vraag uit pure nieuwsgierigheid, valt een tesla die te water is geweest nog te redden?

Paar dagen terug, lokaal nieuws. vrouw drukt op verkeerde pedaal en rijd het water in i.p.v. te parkeren. Tesla is volledig onder water gelopen.
https://www.hln.be/brugge/uitstapje-naar-brugge-eindigt-voor-vrouw-75-…
Ik was me aan het afvragen, puur uit nieuwsgierigheid, zou er nog iets met die auto te beginnen zijn? Zou hij nog te repareren zijn?
Ik vermoed dat het met waterschade erg lastig is, zeker naar betrouwbaarheid toe.

Dat ligt er een beetje aan waar het water allemaal gekomen is; dat ding zit bomvol elektronica, en alles wat niet helemaal waterdicht is zal waterschade hebben. Ik denk dat het economisch beter is om het ding te slopen voor onderdelen zoals de motor, overbrenging, accupakket minus BMS, en andere mechanische delen.

Misschien dat de motor met geïntegreerde controller en het accupakket met het BMS wel waterdicht zijn?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 10 december 2022 14:34:09 (14%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Die wordt gewoon uit elkaar gehaald en gebruikt voor onderdelen

Zo'n vermoedde had ik wel ja. Ik ben wel benieuwd wat inderdaad waterdicht zou zijn. Lijkt me dat bij het ontwikkelen van een elektrische auto heel wat uitdagingen komen kijken op dat vlak.
Als ik goed gelezen had heeft de auto een tijdje gedreven. Ik weet niet of hij volledig onder water is geraakt.
Maar voor onderdelen misschien nog nuttig want zoveel zijn er niet te krijgen voor tesla had ik begrepen :P

Arco

Special Member

Een officiele dealer zal daar wel niet aan beginnen, maar het is misschien nog wel te redden.
Hangt allemaal af van hoe snel de auto weer uit het water is en hoe goed de 'nazorg' voor de auto is. (zoveel mogelijk direct weer droogmaken)

Met benzineauto's hetzelfde.

Op school had ik een leraar met een lelijk eendje die in Delft woonde langs een gracht. In een weekend hebben ze die 2cv de gracht ingeduwd.
(studenten die niet veel te doen hadden en dat wel grappig vonden... ;) )

men dacht eerst dat hij gestolen was, tot er olievlekken boven kwamen drijven.
Die was binnen 12 uur weer boven water en na drogen en nieuwe olie en benzine reed 'ie weer prima...

Een 2cv is makkelijk in het water te krijgen met een grote groep mensen: hij weegt weinig en de uiterst flexibele vering helpt ook mee om 'm de plomp in te stuiteren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat een eendje of geitje zoals ze dat in België noemen (is een Belg hier op forum die kan vertellen waarom ze het bij jullie een geitje noemen ;) ) op gemakkelijk te redden was. Niks geen elektronica die heel gevoelig kan zijn. Grotendeels mechanica.
Dat zal ook wel gelden voor meer auto's uit die tijd zoals kevertjes, mini's (waarom hebben auto's toch dieren namen of dieren bijnamen? Ik bedenk me nog eentje, een snoek voor een citroen ds)
Een dealer moet ook garantie geven en die begint daar denk ik niet aan.
Ik vraag me af, zou de verzekering dit grapje dekken? Zo ja, wat doen die er dan mee want volgens mij worden ze eigenaar ervan als hij als total loss compleet vergoed zou worden. Waarschijnlijk naar een opkoper of veilen?
Misschien is het een leuke auto voor op te blazen bij topgear of grand tour O-)
Maar dan wel eerst even de accu verwijderen anders wordt het helemaal een mooi vuurwerk :+

Arco

Special Member

Een van de leukste bij top gear vond ik de Robin Reliant die de lucht in werd geschoten... :) : https://youtu.be/pJdrlWR-yFM?t=478

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 10 december 2022 15:21:07 schreef Arco:
Een van de leukste bij top gear vond ik de Robin Reliant die de lucht in werd geschoten... :)

En voor TS de vraag stelt: die was ook niet meer te redden ;-)

D'r is een zwarte amerikaanse mijnheer met een youtube kanaal die er een hobby van maakt om teslas weer de weg op te krijgen. Misschien de vraag eens aan hem voorleggen.

[... top gear... robin ... redden ... ]
Dat doet me denken aan het parkeren van een toyota bij laag water... Die was wel te redden toch? link

En dat "laag water" doet me denken aan die mijnheer en de interviewer die ongecontrolleerde lachbuien krijgen. Daar is allerlei text onder gemonteerd, maar het originele verhaal gaat over een stel borden of pannen die hij op het strand wilde laten uitwaaien of zo. En de volgende ochtend toen hij de boel weer ging ophalen.... (bedenk zelf maar).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aangezien dit draadje toch al een beetje ontspoort, vind ik deze erg toepasselijk.

Elon Musk zegt dat de pick-up van Tesla eventjes als boot kan worden gebruikt.
Er zijn veel klachten over de waterdichtheid van allerlei Tesla's, de vleugeldeuren laten een lading water naar binnen als ze openen in nat weer (niet alleen inregenen (logisch) maar echt van het dak naar binnen lopen). En de kofferruimtes schijnen ook niet altijd dicht te zijn. De Nintendo referentie slaat op het hoekige design.
Dus degene die reageert zegt daarom iets in de trend van: ik stop mijn familie niet in jouw hoekige doodskist.

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 10 december 2022 16:27:47 (18%)

Ach, dat het beetje offtopic gaat vind ik niet erg hoor ;)
Zolang de mods maar niet boos worden :+
Ik had echt medelijden met die arme Robin Reliant. Snap dat concept gefaald is maar toch. Ik hou van vintage dingen.
Hoe heet die zwarte meneer rew? heeft hij een youtube kanaal toevallig?
Ik heb niet veel met auto's, ben zeker geen petrol head maar de oude topgear was toch echt wel geweldige britse humor en veel mee gelachen.
En waarom geloof ik ELon Musk niet als hij dit zegt O-)

ik zou er niet aan beginnen. bij jaren 80-90 autos is het al ellende van alle connectoren die beginnen oxideren en ellende geven.
daar zit het grote probleem in, tenzij je heel het electrische gedeelte gaat vervangen (elke schakelaar, connector, verbruiker...).

mijn broer had een bmw730i van 1988, daar is de garage onder water gelopen (30cm ofzo), tapijten nat, benzinepomp aan de tank nat,... heeft ook miserie gehad. en dat is nog niet eens volledig onder water.
waterschade is het ergste bij autos, en als ze de auto genoeg laten drogen, komen die soms op de 2dehands markt. ik loop er van weg als ik weet heb van waterschade, zo ene komt er niet in bij mij, hoe goed die er ook uitziet.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 december 2022 15:21:07 schreef Arco:
Een van de leukste bij top gear vond ik de Robin Reliant die de lucht in werd geschoten... :) : https://youtu.be/pJdrlWR-yFM?t=478

de caravans welke op snelheid door een bos worden gereden tot ze met alleen nog een halve triangel en 1 wiel nog op de camping aankomen is ook leuk, die ging om de suv's eigenlijk. afleveringen waar dingen in puin gereden worden sowiso wel ( vaak in t buitenland over 1000+km ), dat circuit testen van wagens die toch amper iemand kan betalen nou ja.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De accupacks van Tesla's zijn vrij goed afgesloten. Daar zit het probleem niet zo. Mits de boel netjes gefabriceerd is, wat wel eens een probleem wil zijn. Ze horen hermetisch afgesloten te zijn, maar ik ken gevallen waarin dat onvoldoende was gedaan. Maar je zult in ieder geval geen hydrolock krijgen en een zuigerstang krom duwen.

