Dag allemaal,

Bij mijn warmtepomp heb ik een backup heater besteld.
Nu blijkt dat ik abusievelijk het model heb besteld met 3~230V (dus zonder nul) in plaats van 3N~400V.

Ga ik dat apparaat (6 kW) alsnog veilig kunnen aansluiten op mijn electriciteitsaansluiting?

Zie bijlage - ik heb de middelste - de bovenste heeft dezelfde bekabeling - had dus de onderste moeten bestellen... :-|

Ik ben aardig bekend met huisinstallaties en de reguliere 3-fasen aansluiting met nul - ik lees ook wel dat het moet kunnen maar kan het veilig. Dit ben ik gewoon nog niet tegen gekomen.

Hoop dat het te doen is want de unit ruilen voor een 3N~400 is nogal problematisch... :-(

vraag terug is of het praktisch mogelijk is de weerstanden om te zetten van driehoek naar ster.. (er van uitgaande dat ze nu in driehoek staan ) maak eens een foto van die back-up heater en zijn aansluitingen. Als het mogelijk zou zijn, dan komt de nul er vanzelf bij :-) (alhoewel die niet echt nodig is)

De tekening is helaas enkel voor het besturingsgedeelte en laat niet de daadwerkelijke aansluitingen van het element zien.

Een foto van de aansluitingen op het element zegt veel, een 3F+N 400V 6kW element is namelijk ook als 1F+N 230V 6kW en als 3F 230V 6kW element te configureren.
Mijn gok is dat je bij de elementen zelf een paar plaatjes en een paar draden om moet zetten en vervolgens het 400V schema aan moet houden maar dat is nu even koffiedik kijken.

Dank voor deze eerste antwoorden.

Heb in de technische documentatie gekeken en daar kan ik niet de configuratie van de heater elementen vinden.

Ik zal eens kijken of ik erin slaag de unit open te maken en de aansluitingen te kunnen zien.

Bijgevoegd in elk geval nog een foto van de aansluitingen en de labels daarop.
Geeft dat nog een hint?...

En hier nog wat verdere foto's en metingen.

Er zijn idd drie elementen, elk met een weerstand 26Ω

Dissipeert inderdaad net iets meer dan 2kW per element, net iets meer dan 6kW in totaal.

Verder is de stekker als volgt doorbekabeld via de relais:

LB(E1) BR(E2) LB(E3)
PE
GR(E3) BL(E2) BR(E1)

(LB = lichtblauw, BR = bruin, GR = grijs, BL = donkerblauw en PE is aarde, E[1..3] is het bijbehorende element waar ik dus 26Ω over meet).

Dus
element 1 zit op lichtblauw en bruin
element 2 op bruin en donkerblauw
element 3 op lichtblauw en grijs

Zie schets op postit. Hoe krijg ik dit veilig aan mijn huis gekoppeld?...

En hier nog de schets waar ik aan refereer. Lijkt me ster noch driekhoek???... Wat is het dan wel?

Even los van wat het wel is - begin beetje idee te krijgen hoe ik dit zou moeten/kunnen bekabelen naar een situatie mét nul.

Op het risico af dat ik mezelf onsterfelijk belachelijk maak: zie 2e postit....

[Bericht gewijzigd door Shaq op (52%)]

eens in de schakeling wordt het driehoek, omdat GR en Bl(2) met elkaar doorverbonden worden, kijk eens naar je contactorschema hierboven voor 230V 3F.

vraag is of je bij de weerstandaansluitingen kan, of zit dat ingegoten. Dat is nog niet duidelijk.

edit.. je hebt blijkbaar een tweede foto toegevoegd. Zo moet het , als je er bij kan.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (16%)]

Op 7 november 2022 14:49:05 schreef kris van damme:

vraag is of je bij de weerstandaansluitingen kan, of zit dat ingegoten. Dat is nog niet duidelijk.

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp: ik kan bij de weerstandsaansluitingen want die zitten op de relais geschroefd. Die kan ik eenvoudig losmaken?...

En idd... grijs en lichtblauw worden na zekering met elkaar verbonden buiten het apparaat. Good catch, dus toch driehoek.

Zou er dan toch licht zijn aan het einde van de tunnel?

Zou er dan toch licht zijn aan het einde van de tunnel?

Nee, warmte... ;)

Op 7 november 2022 14:49:05 schreef kris van damme:
eens in de schakeling wordt het driehoek, omdat GR en Bl(2) met elkaar doorverbonden worden, kijk eens naar je contactorschema hierboven voor 230V 3F.

edit.. je hebt blijkbaar een tweede foto toegevoegd. Zo moet het , als je er bij kan.

Ik kan er dus bij - dan gebruik ik het middelste relais om de fases te laten schakelen en het rechterrelais om de "3x neutraal" te laten schakelen.

Zou dat wat zijn?

Op 7 november 2022 14:54:41 schreef Arco:
[...]
Nee, warmte... ;)

ROFLOL!

Dank je - moet zeggen ik was behoorlijk van de wap. Net apparaat van paar duizend euro gekocht en dan zou het misschien niet bruikbaar zijn. Was ff peentjes zweten.

Maar zou mooi zijn als er nog een aantal bevestigingen komt dat dit op deze manier veilig te doen is.

Aan de foto van de draden te zien is de backup heater geschikt voor alle drie de configuraties maar de labels op de aansluitdraden zijn verwarrend. Als ik de labels buiten beschouwing laat zie ik aan het begin van de kabel een grijze, een bruine draad, een zwarte en een donkerblauwe draad. Er vanuit gaande dat de donkerblauwe draad de nuldraad is moet het aansluiten mogelijk zijn. Daarbij moet u niet in de technische documentatie kijken maar in de bijgeleverde aansluitinstructie van de backup heater zelf want daar staat in hoe de backup heater naar wens aangesloten aangesloten kan worden.

Begin toch te twijfelen - het lijkt erop dat die relais niet tegelijk geschakeld worden... vind t ook 'vreemd' dat 1 uiteinde van 1 van de elementen op het linker relais wordt meegeschakeld.

Ga toch nog eens kijken of er een elektrisch schema te achterhalen is.
Heeft geen haast - deze hoeft pas in werking als mijn energiecontract afloopt en dat duurt nog een hele tijd.

Op 7 november 2022 15:11:20 schreef ronny530:
Aan de foto van de draden te zien is de backup heater geschikt voor alle drie de configuraties maar de labels op de aansluitdraden zijn verwarrend. Als ik de labels buiten beschouwing laat zie ik aan het begin van de kabel een bruine, een grijze, een bruine draad, een zwarte en een donkerblauwe draad. Er vanuit gaande dat de donkerblauwe draad de nuldraad is moet het aansluiten mogelijk zijn. Daarbij moet u niet in de technische documentatie kijken maar in de bijgeleverde aansluitinstructie van de backup heater zelf want daar staat in hoe de backup heater naar wens aangesloten aangesloten kan worden.

idd - ik zag net ook dat de lichtblauwe stiekem de zwarte draad is...

Op 7 november 2022 15:11:34 schreef Shaq:
Begin toch te twijfelen - het lijkt erop dat die relais niet tegelijk geschakeld worden... vind t ook 'vreemd' dat 1 uiteinde van 1 van de elementen op het linker relais wordt meegeschakeld.

Ga toch nog eens kijken of er een elektrisch schema te achterhalen is.
Heeft geen haast - deze hoeft pas in werking als mijn energiecontract afloopt en dat duurt nog een hele tijd.

dat is -waarschijnlijk- om het vermogen in stappen te kunnen regelen, je hebt niet altijd 6kW nodig.

aangezien weerstand E1 aan BL en Br hangt, en samen met twee andere weerstanden (volgens tekening TS) lijkt het me toch niet zo eenvoudig naar ster te gaan.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (12%)]

Dank, Kris, inderdaad even goed over nadenken...

Wat bedoeld werd: bij het aansluiten op 3x230 moeten buiten het apparaat (donker)blauw en grijs aan elkaar gekoppeld worden.

En dan krijg je dus daadwerkelijk driehoek.

De middelste contactor schakelt 1 element, de rechter 2.
De linker schakelt inkomend en samen met de rechter een element.

Dan kom ik tot het onderste plaatje....?...

Op 7 november 2022 15:16:41 schreef kris van damme:
[...]

dat is -waarschijnlijk- om het vermogen in stappen te kunnen regelen, je hebt niet altijd 6kW nodig.

aangezien weerstand E1 aan BL en Br hangt, en samen met twee andere weerstanden (volgens tekening TS) lijkt het me toch niet zo eenvoudig naar ster te gaan.

E1 hangt overigens aan lichtblauw (LB), niet aan donkerblauw (BL).

Op 7 november 2022 15:11:20 schreef ronny530:
Aan de foto van de draden te zien is de backup heater geschikt voor alle drie de configuraties maar de labels op de aansluitdraden zijn verwarrend. Als ik de labels buiten beschouwing laat zie ik aan het begin van de kabel een bruine, een grijze, een bruine draad, een zwarte en een donkerblauwe draad. Er vanuit gaande dat de donkerblauwe draad de nuldraad is moet het aansluiten mogelijk zijn. Daarbij moet u niet in de technische documentatie kijken maar in de bijgeleverde aansluitinstructie van de backup heater zelf want daar staat in hoe de backup heater naar wens aangesloten aangesloten kan worden.

Dank je Rony - donkerblauw is inderdaad nul en de lichtblauwe betreft een krimpkous van die kleur maar is zwart. Dus idd de bekende kleurstelling drie-fasen... De backupheater is geïntegreerd in de unit (een buffervat van Daikin) - er is geen apart aansluitschema van...

Op 7 november 2022 15:56:28 schreef Shaq:

Wat bedoeld werd: bij het aansluiten op 3x230 moeten buiten het apparaat (donker)blauw en grijs aan elkaar gekoppeld worden.

En dan krijg je dus daadwerkelijk ster.

De middelste contactor schakelt 1 element, de rechter 2.
De linker schakelt inkomend en samen met de rechter een element.

Dan kom ik tot het onderste plaatje....?...

lijkt op het eerste zicht ok. Je kan het vrij eenvoudig controleren of er geen redeneringsfout gemaakt is met de Ohm meter. Als je tussen L1,L2,L3 en de N van de weerstanden overal 26 ohm meet en er geen ongewenste bruggen zitten tussen L1;L2;L3.. (ook met de Ohm meter nagaan) uiteraard spanningsloos meten :-)

Waarschijnlijk zal alles in ster wel minder warmte produceren, al aan gedacht? :)

Op 7 november 2022 16:15:13 schreef vergeten:
Waarschijnlijk zal alles in ster wel minder warmte produceren, al aan gedacht? :)

Nee - ik kan je ook niet helemaal volgen?

Zowel in ster als in driehoek/delta staat over alle elementen toch 230V?
Kun je me helpen je te begrijpen?

Op 7 november 2022 16:15:13 schreef vergeten:

Doel je op dit plaatje - zie bijlage.

Maarrrr.... bij 3~230V staat er tussen de fases 230 volt, right?
Of toch 400?

Bij een gemeten weerstand van een element van 26Ω kom ik op 2kW per element, en er zitten er 3 in dus 6 kW in totaal.

Volgens mij haal ik dus nog steeds het doelvermogen van 6kW, maar graag je reactie.

[Bericht gewijzigd door Shaq op (11%)]

Als de elementen 230v zijn, dan gaan ze op 400v (in driehoek) een veel te hoge spanning krijgen. Lekker warm, maar heel kort...

Op 7 november 2022 17:37:29 schreef Arco:
Als de elementen 230v zijn, dan gaan ze op 400v (in driehoek) een veel te hoge spanning krijgen. Lekker warm, maar heel kort...

mmmm.... en als de elementen 400V zijn dan gaan ze op 230V idd minder warm worden.

Dus toch drie fasen zonder nul doen dan?

Maar kan dat eigenlijk wel als de fases niet gelijk belast worden (en dat zal gebeuren omdat idd niet altijd alle elementen tegelijk aan zijn).

Als de elementen 26 Ohm zijn, dan zijn ze voor 230v. (U2 / R = 52900 / 26 = 2034W per element)