Electro Kart

Ik ben student op het Drenthe College,en wij hebben daar een Elektronisch aangedreven superkart Waarvan ik monteur ben. O-)
In de komende maand gaan wij de hele kart volledig strippen,omdat we nieuwe motor & inverter erop gaan plaatsen.
en kunnen we dus overal goed bij,Vandaar ook mijn vraag.

En wij hebben het volgende probleem:
Wij willen als we op de paddock rijden de kart begrens hebben op een snelheid van 15 Km/Uur,Maar als we op de racebaan zitten willen we natuurlijk geen enkele begrenzing hebben.
(anders zouden we met 15km/uur racen,en das niks :/ )
Dus zouden we graag willen dat we de kart kunnen begrenzen doormiddels een afstandbediening of schakelaar.
Weten jullie misschien hier een mogelijkheid voor?

-----------------------------------------------------------------------
De speceficaties zijn als volgd:
Motor: BENEVELLI IPM MOTOR SMAC 200-105 @48v 3-fase
Inverter: Supersigma2 AC inverter 94V Canbus aansturing
Accu: 2x VANGUARD 48V 5KW Lithium Pack
-------------------------------------------------------------------------

Ik heb respect voor accu's. en zeker voor lithium accu's

IR lichtsluis/zender ofzo die de 15km/uur triggert bij het oprijden van de paddock, en bij wegrijden weer vrijgeeft?

Of wil je gewoon een handmatige 'cruisecontrol'knop voor 15km/uur maken?

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op 2 januari 2023 13:36:37 (25%)

help

Golden Member

Een lichtsluis lijkt me niet heel handig, als dan een ander passeert ga je ineens naar 15km/h als je misschien op topsnelheid rijdt.

Een handmatige optie voor de rijder lijkt met de makkelijkste waarmee je dus een begrenzer inschakelt.

Andere optie is op geo-locatie schakelen met GPS maar weet niet of je binnen/buiten rijdt en of dat nauwkeurig genoeg is.

Radiobaken op korte afstand -als in- binnen bereik baken begrenzer inschakelen.

Een schakelaar lijkt me het veiligst, met een fikse straf voor een coureur die deze onterecht uit zet.

Je zou het signaal van het gaspedaal kunnen beperken, of de inverter vertellen dat hij niet harder mag, via CAN bus bijvoorbeeld.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bij kartbanen worden toch meestal RFID tags op de karts gemonteerd om de rondetijden te klokken?

Kan je die niet ook in de paddock gebruiken, bij wijze van 'flitspaal' die dus op 15 km/h is afgesteld.
Bv: 1 reader bij de ingang van de paddock, 1 bij de uitgang. Als de reader bij de uitgang de kart te vroeg detecteert dan moet ie te hard hebben gereden ('trajectcontrole').

Dan hoeft er verder aan de kart niks te veranderen (tenminste, zolang de coureur zelf zijn snelheid kan aflezen).

Remote kunnen ingrijpen op de besturing is misschien ook wel wenselijk bv bij 'safety car' situatie. Maar dat kan je dan via wifi of iets dergelijks regelen; voor de paddock moet de coureur zich gewoon inhouden.

De vraag is ook of je wel automatisch wil afremmen naar 15 km/h. Moet wel veilig gebeuren.

Wij racen voornamelijk in de buitenkucht op verschillende racebanen,dus ik ben bang dat een RFID Chico in combinatie met twee lasers geen optie is.
Net zoals een soort peilbakens,omdat we vrij dicht langs de baan moeten staan.
En een schakelaar kan in mijn ogen vrij makkelijk vergeten worden

Op 2 januari 2023 14:54:26 schreef kojazz:
De vraag is ook of je wel automatisch wil afremmen naar 15 km/h. Moet wel veilig gebeuren.

Ik denk dat dat heel goed automatisch kan. Karts remmen van nature al behoorlijk heftig. Als je automatisch iets minder zwaar afremt, dan als je met het pedaal zou doen, hoeft een achteropkomende bestuurder niet te klagen dat je zo hard remde.
Onoplettende bestuurders hou je toch, dus kop-staart-botsingen zul je waarschijnlijk niet helemaal kunnen uitsluiten.
In de F1 hebben ze ook een knop waarmee ze de snelheid in pitsstraat beperken. Werkt al jaren goed!

Don't Panic!

En we hebben een electromotor dus die regenereert automatisch al terug (oftewel: hij remt automatisch lichtjes als je het gas loslaat)

Ik zou het probleem opsplitsen.

1: De motorcontroller aan z'n verstandpeuteren dat er nul gas gegeven mag worden als de snelheid boven een waarde zit en er een bepaald signaal "actief" is.

2: dat "bepaald signaal" genereren.

In de eerste instantie kan je dan onderdeel twee implementeren met een schakelaar door de bestuurder te bedienen. Maar je kan ook "afstandsbediening" of andere truuks uiteindelijk gaan toepassen.

Onderdeel 1 is tricky. Zomaar de gashendel beperken: Ik denk niet dat dit goed werkt. Bij het wegrijden uit je pitstop wil je wel snel op die 15km/u zitten, maar daarna niet meer kunnen versnellen.

Een BLDC motor controller als de VESC kan je een RPM limit opgeven. Je zou dan denk ik een custom "app" moeten schrijven die deze limiet aan en uitschakelt op basis van een extern signaal. Hoe dit met jullie motor controller moet of kan, dat zul je zelf moeten uitzoeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 januari 2023 14:54:26 schreef kojazz:
Bij kartbanen worden toch meestal RFID tags op de karts gemonteerd om de rondetijden te klokken?

Kan je die niet ook in de paddock gebruiken, bij wijze van 'flitspaal' die dus op 15 km/h is afgesteld.
Bv: 1 reader bij de ingang van de paddock, 1 bij de uitgang. Als de reader bij de uitgang de kart te vroeg detecteert dan moet ie te hard hebben gereden ('trajectcontrole').

Dan hoeft er verder aan de kart niks te veranderen (tenminste, zolang de coureur zelf zijn snelheid kan aflezen).

Remote kunnen ingrijpen op de besturing is misschien ook wel wenselijk bv bij 'safety car' situatie. Maar dat kan je dan via wifi of iets dergelijks regelen; voor de paddock moet de coureur zich gewoon inhouden.

Wij hebben een transponder waarmee de rondetijden worden geklokt

Zelf kwam ik net op het idee om een Pitlimiter te installeren,alleen heb je die dingen ook voor op de inverter/electro motor?

En zijn er dingen waarbij ik rekening moet houden?
Zoals protocollen,en kan ik dit ook zelf bouwen?

Bedankt voor de snelle reacties,

Ik ga het volgende voorstellen aan de Hoofdmonteur(aanspreekpunt monteur):

- Of we een handmatige pitlimiter kunnen plaatsen en die doormiddels een schakelaar kunnen bedienen als hij de pitlane inrijdt,rijdt hij er weer uit kan de rijder met 1 druk hem weer uitschakelen. (Zoals in de F1 ook het geval is)

- Of we een pitlimiter kunnen plaatsen en die doormiddels radiosignaal kunnen activeren,op de momenten dat de kart de pitlane binnenrijdt kan dan een van de monteurs doormiddels een afstandbediening hem inschakelen,en als hij hem verlaat weer uitschakelen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 2 januari 2023 20:18:30 (30%)

stap 1 lijkt me vrij triviaal: op pagina 23 en 24 van de datasheet https://www.maurelma.ch/Produkte/Antriebstechnik/Controller/DMC/SuperS… staat dat je 6 verschillende speed limits kunt instellen, en die met digitale I/O pinnen kunt selecteren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken