Onkyo RC-320S afstandsbediening soms wel/geen IR signaal

Allen,

voor een Onkyo A-921 versterker heb ik via MP de bijbehorende RC-320S afstandsbediening gekocht. Batterijvak zou schoon zijn, maar er zat wel verdachte aanslag op de contacten voor de batterijen. Sommige functies deden het via de afstandsbediening wel en andere niet.

Afstandsbediening uiteen genomen, batterijcontacten losgesoldeerd, gereinigd in azijn (wat belletjes gezien, had dus wel effect), afgespoeld en weer terug gesoldeerd. Dat zal dus niet verder rotten, maar functioneren is nog niet echt verbeterd.

Hier op CO de "camera test" gevonden, met een camera kun je zien of de IR LED signaal uitzendt. Werkte met mijn Iphone niet, met een oude Motorola wel. Bij de functies die werken (bijvoorbeeld volume + of -) zie ik de IR LED oplichten, bij functies die geen effect hebben (mute, speakers A of B) zie ik niets oplichten. Het lijkt alsof de meest gebruikte functies het wel doen en de minder gebruikte functies niet (al zijn er voor alleen de versterker weinig functies behalve volume +/-, mute, speakers A/B, input selection +/- en power/stand-by).

Knopjes zijn van die rubber dome toetsen, op de PCB lijken de contactvlakken van een soort dun (opgedampt?) koolstoflaagje.

Ik heb de PCB met contactvlakken voorzichting met een doekje met IPA afgenomen, er kwam een heel klein beetje zwarte aanslag op het doekje. Ik kan nu eigenlijk weinig verschil ontdekken tussen de contactvlakken voor de functies die het wel of niet doen. Volume +/- lijkt wat meer versleten (op de foto rechtsonder, contactvlakken lijkt wat meer glad afgesleten/door te schijnen) maar voor de functies die het niet doen lijken de contactvlakken als nieuw. In de bovenste rij doet de meest linker knop het wel, de twee knoppen rechts daarvan het niet en de twee knoppen uiterst rechts doen het wel weer. Ook de contactvlakken in de rubber dome toetsen lijken allemaal schoon, al heb ik die niet nagepoetst.

Hooguit lijken sommige vlakken iets zwarter/doffer, maar ik aarzel een beetje om flink te gaan lopen poetsen en dan de contactvlakken van de PCB eraf te poetsen.

Mijn vraag is wat de volgende stap zou zijn om alle functies weer werkend te krijgen. Als ik nog iets aan die contactvlakken zou moeten doen, zou ik graag tips krijgen hoe ik dat kan doen zonder de contactvlakken te beschadigen door of te hard te poetsen of een verkeerd schoonmaakmiddel.

Linksonder lijk ik een printbreuk te zien.

Goed gezien!

Ik heb het even onder de loeplamp bekeken, het is een lijntje als gevolg van opdrogen van IPA. Daaronder zitten de soldeervlakken voor de batterijlippen. Ik heb dat deel van de PCB ook schoon gemaakt met IPA om oude flux en corrosie weg te halen. Daarbij is er wat IPA wat vreemd opgedroogd.

Idealiter haal ik dat weg natuurlijk, maar voordat ik dat ga proberen wacht ik graag schoonmaaktips af.

Je kan het rubberen matje ondersteboven op de print leggen en dan testen of dezelfde knopjes defect zijn.
Als dat zo is, dan kan je gaan kijken welke printsporen die knopjes gemeenschappelijk hebben. Die printsporen moet je dan volgen tot het IC en kijken of meten met een pieper op een breuk.

Wat ook wel voorkomt is dat het geleidende rubber niet goed meer werkt. Nieuwe rubber matjes zullen waarschijnlijk niet meer te koop zijn. Maar misschien helpt het als de niet werkende toetsen met een zacht grafiet potlood worden bewerkt.

Ik weet niet of het bij deze afstandbediening zo is, maar bij veel afstandsbedieningen doen veel knoppen niks als de AB op bijvoorbeeld tv of video ingesteld staat, dan werken alleen de knoppen waar je het desbetreffende apparaat mee bedient.

Dank voor de antwoorden!

@ohm pi: Dat is ook een slimme test. Zojuist gedaan, alles werkte meteen?? En teruggedraaid, dus met linksboven van het matje ook linksboven in de behuizing doet alles het ook weer. Dus functies die het eerder niet deden doen het nu wel. Ook een functie (mute) die het soms wel/niet of pas na lang indrukken van het knopje het deed werkt nu weer zonder hapering.

@RAAF12: Gelukkig bleek dat nog niet nodig (zie boven). Qua sporen volgen zou het niet heel makkelijk zijn en veel wegkrabben van soldeermasker vergen om bij het koper te komen. Zwarte contactvlakken hebben wel wat weerstand maar eigenlijk wil je daar niet teveel op lopen krassen met scherpe meetpen-punten.

@Twan1983: Dat was ook een mogelijkheid, alleen heeft deze afstandsbediening geen keuzeschakelaar tussen bijvoorbeeld "TV" en "VCR" wat je wel ziet. Onkyo heeft een systeem om via een versterker aangesloten andere apparaten te bedienen (R1, werkt via mono 3,5mm jack pluggen). Op de afstandsbediening zijn er bepaalde secties knopjes voor andere apparaten (MD, tape, CD, tuner) maar ook een sectie algemene knopjes (volume +/-, input selector etc). Sectie algemene knopjes werkte dus niet altijd maar nu dus wel weer.

Enige dat ik verder heb gedaan is de PCB (liefdevol) bekeken op slechte soldeerverbindingen, wat af-fabriek fluxresten weggekrabd en de (nieuwe) batterijen losgenomen om de PCB eruit te kunnen halen/terugzetten om het matje te draaien.

Misschien maken de batterijlippen toch net wat beter contact na een paar keer extra insteken/uitnemen van de batterijen, of heb ik een onbedoelde halve kortsluiting via fluxresten weggenomen.

In ieder geval reageert het weer als nieuw, dus ik ben een blij mens. Morgen nog maar eens proberen en als het goed is klik ik de behuizing weer dicht.