Hoi hoi,
Vergelijkbare vraag als mijn vorige vraag: alleen op mijn andere boot.

De stekker van mijn 12v koelkast blijft maar smelten. Ik heb een 12V sigarettenaansteker in mijn boot, waar een kabel van 3m lang naartoe gaat. Is 2.5mm2 dik.
Welnu heb ik de stekker voor de koelkast die in de sigarettenaansteker gaat al 2 keer vervangen.
Hoe los ik dit op? Heeft het zin om een dikkere kabel naar de sigarettenaansteker te leggen? Of zit het hem in de stekker / sigarettenaanstekerstekker.
Een dikkere kabel naar de sigarettenaansteker toe lijkt me het probleem niet op te lossen, maar begrijp de theorie erachter niet helemaal.
Dikkere kabel betekend minder weerstand, oftewel minder spanningsval op de plek van de sigarettenaansteker. Dus koelkast krijgt een hogere spanning. Toch?

Smelt alleen de stekker en blijft het snoer heel?
Wordt de sigarettenaanstekeraansluting ook beschadigd?

Om welke koelkast gaat het?
Wat voor stekker en snoer zitten er aan?
Foto?
Hoeveel stroom of vermogen verbruikt de koelkast?

Als alleen de stekker erg heet wordt dan kan het zijn dat die geen goed contact maakt.
Is e.e.a. wel schoon?
Heb je hetzelfde probleem in een andere aansluiting?
(met diezelfde koelkast in je auto of andere boot)

Die standaard sigarenaanstekersockets en pluggen is vaak (meestal) een gammele zooi...
Neem een zware uitvoering, of eentje met vergrendeling, of een ander type 12v contactdoos...

Gebruik geen sigarettenstekkers

Gebruik liever de Hela/Bosch stekkers als het perse demontabel moet zijn, idealiter XT60 oid of nog beter hardwiren

als het geen compressorkoelkast is zou ik t zoiezo niet aanraden, tenzij je de dynamo continue hebt draaien, anders is een accu snel leeg (of erger - diepontladen)

Koelkast trekt zon 4 amp.
Enkel de stekker smelt

Op mijn proefopstelling thuis op de werkbank geen probleem.

Zal zo een foto maken

maar begrijp de theorie erachter niet helemaal.

Op de plaats van het slechtste contact is de warmteontwikkeling het grootst ... blijkbaar in je stekker.

Die standaard sigarenaanstekersockets en pluggen is vaak (meestal) een gammele zooi...

+1
Net genoeg om een aansteker te verhitten maar voor langdurige belasting ongeschikt...

Op mijn proefopstelling thuis op de werkbank geen probleem.

Waarschijnlijk wordt de contrastekker in je boot dan heel warm. De oorzaak is vaak dat de kabel niet goed aangesloten zit als iets overdreven warm wordt. Dus controleer je bekabeling in je boot eens.

Gebruik geen sigarettenstekkers

Gebruik liever de Hela/Bosch stekkers als het perse demontabel moet zijn, idealiter XT60 oid of nog beter hardwiren

Helemaal akkoord! behalve dat er wel eens "Hella" kon bedoeld zijn ;)

Bij een boot is een lichte vorm van oxidatie geen uitzondering. Een sigarenaansteker is dan gewoon geen goed idee. Vele jaren geleden gebruikte ik wekelijks een peltier koelkast zowat 3h in de wagen. Die was altijd lekker warm als je die uit de sigarenaansteker haalde. Gelukkig nooit gesmolten.

Voor het aansluiten van verlichting op mijn aanhangwagen gebruik ik spul dat ook door THW en brandweer wordt gebruikt. https://anhaengercenter-wb.com/hella-steckdose-2-polig-din-14690-8jb00… en https://anhaengercenter-wb.com/hella-stecker-2-polig-8ja001925001. Niet goedkoop maar perfect spul.

Die sigaren aansteker zooi is bende die ritueel verbrand zou moeten worden. Over de contacten heb je zelfs als ze nieuw zijn altijd een enorme spanningsval waardoor ze heet worden alsof ze een sigaret willen aansteken. Ik heb vaker gezien dat de rommel gesmolten was. Inderdaad bij kampeerkoelkasten maar ook tijdelijk geplaatste zendapparatuur enzo. Als de belasting meer dan 5 ampere (soms zelfs maar 3 ampere) is gaat het gewoon fout.

Voor zware gebruikers gebruik ik tegenwoordig z.g. anderson stekers. Die blijven wel leven. Voor 12 volt worden de gele stekers gebruikt en voor 24 volt rood. Handig als je beide spanningen aan boord hebt. Deze kleurtjes lijken een beetje een standaard te zijn. Verschillende afmetingen zijn voor verschillende stromen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (39%)]

Stekker koelkast blijft smelten

Stekker in koelkast leggen.
Ik kon het niet laten :)

Andersons zijn idd ook een goede optie

Eventueel de 'mini' variant, de Powerpole versies. De normale (vanaf 50A) zijn wat groter.

https://www.andersonpower.com/us/en/resources/PowerPoleResourcesPage.h…

Die stekkers nemen + centraal op de kop van dat vaak geoxideerde schroefje welke het bimetaal vast houdt. De sigaretten aansteker neemt zijn + stroom niet centraal, maar zijdelings gevangen in het bimetaal. Neemt daar gemakkelijk 10A. Er zouden stekkers moeten bestaan die + ook zijdelings nemen. Zag ze nog nooit. Een optie kan zijn om een ouwe aansteker te slopen van de gloeidraad en te bedraden. Als de koelkast in meerdere voertuigen moet kunnen werken is dat een optie. Blijft de koelkast bij hetzelfde voertuig, zou ik ook voor een ander type stekker-stopcontact gaan.

Op 3 november 2022 21:02:05 schreef ohm pi:
[...] Stekker in koelkast leggen.
Ik kon het niet laten :)

Nee in diepvries, dat duurt het nog langer...

Er bestaan ook gewoon chassisdelen, die bedoeld zijn voor 12 volt en er zijn ook stekers voor. De chassisdelen zijn wel wat kleiner als een normale sigarettenaansteker aansluiting.

Toch gek een USB-C plug kan 2A aan een een veel groteren sigaretten stekker heeft al moeite met 3A. Dat zeg wel hoe slecht die laatste is.

idealiter XT60 oid of nog beter hardwiren

XT60 is al overkill die gaat tot 60A continu maar voor dat geld maakt dat dan ook weer niet uit.De XT30 is nauwelijks goedkoper ;).
https://droneshop.nl/xt60-connector-plug-male-female-met-beschermkapje
https://droneshop.nl/xt60e-connector

[Bericht gewijzigd door benleentje op (24%)]

Ik heb nog nooit een aansteker gezien die zijn + van de zijkant haalt, dat zal wel een ander type connector zijn waar dat mogelijk is?

Die Anderson connecotors (meestal de saaie grijze uitvoering) zijn de standaard 12V connector voor gebruik in boot, camper en auto in Australie.

En ze werken prima, ook als er een beetje zout vocht (95% van Australie woont aan zee) of zand (95 van het Australisch landoppervlak is woestijn) in komt.

Zelf heb ik ze ook in de vakantie 4x4 zitten. Voor de koelkast, de zonnepanelen, de bandencompressor: alles. Ze worden ook gebruikt om de caravan/trailer van een stevige 12V te voorzien tijdens het rijden. Zo'n Anderson connector overleefd het prima om 24/365 aan de achterbumber van een auto te hangen.

Bovendien zijn ze mechanisch behoorlijk stabiel, een Anderson zal niet lostrillen op 100km dirt-road met wasbordjes. In tegenstelling tot bijna alle andere onderdelen van de auto :-)

Op 4 november 2022 02:16:35 schreef maartenbakker:
Ik heb nog nooit een aansteker gezien die zijn + van de zijkant haalt,

De bolvormige ring rond de weerstand is +. Frame is - natuurlijk. Contact lippen dus zijdelings, in tegenstelling tot die stekkers die met hun verend hulsje centraal + nemen.

Ah! Dan ga ik de mijne nog eens goed bestuderen, ik ging er altijd blindelings van uit dat het via het midden ging.