De rest zal niet zoveel verschillen van een conventionele auto. M.a.w. het elektrische systeem gaat naar de klote door wegrottende connectors en achtergebleven vocht hier en daar.

Kortom: laat je normale auto én je tesla nooit in het water vallen. In beide gevallen levert dat grote langetermijn-onbetrouwbaarheid op. Alleen het heel oude spul zonder elektronica kan het doorstaan met hooguit wat lampestekkertjes die je moet schoonmaken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Op 10 december 2022 17:20:24 schreef brains:
Ach, dat het beetje offtopic gaat vind ik niet erg hoor ;)
Zolang de mods maar niet boos worden :+
Ik had echt medelijden met die arme Robin Reliant. Snap dat concept gefaald is maar toch. Ik hou van vintage dingen.
Hoe heet die zwarte meneer rew? heeft hij een youtube kanaal toevallig?

Rich rebuilds, hij is zelfs wel eens bij Louis Rossmann over de vloer geweest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een auto die helemaal te water is gegaan is in feite niet meer te redden, tenzij je de auto helemaal uit elkaar haalt en dan bedoel ik ook elke schroef (en andere verbinding soorten) los maken. Daarna alles schoonmaken drogen (in een oven) en opnieuw met antiroest behandelen. De elektronische onderdelen, sensoren, bekleding zul je moeten vervangen.

Mijn oom had ooit een garage bedrijf en heeft wel eens een verzopen auto in de garage gehad om hem weer rijdend te maken. Dat rijdend maken is het probleem niet dat lukt heus wel. Zie die verhalen van over dat lelijke eendje. (Dat was niet toevallig de eend van Sjakie?)

De problemen kwamen later. Het water is ook tussen alle felsnaden en andersoortige verbindingen gekomen. En dat gaat er niet meer zomaar uit. Binnen jaar gaat er van alles roesten en oxideren. Er gaan onderdelen roesten die normaal gesproken pas na 30 jaar buiten staan gaan roesten.
Een auto met een verzuiphistorie zal daarna een rijdend probleem geval zijn.

Wat ook geen goed idee is, is een auto (van een rijksveiling of domeinen) kopen waarin een lichaam heeft gelegen. De geur is er eigenlijk niet meer uit krijgen.

Ik verwacht dat bij een elektrische auto dat de batterijen grote problemen gaan geven en dat je die uit veiligheid beter niet meer kunt gebruiken.
Praktisch gezien is gezien de kostprijs van een batterij de auto dan in elke geval financieel total loss.

Op 10 december 2022 17:20:24 schreef brains:
Hoe heet die zwarte meneer rew? heeft hij een youtube kanaal toevallig?

TJa. had daarnet geen zin om het op te zoeken.

google naar: "Tesla repairs youtube channel" komt op https://www.youtube.com/watch?v=NuAMczraBIM

En of ie dan een nieuw kanaal heeft of dat dit "over de bekende youtuber die... " gaat weet ik niet. Aan de omschrijving lees ik "rich... " en dat doet me denken aan "rich builds" ik zou denken dat /dat/ z'n youtube kanaal naam is. ... nu de rest gelezen: Dan zat ik er twee letters naast.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

je ziet ook weleens een auto voorover in een sinkhole hangen, nu ja in dit land is dat dan door een gescheurde hoofdwaterleiding. echter dan wel de hele wagen nat van leidingwater. stukje gunstiger als slootwater of zeewater.

met ingevoerde wagens heb je ook weleens pech. bijv uit DE waar tellers best vaak worden teruggedraaid en waar je ook weleens na de eerste keer op de brug erachter komt dat de wagen eigenlijk total loss is geweest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Ik heb een aantal jaar met een opel vivaro gereden.

Daarmee een hele tijd problemen gehad met de gaspedaal. Op de meest onverwachte momenten ging de motor in noodloop.

