Smarthome

bprosman

Golden Member

Dit programma is behoorlijk geevolueerd en ik heb inmiddels Domoticz ingeruild voor HA.
Ze zouden alleen de upgrade/patch frequentie wat aan mogen passen. 1 x in de week (minstens) is wat veel van het goede.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
revado

Honourable Member

Op 12 december 2022 11:22:39 schreef RAAF12:
Waar een klein land weer eens groot in is

https://www.ad.nl/tech/nederlandse-home-assistant-concurreert-met-smar…

Dank voor de tip!
Ik ben net bezig een nieuw systeem op te bouwen met domoticz maar dit ga ik ook bekijken!

Sine

Moderator

@Raaf,
Als je daar interesse voor hebt (en dat heb je blijkbaar) kijk dan eens hier een veel uitgebreider artikel:
https://tweakers.net/reviews/8704/paulus-schoutsen-home-assistant-conc…

@Bram,
Er is 1 grote release per maand, met wat patches. En die hoef je niet allemaal te installeren. Zo was er gister weer eentje die in mijn geval niets toevoegde ... dan druk je gewoon op 'skip update'

@Revado,
Ik heb al een paar jaar geen domoticz meer gezien. Maar als je het mij vraagt zijn ze amper vergelijkbaar.
En de ontwikkeling van Home Assistant gaat hard ... heel hard. Installatie guides van een paar jaar geleden hoef je echt niet meer te lezen, grote kans dat daat compleet verbeterd / veranderd is ondertussen.

RAAF12

Golden Member

Het lijkt mij wel leuk om er iets mee te gaan doen. Ik heb al jaren een RGB lamp van Lightwell en bedienbaar met een app op de telefoon, die kon dimmen, knipperen in allerlei kleuren. Dat lampje werd bij de Aldi verkocht.
Maar nu is die kapot en ga hem slopen.

Op 12 december 2022 11:22:39 schreef RAAF12:
Waar een klein land weer eens groot in is

https://www.ad.nl/tech/nederlandse-home-assistant-concurreert-met-smar…

Nou ja, de oprichter is een Nederlander. Het bedrijfje zit in Californië. Nederland was blijkbaar toch iets te klein.

Op 12 december 2022 13:10:46 schreef RAAF12:
Het lijkt mij wel leuk om er iets mee te gaan doen. Ik heb al jaren een RGB lamp van Lightwell en bedienbaar met een app op de telefoon, die kon dimmen, knipperen in allerlei kleuren. Dat lampje werd bij de Aldi verkocht.
Maar nu is die kapot en ga hem slopen.

[bijlage]

Je kunt voor een paar euro zelf ook apparaten maken die met Home Assistant samenwerken. Kijk eens naar ESPhome (https://esphome.io/). Je hoeft niet eens te programmeren. Wel een beetje configureren, natuurlijk.

bprosman

Golden Member

Op 13 december 2022 09:32:13 schreef R-Yen:
[...]

Je kunt voor een paar euro zelf ook apparaten maken die met Home Assistant samenwerken. Kijk eens naar ESPhome (https://esphome.io/). Je hoeft niet eens te programmeren. Wel een beetje configureren, natuurlijk.

Tasmota werkt ook prima.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Op 13 december 2022 09:29:27 schreef R-Yen:
[...]

Nou ja, de oprichter is een Nederlander. Het bedrijfje zit in Californië. Nederland was blijkbaar toch iets te klein.

Ja veel durfkapitalisten en lekker weer :-)

Maar ik ga ermee aan de slag. Ik wil mijn CV radiator kunnen opendraaien, gemotoriseerd vanaf een extern IP address. En eigenlijk moet dat met een motor. Ik heb geen eigen ketel. Zou dat te doen zijn?

Op 13 december 2022 10:46:08 schreef RAAF12:
[...]
Ik wil mijn CV radiator kunnen opendraaien, gemotoriseerd vanaf een extern IP address. En eigenlijk moet dat met een motor. Ik heb geen eigen ketel. Zou dat te doen zijn?

Zeker, bijvoorbeeld met:
https://tweakers.net/productreview/294826/shelly-trv-verwarmingsregeli…

Sine

Moderator

Op 13 december 2022 10:36:59 schreef bprosman:
[...]
Tasmota werkt ook prima.

Jep, tasmota is leuk om bestaand spul te flashen, als je iets geavanceerders wilt bouwen dan wordt esphome al snel de wat makkelijkere route.

RAAF12

Golden Member

Op 13 december 2022 11:05:49 schreef R-Yen:
[...]

Zeker, bijvoorbeeld met:
https://tweakers.net/productreview/294826/shelly-trv-verwarmingsregeli…

Mooi zeg! Maar ik wil geen kranen demonteren en vervangen wegens waterverlies. Die leiding gaat naar de buren toe. Er zit nu een thermostatisch geregelde de kraan op met losse temperatuurvoeler. Zo'n metalen dun buisje met een lompe sensor die onder de radiator ligt. Maar met een klein (stappen) motortje zou dat ook kunnen? Sinds kort weet ik dat er maar weinig wordt betaald wegens de zonnepanelen aan stroom. Dus draait er een 2000Watt kacheltje.

revado

Honourable Member

Op 13 december 2022 18:17:22 schreef RAAF12:
[...]

