherming pen 1 en signaal pen 2 of 3. Bij een jackingang gebruik je de sleeve voor aarde en de tip voor signaal. De ring werkt ook, maar de fase is dan verwisseld (hoor je bij één signaal niets van), maar op veel echte monoingangen werkt het dan niet, omdat de ring niet is aangesloten of is geaard.

Op 8 oktober 2022 11:43:14 schreef kitman:
Dus ik heb een Behringer RX1602 V2 line mixer.
Deze is 8 kanaal mono.
De multikabel die daar in komt is met TRS jack pluggen.
Deze zijn aangesloten op de direct out van het mengpaneel en op de mono L ingang van de line mixer.
Ik veronderstel dat dit dan een gebalanceerde verbinding is.
Nu heb ik voor 1 kanaal een klein mixertje staan om de sound en volume apart te regelen.
Dit mixertje heeft een stereo phones uitgang.
Hier op staat de Bal in het midden.
Nu heb ik 3 kabels gemaakt om van de 3.5 trs phones uitgang naar de line mixer te gaan.

1 mono aan beide kanten.
2 trs aan beide kanten
3 mono aan de kant van de line mixer en een trs 3.5 waarvan de 2 signaal aders aan elkaar zijn gesoldeerd.
Nr 3 geeft het meeste volume, maar als ik er aan kom en wat beweeg kraakt het heel erg en dat lijkt mij onveilig.

Wat is nu de beste ( veiligste ) optie.

Nu komen we er wel. Alleen je verhaal is een beetje warrig.
De 1602 is een stereo line mixer met acht stereo ingangen (16 pluggen) en een stereo uitgang (twee pluggen).
Elke in- en uitgang is in principe gebalanceerd.
Elk ingangskanaal heeft een balansregelaar en een volumeregelaar en bovendien een extra regelaar waarmee je de som van links en rechts naar de monitor uitgang kunt sturen.
Elke ingang heeft zoals gezegd twee pluggen, links en rechts. Gebruik je alleen de "links" ingangsplug, dan heb je een mono ingang, die het signaal naar beide uitgangspluggen stuurt. De balansregelaar is dan wat men een panoramaregelaar noemt. Je kunt het signaal dus naar de linker of rechter uitgang sturen. Staat die regelaar in het midden dan staat op beide uitgangen hetzelfde signaal.
Nu moet ik nog weten wat je naar een ingang stuurt en wat je op de uitgang van de mixer aansluit. Geef ook aan of je een stereo signaal wil aansluiten of een mono signaal.
Als je merk en type opgeeft van de andere apparaten, kan ik een pasklare oplossing geven.

Ik gebruik dit als in ear monitor mixer.
Ik regel dan zelf de mixing van alle kanalen.
Alle signalen komen van de main mixer via direct out.
Alles te beluisteren via de phones uitgang van de in line mixer.
Dat heb ik al geprobeerd en werkt prima.

Verhaal.
Op 1 kanaal wil ik mijn eigen instrument regelen, vooral toonregeling.
Eerst had ik een passieve toonregeling en dat ging goed, alleen was mijn signaal te zwak tov de andere lijnen.
Dit was dan een mono signaal en ook via een TS kabel aangesloten.

Dus een klein mixertje gekocht om aan te sluiten via de phones out van dat mixertje.( the t.mix MicroMix 1 USB, 2-channel)
Dit is echter een TRS 3.5 aansluiting, naar de ingang van de monitor mixer en dat werkt niet goed.

Nu had ik nog een gekocht verloopstuk liggen van cinch naar TS 6.3jack.
Dit via een kabel TRS 3.5 naar cinch aangesloten en dat werkt prima.
Dus ik veronderstel dat daar al iets ingebouwd zit of zo.
Dit wil ik ook met een kort kabeltje rechtstreeks aansluiten.

Het mixertje heeft twee uitgangen, allebei apart regelbaar en beide uitgangen zijn stereo. De uitgangen zijn niet gebalanceerd.
Vraag 1: wil je het mixertje stereo aansluiten of mono
Vraag 2: wil je de cinch (tulp) aansluitingen gebruiken, of wil je de hoofdtelefoonaansluiting gebruiken (3,5mm jack).
Het mixertje heeft alleen twee mono ingangen en geen panorama regelaars waarmee je het signaal naar het linker , beide, of rechter uitgangskanaal kan sturen. Ik ga er dan maar vanuit dat zowel bij de tulpaansluitingen als de hoofdtelefoonaansluiting zowel op links als rechts hetzelfde signaal staat. M.a.w. ze zijn wellicht gewoon intern doorverbonden. Voordeel is ,dat ingeval het mixertje op een stereo ingang wordt aangesloten dat dat met een standaard kabeltje kan en beide luidsprekers van een stereo versterkerinstallatie werken.

Na het lezen van andere bijdragen:
De 3,5 mm uitgang van het micro mixertje wil je aansluiten op de multikabel met TRS pluggen, zonder tussenkomst van een verloopsnoertje.
Dat zou als volgt kunnen.
Verwijder de TRS plug van een van de kabels van de multi. Zoek uit welke signaalader correspondeert met de tip van de TRS aan de andere kant.
Monteer de 3,5mm plug.
De afscherming komt aan de sleeve (S), de signaalader aan de tip (T). De andere ader komt eveneens aan de sleeve. Aan de ring komt niets. Het zou dan meteen moeten werken als je de TRS jack aan de andere kant in een ingang stopt en wel in de aanduiding L. Uit de uitgang van de linemixer, komt dan op beide uitgangspluggen signaal en ook op je in-ear of hoofdtelefoon .

Ik zou voor de minijack wel een wat robuster metalen exemplaar nemen, de plastic plugjes sneuvelen gemakkelijk.

Neutrik NTP3RC-B

Mooi uitgelegd.
Ik wil eigenlijk een apart kabeltje maken.
Van TRS 3.5, uitgang phones naar de ingang van de monitor mixer, TRS 6.3.
Niet via de multikabel maar met een aparte kabel.

Dus T van 3.5 aan T van 6.3
Afscherming aan sleeve van beiden.
2de signaal draad aan sleeve 3.5 en aan R 6.3
Klopt dit?

11

[Bericht gewijzigd door kitman op 8 oktober 2022 20:46:01 (100%)

Op 8 oktober 2022 20:45:15 schreef kitman:
11

Zou moeten werken zonder storingen.
Als je de 6,3 in een ingang steekt met L/mono, heb je op beide uitgangen en je hoofdtelefoon op allebei de kanten audio.
Het signaal moet brom en ruisvrij zijn.
Ik weet niet hoe de minimixer gevoed wordt, met een losse adapter of vanuit een PC. Met een losse adapter werkt het gewoon. Met een PC of laptop die geaard is, zou je een aardlus kunnen krijgen met eventueel brom, maar dat is ook weer op te lossen. Een USB adapter is mogelijk het handigste, die dingen hebben geen aardcontact..

[Bericht gewijzigd door buzzy op 8 oktober 2022 22:38:11 (41%)

Sorry voor het 11 bericht, opeens had ik 2 dezelfde posts waarvan ik 1 niet weg kreeg.
Maar het werkt.
Dus beide problemen opgelost.
Nog ff goede kwaliteit TRS pluggen kopen, die ik nu heb zijn niet goed genoeg.
Bedankt voor het oplossen, zodat deze prutser;-) er toch iets van kan maken.

Op 9 oktober 2022 17:34:09 schreef kitman:
Sorry voor het 11 bericht, opeens had ik 2 dezelfde posts waarvan ik 1 niet weg kreeg.
Maar het werkt.
Dus beide problemen opgelost.
Nog ff goede kwaliteit TRS pluggen kopen, die ik nu heb zijn niet goed genoeg.
Bedankt voor het oplossen, zodat deze prutser;-) er toch iets van kan maken.

Niet erg hoor! Ik zit al sinds 1964 in de geluidsversterking en als je een defect hebt krijg je meestal geen acht dagen de tijd op een fout op te lossen.
Als je verhuurt is 10 minuten al te lang soms..........
Nadat de modelnummers gegeven waren was het aansluitprobleem binnen een dag opgelost.
Dat toont maar weer eens aan hoe belangrijk de vermelding van de gebruikte apparaten zijn. Dat gaat op CO nog al eens mis.

[Bericht gewijzigd door buzzy op 9 oktober 2022 21:57:37 (15%)

Betreffende de trs 3.5 naar een ts 6.3, waarvan ik de r aan de t door lus.
Komt dat niet neer op gewoon een ts 3.5 naar een ts 6.3.
Had in het we een optreden en slecht gesoldeerde lus die los kwam.
Kommer en kwel.
Nu had ik een verloop plug van TS 3.5 male naar TS 6,3 female en daar een jack/jack 6.3 ingeplugd en dat werkte.
Dus dacht ik zo een kabel te bestellen.
nml TS 3.5 M naar TS 6.3 M.