Hallo,

Ik vond een doorverbinding onder de print van de 230v entree van mijn dac.

Er staan dus nu 2 spoelen parallel en de 3 condensators parallel.

Klopt dit wel?

Rik

Iemand heeft de windingen van de spoel om een of andere reden overbrugd en dus uitgeschakeld, enkel de condensatoren staan nog parallel.

Er staan nu 3 condensatoren parallel. De spoelen zijn overbrugd, maar staan daardoor niet parallel.
Kan zijn dat de commonmodespoel defect is anders zou ik ook niet ween waarom je dit zou doen.

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (99%)]

Oke dank je ,ik begrijp er uit dat dat de spoelen toch in serie staan?
Dacht nl dat het paralel stond

Vervelende is dat de oprichter van het merk het schema niet heeft en degene die het overgenomen had is met pensioen,fijn weer

De spoelen zijn nu, door de doorverbinding (rood in de tekening) 100% uitgeschakeld, doen niets.

Ze stonden in serie met de verbuiker/belasting, ze zitten wel samen op een gezamelijke kern.

Op 4 november 2022 11:23:29 schreef srpp:
Vervelende is dat de oprichter van het merk het schema niet heeft en degene die het overgenomen had is met pensioen,fijn weer

Verwijder de doorverbinding(en), en meet dan of de filterspoel 2 goede wikkelingen heeft.
Zo ja; dan zou ik de doorverbindingen weglaten, dan is het filter weer aktief.
Zo nee; doorverbindingen terugplaatsen, anders werkt je apparaat niet.

Of beter de Schaffner filterspoel vervangen, dan is alles weer origineel.

Ik zou wel verwachten dat C2 en C3 Y condensatoren zijn, dus naar aarde.

Als de CM spoel kapot is lijkt hij prima verkrijgbaar, het is verder geen kritisch component.
Maar gezien de context kan het ook zijn dat er een of ander "High End" experiment gedaan is. Dan volstaat het de verbindingen te verwijderen.

[Bericht gewijzigd door Aart op (63%)]

Dank voor jullie commentaar, inmiddels de doorverbinding weg gehaald en het werkt gewoon!

Op 4 november 2022 11:28:39 schreef Aart:
Ik zou wel verwachten dat C2 en C3 Y condensatoren zijn, dus naar aarde.

Als de CM spoel kapot is lijkt hij prima verkrijgbaar, het is verder geen kritisch component.
Maar gezien de context kan het ook zijn dat er een of ander "High End" experiment gedaan is. Dan volstaat het de verbindingen te verwijderen.

Het zijn wel y condensators maar er zit er geen naar aarde alleen zoals op t schema

Sorry dacht beter een nieuw topic te beginnen

Mijn vraag is of ik de paralel weerstanden kan weghalen over de rode 750R linksboven op de foto.
Er zit een lm329

Wat is het merk van de DAC?

En waarom wil je die weerstanden weghalen, die zijn er vast met een reden ingezet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (61%)]

Op 4 november 2022 18:44:57 schreef Henry S.:
Wat is het merk van de DAC?

En waarom wil je die weerstanden weghalen, die zijn er vast met een reden ingezet.

Merk is Astin Trew,er is in de dac gerommeld ik heb er al 2fouten uitgehaald met behulp van jullie en ik heb wel de onderdelen lijst gekregen en daar staan ze niet op iig

...

[Bericht gewijzigd door benleentje op (98%)]

Dit soort aanpassingen vindt je meestal niet op schema's terug.
Het is een 2k2 weerstand parallel aan de 1k1 aan de andere zijde. Kan een waardeaanpassing zijn. (weerstand eronder is simpeler als weerstand vervangen)

Als het goed werkt gewoon laten zitten...

Op 4 november 2022 20:36:39 schreef Arco:
Het is een 2k2 weerstand parallel aan de 1k1 aan de andere zijde. Kan een waardeaanpassing zijn. (weerstand eronder is simpeler als weerstand vervangen)

Als het goed werkt gewoon laten zitten...

Ja misschien beter zo laten,het is een 750ohm weerstand de rode.Denk ongeveer 500R word het

Wel als er een latere revisie van het schema is te vinden of als de revisie hier met de weerstanden in een later model definitief hebben toegepast.

Maar ik snap TS wel, als er al is gerommeld met het filter, hoe weet je dan of deze modificatie origineel is of dat er door een ander in is gerommeld?

Op 5 november 2022 02:18:34 schreef benleentje:
[...]Wel als er een latere revisie van het schema is te vinden of als de revisie hier met de weerstanden in een later model definitief hebben toegepast.

Maar ik snap TS wel, als er al is gerommeld met het filter, hoe weet je dan of deze modificatie origineel is of dat er door een ander in is gerommeld?

Precies!

En volgens de oprichter van Astin Trew is de onderdelen lijst die ik kreeg van hem de meest recente en daar is de waarde 750R alleen te vinden

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (15%)]

Op 5 november 2022 08:51:05 schreef srpp:
[...]

Precies!

En volgens de oprichter van Astin Trew is de onderdelen lijst die ik kreeg van hem de meest recente en daar is de waarde 750R alleen te vinden.De voedingen zijn alle 15,50v.

Op 5 november 2022 02:18:34 schreef benleentje:
[...]Wel als er een latere revisie van het schema is te vinden of als de revisie hier met de weerstanden in een later model definitief hebben toegepast.

Een manier om hier stappen in te zetten is dit stukje van het schema op te nemen en in het grote geheel te plaatsen.
Deze foto's zijn net onhandig en de component types zijn niet te zien, maar het ziet er niet uit als rocket science.

Gebruikelijke "verbeteringen" die men wel zag is de voedingsspanning omhoog te jagen voor meer headroom. Daar zit wat in, maar overdrijven geeft problemen met hitte en betrouwbaarheid.

[edit]
En in een DAC is het nut van headroom beperkt. Groter dan 0xFFFF wordt het signaal niet.. ;)

[Bericht gewijzigd door Aart op (11%)]

Oke bedankt Aart,ik zal als ik hem weer open heb proberen een schema te tekenen,het is iig met een lm329 voor 6,9v referentie spanning maak ik er uit op

En in een DAC is het nut van headroom beperkt. Groter dan 0xFFFF wordt het signaal niet.. ;)

Nou dat denk ik wel :-)

24 bit DAC's zijn vrij standaard in de audiowereld.

Dus 0xFFFFFF

Erhm. Dat maakt niet uit, ze maken bij 24 bits niet de referentiespanning 256x zo groot hoor ;) ..

24 bit DAC's zijn vrij standaard in de audiowereld.

Aantal bits is niet het interessantste, er zijn ook 1 bits DAC's (bitstream) die uitstekend klinken... :)
Hangt meer van de sampleclock af...

Inmiddels wel de voorspanning verhoogd van de gloeispanning dmv een aparte trafo van 9v 1A want bij lage lichtnetspanning onder 235vac had ik weer vervorming nu is er 10v voorspanning dus 4v over de LT317A.

Inmiddels weet ik van de oprichter van Astin Trew dat het om een proto type gaat,met alle fouten erbij waaronder dus ook te lage trafo spanning van 8vac.