Ik heb een CTEK-lader in gebruik, deze gebruikt tijdens onderhoudsladen ongeveer 3 Watt per uur. Per jaar is dat 26 kWh.
Hoe zou een onderhoudslader moeten werken als deze op een zeer zuinige manier de accu op de juiste spanning houdt?
Zou het met bijvoorbeeld met en uur per dag op spanning brengen en houden voldoende zijn voor de maximale levensduur van de accu?

Meet eens hoeveel stroom er daadwerkelijk richting de accu loopt. Ik vermoed dat die 3w vooral overhead is, en niet vermogen is dat daadwerkelijk aan de accu geleverd wordt.

Verder - gebruikt ie 3 wattuur per uur, maar bijvoorbeeld 6 minuten per uur 30 watt, of gebruikt ie simpelweg 3 watt-zonder-tijdsaanduiding?
Als je naar dit soort dingen kijkt, is het best belangrijk om de definities strikt te hanteren. Het is namelijk best aannemelijk dat die lader eens in de zoveel minuten de laadstroom inschakelt om daarna weer te wachten totdat de accuspanning terugzakt om dan weer in te schakelen etc - dat ie dus precies doet wat jij wil doen.

In de bijgevoegde uitgebreide handleiding van de Saito Pro XL Charger (microprocessor gestuurd) wordt dit uitgebreid verklaard.

De CTEK charger is zuiniger omdat hij een geschakelde voeding gebruikt (nu EU verplicht)

terwijl

de Saito nog een Lineaire voeding heeft, en daardoor minder energiezuiniger is.

Maar het basis principe van een accu opgeladen houden (op 13.8V), tijdens de winterslaap , plus "onderhoud", door af en toe automatich weer een beetje te ontladen, wordt goed uit de doeken gedaan (pagina 6-61 voor een grafiek).

Welk model ctek heb je ? Ik heb de mijne (MXS 5.0) even aan een 5,5 digit 0,1% powermeter gehangen en zonder accu aangesloten trekt hij 1,2W
Hoeveel hij trekt bij druppelladen weet ik straks pas.
Hoeveel dat zal zijn kun je waarschijnlijk niet met een simpel powermetertje meten want volgens mij is dat geen constante spanning en stroom. Ik denk dat de accu bepaalt hoe veel stroom hij opneemt en de lader varieert zijn spanning en de tijd dat er spanning is. Ik zal er straks een scope aanhangen en dan de stroom en spanning bekijken.

Als je je accu wilt bijhouden zal er toch echt stroom in moeten :-) Maar je kunt bv ook de lader loskoppelen en deze een uurtje per dag aanzetten. Mijn huis accu laat ik ongeveer tot 90% leeg trekken en als het zonnepaneel hem dan niet tot 100% krijgt zet ik een uurtje de board lader (Victron Centaur) aan. De Ctek gebruik ik voor losse accus en mijn motor

Hangt natuurlijk af wat voor toepassing. Een UPS is geen auto.
Om de zelfontlading van een ongebruikte startaccu te compenseren gedurende de winter is het niet nodig dat het ding de ganse tijd aan de lader hangt.
Om de week of maand eens een uurtje bijladen volstaat.
Wil je dat automatisch doen, dan lijkt een timer me de aangewezen zuinige oplossing. Al heb ik nooit stilgestaan bij het eigen verbruik van zo'n ding.
Volgens mij zou dat eigen verbruik logischerwijze lager zijn dat van een lader.

De lader is de CTEK MXS-5. Na een 10 dagen op fase 7, 12,62V, gaat fase 8 in, zeg maar de rusttoestand waar af en toe geladen wordt om de accu binnen de 95 - 100% lading te houden. Tijdens de rustfase's in fase 8 meet ik een stroom van 0,013A met een stroomtang aan de primaire kant van de lader, omgerekend kom ik dan op ongeveer 26 kWh per jaar. De lader is hierbij enigszins warm bij de led's die dan allemaal opgloeien.
Mijn vraag is vooral van onderzoekende aard om sluipverbruikers op te sporen en door minder verbruikende methodes te vervangen.
In dit geval is het de bedoeling de accu een lange levensduur te geven zonder dat dit onnodig veel energie kost, anders is het lood om oud ijzer.

Een lader op 230Vac die 13mA (3w) sluipverbruik is toch heel weinig ?

Trek de stekker eruit en zet eventueel een voltmeter op de batterij om te zien of je de stekker weer moet inpluggen, de beste besparing die je kunt maken.
Zo doe ik het ook en niet voor besparingen want ik heb een sluipverbruik van rond de 350 a 400Wh, zonnepanelen en terugdraaiende teller.

Het gaat hem om het feit dat die batterij uw (ons) levenscomfort niet zal verbeteren en niet noodzakelijk langer zal meegaan als die continu aan de lader zit.
Wat jij doet of vraagt is eigenlijk een luxeprobleem ;)

Mijn overgebuur heeft een fonteinpomp+waterval van 500W 24h/7d draaiende en vroeg 3weken geleden hoe zou kunnen komen dat hij met zijn 4500kWp pv-installatie met moeite toekomt en hij wil ze onder geen beding verkleinen of op interval laten draaien..tja

Ik denk dat velen in de verkeerde hoek zoeken om hun (sluip)verbruik naar beneden te halen.

Ik heb nu diverse modes getest maar nog geen pulse. Dit is met een gewone stroomtang of powermeter nauwelijks te meten. Als de jouwe geen AC+DC TRMS is met voldoende bandbreedte en CF dan kun je de metingen niet vertrouwen. Mijn powermeter kan een CF van 6 aan, is AC+DC en heeft genoeg BW maar dit kan hij ook niet volgen, zelfs als hij op zijn snelst sampled, geen average etc. Ik zou de integrator kunnen starten maar dat voegt weinig toe. Zo'n eenvoudige powermeter-adapter kan dit nooit niet volgen. Mensen vergeten dat bij alle moderne electronica met uProcessors die in slaap gaan etc een eenvoudig niet TRMS powermetertje dit soort niet betrouwbaar kan meten. Hij geeft of niets aan of veel te veel. De spanning is wel mooi 235V ofzo maar de stroom gaat alle kanten op.

De laad spanning is heel stabiel en varieert met de mode zoals in het manual staat.

Maar het is heel interessant om te zien wat de stroom doet. Er is altijd een DC basis stroom aanwezig, die varieert in tijd en mode maar daarbovenop wordt er lustig gevarieerd in amplitude, frequentie en dutycycle en dat gaat snel. In mode 7 float kan mijn powermeter het daardoor niet volgen en varieert doorlopend van minder dan 1W tot max in de 3W. Kortom niet veel zeggend. Hij laadt met ongeveer 300 mA tot 550 mA en dat dus met variërende frequentie (gaat te snel om te meten, een paar runstops om te meten schat ik dat het varieert van 25Hz tot 1 kHz en dat lijkt doorlopend te sweepen. Zo'n "cycle" duurt hooguit een halve seconden. Dit met een stroomtang meten is zinloos, die zal waarschijnlijk te veel aangeven. Ik kan de primaire stroom niet met de scoop meten zonder de meting weer te onderbreken.

Mijn conclusie: Die 3W van jou meter kan/zal veel minder zijn, ik zie de mijne af en toe max 3 W aangeven. Tenzij jou accu veel meer stroom opneemt natuurlijk, hij kan max 5A leveren wat ik in float niet zie gebeuren. Ik heb een startaccu in motorfiets formaat (weet de capaciteit niet, zit in een draagkoffer om als starthulp te fungeren. Accu is nog prima maar 14 jaar oud, krijgt een 2,25L viercilinder nog rond)

Laden is geen sluip verbruik, de stroom gaat in je accu en de opverhead zorgt dat de accu daardoor langer meegaat. Dat bespaart geld en het milieu.
Echt sluipverbruik is een adapter die je in de WCD laat zitten terwijl er niet op aangesloten zit. Of een TV op standby, niet je accu lader

Op 8 november 2022 14:19:31 schreef Gerard*:
Tijdens de rustfase's in fase 8 meet ik een stroom van 0,013A met een stroomtang aan de primaire kant van de lader, omgerekend kom ik dan op ongeveer 26 kWh per jaar.

Dat lijkt mij wat kort door de bocht omdat als je enkel met een stroomtang meet geen rekening houdt met de power factor. Ik verwacht niet dat de lader zich als een zuiver Ohmse last gedraagd; de power factor is waarschijnlijk een stuk lager dan 1.

Powerfactor is ongeveer -0,5
Heeft nu een uur in float staan laden en dat zou volgens de integrator mode van mijn powermeter 2,3Wh zijn. Maar ik weet niet hoe goed hij dit kan volgen. Het valt binnen de specs maar de stroom varieert doorlopend

De meter geeft als primaire stroom constant veranderende waarden van 24 tot 34mA aan. Hoeveel dat echt is weet ik niet. Zelfs met een scoop is dat niet echt te meten (Het meten kan wel maar om er een gemiddelde over tijd aan af te lezen is mij iets te veel werk :+

Update: alle stroom metingen secundair kloppen niet, met al het gefrut is de nulstel knop verschoven. De echte waarde liggen een stuk lager. Het "AC deel" klopt maar de basis DC stroom niet. Die is nul ipv 300mA.

Ik heb nu een kabel gemaakt zodat ik de stroomprobe om de primaire kan doen.

In mode 4 is het 50 Hz deel 48mApp en daarop zit iedere halve periode een grote stroom piek die varieert 100 tot 150mAp. Per cycle RMS volgens scoop: rond de 16 tot 23mArms
Volgens powermeter: rond de 24 tot 31mArms (nu ! accu is ondertussen meer geladen)
Volgens klampmeter TRMS: 12mA (TRMS extech, 40A range via 10x multiplier adapter dus 4A volle schaal)

Zou het met bijvoorbeeld met en uur per dag op spanning brengen en houden voldoende zijn voor de maximale levensduur van de accu?

Zo te zien doet deze lader dat al.
Maar om een beter advies te kunnen geven is het wel handig waar je die accu voor gebruikt en wat zijn doel is.
Als het bv een accu van een motorfiets is dan kan je die ook 1x in de maand eens een lading geven.

Een stroomtang wijst meestal onder de 0.5A niet veel zinnigs aan: daar zijn ze ook niet voor gemaakt...

Je vergeet dat deze CTEK lader niet constant blijft laden of druppelladen, hij kijkt naar de spanning en als die te ver daalt laad hij een beetje bij en stopt dan weer.
Dit blijft zo eindeloos doorgaan, nog beter dan een gewone druppellader die blijft laden met een klein stroompje.

Ik heb hier thuis een CTEK MXS8.0, die verbuikt in rust 2W, met open klemmen dus. Gemeten met een T-RMS meter van ELV, aangesloten op een al geladen accu hetzelfde met korte pieken tot 3.5W. Dit hangt af van hoe goed je accu nog is, bij een oude versleten accu zakt de spanning heel snel weer in.

Bij een nieuwe goede accu kan het wel minuten duren voor hij bijlaadt, bij oudere accu's kan dit om de zoveel seconden zijn.

Veel goedkoper zal je het niet krijgen, er zijn andere sluipverbruikers in je huis.

Continu druppelladen is het beste. Althans, bij het bereiken van een bepaalde ondergrens tot een bovengrens om overladen te voorkomen - dat doet de druppellader zelf. Maar 1x per maand lijkt mij ook ruim voldoende. Ik laad m'n accu's (4x 100Ah) zo eens in de 3 maanden bij. Met een normale goede acculader, gewoon handmatig. Maar wat de beste interval is, daar lijken de meningen verschillend over. Echter, in de (betere watersport)winkel staan ze ook niet allemaal aan de druppellader, dat zegt al iets.

Op 8 november 2022 20:10:46 schreef OPTOdesign:
[...]
Continu druppelladen is het beste. Althans, bij het bereiken van een bepaalde ondergrens tot een bovengrens om overladen te voorkomen

Druppelladen is ergens het allerslechtste om te doen. Ze doen het omdat het makkelijk is maar die continu kleine laadstroom zorgt ook voor schade, oa plaatcorrosie en extra warmte in de accu. Die accu worden om de 3 jaar vervangen en na 5 jaar zijn de meeste al wel overleden.

Pas weer bijladen als je onder de 95% zit en stoppen bij vol is voor accu in bv een noodstroom verlichting al veel beter.

Eens in de maand of 3 maanden voor een accu die op de plank staat of een accu in een motorfiets in de wintermaanden is het allerbeste. Zo kan je accu wel 7 jaar of langer mee gaan. Alleen dat heeft een nadeel dat je dat kan vergeten.

Ik lees geen reactie op mijn voorstel gewoon een timer tussen te zetten die om de week een uurtje aanstaat. Is dat dan niet de allerzuinigste oplossing?
Of is het eigenverbruik van zo'n timer hoger dan die van een automatische lader?

Druppelladen is ergens het allerslechtste om te doen. Ze doen het omdat het makkelijk is maar die continu kleine laadstroom zorgt ook voor schade, oa plaatcorrosie en extra warmte in de accu. Die accu worden om de 3 jaar vervangen en na 5 jaar zijn de meeste al wel overleden.

Ik weet het niet, druppelladen voorkomt aan de andere kant wel zelf ontlading. Zelfontlading veroorzaakt sulfatering. Ik weet niet wat schadelijker is. Zal liggen aan het accu type en hoe goed de druppellader is. Beide schades zijn lastig meetbaar en schade ontstaat vaak ook tijdens gebruik (te ver ontladen, te hoge stroom, snelladen etc)

benleentje: Eens in de maand of 3 maanden voor een accu die op de plank staat (...) Zo kan je accu wel 7 jaar of langer mee gaan.

Ik heb ze (de loodcel accu's) inderdaad een jaar of 6 en 'voelen' nog vrijwel als nieuw :)

fred101: Zal liggen aan het accu type en hoe goed de druppellader is.

Ik denk ook dat dat een grote factor is. Maar de totale levensduur staat of valt natuurlijk met het (goede/slechte) gebruik van de accu.

Op 9 november 2022 10:59:42 schreef grotedikken:
Of is het eigenverbruik van zo'n timer hoger dan die van een automatische lader?

Dat zou kunnen. Op zo'n mechanisch ding staat, meen ik, dat ze 2W gebruiken. Ik zou zeggen dat een elektronische minder zou moeten gebruiken.
Brennenstuhl zegt dat het juist andersom is: mechanische 1W, digitale 2W. Ik vind het veel voor een ding dat je op een 32kHz-processor kunt laten lopen en die ook nog eens 99,99% van de tijd in slaapstand staat.

Ik weet het niet, druppelladen voorkomt aan de andere kant wel zelf ontlading. Zelfontlading veroorzaakt sulfatering.

Het veroozaakt ookschade aan de accu.
Een dunne net opgebouwde sulfaatlaag is helemaal niet erg, je moet allen voorkomen dat die te dik word.

Maar de totale levensduur staat of valt natuurlijk met het (goede/slechte) gebruik van de accu.

Wat dat betreft is alles slecht voor een loodaccu. Onder lading laten staan, te lang niet opladen, enz.
Druppelladen is niet zo heel slecht maar slechter als de lader in dit topic en ook slechter als 1x de maand opladen. Maar aangezien we het gebruikt van de accu van TS nog niet gehoord hebben is dat ook moeilijk te zeggen wat hier het beste is.
Druppelladen is ergens ook een goed compromis tussen eenvoud en redelijk lange levensduur. Een simpele lm317 op 13,5V is genoeg. Die lm317 heeft intern al een stroom begrenzing voor als de accu helemaal leeg is geraakt.

Maar echt slecht gebruik van een accu beperkt de levensduur natuurlijk wel

Op 9 november 2022 22:45:14 schreef benleentje:
[...]Het veroozaakt ookschade aan de accu.
Een dunne net opgebouwde sulfaatlaag is helemaal niet erg, je moet allen voorkomen dat die te dik word.

Bij het ontladen wordt gewoon de sponsachtige massa van de platen geleidelijk aan omgezet in loodsulfaat.
Eerst het oppervlak en naderhand steeds dieper.
De hoeveelheid sulfaat is dus een maatstaf voor de (ont)ladingstoestand.
Het is gewoon zo dat het aanwezige sulfaat na verloop van tijd omgezet wordt in een kristallijne vorm dat moeilijk terug omzetbaar is door laden.
Dàt bedoelt men eigenlijk met de iets verwarrende term sulfateren.
En naarmate de gekristaliseerde laag dikker/dieper wordt zal dat proces moeilijker omkeerbaar worden.
En doordat kristallijn sulfaat minder geleidend is, zal ook de nog intacte diepere sulfaatlaag moeilijker bereikt worden tijdens het laden.
Dus niet zozeer het sulfaat zelf, maar de door de tijd gedegenereerde vorm ervan is daarvoor verantwoordelijk.

Dank weer voor alle bijdragen, op het moment veel te druk met voorbereiding verhuizing en verkoop van de woning, maar als ik over een paar dagen even tijd heb, meld ik mij weer. Inmiddels zal de CTEK dan de 10dagencyclus voltooid hebben en kan ik even kijken wat de stroomtang bij kleine stromen doet ten opzichte van een sjunt.

Sorry, het duurde wat langer.

In vergelijking met een shunt geeft de stroomtang andere waarden, ook met een zuiver ohmse belasting bij de kleinere stomen. met wat grotere stromen blijft er een forse afwijking, de stroomtang zal dus afgeregeld moeten worden, op een printje in de tang zitten onder meer twee potmetertjes.

Ik laat het even hierbij vanwege andere bezigheden die even voorrang krijgen, maar wil nogmaals danken voor de leerzame reacties.