Budget multimeters met temperatuurmeter.

Gewoon altijd handig. Ik heb 't wel eens voor de temperatuur van fotochemie gebruikt. Maar ook om de temperatuur van een kleine oven te meten, die opvallend lang deed om de broodjes af te bakken (die bleek bij thermostaat-instelling van 230 graden, niet boven de 180 uit te komen).
Ten slotte heb ik ze gebruikt bij experimenten met een nevelkamer voor radioactiviteit. De temperatuur van de grondplaat in die kamer moet idealiter onder de -50 graden komen, en dat is een temperatuur die gemakkelijk met een multimetertje met thermokoppel te meten is, maar met veel andere thermometers niet.

Een thermokoppel mag vaak een stuk kouder en heter worden dan een conventionele thermometer, en je kan ze als echte losse thermokoppel met zeer kleine thermische massa krijgen zodat ie erg snel reageert.
Voor vloeistoffen heb je weer spriet-achtige probes.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 15 oktober 2022 12:13:05 (51%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb eerst mijn eigen meters getest en 1 heeft de keramische zekeringen stuk (O.L). Dus deze moet ik even bestellen zodat ik weer A kan meten.

Omdat ik mij wil richten op climate controle is een temperatuur meter gewoon handig/nodig, maar budget merken gaan mij totaal niet helpen heb ik al gezien. Hoewel "budget" bij mij soms een ruim begrip kan zijn, dus ik moet wel iets hebben wat betrouwbaar is en met afwijkingen van 4% tot 5% wil ik er niet aan beginnen.

Als iemand iets weet (wel een multimeter) voor een bedrag tussen de 50 en 75 euro met punt-probe en redelijk accuraat dan hoor ik dat graag. Uiteraard zal ik ondertussen ook zoeken naar wat er op de markt is, wie weet kan ik wat vinden vroeg of laat.

Bvd

fred101

Golden Member

Ik heb net mijn temperatuur calibrator laten calibreren incl mijn beste K thermokoppel en een 4 draad PT100. Die PT100 was iets van 70 euro :-) Spot goedkoop vergeleken bij de gene die ik hier binnenkrijg bij reparatie van thermometers.

De afwijking van beide probes gecombineerd met mijn calibrator was onder 0,1 %. tot 50 graden, daarboven liep het wat op.

Maar ik heb een heel stel thermokoppels, meeste kwamen samen met een multimeter (in het hoge prijs segment) De goede meters hebben een hoop electronica en een speciale connector nodig (zoals in mijn calibrator) die in Multimeters meestal niet zit, zeker niet in meters onder de 100 euro. 5% met alleen banaanstekkers of een passieve adapter is wat optimistisch, denk eerder aan 10%. Mijn sensors lopen bij iets van 50 graden op de zelfde DMM al zo 3 tot 5 graden uiteen en dat is bij vrij dure meters (bv mijn Keysight en Keithleys) die al iets van interne temperatuur compensatie hebben (maar geen speciale connector).

Een pt100 is eenvoudiger qua connectors maar dan heb je een benchmeter nodig met 4 draad temperatuur meting functie.

Als het zo precies moet (beter dan 4%) kun je beter een speciale temperatuur meter kopen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dan moet het dus een speciale temperatuur meter gaan worden want wil het relatief precies hebben (binnen een redelijk bedrag dus).

Blind had ik al iets gevonden UNI-T UT17B PRO multimeter en zocht nog naar een probe, maar kreeg de indruk dat de meter zelf weer overkill is. De 0,4% sprak mij natuurlijk direct aan, uitgaande dat dit binnen een bereik tussen de -20 en +50 zou zitten, maar begrijp dat dit dus een illusie is. Ga ik rustig verder zoeken.

Thx voor het advies.

benleentje

Golden Member

IK zou dan ook geen multimeter zoeken meer gewoon een temperatuur meter.Daar zit de sensor al direct op vastgeschroefd op gesoldeerd. En vooral die overgang naar banaan is funest.

De 0,4% sprak mij natuurlijk direct aan,

Ik heb het idee dat ze bedoelen dat het thermocouple zelf die nauwkeurigheid heeft.
Maar het kan best dat de meter die nauwkeurigheid ook heeft. Vaak is de probe en de meter wel goed, maar moet er soms wel iets afgeregeld worden. Als de meter vanaf de fabriek specifiek op die thermokoppel is afgesteld zal het denk ik wel goed zijn. En zullen ze ook wel rekening gehouden hebben met de extra overgangen in de banaan bus.

Onderstaand is op 1 graad nauwkeurig
https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-pl-120-t2-temperatuurmeter-200-13…

Maar dan kan je net zo goed deze nemen
https://www.allekabels.nl/temperatuurmeter/21664/1421352/digitale-ther…

De laatste meter kan ook best nauwkeurig meten als die goed is afgesteld.

Een pt100 is eenvoudiger qua connectors maar dan heb je een benchmeter nodig met 4 draad temperatuur meting functie.

Een standaard PT100 is 2 draads maar als je dat aansluit on een standaard multimeter krijg je enkel de weerstand te zien. De meter moet dus wel iets hebben dat hij de gemeten weerstand naar temperatuur kan omschalen. Een 2 draad PT100 is best al nauwkeurig. En al het beter moet heb je dan 3 04 draad PT100's

Maar als je gewoon nauwkeurig de omgevings temepratur wilt met lijk me een digitale temperatuursensor toch een stuk beter

https://elektronicavoorjou.nl/product/ds18b20-temp-sensor/
Standaard al 0,5 graden maar met kalibratie kan dat nog iets beter. Kalibratie is dan de gemeten temperatuur een keer vergelijken met een nog betere temperatuur meter en dan een correctie in de software toepassen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Die temperatuur cijfers zijn iets minder rooskleurig, download het manual maar eens.

Unit-T is een nogal omstreden merk, ziet er goed uit maar dat is dan ook het enige goede. Een goed en betaalbaar merk is Brymen. Ik heb de BM869S gehad, dat was een echt goede meter voor 200 euro (Overleefde helaas 10 kV niet) ze hebben ook goedkopere.

Temperatuur precies meten is niet zo eenvoudig als het lijkt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Temperatuur precies meten is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Toch ben ik met een NTC weerstand en een arduino dat toch aan het doen. De NTC zelf is 0,5% dat vind ik goed zat. In de software pas een correctie toe zodat de sensor uiteindlijk op ongeveer 1 graden afwijking uitkomt. IK vergelijk de temperatuur steeds met een FLUKE 1968 10 kanaals thermocouples meter.

Ik vind de absolute afwijking van een temperatuur meting vaak niet zo belangrijk zolang die maar goed lineair is. Ik bedoel als die gewoon altijd een factor van zeg 2% te veel aanwijst maar dat die 2% afwijking zelf maar zeg 0,1% varieert dan kan je daar gewoon rekening mee houden en eventueel ergens corrigeren.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 15 oktober 2022 21:20:20 (29%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 1 graad verschil binnen een redelijk bereik kan ik prima leven, maar wat vooral er bovenuit springt en nog totaal niet aan bod is geweest (dacht niet dat er zo snel een meter voor zou zijn), is dat ik ook met spruitstukken van een auto aan het werk ben en dus nu ook de temp. kan meten.

VOLTCRAFT PL-120 T2 Temperatuurmeter -200 - +1372 °C Sensortype K, J

Zeer mooi dat er ook accessoires voor zijn en dit is dan een no-brainer voor mij.

Henk H.

Golden Member

Een meter die 2 kanaals is uitgevoerd en ook een verschiltemperatuur kan laten zien vind ik zelf erg handig. Ik meet zo nu en dan wat aan mijn CV installatie en dan is die verschiltemperatuur handig.

Let wel even op dat die meter standaard met 2 K-thermokoppels komt, met een meetbereik tot +250 graden. En dat thermokoppels zelf ook niet goedkoop zijn.

Voor reparaties aan verbrandingsmotoren/spruitstukken zou ik voor IR gaan, contactloos dus geen draadjes in die bewegende delen kunnen komen en geen problemen met het thermokoppel thermisch goed geleidend op een trillende motor bevestigen.

benleentje

Golden Member

Van die kan je in het apparaat zelf nog de meetwaarde corrigeren naar de werkelijke temperatuur. Stel je dan hem voor precies 22 graden goed afstelt dan zit je in dat gebied goed nauwkeurig van zeg 5 graden tot 40 graden maar op 1000 graden kan er dan wel wat meer afwijking zijn. Dat is toch al net iets te warm voor mij ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 oktober 2022 21:26:03 schreef Henk H.:
Een meter die 2 kanaals is uitgevoerd en ook een verschiltemperatuur kan laten zien vind ik zelf erg handig. Ik meet zo nu en dan wat aan mijn CV installatie en dan is die verschiltemperatuur handig.

Let wel even op dat die meter standaard met 2 K-thermokoppels komt, met een meetbereik tot +250 graden. En dat thermokoppels zelf ook niet goedkoop zijn.

Voor reparaties aan verbrandingsmotoren/spruitstukken zou ik voor IR gaan, contactloos dus geen draadjes in die bewegende delen kunnen komen en geen problemen met het thermokoppel thermisch goed geleidend op een trillende motor bevestigen.

Voor de CV natuurlijk ook super handig, ik heb hem nu op voelen afgesteld maar kan het dan veel beter doen.

Goede tip van de thermokoppels, maar voor nu ben ik niets nodig wat boven de 80 graden komt (auto komt later en daar is ook alles voor bedoelt op den duur en zit het niet in bewegende delen of compressie gebieden). Maar voor de toekomst kan ik er wel alle kanten mee op voor snelle meting.

Ik denk dat het voor mij nu met een zeer aantrekkelijk prijskaartje echt goed is. Het past ook perfect binnen het concept van mijn ventilator project. En de luxe van kalibratie was mij nog niet eens opgevallen. Met certificaat is die 'ietsjes' duurder heb ik gezien.

benleentje

Golden Member

maar voor nu ben ik niets nodig wat boven de 80 graden komt

Daarom ook dat er standaard tot 250 graden bij zit meestal is dat wel genoeg.

Met certificaat is die 'ietsjes' duurder heb ik gezien.

Ik kan even niet zo snel vinden wat je bedoelt. Maar als de keur of calibratie certificaat is die voor een particulier wat mij betreft totaal zinloos.
Je hebt het alleen nodig als je bv voor een opdracht gever dit apparaat gaat gebruiken en je opdrachtgever wil dat je kan aantonen dat je apparaat goed werkt.

Een goed calibratie rapport geeft je de afwijkingen vergeleken met een veel nauwkeuriger apparaat. En het zegt je ook alleen dat het apparaat goed werkte tot aan de calibratie datum.
Over het algemeen gaat een meetapparaat zelden buiten zijn specificaties meten en blijft altijd wel goed meten, of er moet een defect zijn. Voor dit soort apparatuur kan je zelf ook af een toe een een soort kalibratie doen en je meter vergelijken met ander betere meter. En dat dan ook gelijk als de afwijking groot is die weer invoeren in deze meter om te corrigeren.

Dit is niet wat ze normaal doen als ze het apparaat calibreren, voor justificeren betaal je dan weer meer.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ha Overlander,

Ik gebruik de mastech ms6514 dual channel digital thermometer temperature logger tester.
Ik denk dat je met deze meter een goede keuze maakt.
De kosten vallen mee rond de € 90,-- de meter kan loggen via USB naar computer !

Zelf heb ik ook een Fluke warmtecamera maar die zal te kostbaar zijn voor jou toepassing !
En zo'n warmtecamera is niet voor elke toepassing geschikt, is meer voor grote oppervlakten.

Ik denk dat de Mastech een goede oplossing is, het apparaat is uiterst nauwkeurig en twee kanalen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Lambiek

Special Member

Op 15 oktober 2022 00:40:02 schreef Overlander:
Waarom zou je een multimeter willen hebben met temperatuur voeler?

Nou, omdat zoiets heel handig is.

Ik kan er een schrijver mee maken in combinatie met Profilab. Daar kan ik dan verschillende grootheden mee meten en in een grafiek zetten.

Dat kan met bijvoorbeeld Spanning, Stroom, Temperatuur, Hertz, enz.

Hier een voorbeeld met temperatuur.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 15 oktober 2022 19:54:43 schreef fred101:
De afwijking van beide probes gecombineerd met mijn calibrator was onder 0,1 %. tot 50 graden, daarboven liep het wat op.

Het opgeven van een temperatuurnauwkeurigheid in procenten vind ik altijd wat "vaag". Temperatuur is niet "nul" als de meter nul aangeeft. Dus dat je bij 5 graden 10x nauwkeuriger bent dan bij 50 graden is onlogisch. De afwijking zal 0.1 graden of zoiets moeten zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Het kalibratie-rapport geeft dan ook de afwijking in graden, ik heb dat even grofweg naar % omgezet omdat de TS % noemde. Hij is gekalibreerd door een officieel cal lab.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Volgens mij moet je twee ijkpunten en een lineariteit hebben. Bijvoorbeeld ijken op 0 °C en op 100 °C met een lineariteit van x°C.
Een lineariteit van bijvoorbeeld 1 graad betekent dat hij tussen 0 en 100 nergens meer dan 1 graad afwijkt.

Ik zat ook te denken om op ijs en kokend water te gaan werken om te controleren (niet per definitie al aanpassen). Maar ik kan altijd in de toekomst wanneer het steeds crucialer gaat worden eens kijken of iemand kan helpen met kalibreren op een goede manier.

Op 16 oktober 2022 10:33:06 schreef electron920:
Ha Overlander,

Ik denk dat de Mastech een goede oplossing is, het apparaat is uiterst nauwkeurig en twee kanalen.

Groet,
Henk.

Hij is nu voor 75 euro beschikbaar, maar vrees dat de software van 9 jaar oud niet meer op huidige OS systemen werken (Windows 10). Daar moet ik wel bijzeggen dat ik mij totaal niet in software heb verdiept op een GitHub scriptje na, en mijn voeding en oscilloscoop kunnen ook data verzenden via USB, het is dan wel mooi meegenomen mocht het functioneren.

---

@all: ik ga geen overhaaste beslissing maken dus de Voltgraft en de Mastech zijn beide een optie; Prijstechnisch ook vrijwel gelijk (10 euro verschil).

Ha Overlander,

De software ik draai op Windows 10 geen probleem de drivers voor dat soort apparatuur is niet complex,
het programma zeg maar de GUI is iets anders.
De nauwkeurigheid wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de sensor,
de meter zelf is een millivolt meter !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Besteld, voor de toekomst ook goed bruikbaar en prijskaartje is gewoon binnen een mooi budget voor mij.

Bedankt electron920

---

@All, bedankt voor de tips en neem Profilab ook even onder de loep voor in de toekomst.

[Bericht gewijzigd door Overlander op zondag 16 oktober 2022 20:51:10 (28%)

Dubbel post...

[Bericht gewijzigd door Overlander op zondag 16 oktober 2022 20:51:43 (96%)

Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2022 20:46:33 schreef Overlander:
@All, bedankt voor de tips en neem Profilab ook even onder de loep voor in de toekomst.

Als je er wat meer over wil weten, dan heb je hier wat leesvoer.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vzv ik begrijp heeft @Overlander zijn keus al gemaakt voor een multimeter.

Als het goedkoop moet, en de temperaturen zijn onder 100 graden kan je zoiets overwegen. Een bedrade binnen/buiten thermometer. Die heeft 2 temperaturen, 1 in behuizing en 1 op de driehoekige opnemer. Je kan dus ook precies zien hoeveel afwijking je hebt door ze naast elkaar te leggen. Deze heb ik ooit voor een paar € gekocht, ik meen bij Action.
Heb hem vaak gebruikt bij koelkast/vrieskastmetingen. Bij zuurdesem maken/meten: het dunne draadje vouwt zich gemakkelijk onder een deksel door.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/83213/forum-post

Op 15 oktober 2022 20:59:52 schreef benleentje:

Maar dan kan je net zo goed deze nemen
https://www.allekabels.nl/temperatuurmeter/21664/1421352/digitale-ther…

De laatste meter kan ook best nauwkeurig meten als die goed is afgesteld.

Ik ben mijn huis aan het ordenen en kwam deze (soortgelijke) meter tegen van een aquarium project. Ik zal hem eens testen of deze ook een beetje nauwkeurig is want kan hem vergelijken met 3 andere temperatuur meters. Wie weet komt deze nog van pas later.