Mooi zeg! Maar ik wil geen kranen demonteren en vervangen wegens waterverlies. Die leiding gaat naar de buren toe. Er zit nu een thermostatisch geregelde de kraan op met losse temperatuurvoeler. Zo'n metalen dun buisje met een lompe sensor die onder de radiator ligt. Maar met een klein (stappen) motortje zou dat ook kunnen? Sinds kort weet ik dat er maar weinig wordt betaald wegens de zonnepanelen aan stroom. Dus draait er sinds kort een 2000Watt kacheltje.

Welk merk kraan/ knop zit er op, danfoss?
Ik heb een oudere variant van deze knoppen op de bestaande kraan gezet.
Blokverwarming en ik wilde de radiatoren met een kamerthermostaat sturen.
Ik heb de 24 volt uitvoering, die op de foto ( van Amazon) is 220.
Overigens verwarm ik al een paar jaar met een airco die als prima warmtepomp functioneert.
Sins die tijd 0 eenheden op de metertjes op de radiatoren :)

revado

Honourable Member

Op 12 december 2022 12:41:48 schreef Sine:

@Revado,
Ik heb al een paar jaar geen domoticz meer gezien. Maar als je het mij vraagt zijn ze amper vergelijkbaar.
En de ontwikkeling van Home Assistant gaat hard ... heel hard. Installatie guides van een paar jaar geleden hoef je echt niet meer te lezen, grote kans dat daat compleet verbeterd / veranderd is ondertussen.

Ik ga meteen met HA aan de gang en laat domoticz voor wat het is.
Goede tip @Sine!

Op 13 december 2022 18:17:22 schreef RAAF12:
[...]

Mooi zeg! Maar ik wil geen kranen demonteren en vervangen wegens waterverlies. Die leiding gaat naar de buren toe. Er zit nu een thermostatisch geregelde de kraan op met losse temperatuurvoeler. Zo'n metalen dun buisje met een lompe sensor die onder de radiator ligt. Maar met een klein (stappen) motortje zou dat ook kunnen? Sinds kort weet ik dat er maar weinig wordt betaald wegens de zonnepanelen aan stroom. Dus draait er sinds kort een 2000Watt kacheltje.

De kraan hoeft er niet af, alleen de knop. Geen kans op lekkage dus.
Maar als jouw kraan dicht gaat hebben die dus ook geen warm water meer.

RAAF12

Golden Member

Alles staat parallel met de buren, verticaal gezien :-) @Revado Mooi, geen lekkage en ik zal later even het merk kraan bekijken.

RAAF12

Golden Member

Er zit een Heimeier kraan op met een losse voeler op het eind van de buis dat is een metalen patroon met een spits toelopende 'neus' waaraan het capillair vastzit. Hoe gaat de knop eraf?

revado

Honourable Member

De ring ( zie cirkel) losdraaien.

revado

Honourable Member

En dan een knop met aandrijving er op zoals deze bij voorbeeld.
Deze is 24 volt.
Dit soort bedienknoppen worden gebruikt voor bv vloerverwarming.
Ze lopen rustig open en dicht en niet in een keer, daardoor kan je er ook redelijk mee moduleren.

Artikelnummer Heimeier is : 1847-00.500

revado

Honourable Member

@Sine,
Ik heb HA draaiend op mijn ESXI server, was wel even wat gekloot, maar het werkt nu prima.
Inderdaaad een prachtig pakket!
Ik had nog een youless P1 koppeling liggen van een eerder Domoticz project, die is meteen herkend in HA en ik heb nu weer een mooi overzicht waar de dure Kwh-tjes blijven :)
Ben er blij mee en ga er veel meer mee doen ;)

RAAF12

Golden Member

Mooi dat het zo snel is gelukt. Ik ben als noob nog aan het inlezen. De kraan staat in bestelling. Wel fijn om te kunnen kiezen tussen gas en elektriciteit voor de warmte. Scenario dat de stroom per woning wordt teruggeschroefd wegens tekorten bijvoorbeeld; met die situatie in de Ukraine en de Putin adepten op de Balkan weet je het maar nooit.
/off rampscenario

Even een mischien domme vraag, die thermostaat knoppen draaien de kraan naar de radiator dicht of vervangen ze de bestaande "Domme" thermostaat regeling?
Ons huis is uit de jaren 80, alle radiatoren hebben een kraan, ik zou heel graag op iets uit deze eeuw overstappen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
RAAF12

Golden Member

Gewone kraan.

Het zal van de schroefdraad afhangen welke kraan je moet hebben.

Deze van de Gammel bijvoorbeeld, maar er zijn vast wel betere kranen.
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-therm-radiatorkraan-recht-wit-1…

De domotica besturing kan zowel de kraan open als dichtdraaien. Of halverwege :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 15 december 2022 19:20:06 (13%)

@RAAF12: de voeler voor een thermostatische radiatorkraan met voeler op afstand moet je niet onder de radiator leggen.

@walkura: als je simpele kranen met draaiknoppen hebt, zul je het kraandeel in de leiding moeten vervangen door een thermostatische kraan. Een thermostatische kraan heeft doorgaans een lineaire bediening; een pen wordt ingedrukt. Als je radiator geen afsluitbaar voetventiel heeft, kun je dat beter in de zomer doen, want daarvoor moet dan je systeem leeg.

EricP

mét CE

Je kunt de leiding(en) ook bevriezen. Dan kan het gewoon met een operationeel systeem. Meestal daarna wel ff schilderen - de verf wordt er doorgaans af gekrabt om minder thermische weerstand te hebben.