Ja, Kris, ja. Ik weet het. Ik zie het.

Het onderbreken van baantjes op baantjesprint is heel makkelijk met ofwel een boortje, ofwel door een breekmesje in een gaatje rond te draaien.
Toen ik dat ontdekte, werkte baantjesprint plotseling wel lekker voor me. Je kan er verrassend compact mee bouwen.

Als er veel onderdelen in een schakeling zitten teken ik het eerst even uit op ruitjespapier.(om daar later weer van af te wijken)Er is ook software voor van Abacomm.

Op 28 oktober 2022 21:31:47 schreef KlaasZ:
Ik ben ook voor de streepjes. Onderbrekingen in de baantjes maak ik niet met een boortje, maar met een 3mm breed beiteltje.
Ik vind het maken van onderbrekingen in baantjesprint minder erg dan het leggen van draadverbindingen op eilandjesprint. Dat laatste heb ik één keer gedaan en ik vond het hopeloos gepruts.

Het is een kwestie van wat je wilt doen, ik maak in de regel erg krappe printjes, en dan is stripboard gruwelijk inefficiënt. En stripboard is meestal pertinax .... en ik heb een hekel aan pertinax ;)

Anno nu ga ik overigens geen eurokaart vol aan meuk meer bestukken, dat gaat direct naar een PCB boer.

Sine, jouw tweede foto illustreert mooi wat ik bedoel. Als je in die wirwar van draden iets moet wijzigen is dat een regelrechte ramp.

Die tweede foto is toch een 'italiaanse print'? Ik zie een grote gelijkenis met een bord spaghetti...

Op 26 oktober 2022 22:49:48 schreef benleentje:
[...]Een print laten maken en met het vliegtuig hierheen sturen is toch juist niet duurzaam |:(

Die print met de fiets gaan halen is wel een stuk duurzamer. Kom je ook nog eens ergens (en je krijgt mooie kuiten ;) ).

Dan kom ik bij u nooit eten, toch al zeker geen spaghetti :)

Op 27 oktober 2022 00:25:42 schreef Hubie:
Heb hier nog een paar hardpapieren plaatjes 160 x 100 c.m.zonder koper.Is reukloos,ook bij het bewerken.

Er is inmiddels consensus dat mijn plaatjes (shades of brown) hardpapieren (pertinax) exemplaren zijn, en ik vind ze minimaal tot niet ruiken (bij gewoon snuffelen aan de plaatjes, bij bewerkingen (boren/zagen) weet ik het niet).

Er is pertinax wat niet met fenolhars gemaakt is en dus reukloos is,ook bij het bewerken ruik je dan niets.Pertinax wat wel met fenolhars is gemaakt ruik je direct bij het boren,zagen of solderen of als je een apparaat openschroeft.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (13%)]

De laatste jaren gebruik ik die "chinese" dóór-gemetaliseerde groenen printen.
8*12cm.
Hiervoor de printen met "drie-gaatjes" eilanden. Kies bij boards"tri-pad"
Een makkelijk programma om met die printen te werken staat hier op het Forum. ruud
https://www.circuitsonline.net/download/73/print-ontwerp/diy-layout-cr…

Die baantjes en 3-gat printen zijn leuk voor analoge schakelingen, ik heb een hekel aan analoog (omdat ik het niet snap ;) ), en werk meestal digitaal, dan kom je al snel aan buffers, en adres datalijnen, 8 of 16 op een rij dan ben je inderdaad meer aan het boren dan dat je er plezier van hebt.

Heb bij JLCPCB ooit experimenteer printjes laten maken (Eurokaart en kleiner) waar soms de connector al op zit en op 1 ontwerp de buffers.

Hi Sine, :-)

Zie ik daar toch 2x een uA 726 op de print zitten...
Hoe oud is die print?

Ik heb op die IC's nooit mijn hand op kunnen leggen.
Nu eigenlijk niet meer nodig met al die auto zero opamps, maar het was een leuk ding.

Voor de gene die het niet weten, de uA726 was een uniek IC, het bevat een transistor paartje dat op temperatuur wordt gehouden door een intern kacheltje.
De temperatuur van het kacheltje kon je met 1 weerstand programmeren.

Door dit IC kan je mooie stabiele DC versterkers bouwen die weinig tmperatuur gevoelig waren, maar zoals ik al zij, nu niet meer nodig door de beschikbaarheid van goede DC opamps.

Groet,
Bram

Op 29 oktober 2022 09:40:02 schreef KlaasZ:
Sine, jouw tweede foto illustreert mooi wat ik bedoel. Als je in die wirwar van draden iets moet wijzigen is dat een regelrechte ramp.

Je moet het gewoon ook in 1x goed bouwen ;)

Wijzigingen is goed te doen, ik durf zelfs te beweren dat dit makkelijker gaat dan op gaatjesbord. Ietwat spaghetti ga je altijd houden, zeker bij een complexe schakeling en op zo'n manier dat het niet enorm lomp groot wordt.

Op 29 oktober 2022 16:33:56 schreef blackdog:
Hi Sine, :-)

Zie ik daar toch 2x een uA 726 op de print zitten...
Hoe oud is die print?

Ik heb op die IC's nooit mijn hand op kunnen leggen.
Nu eigenlijk niet meer nodig met al die auto zero opamps, maar het was een leuk ding.

Jep, die zaten in de exp. converter van een VCO. Het zijn 726-jes van de Chinees (10 a 15 jaar geleden) boze tongen beweerden dat het kloontjes waren. En dat zullen het ook wel zijn ... maar ze werken prima.

Op die print zitten overigens twee MFOS VCO's