Beste,
Heb een Extron converter kastje gevonden die van rgb naar HDMI gaat, zie de bijlage.
Maar is dat eigenlijk wel mogelijk om van Scart naar rgb te gaan. En wat heb ik eventueel nodig als het niet zou kunnen, een converter of een kabel. Hoor graag van jullie
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De opdruk suggereert dat hij behalve VGA ook televisiesignalen (component video) aankan, dus met een beetje geluk ook 576i op de manier waarop het de SCART uitkomt. Dus met RGB en een enkele synclijn. Heeft het kastje nog een verdere (type)opdruk? Instelmogelijkheden? Andere aansluitingen?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zijn verloopkabels voor: https://www.allekabels.nl/scart-kabel/82/1284444/scart-naar-rgb-kabel.…
@ Maarten Bakker
Gaat om een Extron rgb-HDMI 300a
@Arcon
Die kabel past niet moet er eentje zijn met Scart naar vga, zou deze passen/werken ??
https://www.allekabels.nl/vga-kabel/7209/7515/scart-naar-vga-kabel.htm…
benleentje
Golden Member
Die zou kunnen werken als het apparaat met de scart aansluiting dan ook RGB ondersteund, dus even opzoeken in de handleiding.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dan dient het ding ook te werken met alleen maar RGB signaal, want pc RGB heeft een aparte H en V sync nodig.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 28 oktober 2022 17:38:33 schreef barrye:
@Arco
Die kabel past niet moet er eentje zijn met Scart naar vga...
Dan moet je ook niet om een scart naar rgb kabel vragen... 
In de service manual van de laserdisc speler, het apparaat wat ik dus wil upscalen met de Extron vga to HDMI. Vind ik wel deze info(zie bijlage schema) dus kan er vanuit gaan dat rgb out via scart mogelijk zou moeten.
het valt te proberen, maar niet zeker dat het werkt. Komt omdat scart RGB een "videostandaard" is, en waarschijnlijk een PC RGB standaard verwacht wordt. Proberen is weten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@kris: dat zou je denken, maar uit de opdruk blijkt dat hij ook component video accepteert. Dat is dan weer helemaal geen PC-standaard maar juist voor televisie... Vandaar dat mijn belangrijkste zorg was of hij wel 576i aan zou kunnen (SD) en niet alleen HD signalen.
Op 28 oktober 2022 17:38:33 schreef barrye:
@ Maarten Bakker
Gaat om een Extron rgb-HDMI 300a@Arcon
Die kabel past niet moet er eentje zijn met Scart naar vga, zou deze passen/werken ??https://www.allekabels.nl/vga-kabel/7209/7515/scart-naar-vga-kabel.htm…
Ze beweren dat het een VGA kabel is, maar dit soort kabels was eigenlijk altijd om (filmnet)decoders aan te sluiten en de pinout had niets met de VGA-norm van doen.
Maar opzich kun je hem wel kopen en eventueel de pinbezetting aanpassen als dat nodig blijkt.
Ik ga ondertussen eens zoeken of ik iets over dat apparaat kan vinden.
De laserdisc speler geeft in elk geval wel RGB uit, en als ik het goed heb staat er op de normale videopin dan composietsync.
Op 29 oktober 2022 02:01:52 schreef maartenbakker:
@kris: dat zou je denken, maar uit de opdruk blijkt dat hij ook component video accepteert. Dat is dan weer helemaal geen PC-standaard maar juist voor televisie... Vandaar dat mijn belangrijkste zorg was of hij wel 576i aan zou kunnen (SD) en niet alleen HD signalen.[...]
Dat had ik gezien Maarten, component is sowieso een videostandaard, maar dat wil nog niet zeggen dat de input dat ook over RGB accepteert, vandaar de twijfel. RGB video is vrij zeldzaam (en oud)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
VGA monitoren waren in het begin "mono frequency". Later kwamen er dual frequency en zelfs triple. Ik had een Hyundai HCM-421-E (Verrek ik zie hem staan, ik heb hem nog steeds), die dan 640x480, 800x600 en 1024x768i kon.
Deze, maar ook latere VGA monitoren konden niet zo langzaam als een "standaard TV signaal". Als het ding wat jij aan wil sluiten gemaakt is om "VGA" na te doen, dan kan het best wel eens zijn dat het TV signaal te langzaam is.
maartenbakker
Golden Member
Op 29 oktober 2022 11:45:13 schreef kris van damme:
[...]
Dat had ik gezien Maarten, component is sowieso een videostandaard, maar dat wil nog niet zeggen dat de input dat ook over RGB accepteert, vandaar de twijfel. RGB video is vrij zeldzaam (en oud)
Vrijwel elke televisie of monitor met SCART-plug ondersteunde RGB. Inclusief platte. Dus of het nou zeldzaam of oud was? De signaalbronnen wel iets zeldzamer, maar toch... En als je een converter bouwt voor het een, dan is het tamelijk triviaal om het ander ook in te bouwen. De (extra) vermelding van component video impliceert min of meer dat de ingang een 576i RGB signaal aankan, maar inderdaad geen 100% zekerheid.
Ik ben pas net thuis van de beurs in Zwolle, dus nog geen tijd gehad om gericht te zoeken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]

Extron heeft dit soort dingen ook altijd vrij goed gedocumenteerd.
Video input
- Number/signal type 1 RGBHV, RGBS, RGsB, HDTV component video (Y, R-Y, B-Y)
- Connectors 1 female 15-pin HD
- Nominal level 1.0 Vp-p for Y of component video
- 0.7 Vp-p for RGB and for R-Y and B-Y of component video
- Minimum/maximum levels Analog: 0.0 V to 2.0 Vp-p with no offset
- Impedance 75 ohms
- Horizontal frequency 30 kHz to 100 kHz
- Vertical frequency 24 Hz to 120 Hz
- Resolution range 640x480 to 1920x1200* or 480p, 576p, 720p, 1080i, or 1080p
- NOTE *Only the reduced blanking version of the 1920x1200 resolution is sampled at full bit rate.
- Formats RGB and HDTV Y, R-Y, B-Y
- Return loss <-30 dB @ 5 MHz
[Bericht gewijzigd door help op (66%)]
maartenbakker
Golden Member
Dus wel de vereiste RGBS maar niet de vereiste 15kHz horizontale sync. Helaas dus alleen geschikt voor 576p t/m HDTV. Dus wel voor de meeste DVD-spelers maar niet voor de meeste oudere beeldplaatspelers.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]