Op 25 november 2022 21:41:26 schreef KlaasZ:
[...]Op de foto's zie ik de schakeling in een sigarenblikje. Is dat wel stevig genoeg? Als je dat blikje vastpakt zal het dunner worden, het lijkt me dat de frequentie daardoor ook weg kan lopen.

Er zijn voor dat doel handige, esthetische en stevige behuizingetjes te koop.
bedoeld om op de uiteinden connectorsockets te monteren.

Zoek even op sucobox.

Ik neem aan dat de TS zich niet belachelijk wil maken op een podium met een micro waaraan een sigarenblikje bengelt.

Al vermoed ik uit ervaring dat dit gewoon een eerste proefje is, met toch in het achterhoofd om nadien een steviger stationnetje te bouwen en Piet Piraatje te spelen. :-)

Op 25 november 2022 21:41:26 schreef KlaasZ:
[...]Op de foto's zie ik de schakeling in een sigarenblikje. Is dat wel stevig genoeg? Als je dat blikje vastpakt zal het dunner worden, het lijkt me dat de frequentie daardoor ook weg kan lopen.

Tja, daar zat ik destijds niet mee. Het gebied tussen 100 en 108MHz was nog niet zo druk bezet. Het zendertje werd weggezet met de microfoon er naast en vervolgens werd de radio afgestemd.
Jarenlang plezier van gehad......

Eigenlijk dacht ik dat draadloze microfoons niet in het 87-108MHz bereik zaten (mochten) maar blijkt toch wel zo te zijn :

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/microfoons---draadloos-ge…

Op 26 november 2022 12:03:53 schreef bprosman:
Eigenlijk dacht ik dat draadloze microfoons niet in het 87-108MHz bereik zaten (mochten) maar blijkt toch wel zo te zijn :

Dat ding van mij wel hoor en in de tuin is nooit een vliegtuig geland >:)

Meestal wordt inderdaad 30MHz gebruikt. Diversity ontvangers zitten volgens mij allemaal op die frequentie.

Meestal wordt inderdaad 30MHz gebruikt.

Vroeger allicht wel; vandaag toch meer en meer in de UHF-band?

Uit de openingspost

70 cm ‘.staat ook nog bij

Dat is vermoedelijk de lengte van de sprietantenne.

Op 25 november 2022 22:50:58 schreef Brightnoise:
De grootste invloed op de frequentie is handeffect bij de antenne. Blik met een gesoldeerde dwarssteun is prima.

De FM-ontvangers uit die tijd hadden een vrijlopende oscillator met een germanium transistor en waren stabiel genoeg over temperatuur (10 tot 40 graden) en batterijspanning (0,9 volt tot 1,5 volt per cel voor alle cellen) om binnen ongeveer 150 kHz op de frequentie te blijven. Anders keurde de CQD (kwaliteitsdienst) het ontwerp af. Ik lag er nachten wakker van....

Als die ontvangers tot 150 kHz mochten verlopen door omgevingscondities, dan
moest er vast constant bijgetuned worden om de gewenste zender te blijven ontvangen.
Ik had in mn vroege tienerjaren ook zo'n draagbaar radiootje met Ge transistoren. Ik heb nooit dergelijke problemen ondervonden met stabiliteit.

Op 26 november 2022 13:03:55 schreef Paulinha_B:
[...]
Vroeger allicht wel; vandaag toch meer en meer in de UHF-band?

Dat zijn volgens mij meer de ENG camera,s

Op 26 november 2022 14:17:53 schreef grotedikken:
[...]

Als die ontvangers tot 150 kHz mochten verlopen door omgevingscondities, dan
moest er vast constant bijgetuned worden om de gewenste zender te blijven ontvangen.
Ik had in mn vroege tienerjaren ook zo'n draagbaar radiootje met Ge transistoren. Ik heb nooit dergelijke problemen ondervonden met stabiliteit.

De eis kwam voort uit de maximale frequentiefout die de AFC nog kon corrigeren. De band zat nog niet zo vol toen dat je naar een andere zender sprong.

Op 26 november 2022 15:12:18 schreef mel:
[...]Dat zijn volgens mij meer de ENG camera,s

In het begin van de commerciële draadloze microfoons, was de frequentie 37,1MHz gebruikelijk en ook daar dichtbij in de buurt (36,7)
De frequentie was behoorlijk storinggevoelig en er kwamen microfoons in de 200MHz band, iets van 180 tot 220MHz. Heden zijn de UHF banden aan de beurt. Kanaal 63 was een voorkeursband, tot dat die verkocht werd aan de telefoon providers. Tegenwoordig zie je vaak digitale sets en die werken in de gigahertz banden.Bij Agentschap telecom worden de toegestane frequenties in NL gegeven.

Op 26 november 2022 12:03:53 schreef bprosman:

Heb je ook het bijbehorende toegestane vermogen gelezen?

50 nW e.r.p.

Dat is net voldoende om een paar meter te overbruggen. En dat is ook precies waar zulke dingetjes voor gebruikt worden: bijv. om in de auto de muziek op je telefoon op een ouderwetse autoradio te laten horen.

Iedereen bedankt , dit item mag voor mij afgesloten worden .
Bedankt voor de vele informatie .

Op 26 november 2022 20:38:34 schreef Frederick E. Terman:
[...]Heb je ook het bijbehorende toegestane vermogen gelezen?
[...]Dat is net voldoende om een paar meter te overbruggen. En dat is ook precies waar zulke dingetjes voor gebruikt worden: bijv. om in de auto de muziek op je telefoon op een ouderwetse autoradio te laten horen.

Daar ga je inderdaad de concurrentie met Lopik niet mee aan.