bestand op 3,5 DD diskette schrijven

Hoi, ik heb een ouderwetse vraag, dat wil zeggen een lichttafel die alleen 3,5 diskettes leest. Wie kan voor mij een bestand op zo'n HD-diskette schrijven en aan mij verzenden tegen vergoeding van de kosten?
Als deze floppy werkt, dan ga ik de lichttafel ombouwen van Diskette naar USB. Maar eerst zeker weten of hij nog werkt.

Henry S.

Moderator

Ik denk dat je het beste even een advertentie in de V&A kunt zetten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dag Fatbeard, bij voorbaat dank! Ik vraag nog even precies na welk bestand het moet zijn. Je hoort van mij!

adres misschien beter in je profiel zetten, misschien kan iemand het wel vlotjes doen in je buurt.
ik heb nog ergens een usb diskettestation van een laptop liggen, kan op éénder welke pc aangesloten worden.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

woonplaats Arnhem staat in mijn profiel

joopv

Golden Member

Als dat apparaat alleen DD (720kB) kan lezen heb je niks aan een HD (1,44MB) diskette.
Je gebruikt beide termen. Wat is het nou?

Er bestaan overigens floppy emulators die USB storage omzetten naar een floppy interface.

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 4 januari 2023 00:03:29 (26%)

Op 4 januari 2023 07:29:29 schreef Ex-fietser:
Gewoon zoiets aanschaffen. Deze dingen werken best goed.

[bijlage]

https://nl.aliexpress.com/item/32841011000.html?spm=a2g0o.productlist.…

als het een paar centen mag kosten zou ik voor een flexidrive gaan .
ik heb de boven genoemde emulator in een roland keyboard gehad en niks dan problemen er mee .
bovendien kun je ondanks advertenties anders beweren maar een beperkt aantal floppy`s op een usb stick zetten en lezen .
flexidrive kan 1000 floppy`s per usb stick lezen , maar dat kost dan ook wel wat .

een aanschaf overweeg ik zeker. Maar eerst testen of het met de diskette(s) werkt. Het zijn er meerdere geworden. De manuals zijn niet nodig! Het gaat met name om de software en de Library. Op de oude (defecte) diskettes staat Fixture Library Version 13: E702, en de andere Operating system, Release ML 1.1. Hoe dat zich verhoudt met wat als software beschikbaar is?
Dit bericht aangepast, de echte bestanden heb ik kunnen vinden

Op 4 januari 2023 09:52:20 schreef klaasy:
[...]
als het een paar centen mag kosten zou ik voor een flexidrive gaan .
ik heb de boven genoemde emulator in een roland keyboard gehad en niks dan problemen er mee .
bovendien kun je ondanks advertenties anders beweren maar een beperkt aantal floppy`s op een usb stick zetten en lezen .
flexidrive kan 1000 floppy`s per usb stick lezen , maar dat kost dan ook wel wat .

Originele Chinese firmware op zo'n gotek is echt troep, google 'ns op HxC of Flashfloppy. Werkt veel beter en is makkelijk te flashen, kan ik je bij helpen.

fijn! Hou ik even in gedachten. Ik heb nog wat verder gezocht. De bestanden die ik nodig hebben betreffen er 3:

https://www.vari-lite.com/global/products/illusion-series#_english

Op 4 januari 2023 14:39:43 schreef Herms:
voor een Gotek-drive, heb ik hier dan eventueel een goede aan?
https://www.amazon.com/Gotek-SFR1M44U100-35-Inch-144MB-USB-SSD-Floppy-…

ja alleen de originele Chinese firmware zal sowieso niet werken in jouw geval want dit is voor HD diskettes (1.44MB) ipv DD diskettes (720KB). Maar dat maakt toch niks uit omdat je de firmware dus om kan zetten naar flashfloppy of hxc. Deze firmwares kunnen zowel dd als hd emuleren (en nog veel meer, SD bijvoorbeeld ook)
Vond deze ook nog, daar staat flashfloppy zelfs al op, is wel wat duurder.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005026449259.html?spm=a2g0o.product…
Om welke lichttafel gaat het trouwens?

Zero 88 Illusion 500. Best al wel een oudje

Betekent het dan dat deze

Vond deze ook nog, daar staat flashfloppy zelfs al op, is wel wat duurder

plug en play is? Zodanig dat ik geen verdere hulp nodig heb?

Op 4 januari 2023 15:23:40 schreef Herms:
Betekent het dan dat deze
[...]
plug en play is? Zodanig dat ik geen verdere hulp nodig heb?

De interface van je originele diskette station is gewoon 34 pins:
https://www.ebay.co.uk/itm/162773722090
Dus aansluiten is geen probleem op een gotek.
Probleem is alleen dat er niks te vinden is over je zero 88 icm met flashfloppy. In de compatibility list van HxC komt hij ook niet voor:
https://hxc2001.com/download/floppy_drive_emulator/support.htm
Het zal waarschijnlijk wel werken. Support van beide firmwares is wel goed, als het niet direct werkt kan je een bericht sturen naar de maker van de firmware. Weet dat zeker bij HxC je heel snel geholpen wordt.

Dank je Steven.
We gaan eerst proberen met de diskettes. Als dat lukt, ga ik deze aanschaffen. Ik heb liever betrouwbare apparatuur dan spul dat je in de steek kan laten.

joopv

Golden Member

Met diskettes van >15 jaar oud kan je het beste beginnen met een bulk erase (daar gebruikte ik een EI kern trafo voor waarvan ik de I had weggehaald) en formatteer actie. Daarna je bestand er op zetten en controleren of je het 100% betrouwbaar kan teruglezen. Liefst op een andere pc of andere diskdrive.

Ik heb geen idee of er nog nieuwe diskettes gemaakt worden, maar hou er rekening mee dat (heel) oude diskettes onbetrouwbaar kunnen zijn geworden.

De diskettes zijn onderweg. Als ze morgen op tijd zijn, kan ik testen. Maar gezien de planning van DHL wordt het spannend of het lukt. Ik hou jullie op de hoogte

[Bericht gewijzigd door Herms op vrijdag 6 januari 2023 20:27:42 (37%)

dag allemaal. Na lange tijd stilte, hier een voortgangsmelding. De diskettes zijn binnen, met het gezipte bestand. De tafel kan het bestand niet unzippen merk ik. Het originele bestand is 5Mb, dat gaat dus echt niet passen. Volgende stap was de aanschaf van een Gotek. Aangesloten, adem ingehouden, maar helaas: No disc. Welke ik van de 99 opties ik ook kies, nergens vindt hij iets. Zou het kunnen dat de tafel alleen maar kleine USB-sticks kan lezen? Daarom een USB-stick aangepast tot een omvang van 8Mb, maar dat werkt ook niet. Iemand nog een oplossing hoe ik dit kan oplossen?

PE9SMS

Special Member

In library41.zip zit een bestand van 5 MB. Maar in die twee andere zip files met Software in de naam zitten bestanden (illusion.osf) kleiner dan 1.44 MB. Dus moet je die niet hebben?

This signature is intentionally left blank.

nee, de software is gewoon aanwezig in de tafel. Het gaat echt om de Library.

PE9SMS

Special Member

Check. Maar goed, een bestand van 5 MB gaat niet op een 3.5" diskette passen en heeft dat ook nooit gedaan. Dus hoe dat zou moeten werken..?

This signature is intentionally left blank.

goeie vraag. Hoe ze het er vroeger ooit op hebben gezet? Daarom de stap met de Gotek. Maar die werkt dus niet.