ehm tim, ik krijg nu bij het programmeren nu ook geen foutmeldingen meer op mn compu met 98... iig niet meer die 0000h error. Nu wil ik wel eens kijken of ik een pic kan proggen, mar hoe triest het ook is... ik ben mn programmer kwijt
. Ik weet niet meer waar ie ligt... ik zal ff zoeken.
Hahaha. Anders kun je die van mij proberen? Weet ik meteen of het aan de hardware ligt.
Maar hoe heb je dat dan precies voor elkaar gekregen?
Martijn Berntsen
pe4mb
Op 11 januari 2003 19:45:49 schreef Timendus:
[...]
Dus het is absoluut zeker dat IC-Prog meteen en zonder bijkomende problemen zou moeten werken onder Win98? Dan ligt het daar tenminste niet aan.
Het is alleen wel verdacht dat ik de chip wel uit kan lezen, kan verifieren en leeg kan gooien, maar niet kan programmen.
als je de pic inleest, wist, of verivieert, dan heeft hij niets om het mee te vergelijken of het gelukt is, en hij weet dan ook niet of het wel/niet gelukt is, je krijgt dus ook geen melding.
bij het programmeren leest hij terug wat erin gezet hebt, en dit kan hij controleren met de code die in het bestand staat, dus kan hij weten of het wel of niet gelukt is, je zult dan ook een melding krijgen.
Daar zit wat in, maar de 0000h error krijg je op het moment dat hij BEGINT met het inladen van de code. Als jouw theorie klopt zou hij dus eerst helemaal moeten laden, dan weer leeg moeten zuigen om te vergelijken met het origineel, en dan pas die error moeten geven. En dat is niet het geval.
Martijn Berntsen
pe4mb
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 13 januari 2003 14:57:28 schreef Martijn Berntsen:
volgens mij controleert hij al iets bij het programmeren van elke losse opdracht. (niet zeker)
Als ik kijk naar de normale manier van werken wordt er nooit zomaar iets gestuurt naar een controller. De controller wordt eerst aangetikt en verteld dat die straks wordt aangestuurt om wat te ontvangen. De normale gang van zaken is meestal daarna dat die controller dan een acknowledge geeft op dit request.
Of deze werkwijze ook bij het programmeren van een PIC voorkomt weet ik niet, maar het lijkt mij wel erg waarschijnlijk. Dus er zal wel een 2-weg communicatie zijn voordat de controller daadwerkelijk wordt geprogrammeerd.
Op 13 januari 2003 16:14:08 schreef Bastiaan:
[...]
Als ik kijk naar de normale manier van werken wordt er nooit zomaar iets gestuurt naar een controller. De controller wordt eerst aangetikt en verteld dat die straks wordt aangestuurt om wat te ontvangen. De normale gang van zaken is meestal daarna dat die controller dan een acknowledge geeft op dit request.
Of deze werkwijze ook bij het programmeren van een PIC voorkomt weet ik niet, maar het lijkt mij wel erg waarschijnlijk. Dus er zal wel een 2-weg communicatie zijn voordat de controller daadwerkelijk wordt geprogrammeerd.
Ja, er moet wel een 2-weg communicatie zijn tussen de PIC en de PC, want de PC kan ook opdracht geven aan de PIC om zijn inhoud te versturen. Als de PIC gewoon elke byte die hij ontvangt in zijn geheugen zou laden zou dat niet kunnen.
Maar Martijn heeft gelijk. We hebben op aanraden van de tutorial allemaal braaf "controle tijdens programmeren" aangevinkt.
Dat betekent dus dat er wel degelijk iets mis is met mijn programmer. Bummer.
Martijn Berntsen
pe4mb
ik heb ook dat als je hem inleest en hij zit niet goed dat het prima gaat, maar ik niet de juiste code krijg, ik kan hem ook wissen als hij op de verkeerde poort staat (al is hij dan niet leeg daarnaa) zonder meldingen, dus het ligt niet specefiek aan jouw programmer
Op 15 januari 2003 08:51:49 schreef Martijn Berntsen:
ik heb ook dat als je hem inleest en hij zit niet goed dat het prima gaat, maar ik niet de juiste code krijg, ik kan hem ook wissen als hij op de verkeerde poort staat (al is hij dan niet leeg daarnaa) zonder meldingen, dus het ligt niet specefiek aan jouw programmer
Nee, maar dat ik 'em niet kan programmen en jij wel ligt wel specifiek aan mijn programmer. Want waar anders aan?
ik heb nu 2 verschillende ontwerpen proggers geprobeert en ik krijg precies dezelfde fout dat hij niet kan schrijven.
gebruik ook win98.
heeft iemand nog ideën?
Op 19 januari 2003 17:43:03 schreef fantasy2:
ik heb nu 2 verschillende ontwerpen proggers geprobeert en ik krijg precies dezelfde fout dat hij niet kan schrijven.
Met hetzelfde kabeltje?
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 19 januari 2003 17:43:03 schreef fantasy2:
gebruik ook win98.heeft iemand nog ideën?
Wat staat er in je bios bij de interface van je poorten? SSP? of die andere ESP ofzo.
Bastiaan
Op 19 januari 2003 19:19:57 schreef fantasy2:
waar ken ik dat vinden? oke in me bios.
maar hoe?
Dat is bij iedereen weer anders. Gewoon ff door je menu van je bios scrollen en kijken of er iets staat over de serieele of parallele poort of interface ofzo
Op 19 januari 2003 19:19:57 schreef fantasy2:
waar ken ik dat vinden? oke in me bios.
maar hoe?
Staat ergens bij de parallele poort instellingen. En iedere BIOS is anders. Je kunt niet zeggen klik daarop en doe dan dit.
Komop, mafkees. <15, zeker? Iedereen daarboven heeft in het dos-tijdperk wel eens aan zijn BIOS gesleuteld.
Maar welke instelling moet ik dan hebben, voor m'n seriele poort interface? Die SSP of juist die andere? Dan hoef ik er maar één keer in. Maar eerlijk gezegd zie ik er geen heil in; al het andere werkt immers.
Elektronicanet
Elektronica gereedschap/multimeter/soldeerstation/voeding nodig? www.eleshop.nl !
Op 19 januari 2003 19:30:04 schreef fantasy2:
hmmz
hoe kom ik in mijn bios?
In de meeste gevallen door op delete te drukken na het inschakelen van de pc 
nouwja tis 15>
maarja ik kon dus eerst niet in mijn bios komen omdat ik dat scherm om del te drukke nooit krijg bij het opstarten.(windows staat meteen aan)
ik kon kiezen uit:
epp of ecp
en bi- nogwat
Bastiaan
Op 19 januari 2003 20:01:05 schreef fantasy2:
nouwja tis 15>
maarja ik kon dus eerst niet in mijn bios komen omdat ik dat scherm om del te drukke nooit krijg bij het opstarten.(windows staat meteen aan)
ik kon kiezen uit:
epp of ecp
Je moet ff de wisselen. Dus als het epp was moet je ff voor ecp kiezen. En als het ecp was ff voor epp kiezen. Wel opslaan bij het afsluiten anders is er nog niks verandert.
Dan ff proberen of het nu wel lukt om te programmeren. Zoniet dan weer ff je instelling in je bios terugzetten en ligt het dus aan wat anders. Zowel, veel plezier 
tja nouw mijn problemen zijn opgelost...
had een klein foutje van een component over het hoofd gezien.
Bastiaan
Op 20 januari 2003 19:32:49 schreef fantasy2:
tja nouw mijn problemen zijn opgelost...
had een klein foutje van een component over het hoofd gezien.
Hahahahahaha. Ik lach je niet uit hoor ik moet alleen lachen om te oorzaak. Er zijn al hele lange topics met mensen geweest waarbij het niet werkte. Achteraf waren het elke keer toch gewoon foutjes die in de 'gemaakte' schakeling zaten. 
tsja ik ben een beetje dom geweest netzoals de andere.
ik heb nu een checklist voor als er iets niet werkt:D
- check de verbindingen
- zitten de componenten goed?(torren, diodes, elco's, IC's)
- goeie voltage?
altijd handig;)