Vreemd. Afschuren en 'n beetje lak of was er op doen. Ik zou er niet teveel over nadenken.
Ik heb iets dergelijks gezien in een sony walkman. Geen idee of dat verder is gaan rotten, zou het eens moeten bekijken.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (60%)]
Op 13 december 2022 13:23:10 schreef NordRack2:
Beetje Owatrol op doen?
Welke soort? https://www.verfwebwinkel.nl/brands/owatrol/?msclkid=6bcb7ffeae9e1274e…
De bedoeling is de corrosie te stoppen maar verder origineel laten.
Op 13 december 2022 13:36:41 schreef Ledlover:
Vreemd. Afschuren en 'n beetje lak of was er op doen. Ik zou er niet teveel over nadenken.Ik heb iets dergelijks gezien in een sony walkman. Geen idee of dat verder is gaan rotten, zou het eens moeten bekijken.
@Ledlover BRUUT!!! Dit apparaat heeft een historie 
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
het lijkt op de foto alsof er ooit eens vloeistof heeft langsgelopen, die nu wat oxidatie veroorzaakt. geen kat in huis? 
Dat zou best eens kunnen dat er iets over gemorst is. De plexiglazen kap zal er altijd op als er niet gedraaid werd. En Lencoclean of water zou kunnen, soms werd er drijfnat afgespeeld met een mengsel van water en spiritus.
Wel grappig om soms meer dan 50 jaar oude LP's weer te horen. Ga alle 80 maar eens fotograferen en rubriceren.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (22%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 13 december 2022 14:16:19 schreef Arco:
WD40 tijdje in laten werken en schoonpoetsen?
Dat staat in de kast gelijk maar eens proberen!
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Goed ding ja, vliegwielHiFi, dat is nog eens wat anders dan bitjesWiFi. Ik denk dat er inmiddels wel wat van deze spelers in 2e-hands winkeltjes te vinden zijn geweest. Misschien een keer rondkijken voor een reservewiel.
Aan de foto te zien moet het wel vloeistof geweest zijn en wel iets anders dan water met spiritus.
Hmm beetje afwasmiddel kan ook nog maar ik gooide geen rokend salpeterzuur over mijn platen. Tja wat nog meer kan aluminium aantasten? Kijken of het opknapt met WD40 die in de kelder ligt en moet even wachten, want er wordt hard gewerkt in huis. De badkamertegeltjes op de vloer worden vervangen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 13 december 2022 14:33:52 schreef Gerard*:
Ik denk dat er inmiddels wel wat van deze spelers in 2e-hands winkeltjes te vinden zijn geweest.
Als je hem al kan vinden betaal je tegenwoordig de hoofdprijs voor een TD 150 of TD160.
En de TD125 was mijn droom, die hadden ze staan bij Henri van Hessen in Rotjeknor de importeur van oa. Quad, KEF, ADC elementen, Litesold boutjes en later Nakamichi. Wat heb ik daar een lol gehad
En Peter Walker, de Quad ontwerper, in levende lijve gesproken als broekie. Mja een Thorens 125 met een leuke SMD arm was iets boven het budget, destijds. Dat doet me er aan herinneren dat de veren straks iets moeten worden bijgesteld. Zodat het subchassis met daarop de ADC Pritchard houten arm, weer 'zweeft'!
Op 13 december 2022 16:02:19 schreef Arco:
[...]
Huisdier met zwakke blaas?...
Nope het moet iets anders zijn geweest....maar jouw tip van een WD40 ga ik zeker doen. En er moet ook een nieuw rubberen bandje op. Deze doet het nog prima en houd de rpm constant. Maar de soepelheid is wel erg beperkt.
Arco
Special Member
Die oude snaren verliezen vaak hun rek (bij uitrekken veren ze niet meer goed terug)
Die Thorens spelers waren goed, maar persoonlijk hebben ze me nooit kunnen boeien wegens het saaie en simpele uiterlijk...
(een designprijs zullen ze er wel nooit voor hebben gehad...
)
Ik had een AF977 en twee Marlux MX66. De marlux waren geen topmodellen, maar wel mooi en onverwoestbaar...

Die ouwe Thorens' hadden wat rumble maar later, met de verende ophanging, zwaar plateau en rubberen bandje aandrijving waren ze goed. En Thorens was een van de eersten met motorsturing (TD125) ipv de 50Hz van het net.
Dual en Garrard was het net niet. Bij de omroep in H'sum gebruikten ze EMT draaitafels dat was nog iets mooier dan Thorens maar wel heel kostbaar. Hmm, Marlux wel van gehoord maar nooit in het echt aanschouwd, het ziet er wat robuuster uit inderdaad. Wat voor element zat erin?
Arco
Special Member
Zat toen een Audio Technica element in.
Bij Thorens kreeg ik altijd het gevoel of het een samenbouwsel was van onderdelen van verschillende apparaten.
(het was meestal geen harmonieus geheel...)
Het gat in de stofkap rechts is ook wat raar: wat heb je aan een stofkap als er een enorm gat in zit... 
Haha, ja de originele arm is verwijderd en vervangen door een ADC arm! Daar waren de audiobladen erg positief over. High compliance elementen konden met gemak met 1 gram naaldruk door de groef gaan. Dat moest je niet met een Thorens arm proberen die stuiterde dan alle kanten op. Ik zou het eens op moeten zoeken, ADC en Stanton elementen waren prima. Er zit nu een Stanton in, maar wel met dat kwastje eraf.
https://www.tonecontrol.nl/stanton-681eee-mk-iii
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (24%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Wat ook zeker gaat helpen; Het ding lichtjes insmeren met siliconenvet, stopt het roesten meteen, heb het zelf al vaak toegepast op veel dingen. Je kan dat zo met de vinger heel fijn uitsmeren dat je het niet kan zien.
Stopt het roesten of corroderen per direct.
Na een paar dagen plakt dat niet meer, maar laat een soort vettig laagje achter.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (13%)]
Op 13 december 2022 13:45:24 schreef RAAF12:
Welke soort?
Stom van me, ik ging uit van een ijzeren plaat maar het gaat om aluminium.
Bovendien zie ik dat Owatrol een merk is met 'tig producten. Ik heb een beetje spul in een jampotje van iemand gekregen. 10 jaar geleden op een roestige auto gesmeerd en ziet sindsdien hetzelfde uit.
maar ik weet dus niet wat het precies is 
Op 13 december 2022 14:04:07 schreef RAAF12:
En Lencoclean of water zou kunnen, soms werd er drijfnat afgespeeld met een mengsel van water en spiritus.
Brrrr, Lencoclean en een spiritusmengsel zorgen beide voor een heleboel gekraak... Het is te verhelpen met een alcohol-water mengsel zonder een residu.
Wel grappig om soms meer dan 50 jaar oude LP's weer te horen. Ga alle 80 maar eens fotograferen en rubriceren.
[bijlage]
Daar bestaat een mooie database voor, Discogs. Zorg wel dat je precies uitzoekt welke persing/uitvoering je hebt, anders krijg je binnen de korste keren vragen of je die zeer gewilde versie voor €.... wilt verkopen.