Dag voor de Radio Amateur Zwolle 29 Okt

Ik zou er graag eens willen kijken maar ik beschik niet over eigen vervoer.
Een retourtje met de trein kost al 50 euro, plus dat je een hele dag onderweg bent.
Om die reden bezoek ik ook nooit radiomarkten omdat het altijd ver weg is en soms is het maar de vraag of er überhaupt een bus stopt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
TinusTech

Golden Member

Op 29 oktober 2022 19:49:05 schreef Martin V:

Om die reden bezoek ik ook nooit radiomarkten omdat het altijd ver weg is en soms is het maar de vraag of er überhaupt een bus stopt.

Deze markt was een kwartier lopen vanaf station Zwolle. M.i. erg goed bereikbaar. (maar ik weet natuurlijk niet waar jij woont)

Ik zou er graag eens willen kijken maar ik beschik niet over eigen vervoer.
Een retourtje met de trein kost al 50 euro, plus dat je een hele dag onderweg bent.

Ik wil nog eens naar zoiets gaan, maar had de laatste twee markten (Lichtmis en deze dus) andere verplichtingen.

Als ik ga, meld ik me wel in een topic, want ik heb gratis treinvervoer in het weekend én mag 3 man met korting meenemen ;)

@ miedema: ah, ik wist niet dat zo'n Agilent meter kon loggen. Op m'n werk hebben we ze ook, maar daar is het veel meer aansluiten en vergeten wat betreft alle extra functies, dus onbekende extra voor mij ;) . Ruimte-technisch gaat het hier niet passen om er (minstens) 1 kwijt te kunnen, maar ik hou het in m'n achterhoofd als de ruimte het meer toelaat.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
bprosman

Golden Member

En misschien niet onaardig te vermelden :

Parkeren was gratis, gewoon op de parkeerplaats naast de hallen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pietplof

Golden Member

Zoals ik al eerder had gemeld.

festina lente
Hewlett

Honourable Member

Vandaag ook in Zwolle geweest. Ik vond het vandaag vrij rustig, of beter omschreven, lekker overzichtelijk. Niet heel vroeg aanwezig, iets van 10:30 en ik ben tot 14:45 gebleven en ik heb een paar lezingen bijgewoond, dat was ook mijn reden om te gaan. Ook op de markt geweest, niet veel gekocht, ik zoek ook niet zo veel meer :-)

Paar bakjes met wat onderdelen.

en een hele mooie handgemaakte piepsleutel

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
miedema

Golden Member

Op 29 oktober 2022 20:24:29 schreef weardguy:
[...]@ miedema: ah, ik wist niet dat zo'n Agilent meter kon loggen. Op m'n werk hebben we ze ook, maar daar is het veel meer aansluiten en vergeten wat betreft alle extra functies, dus onbekende extra voor mij ;) .

De meter kan niet loggen in z'n eentje. De log software draait op een PCtje, en bevraagd de meter via z'n GPIB of seriële poort.

Het ging mij dus om een meter die remote te bedienen is. En dat liefst via een gangbaar protocol.
En de 34401A taal is een wereldstandaard. Ook mijn Fluke 8846A heeft een 34401A emulatie.

Grappig om nu te lezen dat deze Agilent 34401A toch ook de Fluke 8840 taal meegekregen heeft. Ook HP wilde graag dat z'n meters in systemen geschoven konden worden waar voorheen een Fluke stond :-) .

Groet, Gertjan.

..Een retourtje met de trein kost al 50 euro, plus dat je een hele dag onderweg bent.

Want jij woont maximaal van alle markten in NL af? Als je in Zeeland woont, dan snap ik dat Zwolle wat ver is, maar dan heb je markten in Brabant. Zo is er altijd wel een binnen bereik. En ach, voor 50,- heb je toch een leuk dagje uit. Efteling is duurder :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jinny

Golden Member

Wij waren vanuit Schagen met de auto.
Anderhalf uur zonder eventuele opstoppingen..
Het is een endje weg, maar het kan erger..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Rijdt je dat over de A7 en de A32, of via de N307 (Enkhuizen Lelystad)?

Vroegah, reed ik eerst zaterdag naar de Lichtmis, vanuit Woensdrecht en dan terug naar La Louvière, waar een grote beurs op zondag is. (Overnachten op de parkeerplpaats) en dan avonds terug naar Woensdrecht Totaal 650km!

Maar ja, de diesel was toen en stuk goedkoper en ik en stuk jonger :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
blackdog

Honourable Member

Hij Gertjan, :-)

Hieronder en link naar een eenvoudig log programma via een RS232 poort voor je 34401A.

https://www.bramcam.nl/Diversen/HP34401-Control.zip

Er is misschien nog een update voor, maar ik vond het nu al leuk werken, er is geen VISA shit nodig, klein en compact.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hewlett

Honourable Member

Een 34401A doet SCPI, dat kan een Fluke 8846A ook, eigenlijk elke test en meet hardware van de afgelopen 20 jaar. Je hebt geen meter specifieke protocollen nodig.
Er loopt een hele lange draad op EEVblog over het uitlezen en besturen van meerdere meters, loads, supplies etc. een aardige Deen (HKJ) heeft een universele tool gemaakt om dit mogelijk te maken, tool ondersteund RS232, GPIB, USB, ethernet, hij is heel actief en maakt regelmatig updates, zijn software kan je via deze link krijgen.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
maartenbakker

Special Member

Ik heb Gertjan ontmoet, de anderen helaas gemist. Ik denk ook dat ik Frits (FRI) heb ontmoet, is dat een vriendelijke man met golvend grijs haar, snor en baard?

Verder heb ik Fijko Drenten ontmoet, althans zijn nagedachtenis. Ik ben ooit toen ik een jaartje of 12-13 was, bij hem geweest. Hij was televisiemonteur en ik zocht een afstandsbediening. Toch apart, ik loop vaak langs zoiets heen omdat ik de meeste mensen toch niet ken, maar stopte nu toch even en het bleek iemand te zijn die ik kende.

Ik heb nog geen foto's van mijn aanwinsten, maar dat zijn een spoelwikkelmachine om op te knappen, wat vooraf gereserveerde Amroh spulletjes, wat connectoren, een spontane partij buizen, een spontane partij van die doorzichtige met ronde sticker geprijsde doosjes waar ik de 'tropical fish' condensatortjes uit 'hengel' en de rest weer uit handen geef, en nog een ontmoeting waar wellicht ook nog contact uit voortkomt - gewoon een praatje maken als je interesse hebt in spullen. En natuurlijk een paar spoeltjes voor het werk, die Gertjan meenam.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
miedema

Golden Member

Ha Blackdog & Hewlett,

Dank voor de info!

@ blackdog: Dank voor je programmaatje. Binnengehaald, en even naar gekeken. Ziet er goed uit. Fijn dat het werkt zonder installatie, en zonder de omvangrijke VISA layer, die ik wel nodig had gehad als ik "Agilent Digital Multimeter Connectivity Utility" zou gebruiken.

@ Hewlett: Inderdaad, de 34401A taal is SCPI. Maar ik dacht dat daar verschillende dialecten in waren, en vandaar de verschillende emulaties. *IDN? beantwoordt iedereen keurig, maar mogelijk zijn er nuance verschillen tussen overige commando's. We gaan het wel merken.

TestController van HKJ was me inderdaad al opgevallen, en wil ik gaan uitproberen, net als "Windows GPIB App" van Ian Johnston.
Voordeel van meerdere dingen loggen in 1 programma is dat je later bij het samenvoegen van de data geen gedoe hebt met verschillede of verlopende tijdbases.

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Philips PM9040 meetadapter

Nog een rariteit uit de oogst van gister:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2022/IMG_2014_Philips_PM9040_meetadapter-600pix.jpg
klik op foto voor grotere afbeelding

Het is een soort meetadapter. De middenpin van de BNC zit via de beugel aan massa.
Waar zou je deze meetadapter voor willen gebruiken? Ik kan bedenken dat je een stroomprobe om die beugel kunt klikken. Maar de meeste uitgangen wil je niet kortsluiten, maar met 50Ω afsluiten.

Speciaal voor Maarten heb ik de foto zo genomen dat het type nummer leesbaar is. Maar "PM9040 " zegt ook Google niks.....

groet, gertjan.

blackdog

Honourable Member

Hi Gertjan, :-)

Als je er eerst een 50Ω afsluiter voor zet zoals de PM9585 of natuurlijk een ander model, dan kan je heel goed stroom probes calibreren.
Tot welke frequentie dat dan redelijk nauwkeurig is, zou ik niet weten, schatting zo rond de 50Mhz.

Er zijn er vast wel een paar hier op het forum die dat uitrekenen een uitdaging vinden. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Bram,

Als je deze adapter achter een 50Ω afsluiter prikt, dan zet je in feite deze kortsluiting parallel aan die 50Ω afsluiter. :o Dat schiet niet op... :-) .
Je zou juist voor dat doel 50Ω in serie met deze kortsluiter willen hebben.

Dat is wat ik doe om stroom probes te testen: 50Ω weerstandje over een BNC chassideel solderen, en over dat weerstandje m'n stroom probe haken.

Ik moet bekennen dat er een soortgelijk idee vaag door m'n achterhoofd speelde toen ik dit ding meenam :-)

groet!, Gertjan.

bprosman

Golden Member

Op 30 oktober 2022 20:26:17 schreef miedema:
Ha Bram,

Als je deze adapter achter een 50Ω afsluiter prikt, dan zet je in feite deze kortsluiting parallel aan die 50Ω afsluiter. :o Dat schiet niet op... :-) .
Je zou juist voor dat doel 50Ω in serie met deze kortsluiter willen hebben.

Dat is wat ik doe om stroom probes te testen: 50Ω weerstandje over een BNC chassideel solderen, en over dat weerstandje m'n stroom probe haken.

Ik moet bekennen dat er een soortgelijk idee vaag door m'n achterhoofd speelde toen ik dit ding meenam :-)

groet!, Gertjan.

