Ik wil een raspberry in mijn bus bouwen (transit custom). nu loop ik vast op de voeding en het netjes opstarten/afsluiten van de pi. Belangrijkste is het stroomverbruik in rust. dit mag maximaal enkele mA zijn.
nu heb ik iets gevonden wat hier perfect voor is alleen zijn de verzendkosten 2x zo hoog als het ding zelf:http://www.allspectrum.com/store/product_info.php?products_id=9185{22}…
is iemand zoiets toevallig tegengekomen in Nederland of heeft een andere oplossing?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik zou eerst eens meten wat het stroomverbruik is als de RPI zelf netjes ge-shutdown-ed is voordat je een oplossing bedenkt.
Dus RPI opstarten met een mA meter tussen de +5V en in een shell: sudo shutdown -P now
doen en kijken of de RPI ook echt in sleep mode gaat en wat dan het echte verbruik is.
Is dat onacceptabel dan zul je de voeding echt af moeten schakelen en dan heb je een andere oplossing nodig.
Als dat wel acceptabel is kun je beter een trigger signaal maken die de RPI netjes shutdowned als het contact uit gaat.
Die link gaat je niet echt verder helpen als je de RPI niet shutdowned, kwestie van het probleem 5 a 6 uur verplaatsen in tijd.
-edit-
Over de voeding gesproken, de RPI trekt best wel wat stroom dus als je die aan je boordnet wilt hangen zul je een klein schakelend voedingkje moeten gebruiken. Kun je zo compleet kopen, een 10-16V in en 5V 2A uit of zoiets denk ik. Als printje of ingegoten blokje oid.
(Bijvoorbeeld iets a la dit, maar ze hebben nog veel meer van dit spul: https://www.tinytronics.nl/shop/en/power/voltage-converters/buck-(step…)
Maar die hebben ook een ruststroom verbruik dus daar moet je ook zeker op letten wat je daar aan "verstookt". Het voordeel daarvan is wel dat je RPI ruststroom aan de "ingangskant" van de DC/DC converter ongeveer halveert.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Zet het filesystem op readonly (nadat je alles werkend en getest hebt, hoewel, je kunt ook weer terug naar read/write), dat helpt tegen corrupte sd kaarten. Zeker als er eens een niet-nette shutdown tussen zou zitten.
Moet die Pi in rust nog wat doen, of is ‘volledig uit’ mogelijk?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 21 december 2022 11:19:35 schreef Lucky Luke:
Zet het filesystem op readonly
Dat is zowiezo niet zo simpel als het lijkt, er zijn best wel de nodige files die toch R/W moeten zijn in /etc en meer op meer plaatsen die je moet verhuizen (symlinken) naar een schrijfbare partitie. Wel goed te doen maar je moet wel precies weten wat je aan het doen bent.
Daar ging het niet volgens mij niet om, het is om het spul netjes af te sluiten cq stroom verbruik minimaliseren.
Het R/O maken van het rootfs is daar boven op later ook wel een goed plan.
EricP
mét CE
Als je filesystem R/O is, dan hoef je geen shutdown te doen en zet je het ding gewoon uit. Net als een DOS computer...
Als je geen ingewikkelde database driven media server hebt dan zal de logging het meest schrijven. Zet deze uit.
het plan is gewijzigd. ik wil zoieso een pin monitoren om motorloop te detecteren. een tweede pin monitoren en netjes afsluiten wanneer laag is het probleem niet.
ik heb een 3A buck converter, deze trekt zonder iets aan de output 7.4mA. dit is te veel. Ik zal een circuit moeten maken wat de input van de converter +- 60 seconden vertraagd met uitschakelen wanneer het contact wegvalt. (dat circuit moet natuurlijk uiteindelijk uitschakelen)
zou het een optie kunnen zijn om met een NE555 en een flinke tor of fet dit te maken? ik ben niet zo bekend met de 555 timer.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Simpeler aanpak: neem een goldcap of iets dergelijks (die zijn er ook voor hogere spanninen tegenwoordig) en neem die groot genoeg om de afsluit-tijd te overbruggen.
Mooier is om een bouwsteentje met enable te nemen. Omdat je zegt een '3A buck converter' te hebben, vermoed ik dat je zo'n klein blauw Aliexpress printje bedoelt. Dat dat allemaal werkt vind ik vaak knap (voor die 3 Ampère is de koeling ontoereikend en ook piekstromen trekken ze door de beperkte uitgangscapaciteiten niet altijd even goed), maar ook heel basaal. Er zijn veel kant en klare bouwsteentjes te koop die hetzelfde doen als wat je nu hebt, maar een enable-ingang bezitten. Bij de in het datablad vermelde toestand daarvan, kun je de regelaar uitschakelen en zo hooguit micro-ampères aan verbruik overhouden. Die pin kun je dan, omdat er amper stroom loopt, met een relatief kleine elco wel een tijdje hoog houden.
Met een 555 kan natuurlijk ook... maar, hoe wil je díe dan weer gaan voeden en (uiteindelijk) uitschakelen?
EricP
mét CE
Lomp: zet er een relais voor. Dat stuur je met de pi aan. Om de boel in de lucht te krijgen, moet je het overbruggen. De vraag is of je pi snel genoeg in de lucht is om met een 'puls' dat over te nemen (met een AVR is dat geen enkel probleem).
Bij een shutdown zet je als laatste dat relais uit - of wellicht is het ook wel te configureren als 'de actie die de boel uit zet'...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 20 december 2022 23:16:22 schreef henri62:
Ik zou eerst eens meten wat het stroomverbruik is als de RPI zelf netjes ge-shutdown-ed is voordat je een oplossing bedenkt.
Zonder software aanpassingen is dat "vrij belabberd".
Tijdens het opstarten zie je dat ie best zuinig kan zijn en zie je stapje voor stapje dat er subsytemen aangezet worden en stroom beginnen te gebruiken. Maar niet alles gaat uit als je shutdown-h doet: er blijft (toen ik het gemeten heb, een jaar of wat geleden) een stroomverbruik over wat HOGER is dan wat ie de eerste tiental seconden doet!
Je kan met een eenvoudige mosfet constructie de voeding schakelen. Als je nu zorgt dat je die mosfet aanstuurt als OF de auto aanstaat, OF de pi een pinnetje hoog heeft. Tijdens het booten zet de pi dat pinnetje dan hoog, en ergens in een scriptje voor "halt" zet je dat pinnetje weer laag. Poef uit! (zoek naar het script waar het root-fs readonly gemount wordt, Even daarna kan je het pinnetje bedienen!)
Edit: Oh.... Ik zeg hetzelfde als EricP, maar dan met een mosfet ipv een relais. Door "auto aan" als Puls" te zien, kan je redelijk garanderen dat die puls lang genoeg is voor het boot-proces van de pi. 
KGE
Golden Member
In een ver verleden heb ik eens een MP3 speler gemaakt voor in de auto op basis van een PC moederbord met een DC/DC converter voor de voeding ervan.
Bij het op het contact zetten van de auto schakelde een relais met een houdcontact vertraagd in (ik meen 1 minuut om de motor te kunnen starten) en startte de PC op. Het OS (Linux) detecteerde via een lijntje aan de COM poort met de UPS software dat de auto weer van contact afgezet werd en sloot dan netjes af en schakelde het relais weer af. Dat werkte prima.
Stroomverbruik in rust was dus nul.
EricP
mét CE
Een FET kan op zich natuurlijk ook. De reden dat ik een relais voor stel, is dat het wat robuuster is in de context van spannings en stroom pieken. 'Auto' is nou eenmaal een 'nare' omgeving voor electronica...
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik heb (al heeeeeel lang ...) een gelijkaardig project in de steigers staan. Ik voorzie sowieso een plaatselijke batterij (3x18650, misschien), waarop de Raspi kan blijven draaien tijdens bv. een resto-pauze; en een controllertje om die batterij in de gaten te houden (en nog een en ander aan huishoudelijk toezicht), een arduino nano of een esp32-devkit.
Die kan dan, als de nood zich aandient, per I2C aan de Raspi laten weten dat het tijd wordt om het licht uit te doen. Het display van de Raspi zou ik sowieso doen uitgaan als op de ISO-connector het contact wordt afgezet.
Dit is natuurlijk wel heel wat complexer dan het geschetste opzet.
en waar ga je die accu steken? in de zomer kan het IN de auto al behoorlijk heet worden.
wat wil je precies draaien op die Rpi? als dit niet te zwaar is, zou je kunnen opstarten, een ramdrive maken, je OS in ram laden, sd card unmounten.
dan hoef je bij het afsluiten naar niks te kijken en alle verwerking gaat supervlot.
ikzelf blijf daarom liever bij arduinos in de auto, geen os, geen gezever
[Bericht gewijzigd door fcapri op (10%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser