Hallo,

In mijn auto (oldtimer) heb ik een interieur licht die met een schakelaar op het dashboard werkt. Ik wil nu op alle 3 de deuren (2 vooraan, 1 zijkant) een deurschakelaar plaatsen, maar met de bedoeling dat ik het licht ook nog manueel kan aanleggen als de deuren dus dicht zijn. Heeft er iemand een idee hoe het draad schema er zou uitzien?

Bedankt,

Grts
Bjorn

Zit de schakelaar in het dashboard in de plus of in de min?
En heeft het voertuig de min of de plus aan massa?

In mijn auto (oldtimer) heb ik een interieur licht

EEN interieurlicht, een enkel voor de hele auto, dus niet eentje aan elke deur? Dan is het simpel: een microswitch aan elke deur, en die drie microswitches parallel met de bestaande schakelaar in het dashboard.

Zijn er meerdere lichtpunten, die men apart bediend wil zien, dan wordt het ingewikkelder, maar nog steeds best overschouwbaar. Dan (en enkel dan) worden ook de vragen over polariteit relevant.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (59%)]

@pa3gws: ik heb niet zo direct zicht op de kabels aan de schakelaar, maar ik vermoed dat die naar de zekeringkast lopen en dus op de plus zitten. Ik zal vanavond nog eens proberen de schakelaar uit te bouwen. Ivm je 2de vraag, de min pool van de batterij zit aan de carrosserie, is dit wat je bedoelt?

@Paulinha_B: dus als de schakelaar de plus onderbreekt, trek ik gewoon een plus van de zekering kast naar de lamp erbij per deurschakelaar, die deze dan onderbreekt? En als het de min is, een kabel van de lamp naar de massa en onderbreken?

Bjorn, sorry hoor, maar beantwoord aub eerst mijn vraag in plaats van door te vragen.
Is er 1 lichtpunt, of zijn er meerdere? Uw openingspost lijkt er op te wijzen dat het er maar een is, maar daar zie ik graag bevestiging van. En zoja,

Dan is het simpel: een microswitch aan elke deur, en die drie microswitches parallel met de bestaande schakelaar in het dashboard.

In dat geval doet de polariteit even weinig ter zake als de kleur van de binnenbekleding :)

Er is maar 1 lichtpunt.

Ik vind de kleur van de binnenbekleding ook belangrijk hoor ??

Zo, de binnenbekleding dat is uw zaak :) , maar uw vraag is nu wel beantwoord, lijkt me. Sukses ermee!

Dus mijn redenering was correct:

@Paulinha_B: dus als de schakelaar de plus onderbreekt, trek ik gewoon een plus van de zekering kast naar de lamp erbij per deurschakelaar, die deze dan onderbreekt? En als het de min is, een kabel van de lamp naar de massa en onderbreken?

Thx voor bevestiging.

Grts
Bjorn

Voor de derde keer :+

Dan is het simpel: een microswitch aan elke deur, en die drie microswitches parallel met de bestaande schakelaar in het dashboard.

En let maar niet op plus of min of beige of kalkoenrose _/-\o_

Het wil nog wel eens voorkomen dat het lampje aan de 12volt hangt en dat de deurschakelaars naar de massa/chassis schakelen als de deur open gaat/is. Voordeel daarvan is dat het extra draden in de kabelboom scheelt.

Dat is een goede opmerking, Harry. Maar gezien de reacties van de topicstarter misschien minder relevant, die zal al blij zijn als het werkt zoals bedoeld. Lijkt me toch. Een metertje draad zal dan minder relevant zijn, wellicht.

Overigens zal het meegebruiken van het chassis als aarde/nulgeleider niet bijdragen tot de betrouwbaarheid - maar betrouwbaarheid is misschien niet het eerste criterium, bij een oldtimer :) Ook dat heeft de topicstarter zelf in handen.

Bedankt allen!
Ik ga ermee aan de slag (en kom ermee terug als het me niet lukt ;)

Sukses gewenst! En inderdaad wordt het alhier gewaardeerd (toch zeker door sommigen, waaronder uw dienaar :) ) om u te melden na gedane zaken, al dan niet suksesvol, liefst van al met wat prentjes erbij.

Ts hoeft alleen maar te controleren of de bestaande schakelaar naar massa schakelt. Dan is het eenvoudig om de gewone deurschakelaars uit de autoshop te gebruiken. Die schakelen ook naar aarde en die kun je dus gewoon parallel schakelen. Het is ook veiliger. Een beschadigde draad die het chassis raakt zal alleen tot gevolg hebben dat het lampje gaat branden.

Je hoeft maar een draad aan te sluiten. De schakelaar is voor eengats montage. De bevestigingsschroef zorgt voor de verbinding met het chassis.

Er is inderdaad alle kans dat er naar massa wordt geschakeld, @harry64 gaf dat ook al aan. En het zou simpeler kunnen zijn voor sommigen, maar misschien niet voor iedereen...

Maar, euh, wat wordt er bedoeld met

de gewone deurschakelaars uit de autoshop

? Zijn die dingen niet merkgebonden - en dus overeenkomstig duur? Om die reden suggereerde ik microswitches.

Op 9 november 2022 17:34:18 schreef Paulinha_B:
Er is inderdaad alle kans dat er naar massa wordt geschakeld, @harry64 gaf dat ook al aan. En het zou simpeler kunnen zijn voor sommigen, maar misschien niet voor iedereen...

Maae, euh, wat wordt er bedoeld met [...]? Zijn die dingen niet merkgebonden - en dus overeenkomstig duur? Om die reden suggereerde ik microswitches.

De schakelaars zijn erg simpel en weinig kwetsbaar. Ik denk dat een reële prijs een paar euro is.

Op 9 november 2022 15:42:39 schreef harry64:
Voordeel daarvan is dat het extra draden in de kabelboom scheelt.

Ohhh!!!! Dan kunnen ze ook nog op de schakelaar besparen. Neem een contactoog, lijm dat op een plastic paaltje wat je met een veertje door een gat in de karosserie prikt. Deur gesloten, deur duwt tegen paaltje contactoog maakt geen contact met de auto, deur open, veertje duwt het paaltje iets naar buiten en het contactoog maakt verbinding.

Op 10 november 2022 10:46:45 schreef rew:
[...]Ohhh!!!! Dan kunnen ze ook nog op de schakelaar besparen. Neem een contactoog, lijm dat op een plastic paaltje wat je met een veertje door een gat in de karosserie prikt. Deur gesloten, deur duwt tegen paaltje contactoog maakt geen contact met de auto, deur open, veertje duwt het paaltje iets naar buiten en het contactoog maakt verbinding.
[bijlage]

Volgens mij doet zo'n schakelaar van 95 cent hetzelfde.