Booster voor Electro-kart

Dit topic is gesloten

Ik ben student op het Drenthe College, en wij hebben daar een Elektronisch aangedreven superkart Waarvan ik monteur ben. ?
In de komende maand gaan wij de hele kart volledig strippen, omdat we nieuwe motor & inverter erop gaan plaatsen.
En kunnen we dus overal goed bij, Vandaar ook mijn vraag.

En wij willen graag het volgende realiseren:

Op de huidige inverter zitten een aantal instellingen om de accu te beveiligen tegen 'te Diepe' Ontlading,maar wij hebben gezien bij andere karts.
Dat zij een soort booster hebben voor een aantal secondes,is dit mogelijk in te bouwen,zonder de accu (Mogelijk) te beschadigen?
Zo ja,hoe kunnen wij dit realiseren
Weten jullie misschien hier een mogelijkheid voor?

-----------------------------------------------------------------------
De specificaties zijn als volgt:
Motor: BENEVELLI IPM MOTOR SMAC 200-105 @48v 3-fase
Inverter: Supersigma2 AC inverter 94V Canbus aansturing
Accu: 2x VANGUARD 48V 5KW Lithium Pack
-------------------------------------------------------------------------

Ik heb respect voor accu's. en zeker voor lithium accu's

Wordt de kart nu al bij volgas op 100% full power uitgestuurd?
Wat begrenst dan de versnelling?
Batterij, motor, bekabeling, banden, software, ... ?

1) Je hebt al een topic lopen over deze cart.
2) vertel eens welk exacte type je van die inverter. (typenummer/bestelnummer?) In de handleiding van dat ding zie ik allemaal spanningen, maar geen 94V.

3) hoe stuur je de boel aan over canbus.

4) De accu, als ie leeg is, dan is ie leeg, en kan je niet "op magische wijze" toch nog even energie uit trekken. Limieten van lithium accus zijn er om gerespecteerd te worden. Als je dat niet doet, dan gaat ie stuk en wordt ie gevaarlijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 januari 2023 17:14:00 schreef kojazz:
Wordt de kart nu al bij volgas op 100% full power uitgestuurd?
Wat begrenst dan de versnelling?
Batterij, motor, bekabeling, banden, software, ... ?

De inverter begrens dan de maximale spanning de inverter verlaat als hij op zn maximum zit.
ook wordt de inverter begrens als hij een vooraf ingestelde (Kritieke) Spanningsdip krijgt( als het pedaal te diep wordt ingetrapt,en hij teveel spanning moet leveren,dit om de accu te beschermen tegen 'Te diepe' ontlading)

Op 2 januari 2023 17:14:11 schreef rew:
1) Je hebt al een topic lopen over deze cart.
2) vertel eens welk exacte type je van die inverter. (typenummer/bestelnummer?) In de handleiding van dat ding zie ik allemaal spanningen, maar geen 94V.

3) hoe stuur je de boel aan over canbus.

4) De accu, als ie leeg is, dan is ie leeg, en kan je niet "op magische wijze" toch nog even energie uit trekken. Limieten van lithium accus zijn er om gerespecteerd te worden. Als je dat niet doet, dan gaat ie stuk en wordt ie gevaarlijk.

Punt 1: Excuus van mij als de topics teveel op elkaar lijken,maar in mijn zijn het twee verschillende vragen.

Punt 2: De nieuwe inverter die wij op de plank hebben liggen is een: Supersigma 2 94V of 96V.
Ik heb hier zo helaas geen andere technische gegevens waarvan ik kan bevestigen dat het om dat specifieke type gaat.
na de vakantie zal ik een blik werpen in onze kast,om een typenummer te fixen,voor nu houden (Helaas) mijn mogelijkheden op.

Punt 3: Ik weet er het helaas niet fijne van het canbus protocol af,dat zal ik moeten voorleggen aan onze Hoofdmonteur, dat zal ik asap na de vakantie voor jou vragen.

Punt 4: In mijn ogen zullen wij die knop alleen inzetten als de Accu opgeladen is,ieder moment dat hij niet rijdt zullen wij hem aan de oplader aansluiten,en hem opladen indien de accu hierom vraagt.
En de inverter heeft een bepaalde ondergrens van spanning pieken en spanningsdalen, als deze overschreden worden schakelt hij het hele systeem uit,om vervolgens daarna weer op te starten (Als de spanningspiek/dal verdwenen is)

En zeker respecteer ik onze (Liefdevolle) accu, wij krijgen eindelijk een nieuw pakket dus Ik zal hier uitermate zuinig op zijn. ( wat ook wel mag verwacht worden voor een kostprijs van 15.000,-)

High met Henk

Special Member

Je hebt een DC accu en een AC motor, dus die boost moet iig via de regelaar.

Dan heb je 2 smaken...
Of meer spanning
Of hogere frequentie

Aangezien je accupack 48 V is, kun je niet hoger..
Dat is i.m.o. al een gemiste kans.. een iets hogere spanning kan een motor best wel even hebben... (Hee das een boost functie, maar dan in koppel, dus ideaal voor acceleratie uit een bocht). Door de hogere spanning, gaat er namelijk meer stroom lopen (let even op dat je de regelaar niet hierop begrenst). Je zou evt wellicht ook de V/F curve kunnen aanpassen. Een andere optie is overigens meer slip toestaan.. let wel: bij teveel slip blokkeert de motor...

Meer frequentie levert minder koppel op over het algemeen, maar raadpleeg de motor handleiding hierover.. als je nog niet op het Maximale koppel zit op maximale frequentie kun je zo je windsnelheid verhogen...

Beide zijn legitieme opties..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 2 januari 2023 19:23:51 (18%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dit topic is gesloten