[MQ135 sensor] Hoe werkt het ?

Intro
Ik wil graag de luchtkwaliteit meten in de buitenlucht en in het specifieke methaan, ammonia en H2S.
Er bestaat geen sensor (voor de hobby) die alle 3 gassen kan meten en kom dan uit op :
- MQ4 voor methaan
- MQ135 of MQ137 voor ammonia
- MQ136 voor H2S

MQ135
DE MQ137 kost een aardige duit, terwijl de MQ135 veel lager geprijsd is. Vandaar dat ik gegevens ben gaan zoeken over deze sensor.
Het blijkt dat de sensor meer gassen kan meten, zoals ammonia, NOx, alcoholen, benzeen, rook en CO2. In een tabelletje in de datasheet kan men de concentraties bepalen van elk soort gas. En juist daarin heb ik het idee dat er iets niet klopt. Vandaar dat ik hier post om te achterhalen of mijn gedachtengang klopt.

False flag of ..
Het is vereist dat de sensor gecalibreerd wordt in verband met de interne weerstand van de sensor. Met deze calibratie kan dan teruggerekend worden via de tabel, wat de gedetecteerde gas-concentratie zou zijn.
Echter, ik vraag af of er geen false-flags kunnen ontstaan. Ik bedoel daar het volgende mee. Stel ik heb de waarde voor R0 bepaald. In plaats van een dot ammonia komt een wolk alcohol langs de sensor. De sensor zal daardoor van weerstandswaarde veranderen. Gebruik ik de ammonia-lijn dan kom ik op een bepaalde waarde uit, maar eigenlijk is het een false flag. Klopt dit ?

toch anders ?
Of is het zo dat de meetwaarde dan buiten de ammonia-lijn valt ?
Als dat zo is, dan betekent het -volgens mij- dat met deze sensor naast de gas-soort ook de concentratie bepaald kan worden. Dit houdt dan in dat de gemeten waarde ergens op de specifieke gas-lijn valt.

Iemand die hier een licht op kan schijnen ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Om te beginnen betekend "false flag" iets heel anders, dat is als Rusland iets kapot schiet en Oekraïne daar de schuld van geeft, voor politiek gewin.

Je kunt met die ene sensor niet bepalen welke concentratie van welk gas (of mengsel) je hebt; immers, een bepaalde hoeveelheid alcohol geeft een bepaalde weerstand, maar een bepaalde (andere) hoeveelheid ammonia geeft dezelfde weerstand; je kunt die twee dus niet onderscheiden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Naar mijn bescheiden mening denk ik dat een "false-flag" toch de juiste benaming is : de ene gas-soort veroorzaakt een bepaald effect, waardoor je een verkeerde perceptie krijgt over de andere gas-soort.

Verder, je antwoord lijkt te bevestigen wat ik als probleem zag aankomen met deze sensor.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Arco

Special Member

Men noemt dat eerder een 'False positive'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, naar aanleiding van je bericht merk ik dat dat het woord was wat ik had moeten gebruiken. Bedankt voor de correctie en SparkyGSX voor de inhoudelijke reactie op de sensor-werking !

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Met een mengsel van gassen wordt het sowieso lastig, maar als het één gas is zou je nog kunnen proberen meerdere verschillende sensoren te meten, voor elke sensor elk mogelijk gas de concentratie uit te rekenen, en dan te kijken of de 2 sensors het voor één van de gassen ongeveer eens zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Veel sensors worden gecalibreerd met een bepaald type gas, door de fabrikant gespecificeeerd,

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

SparkyGSX : Ja, dat zou een interessante optie zijn, kijken of er een soort overlap te vinden is.

Mel : Ja, vele worden gecalibreerd. De fabrikant levert een tabelletje met meetlijnen, waarop de gas-concentratie wordt weergegeven.
Maar deze sensoren werken op een bepaalde manier. Ze nemen van nature al wat gas op in de sensor-laag, had ik begrepen. Ze moeten eerst een tijdje worden "drooggestookt" zodat alle gassen er als het ware uit verdampt worden. Zodra dat punt is bereikt, verandert de weerstandswaarde niet meer. En die waarde is dan de R0-waarde.
Dit type sensoren zijn compleet nieuw voor me. Ik heb me nog nooit bezig gehouden met gasmetingen. Ik ben me nu een beetje aan het orienteren en aan het inlezen over de materie en de werking van de sensoren. Daarbij stuitte ik op een vermoedelijk probleem. Via de reacties in dit topic merk ik dat er inderdaad een vette "maar" kleeft aan dit soort sensoren.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Die sensor is dus een goedkoop alternatief als je weet dat er bijvoorbeeld "mogelijk alcohol" in je lucht zit. Dan kan je, mits je wegens jou situatie van uit kan gaan dat er geen ammonia in je concentratie alcohol bepalen.

Maar wat jij wilt: "Alert! Ammonia gedtecteerd", dat kan dus niet met dit ding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/