Misschien rare opmerking maar is die "brug" wel 0-Ohm

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Op 30 oktober 2022 10:59:28 schreef Tidak Ada:
Rijdt je dat over de A7 en de A32, of via de N307 (Enkhuizen Lelystad)?

Vroegah, reed ik eerst zaterdag naar de Lichtmis, vanuit Woensdrecht en dan terug naar La Louvière, waar een grote beurs op zondag is. (Overnachten op de parkeerplpaats) en dan avonds terug naar Woensdrecht Totaal 650km!

Maar ja, de diesel was toen en stuk goedkoper en ik en stuk jonger :(

Schagen - Middenmeer, A7 tot Hoorn Noord, Drechtelandseweg naar Enkhuizen en dan Lelystad door de polder naar Zwolle.
Niet mijn route, maar ik werd gereden.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Honourable Member

Hi Gertjan,

Je hebt gelijk, breinfart van mijn zijde. *grin*

Terwijl wat je aangeeft hoe jij het doet, daar heb ik hier een kabeltje voor klaar heb liggen...

Groet,
Bram

miedema

Golden Member

Op 30 oktober 2022 20:38:55 schreef bprosman:
[...]
Misschien rare opmerking maar is die "brug" wel 0-Ohm

2x nagemeten met m'n Ohm meter tussen BNC middenpen en massa.
Wat zou het mooi geweest zijn als Philips daar een 50Ω weerstandje in serie had weten te prutsen, maar helaas....

We puzzelen verder... Ik denk eigenlijk dat het onderdeel was van een speciale Philips meetset, en dat daar de uitgangsimpedantie al voldoende groot was.
Ik verwacht eigenlijk dat electron920 met zo'n soort oplossing op de proppen komt :-)

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Op 30 oktober 2022 20:49:43 schreef Jinny:
[...]
Schagen - Middenmeer, A7 tot Hoorn Noord, Drechtelandseweg naar Enkhuizen en dan Lelystad door de polder naar Zwolle.
Niet mijn route, maar ik werd gereden.

't Is inderdaad de kortste route, maar ik zou toch via de Afsluitdijk zijn gerden (scheelt maar 6 minuten)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
haasje93

Golden Member

Hoi!

Ik zal bij deze ook nog even mijn aanwinsten showen.

Op de foto het overzicht van wat ik bij elkaar gescharreld heb. O.a. wat verschillende doosjes voor eventuele hf doeleinden, wat standen schakelaars, het striptangetje, assortimentdoos met verschillende displays ic's en voeten, wat gereedschap, koelblokken, hf pcb en een doosje vol met zoals het lijkt stockli knoppen.

Op de markt nog gesproken met Pietplof en zwager Theo, Flash2b en Miedema. Heb volgensmij Schimanski ook nog gezien in het voorbij gaan.

Mooie aanwinsten zijn er weer gescoord zie ik!

@miedema welkom bij het niet zo kleine genootschap van 34401a eigenaren ;)
Mooie hoeveelheid hf kastjes zeg! Dat spul van radiall in die zakjes, is dat hetzelfde materiaal uit het filtertopic van Bram?
http://https://www.circuitsonline.net/forum/view/134554/1

Die Fluke is ook een mooie score, hopelijk krijg je het metertje weer aan de hobbel.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Jinny

Golden Member

Op 30 oktober 2022 22:11:45 schreef Tidak Ada:
[...]

't Is inderdaad de kortste route, maar ik zou toch via de Afsluitdijk zijn gerden (scheelt maar 6 minuten)

Ik ook, maar nogmaals, niet mijn auto, en ik zat niet achter het stuur.

Schimanski

Golden Member

...Heb volgens mij Schimanski ook nog gezien in het voorbij gaan...

Ja, ik was er ook even maar heb alleen P.Plof + Theo gezien en gesproken. Na 6 drukke weekenden (dochter heeft een klushuis gekocht, dus druk aan het opknappen/verbouwen) vrijdag besloten even wat gas terug te nemen en ontspannen bij de DvdRA.

Ik ging er vroeger graag heen o.a. voor de zelfbouw tentoonstelling en deed daar altijd inspiratie op. In Apeldoorn was de Americahal jaren lang een prima locatie, helder en goed verlicht, de bovenomploop met zelfbouwtentoonstelling, enz. De IJsselhallen vind ik drie keer niks, een zwart gat waar al het licht wordt weggezogen. De zelfbouwtenstoonstelling viel tegen, dezelfde knutsels als voor Corona, weinig nieuws. En ook de markt vond ik niet heel bijzonder, veel lege tafels en heel veel troep. Je moest goed zoeken om nog een pareltje te vinden, het is sommigen hier toch gelukt zie ik _/-\o_

Ik ging o.a. om wat boekjes te kopen bij DARC Verlag (altijd een vaste standhouder) maar die was er dus niet :( Wel wat origineel Amidon T50-2, T50-6 en FT43 gekocht bij Henk "Eurosound" Boogaard. Hij heeft 2 weken voor het overlijden van Frans Bakelaar (Julianadorp) diens voorraad mogen overnemen.

Ik was er rond 10:30 en om 12:30 had ik het wel gezien en ben gaan wandelen op de Veluwe.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum