In mijn nieuwe huis wil ik flink gaan automatiseren.
Ipv licht schakelaars wil ik dus kleine hmi's plaatsen (2.4" nextion bijv)
Nadeel is dat ze uart hebben en dus niet over lange lengten kunnen communiceren.
Dus zoek ik nu een serial to Ethernet adapter.
Bij voorkeur met 5v voeding, zodat de nextion op dezelfde voeding kan. POE zou helemaal super zijn...
Echter als het 10 of 100 Mbps is, kan ik zelf de 5v nog wel injecteren op de overige aders... Dan maar even wat gefreubel met draadjes op de rj45 plug...
Echter alle serial naar eth die ik vind zijn 3.3V. en ik wil er niet ook nog een voeding bij frotten.
1 ethernetkabel naar een multi purpose lichtknop zou echt super zijn.
Een kant en klare hmi met Ethernet mag natuurlijk ook, mits betaalbaar. Of een zelfde soort oplossing. Totaal wil ik niet teveel modules en rond de 50€ max per schakelaar..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (12%)]
Ik heb verschillende van deze ethernet naar serieel bridges in gebruik:
https://www.aliexpress.com/item/1005002543497459.html
Die doen ethernet naar TTL UART
Als je echt RS232 wilt en ook nog in een doosje hebben ze daar ook nog wat voor:
https://www.aliexpress.com/item/32827386326.html
Er zijn vast nog wel andere leveranciers, maar via ali kon ik ze het makkelijkst bestellen.
POE power splitters heb je ook in verschillende vormen:
https://www.aliexpress.com/item/1005001356576287.html
Als je er UTP naartoe legt kun je natuurlijk drie aders gebruiken voor RS232 en de rest voor de voeding, dan heb je helemaal geen converters nodig.
Plan C:
Neem een voorgebakken display wat al in een inbouwdoos past.
https://www.aliexpress.com/item/1005003735491158.html
Die zijn hackable (als in, daar kun je eigen software op flashen) en voor de prijs kun je dat gegarandeerd niet zelf maken. Extra voordeel, ze kunnen lokaal schakelen, dus ook als je coördinator er uit ligt kun je het licht nog bedienen.
Oh, en ze babbelen nextion. Kijk eens hier voor een erg complete beschrijving: https://blakadder.com/nspanel-hacking/
Dat laatste is niet te onderschatten, ik heb hier een hoop automatisch, maar is is minimaal 1 lamp in iedere ruimte die ik op een of andere manier ook direct lokaal kan bedienen.
Het spul gaat niet vaak plat, maar als er onoverkomelijk een keer wat onderuit gaat zit je niet in het donker.
Edit: geen optie.
Ik wil een multifunctionele lichtschakelaar. Dus meerdere lichtpunten in huis kunnen bedienen.
En ZEKER geen WIFI.
Overigens vergeten: de controller lult modbus tcp...
Voor noodvoorziening had ik bij de controller al een dubbele oplossing..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (58%)]
Dat kan nog steeds, wifi werkt hier prima overigens, dat is sowieso iets waar je in een nieuw huis over na moet denken.
Het "hacken" is al voor je gedaan, je kunt er zo andere firmware op gooien. Als je niet wilt wifi-en kun je ze overigens prima gebruiken. Die controllers hebben een UART aan boord. Daar kun je dus modbus van maken.
Zowel tasmota als ESPhome ondersteunen modbus van huis uit.
Nog een tipje van flipje:
Als je gaat huisautomatiseren (want ik voel hem al aankomen
) gebruik dan geen PLC als coördinator.
Ik heb hier wel een PLC mee draaien (een oude wago), en die babbelt over modbus TCP met het ding wat de HMI doet.
In dit geval draait die HMI op een raspberry pi4 met home assistant (mocht je het wat groter aanpakken kun je daar een NUC mini pc voor nemen, er ligt er hier al eentje op de plank voor dat doel ... maar de PI komt er prima mee uit de voeten)
De integratie van verschillende platforms krijg je met een PLC nooit voor elkaar. Zeker als je energie beheer wilt gaan doen (aansturen van stroomvretende apparaten) is dat iets wat erg handig kan zijn.
De lijst van wit en bruingoed waar dit spul standaard al mee kan babbelen is immer groeiend en nu al gigantisch.
Het zelfde voor interfacing met je CV en of solar. Dat bestaat allemaal al, en is zo goed als plug and play.
Ook dingen als zigbee (en volgend jaar matter en thread) waar je standaard lampjes en sensoren aan kunt knopen worden standaard ondersteund.
Ik had hier ooit een hoop geschakelde WCD's (hard bedraad) maar ik heb nu een jaar of vijf zigbee lampjes in gebruik. Geen extra spaghetti en standaard fabrikant onafhankelijk spul.
Dus die PLC heeft steeds minder draadjes er aan hangen 
[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]
MGP
LDmicro user.
Op 20 november 2022 09:39:14 schreef High met Henk:
In mijn nieuwe huis wil ik flink gaan automatiseren.Ipv licht schakelaars wil ik dus kleine hmi's plaatsen (2.4" nextion bijv)
Even mijn mening hierover en misschien zwaar offtopic.
Zoiets zou nooit (meer) in mijn gedachte opkomen omdat een buitenstaander dat niet kan herstellen en dat zou nochtans de eerste vereiste moeten zijn bij automatisatie van een woning.
Dat wil eigenlijk zeggen dat als jij niet meer in staat bent om een eventuele fout op te lossen dat uw gezin er zal moeten leren mee leven want niemand zal het kunnen oplossen.
Om nog niet te spreken over een eventuele verkoop van het pand.
Ik ben al wat ouder en behalve de badkamerverwarming (zelfgemaakte controllersturing) heb ik alles afgebroken wat een ander niet kan herstellen.
Bij die badkamerverwarming zit een schema waarop staat dat je met 2 draden alles in oorspronkelijke staat kunt zetten, er moet wel een andere thermostaat geplaatst worden.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik had een mooie deal met sinterklaas. Zijn zwarte pieten zijn nu werkeloos dus ik wilde met voice-control aan de gang maar de regering heeft daar een stokje voor gestoken. Slavernij mag blijkbaar niet meer.
Geen probleem, dan gebruik ik alleen stoute kinderen, dan hoeven die niet in de zak mee naar Spanje wat weer een energie besparing oplevert. Maar ook dat mocht niet. Iets met kinderarbeid. Beetje oneerlijk, sinterklaas mag wel kinderen ontvoeren. Wat moet een katholieke geestelijke nu met kinderen ? Dan kan ik ze toch beter laten werken ?

HmH, off grid zou ik zo min mogelijk "overbodige" home automation doen (tenzij je een energie overschot hebt). Ik heb maar 1 zonnepaneel en 1 accu. Van de zomer was de accu ruim voor het eind van de dag weer vol. Nu moet ik zelfs na een zonnige dag, nog dagelijks de walstroom lader een tijdje aanzetten.
.1: ik heb dit pand gekocht om er HEEL oud te worden
.2 documenteer ik alles zeer goed
.3 snap ik je beweegredenen voor geen PLC, maar daarvan is wel de HW meest flexibel.
Ik heb alles geselecteerd op ethernet en harde I/O.
Ik heb eigenlijk alleen interesse in verlichting en evt nog de HVAC (warmtepomp dus)
Een koffieautomaat/koelkast/tv etc automatiseren is imo pure onzin!!!!
Mocht de plc obsolete worden, kun je zo verder met elke andere controller.
Ik maak een centrale controller in het huis.
Maar wil ook mij PV installatie en windmolens en accustatus uit kunnen lezen.
In tegenstelling tot sine wil ik eigenlijk GEEN PC als controller. Een PC mag als firewall/gateway (via VPN) naar een cctv systeem, overzichtspagina wat er in huis aan en uit staat en het Power management systeem voor PV en wind en net and that's it. Feitelijk alleen een viewer. Lokaal komt dat eigenlijk op een HMI en monitoren voor CCTV.
Off grid is niet rendabel was ik al achter. Ik zou voor 3 dagen in accu's moeten opslaan en die accu's ca elke 5 jaar moeten vervangen -> niet rendabel
Lichtknopjes??
Mijn ouders hebben een nieuw appartement en daar zit alleen in de huiskamer nog een lichtknopje. De rest gaat gewoon vanzelf.
Lichtknopjes zijn een beetje nostalgie aan het worden.
Op 20 november 2022 11:15:51 schreef GJ_:
Lichtknopjes??Mijn ouders hebben een nieuw appartement en daar zit alleen in de huiskamer nog een lichtknopje. De rest gaat gewoon vanzelf.
Lichtknopjes zijn een beetje nostalgie aan het worden.
Das leuk, maar ik heb ook 2 schuren..
Daar kan ik dus ook met het lichtknopje in de huiskamer zien of het licht brand, of bij het bed...
Dat is de grootste beweegreden..
En in die schuren lopen beesten rond. Das humor als dan telkens het licht aangaat. No way dus..
EricP
mét CE
Nadeel is dat ze uart hebben en dus niet over lange lengten kunnen communiceren.
Eh... Waarom niet? 'Gewoon' RS232 doet het best over 100m. Als je bitrate niet te hoog is. De overstap naar RS485 (even aangenomen dan je met UART iets als 'serieel op TTL niveau' bedoelt) is relatief simpel en dat werkt zeker over grotere lengtes.
Wat je dus eigenlijk wilt zijn zo her en der een paar controle lampjes die laten zien of het licht in de schuur nog aan is. En het zou leuk zijn als je het 'remote' uit kunt zetten. Zoiets?
Of je met 'modbus TCP' en dan een ethernet bridge zomaar de boel werkend hebt? De ethernet bridges zijn niet zelden iets TCP achtigs waar de UART data overheen gejast wordt.
En in die schuren lopen beesten rond.
Gedraag je dan ook eens. En zoek andere vrienden
(sorry, te makkelijk).
Overigens heb ik er ook eens aan zitten denken. En heb geconcludeerd dat het niet interessant is. Wel leuk om te maken wellicht. En ook vast wel leuk om mee te spelen. Maar functioneel voegt het niet zo veel toe. En het moet wel in de lucht gehouden worden.
Als jij heel oud wilt worden daar, dan heb je zeg nog 40, 50 jaar. Dat gaat die electronica nooit allemaal redden. Ofwel: het blijft onderhoud vragen. Tegen de tijd dat een 'schakelaar' niet meer te koop is (en eh... die halen de 50 jaar wel...), dan is er vast iets soortgelijks wat 'm vervangt.
In mijn nieuwe huis wil ik flink gaan automatiseren.
Ipv licht schakelaars wil ik dus kleine hmi's plaatsen (2.4" nextion bijv)
Tja ik zal wel weer negatief zijn. Ik vind het namelijk best een heel leuk idee maar persoonlijk zou ik hier niet aan beginnen.
Werkt dit over twintig jaar nog wel? Kun je dan nog reserve onderdelen kopen? Het is erg vervelend je als 90 bent en tot de ontdekking komt dat je je hele huisinstallatie moet (laten) vervangen door een compleet nieuw systeem omdat het oude defect is en obsolete is geworden. Voor een negentig jarige is het makkelijker om op te staan en naar een ouderwets lichtknopje op de muur te lopen om een licht aan of uit te doen.
Het lastige met inbouwspullen in je huis is, dat het ingebouwd is. Een leek kan een adapter vervangen, maar geen stopcontact. En we willen allemaal heel erg oud worden. Ik zie mezelf op mijn 90'ste geen stopcontacten meer vervangen of groepen bijplaatsen.
Ook vind het vervangen van een simpele schakelaar door een hmi paneel een beetje overdone. Altijd van die brandende lichtpunten in je huis hoeft ook niet zo.
Ik heb net een electrische vloerverwarming met een mooie inbouw electronische thermostaat. Om de verwarming aan de gang te krijgen moest ik een app downloaden en me ergens registreren zodat ik hem met mijn telefoon aan en uit kan zetten en programmeren.

Een simpel bimetaal en een tijdklok had hetzelfde gekund. Nu moet ik een een derde gaan vragen of ze mijn vloerverwarming aan en uit willen zetten. Erger kun je het niet bedenken. George Orwel was wat dat betreft de enige echte toekomstvoorspeller.
Ik heb +/- twintig jaar geleden een extra schakeldraad getrokken naar een aantal lampen in de woonkamer. Die schakeldraad zit achter een tijdklok van toen 5 gulden en een schemerschakelaar van eveneens 5 gulden. het schakelt een aantal lampen in de woonkamer. Eerst waren dat grote halogeen lampen. Later werden dat spaarlampen en nu zijn het leds geworden. Het is heel makkelijk om te migreren naar andere modernere verlichtingstypen. Elke leek kan dat. Ik gebruik ook geen dimmers. Als ik meer licht nodig heb zet ik gewoon een extra lamp aan. gewoon met een knopje aan de muur. Dat raakt ook nooit zoek. Afstandsbedieningen zijn altijd zoek.
Ik zit er serieus over te denken om die thermostaat te vervangen door een zelfgemaakt iets dat geen internet verbindingen nodig heeft. Is niet heel lastig. Kwestie van twee keer een pt100 uitlezen en een relais aan of uit zetten. Het enige positieve er aan is dat de interne klok altijd gelijk staat. Daarom laat ik het ook nog maar even zo. En eigenlijk heb ik hetzelfde met mijn zonnepanelen. Daarvoor moet ik ook op een externe website gaan kijken wat ze doen.
Maar daar kan ik helaas niets aan veranderen. Ik zou eigenlijk zelf wel een server willen plaatsen om mijn panelen te bedienen en besturen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Erg oud worden in dat pand is een fictie: Zo'n 10 jaar na je pensioen ga je voorzieningen missen omdat die te ver weg zijn.
Misschien ga je tegen die tijd zelfs naar een flatje (mét lift!) verlangen....
Erg oud worden in dat pand is een fictie: Zo'n 10 jaar na je pensioen ga je voorzieningen missen omdat die te ver weg zijn.
Misschien ga je tegen die tijd zelfs naar een flatje (mét lift!) verlangen....
Nou nou beetje postiever hoor. Mijn pa en ma zijn in de 90 en wonen geheel zelfstandig (met lichtknopjes waar je naar toe moet lopen). En gaan elk jaar met de auto op vakantie. Het kan dus echt wel.
MGP
LDmicro user.
Op 20 november 2022 11:14:10 schreef High met Henk:
.1: ik heb dit pand gekocht om er HEEL oud te worden..
Het is u vanharte gegund, iedereen trouwens.
En eerlijk gezegd ik had vroeger dezelfde ideeën als jij nu hebt, alles op controllers laten werken, was er heel veel mee bezig maar nu is dat over.
Wat mijn ogen deed opengaan is een vriendin van mijn vrouw waar de man 15j geleden overleden is.
Die hadden een Japanse tuin met 2 vijvers, zo mooi dat die ook in de boekjes stond....zijn levenswerk mag je zeggen.
Eerst weende de vrouw om haar man en nu 15j later om wat hij heeft achtergelaten... een tuin die een ruïne is geworden, vijvers leeg, overal plastiekbuizen, waterkranen en filters, rotsen en overwoekerde watervallen..ik was sprakeloos toen ik dat zag.
Als ik nu iets verander in en rond het huis zit dat in mijn achterhoofd.
Ik leg alle pijpen voor verlichting naar controle plek.. je kunt dus ALTIJD bij de draden.. nu leg ik er Ethernet kabels in, moet dat iets anders worden kan dat zonder problemen..
Dat is dus weinig bezwaar.
Heb ik dus ook over nagedacht.
Het enige wat ik kwijtraak is de verbinding tussen de gebouwen...
Maar Ethernet lijkt mij nu het meest universele...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het lijkt me allemaal zéér veel overkill...
(om iedere schakelaar in principe te vervangen door een 'uitgeklede' smartphone, kost ook extra energie...)
Ik hoef als ik op de wc zit niet te weten of het licht op zolder brandt, dat komt later wel... 
Al eens gedacht wat er gebeurt bij blikseminslag? Dan ben je waarschijnlijk weken bezig voordat alles in huis is vervangen en weer normaal functioneert...
Ik moest denken aan dit soort topics, op Tweakers zijn er ook een aantal. Brrr.
Ik heb door uitgebreide, slechte ervaringen helemaal niets met domotica (en een normale, royale, nieuwe installatie in mijn huis) - maar je zou toch verwachten dat het de bedrading versimpeld, niet dat het allemaal veel duurder en complexer wordt. Anders zou geen professional zich er aan wagen.
Wat ik wel heb aangelegd is UTP overal. Daar ben ik erg content mee, ook voor de klokkenhobby, het weerstation etc. Het is ingericht op maximaal 4x CAT5e in een 3/4" buis, dat trekt gemakkelijk.
Op 20 november 2022 12:23:16 schreef Ex-fietser:
Ik zit er serieus over te denken om die thermostaat te vervangen door een zelfgemaakt iets dat geen internet verbindingen nodig heeft. Is niet heel lastig. Kwestie van twee keer een pt100 uitlezen en een relais aan of uit zetten. Het enige positieve er aan is dat de interne klok altijd gelijk staat. Daarom laat ik het ook nog maar even zo. En eigenlijk heb ik hetzelfde met mijn zonnepanelen. Daarvoor moet ik ook op een externe website gaan kijken wat ze doen.![]()
Maar daar kan ik helaas niets aan veranderen. Ik zou eigenlijk zelf wel een server willen plaatsen om mijn panelen te bedienen en besturen.
Er zijn nog wel thermostaten te krijgen zonder vereiste internetverbinding, of die je zonder wifi/app in kunt stellen. Die rotzooi komt er namelijk er hier ook niet in. Bijv. Honeywell Chronotherm modulation touch. Eea zelf maken qua thermostaat met prettig regelgedrag is nog niet zo heel eenvoudig, en foutjes (CV niet aangeslagen => boel bevroren, of CV niet afgeslagen => boel bloedheet en grote gasrekening) wil je ook niet.
Ik heb nu P1 monitor draaien op een RPi, je kunt daar icm een slimme meter veel (min of meer) realtime zien. Gewoon over lokaal netwerk, hoeft niet naar buiten. Ook geleverd/afgenomen apart etc. En volgens mij kun je die via de RPi GPIO pennen ook nog iets laten sturen als teruglevering minimaal xxx Watt is (veelgevraagde feature van zonnepaneelbezitters in het algemeen).
*TRAP*
aangezien het topic een jaar oud is, toch een toeveoging
zojuist besteld
10 nextions
20 folietoetsen
10 ethernetnaar uart
bedrading intern is simpel:
de uart converter heeft 5V nodig, die ik op 2 overige aders van de RJ45 pak (100 mbit heeft maar 4 aders)
de overige 2 aders gebruik ik voor de drukknoppen
de drukknoppen trek ik naar GND, zodat ik PLC ingangen mee kan schakelen.
de drukknoppen worden omgezet naar relais als de PLC uitvalt en bedienen dan direct het licht in die ruimte.
om de vragen te beantwoorden:
alle UTP kabels van het lichtnet komen dus op een apart patchpaneel en daarnaast hangt de kast met de PLC, relais en dimmers.
de PLC heeft 1 uitgang die pulst en daarmee reset ik een tijdrelais. als het tijdrelais niet tijdig gereset wordt, vervalt de besturing naar de drukknoppen.
de voeding van de hele kast is dus 24V, redundant en met UPS.
alle lichtpunten gaan overigens ook naar deze kast.
en ja de kast heeft totaal 4 binnengroepen en 1 buitengroep voor de uiteindelijke verlichting...
joopv
Golden Member
Er staat resistive touch screen bij die nextions. In mijn ervaring kan je dat echt niet vergelijken met touch screens zoals je die tegenwoordig op een telefoon / tablet hebt. Ik hoop niet dat het een teleurstelling voor je wordt.
ze zijn er ook capacitief, maar ik ben eerlijk dat ik niet meer weet welke ik besteld heb...
edit de kleine zijn idd alleen resistief, we gaan het zien, afhankelijk daarvan pas ik wel de plaatjes aan: in basis zijn 4 knoppen erop genoeg..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (45%)]
ikben wel benieuwd hoe je die een beetje mooi in een behuizing krijgt.
Dat vind ik 1 van de grote nadelen van de nextions, dat je er geen sjieke bezelfs voor hebt, zonder een zelf geknutseld 3d behuizinkje, maar die zou ik persoonlijk niet aanm mijn muur hangen in de woonkamer. Dan vind ik die sonoff ui's toch een stuk sjieker, en die kun je ook als nextion programmeren.
Ze hebben zelfs ook luxere op android waar je zelfs home assistant dashboard op kan tonen meen ik
[Bericht gewijzigd door Stijnos op (18%)]
Overigens is dat ook mijn criterium hoor.
Automation is leuk maar als iemand tijdens je vakantie op de dieren/plantjes past, of een logee die 's-nachts naar het toilet moet, moet wel het licht aan kunnen maken zonder een HTS studie afgemaakt te hebben.
Dat vind ik 1 van de grote nadelen van de nextions, dat je er geen sjieke bezelfs voor hebt, zonder een zelf geknutseld 3d behuizinkje, maar die zou
Frezen uit geanodiseerd aluminium ?
[Bericht gewijzigd door bprosman op (29%)]
Spog2
Honourable Member
Onlangs op Tweakers:
https://button.plus/
Wat je kan kopen moet je niet zelf maken. Dit spul is (nog) spotgoedkoop.
Overigens vind ik die cijfertjes wel héél erg mooi wit. Zouden die gePhototshopt zijn? Vergelijk maar met deze, uit iets andere hoek:
Ik heb ooit flink ruzie gemaakt met een website die zoiets uitgevreten had met afbeelding display van een weegschaal. Na teleurstelling en protest mocht ik hem hebben voor 1€, want ze had geen geen zin in de retourkosten.
[Bericht gewijzigd door Spog2 op (46%)]
Op 8 november 2023 19:56:23 schreef High met Henk:
zojuist besteld
10 nextions......
Ziet er wel leuk uit.