Van stereo jack naar xlr.

Dit zijn lastige gevallen.

Ik kan niet opmaken hoe het nu aangesloten is, maar als je het direct bedraad wilt proberen zou ik zoiets voorstellen:

Het kan zijn dat het met een `gelift' (aan de sy kant niet aangesloten) shield stiller is, dit afhankelijk van de precieze omstandigheden.

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 8 oktober 2022 12:10:42 (16%)

Op 1 oktober 2022 21:03:20 schreef revado:
Hot en cold (de + en de - 48 volt) is- indien van toepassing- van belang voor fantoomvoeding van een microfoon.
Daar zal het voor aangegeven zijn verwacht ik.

De fantoomspanning staat tussen de afscherming (1) en beide aders (2+3). Tussen de aders wordt met twee weerstandjes een middenpunt gemaakt, waarop de fantoomspanning komt en aan de microfoonkant ook weer afgenomen wordt.. In duurdere oplossingen wordt dat gerealiseerd met een ingangstrafo, waarvan de primaire een middenaftakking heeft.
De tekening van A. van de Linden kan goed werken. Veel stereo muziekbronnen zijn niet eens symmetrisch uit,
De kabels in een multi zijn meestal aders die per paar afgeschermd zijn. Als de bron te hoogohmig is kan dat behoorlijk oversprelen tussen links en rechts.
Als je dat wil voorkomen zul je in de multi twee kabels moeten reserveren en links en rechts allebei over een XLR aan beide zijden aan meten sluiten.
Je hebt dan wel weer een keuzemogelijkheid, om zowel voor links als voor rechts gebalanceerd of ongebalanceerd te werken.

Overigens valt met de overspraak wel te leven, Soms gebruik ik een gewone gebalanceerde microfoonkabel van tientallen meters om een muziekbron aan te sluiten. Dat gaat dan met twee zgn Y-kabeltjes waaraan dan bijv, tulpstekers of 6,3mm jacks zitten.

Fantoom voeding is er niet bij.
Hier op het forum is er een post van trs stereo naar mono.
Telkens een weerstand van 1K tussen T en mono T, R en mono T.
Zou dat in dit geval ook goed zijn?

Op 8 oktober 2022 13:11:35 schreef kitman:
Fantoom voeding is er niet bij.
Hier op het forum is er een post van trs stereo naar mono.
Telkens een weerstand van 1K tussen T en mono T, R en mono T.
Zou dat in dit geval ook goed zijn?

Om twee stereokanalen samen te voegen, moet je vaak weerstandjes gebruiken (soms niet). Veel audiouitgangen bestaan uit de uitgang van een op-amp. De uitgangsweerstand daarvan kan zeer laag zijn. Dat houdt in dat de kanalen elkaar kortsluiten. Om dat te voorkomen wordt de koppeling tot stand gebracht met twee weerstandjes. De waardes tussen 500 en 1000 Ohm zijn prima.
Vaak zitten er ook al weerstanden in het audioapparaat, maar dat kun je alleen in het schema zien. De weerstandjes hebben vrijwel geen invloed op de weergave, daarom pas ik ze altijd toe.

Wat betreft een ingang op een mengpaneel, zijn er twee soorten. Ook op de goedkopere mixers zijn ook de jack muziekingangen vaak symmetrisch. Om asymmetrisch audio aan te sluiten, gebruik je de afscherming pen 1 en signaal pen 2 of 3. Bij een jackingang gebruik je de sleeve voor aarde en de tip voor signaal. De ring werkt ook, maar de fase is dan verwisseld (hoor je bij één signaal niets van), maar op veel echte monoingangen werkt het dan niet, omdat de ring niet is aangesloten of is geaard.

Op 8 oktober 2022 11:43:14 schreef kitman:
Dus ik heb een Behringer RX1602 V2 line mixer.
Deze is 8 kanaal mono.
De multikabel die daar in komt is met TRS jack pluggen.
Deze zijn aangesloten op de direct out van het mengpaneel en op de mono L ingang van de line mixer.
Ik veronderstel dat dit dan een gebalanceerde verbinding is.
Nu heb ik voor 1 kanaal een klein mixertje staan om de sound en volume apart te regelen.
Dit mixertje heeft een stereo phones uitgang.
Hier op staat de Bal in het midden.
Nu heb ik 3 kabels gemaakt om van de 3.5 trs phones uitgang naar de line mixer te gaan.

1 mono aan beide kanten.
2 trs aan beide kanten
3 mono aan de kant van de line mixer en een trs 3.5 waarvan de 2 signaal aders aan elkaar zijn gesoldeerd.
Nr 3 geeft het meeste volume, maar als ik er aan kom en wat beweeg kraakt het heel erg en dat lijkt mij onveilig.

Wat is nu de beste ( veiligste ) optie.

Nu komen we er wel. Alleen je verhaal is een beetje warrig.
De 1602 is een stereo line mixer met acht stereo ingangen (16 pluggen) en een stereo uitgang (twee pluggen).
Elke in- en uitgang is in principe gebalanceerd.
Elk ingangskanaal heeft een balansregelaar en een volumeregelaar en bovendien een extra regelaar waarmee je de som van links en rechts naar de monitor uitgang kunt sturen.
Elke ingang heeft zoals gezegd twee pluggen, links en rechts. Gebruik je alleen de "links" ingangsplug, dan heb je een mono ingang, die het signaal naar beide uitgangspluggen stuurt. De balansregelaar is dan wat men een panoramaregelaar noemt. Je kunt het signaal dus naar de linker of rechter uitgang sturen. Staat die regelaar in het midden dan staat op beide uitgangen hetzelfde signaal.
Nu moet ik nog weten wat je naar een ingang stuurt en wat je op de uitgang van de mixer aansluit. Geef ook aan of je een stereo signaal wil aansluiten of een mono signaal.
Als je merk en type opgeeft van de andere apparaten, kan ik een pasklare oplossing geven.

Ik gebruik dit als in ear monitor mixer.
Ik regel dan zelf de mixing van alle kanalen.
Alle signalen komen van de main mixer via direct out.
Alles te beluisteren via de phones uitgang van de in line mixer.
Dat heb ik al geprobeerd en werkt prima.

Verhaal.
Op 1 kanaal wil ik mijn eigen instrument regelen, vooral toonregeling.
Eerst had ik een passieve toonregeling en dat ging goed, alleen was mijn signaal te zwak tov de andere lijnen.
Dit was dan een mono signaal en ook via een TS kabel aangesloten.

Dus een klein mixertje gekocht om aan te sluiten via de phones out van dat mixertje.( the t.mix MicroMix 1 USB, 2-channel)
Dit is echter een TRS 3.5 aansluiting, naar de ingang van de monitor mixer en dat werkt niet goed.

Nu had ik nog een gekocht verloopstuk liggen van cinch naar TS 6.3jack.
Dit via een kabel TRS 3.5 naar cinch aangesloten en dat werkt prima.
Dus ik veronderstel dat daar al iets ingebouwd zit of zo.
Dit wil ik ook met een kort kabeltje rechtstreeks aansluiten.

Het mixertje heeft twee uitgangen, allebei apart regelbaar en beide uitgangen zijn stereo. De uitgangen zijn niet gebalanceerd.
Vraag 1: wil je het mixertje stereo aansluiten of mono
Vraag 2: wil je de cinch (tulp) aansluitingen gebruiken, of wil je de hoofdtelefoonaansluiting gebruiken (3,5mm jack).
Het mixertje heeft alleen twee mono ingangen en geen panorama regelaars waarmee je het signaal naar het linker , beide, of rechter uitgangskanaal kan sturen. Ik ga er dan maar vanuit dat zowel bij de tulpaansluitingen als de hoofdtelefoonaansluiting zowel op links als rechts hetzelfde signaal staat. M.a.w. ze zijn wellicht gewoon intern doorverbonden. Voordeel is ,dat ingeval het mixertje op een stereo ingang wordt aangesloten dat dat met een standaard kabeltje kan en beide luidsprekers van een stereo versterkerinstallatie werken.

Na het lezen van andere bijdragen:
De 3,5 mm uitgang van het micro mixertje wil je aansluiten op de multikabel met TRS pluggen, zonder tussenkomst van een verloopsnoertje.
Dat zou als volgt kunnen.
Verwijder de TRS plug van een van de kabels van de multi. Zoek uit welke signaalader correspondeert met de tip van de TRS aan de andere kant.
Monteer de 3,5mm plug.
De afscherming komt aan de sleeve (S), de signaalader aan de tip (T). De andere ader komt eveneens aan de sleeve. Aan de ring komt niets. Het zou dan meteen moeten werken als je de TRS jack aan de andere kant in een ingang stopt en wel in de aanduiding L. Uit de uitgang van de linemixer, komt dan op beide uitgangspluggen signaal en ook op je in-ear of hoofdtelefoon .

Ik zou voor de minijack wel een wat robuster metalen exemplaar nemen, de plastic plugjes sneuvelen gemakkelijk.

Neutrik NTP3RC-B

Mooi uitgelegd.
Ik wil eigenlijk een apart kabeltje maken.
Van TRS 3.5, uitgang phones naar de ingang van de monitor mixer, TRS 6.3.
Niet via de multikabel maar met een aparte kabel.

Dus T van 3.5 aan T van 6.3
Afscherming aan sleeve van beiden.
2de signaal draad aan sleeve 3.5 en aan R 6.3
Klopt dit?

11

[Bericht gewijzigd door kitman op zaterdag 8 oktober 2022 20:46:01 (100%)

Op 8 oktober 2022 20:45:15 schreef kitman:
11

Zou moeten werken zonder storingen.
Als je de 6,3 in een ingang steekt met L/mono, heb je op beide uitgangen en je hoofdtelefoon op allebei de kanten audio.
Het signaal moet brom en ruisvrij zijn.
Ik weet niet hoe de minimixer gevoed wordt, met een losse adapter of vanuit een PC. Met een losse adapter werkt het gewoon. Met een PC of laptop die geaard is, zou je een aardlus kunnen krijgen met eventueel brom, maar dat is ook weer op te lossen. Een USB adapter is mogelijk het handigste, die dingen hebben geen aardcontact..

[Bericht gewijzigd door buzzy op zaterdag 8 oktober 2022 22:38:11 (41%)

Sorry voor het 11 bericht, opeens had ik 2 dezelfde posts waarvan ik 1 niet weg kreeg.
Maar het werkt.
Dus beide problemen opgelost.
Nog ff goede kwaliteit TRS pluggen kopen, die ik nu heb zijn niet goed genoeg.
Bedankt voor het oplossen, zodat deze prutser;-) er toch iets van kan maken.

Op 9 oktober 2022 17:34:09 schreef kitman:
Sorry voor het 11 bericht, opeens had ik 2 dezelfde posts waarvan ik 1 niet weg kreeg.
Maar het werkt.
Dus beide problemen opgelost.
Nog ff goede kwaliteit TRS pluggen kopen, die ik nu heb zijn niet goed genoeg.
Bedankt voor het oplossen, zodat deze prutser;-) er toch iets van kan maken.

Niet erg hoor! Ik zit al sinds 1964 in de geluidsversterking en als je een defect hebt krijg je meestal geen acht dagen de tijd op een fout op te lossen.
Als je verhuurt is 10 minuten al te lang soms..........
Nadat de modelnummers gegeven waren was het aansluitprobleem binnen een dag opgelost.
Dat toont maar weer eens aan hoe belangrijk de vermelding van de gebruikte apparaten zijn. Dat gaat op CO nog al eens mis.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 9 oktober 2022 21:57:37 (15%)

Betreffende de trs 3.5 naar een ts 6.3, waarvan ik de r aan de t door lus.
Komt dat niet neer op gewoon een ts 3.5 naar een ts 6.3.
Had in het we een optreden en slecht gesoldeerde lus die los kwam.
Kommer en kwel.
Nu had ik een verloop plug van TS 3.5 male naar TS 6,3 female en daar een jack/jack 6.3 ingeplugd en dat werkte.
Dus dacht ik zo een kabel te bestellen.
nml TS 3.5 M naar TS 6.3 M.