Op 9 januari 2023 20:49:38 schreef ohm pi:
[...]Eh, Three Miles Island, Tsjernobyl, Fukushima, Zaporizje. We kunnen inderdaad kerncentrales bouwen die nooit stuk gaan.
onze borsele centrale die nu staat te brommen komt ook ongeveer uit dat bouwjaar ja
Als we dan toch aan bangmakerij beginnen
Op 9 januari 2023 21:36:20 schreef deKees:
PS
Als je je auto oplaad met 1kW gedurende de kantoor-uren dan hebben de meeste mensen meer dan genoeg om heen-en-weer naar huis te rijden. Dat zijn dus 3 a 4 zonnepanelen per auto. Best wel te doen als je wilt. En daar heb je geen netverzwaring voor nodig.
En als het die dag regent, moet ik dan lopend naar huis?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tegen dat de kernsplitsing centrale er staat, kan die weer afgebroken worden omdat tegen die tijd de kernfusie centrale al uitgewerkt is en draait, en die levert geen radioactieve overblijfsels meer in ondergrondse opslagen op..
En als het die dag regent, moet ik dan lopend naar huis?
Lijkt me niet. De accu is groot genoeg om 10 keer heen en weer te rijden. Dus je kan best een paar dagen overslaan. En soms moet je eens een keer thuis laden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
tegen dat de kernsplitsing centrale er staat, kan die weer afgebroken worden omdat tegen die tijd de kernfusie centrale al uitgewerkt is
Kernfusie? Die technologie waar al dikke vijftig jaar nog een jaar of tien werk aan is? Eerst zien...
Op 9 januari 2023 20:14:39 schreef Paulinha_B:
De NL-regering heeft tenminste de moed om te beslissen wat er dient beslist: twee kerncentrales bijbouwen.
Je bedoelt.. ze komen terug op de beslissing om het zonder kerncentrales te doen...
benleentje
Golden Member
Op 9 januari 2023 21:36:20 schreef deKees:
En waarom zouden e-auto's s'avonds geladen moeten worden?
Met je e-auto ga je naar je werk dat is meestal een kantoor of industrie wijk en daar zullen de meeste hem dan overdag opladen. Voor degene die geen laad mogelijkheden hebben en de hele dag werken hebben dan geen andere mogelijkheid om hem in de avond op te laden. Maar als ik zo om me heen kijk worden er net zo veel overdag als in de avond geladen in mijn beleving is je opmerking niet geheel accuraat
.
Tja alles is volop in beweging natuurlijk. We staan pas aan het begin van de ontwikkeling. Lang niet iedereen heeft een e-auto, en lang niet elke baas heeft zonnepanelen op de parking.
Maar we kunnen beter investeren in zonnepanelen bij de baas ipv een zwaarder energie-netwerk en dan op kolen blijven draaien volgens mij.
benleentje
Golden Member
Ik doe het ook nog niet en moet er dus nog aan wennen, maar een vaatwasser of wasmachine zou je beter midden op de dag gaan gebruiken. Mijn wasmachine is dan geen probleem die kan ik via een timer tot over maximaal 10 uur laten beginnen, maar mijn vaatwasser heeft dan weer niet.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (27%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ja inderdaad. Alhier draait de wasmachine meestal kort na de middag, en dat is ook het gebruikelijke moment voor de (manuele) vaatwas. In de zomer wordt het sanitair water verwarmd in de zonnecollector, in de winter vooral uit netelectriciteit; al zijn er zelfs in december een paar dagen geweest dat de zonnecollector het toch tot een graad of 40-50 kreeg, net warm genoeg voor de vaat.
Paulinha_B
Honourable Member
Op 10 januari 2023 00:43:49 schreef deKees:
Tja alles is volop in beweging natuurlijk. We staan pas aan het begin van de ontwikkeling. Lang niet iedereen heeft een e-auto, en lang niet elke baas heeft zonnepanelen op de parking.Maar we kunnen beter investeren in zonnepanelen bij de baas ipv een zwaarder energie-netwerk en dan op kolen blijven draaien volgens mij.
Inderdaad ligt er nog een lange weg voor ons, en ik zal hem niet meer helemaal meemaken, denk ik. Steenkool is sowieso een aflopend verhaal, al lijken ze dat bv. in Polen of in India of China nog niet helemaal door te hebben. PV-panelen en windturbines zijn op korte termijn het beste alternatief; maar op de lange duur zouden we voor die pv-panelen toch maar beter alternatieven zoeken. Ik geloof meer in het opwekken van stoom met zonnecollectoren, en daarmee dan een turbine aandrijven die electriciteit produceert; maar zo'n installatie zal, minstens voorlopig, flink groot moeten zijn om voldoende rendement te halen, vrees ik. Beter dan de miezerige 35% of zo van pv-panelen moet het alleszins worden.
En ook, met een knipoog: jawel, uiteraard is het beter om de baas te laten investeren dan om het zelf te doen 
benleentje
Golden Member
Beter dan de miezerige 35% of zo van pv-panelen moet het alleszins worden.
Waarom? Ok voor een woning met beperkte dak oppervlakte wel handig. Maar als er op elk beschikbaar stuk dak een zonnepaneel ligt dan heb je genoeg om het energie verbuik nog heel erg veel te verhogen. En met veel bedoel ik een factor 10 of meer.
Zouden er uberhaupt wel energie opwekkers centrales bestaan die een veel beter rendement halen?
Ja toch wel ik ben verrast.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoom-_en_gascentrale
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Voorlopig is dat allemaal toekomstmuziek en hoef je er niet op te rekenen dat het op korte termijn lukken gaat.
Hier in Noord Holland Noord is het net vol en beginnen ze pas te verzwaren over een jaar of wat.
Ik heb diverse klanten die meer E willen maar niet krijgen, en zonneparken krijgen ook geen aansluiting meer.
Intussen is er geen enkele link met elektronica en zijn het vooral zaken die meer politiek dan technisch zijn. Dit mag voortaan in de koffiecorner.