De eerste belde ik wegenhulp. Die meneer nam zijn rubberen hamer en gaf een paar tikken op de gaspedaal. Ging een paar weken weer goed.

En dan nog eens op de snelweg en aan een slakkegang naar het volgende tankstation.

Naar de garage, gaspedaal vervangen. Dan nog eens, computer vervangen. Dan nog eens en dan hebben ze zitten zoeken in de kabelboom en bleek er een draadje soms tegen de massa aan te komen volgens uitleg garage.
Paar dagen na die herstelling valt de motor helemaal stil aan de verkeerslichten in centrum van de gemeente. Gelukkig zaten er een paar bouwvakkers in de bestelwagen achter mij die mij geholpen hebben om mijn bestelwagen naar een parking te duwen. Bleek een conncector niet goed aangedrukt tijdens de laatste herstelling.

Ik wil maar zeggen: een auto die niet betrouwbaar is daar ben je niets mee. Als die in het water gelegen heeft dan kan je je aan vanalles verwachten.

Op 10 december 2022 15:15:32 schreef brains:
Ik denk dat een eendje of geitje zoals ze dat in België noemen (is een Belg hier op forum die kan vertellen waarom ze het bij jullie een geitje noemen ;) )

Ik vermoed vanwege het “springende” gedrag van de vering.

[helemaal off-topic]
"geit" wordt helemaal niet in heel Belgie gezegd, eigenlijk heb ik het alleen maar een keertje gehoord in Oostende. Het is allesbehalve de courante omschrijving. Franstalig Belgie spreekt sowieso over "un deux chevaux" en nogal wat Vlaamse dialecten volgen netjes met "nen deusjevoo". Zoals zovele garagistentermen uit het Frans worden overgenomen.

Ik eens een hele computers uit een porsche 991 ter controle gehad die in Duitsland in het overstromings gebied heeft gestaan.
Alleen de delen die net boven de waterlijn hadden gestaan was met goed schoonmaken te doen de rest kon alles weg. Pootjes van de diverse ic's compleet verdwenen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
KGE

Golden Member

Op 11 december 2022 10:19:07 schreef Paul Welther:
Ik eens een hele computers uit een porsche 991 ter controle gehad die in Duitsland in het overstromings gebied heeft gestaan.
Alleen de delen die net boven de waterlijn hadden gestaan was met goed schoonmaken te doen de rest kon alles weg. Pootjes van de diverse ic's compleet verdwenen.

Die computer zat (bij de 964) ook nog eens op de meest ideale plaats: onder de bestuurderstoel..
Bij cabrio's en targa's was het dan ook feest wanneer die een keer met het dak open gestaan hadden.

Maar schakelaars, kabelbomen, zekeringkasten in auto's zijn ook zelden waterdicht. Wordt tegenwoordig wel steeds meer aandacht aan besteed overigens.

Zout water is het meest venijnig: dan blijft er geen onderdeel meer op de print als je niet heel snel er bij bent om de boel schoon te spoelen.

In het verleden ook wel camcorders onder handen gehad die tijdens de vakantie in het buitenland per ongeluk in het (zoute) water waren gevallen. Na de vakantie werden die dan gebracht en gevraagd of die te repareren was...

GJ_

Moderator

Waterdicht is niet altijd even geweldig. Voor daklichten op taxi's wel geprobeerd maar niks werkt. Er komt altijd vocht in. Uiteindelijk alles met volledig open connectoren uitgerust. Dat is goedkoop en het werkt veel beter. Met een buitje zijn ze kletsnat, maar na de regen zijn ze dus ook binnen 5 minuten weer droog.

dat heb je buiten standaard, dozen die helemaal dicht zijn en in de zon en regen staan, komen toch vol condens te staan. heb vaker dozen gezien waar dan 4 draadloze actoren ingezet waren. kortsluiting in de tuin was de print van zo'n actor die volgelopen was. gaatje onderin de doos sowiso al maken en actoren beter binnen zetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer