Herwikkelen transformator van 220V naar 24V tot 6.3V naar 24V

fred101

Golden Member

Ik heb vanmiddag gezocht. Helaas heb ik er geen gevonden. Kan zijn dat ze er toch zijn want ik kan op het moment niet bij alle buizen van wegen de over-huizing van huis naar boot.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 20 januari 2023 19:26:53 schreef vergeten:
[...]
Ze bestaan wel hoor!

Bij 33V-9V zit je vrijwel goed. Dan wordt 6,3V opgetransformeerd naar 23,1V en over verzadiging hoef je je geen zorgen te maken. Vermogen is een beetje krap. 6,3V x 330mA = 2VA

IL lees het verhaal nu pas goed.

Het idee is de 24V te gelijkrichten en een LM317 constant current regulator te voeden afgesteld op 120mA. Misschien is de 3V marge voor de LM317 krap?

Als je 24V ac gaat gelijkrichten krijg je

21 x 1,4 - 2 x diode verliezen.
21 x 1,4 - 1,4 = 28V.

Voor een LM317 is 3V voldoen met 120mA zou dat nog iets minder kunnen zijn. Minimaal zou je dus 24V dc nodig hebben en dat is (24 + 1.4) / 1.4 = 18,2V ac

Als je gaat wikkelen en je komt ergens tussen 18,5 en 24V uit dan is dat prima

28V ( voor de LM317) x 120mA is 3,3W.
3,3W / 6,3V = 0.533A
Voor wikkeldraad zeggen ze dat je ongeveer 3A per mm2 mag
0.6A / 3A/mm2 = 0,2mm wikkeldraad minimaal.

Op 20 januari 2023 20:12:47 schreef benleentje:
Voor wikkeldraad zeggen ze dat je ongeveer 3A per mm2 mag

Dat is voor een sinusvormige stroom. Voor gelijkgerichte stroom moet je het vermenigvuldigen met 0,5 à 0,6. Dan kom je uit op 1,5A - 1,8A per mm2

Benleentje, je vergeet de 1.2V die de LM317 extra nodig heeft in "current source" mode.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb nog een (duits) Buizen-zakboekje van Telefunken waarin trafo-recepten staan. Flux: 10 kiloGauss (oude eenheid, nu iets van een tesla), kern-doorsnede per watt, draaddikte per ampere, vulfactor etc. Ik heb daarmee in het verleden trafo's herwikkeld die deden wat ik ervan verwachtte. Het is geen zwarte magie.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Op 19 januari 2023 18:15:42 schreef fred101:
Je moet idd oppassen met die gloei belasting. Ik weet de details niet meer maar ik heb ooit iets afgefakkeld in mijn 547 toen ik met een plugin bezig was. Geen flauw idee meer wat en hoe anders dat het met die gloeistroom te maken had.

Je kunt extern voeden door een connectortje op het front van de plugin the zetten.

Daar is inderdaad een waarschuwing voor dat sommige rails wel belast moeten worden bij de 500 serie oscilloscopen al kunnen die gewoon werken zonder plugins. Sommige rails zijn niet afgezekerd dus oppassen geblazen. Oh en sommige rails "prikken" ook nog goed, een hand in je achterzak bij foutzoeken in de plugins/scoop is geen slecht advies.

Op 19 januari 2023 18:40:37 schreef benleentje:
[...]Het is een conventionele 50Hz trafo dat is de zelfinductie volgens mij niet relevant.

Ook de verzadiging hier denk ik niet relevant het blijft toch gewoon 10VA? Een kern verzadigd toch niet door de stroom door een draad maar door de ampère-wikkeling? Dan is 5x rond met 1A hetzelfde als 50x rond met 0,1A

Dat is mijn veronderstelling ook, 10VA is wel beetje krap, schat iets van 8VA nodig te hebben. Al is dat 20% overgedimensioneerd, doe liever meer maar dan wordt het gelijk een stuk groter zoals 15VA. Wou dat er gewoon ringkern kernen los te koop waren, dat wikkelt waarschijnlijk gemakkelijker dan een E/I transformator kern.

Op 20 januari 2023 01:59:03 schreef harry64:
[...]
Met 2x 120 ohm 5 watt en 1x 2.2 ohm 0.5 watt kan je de brug rond de 8056's instant houden en de 3x 12,6 volt wegwerken. De 3x 6,3 volt aan +/- 900 mA voor de ECC's kan je dan eventueel van een 5 volt USB 2 A adapter halen die je vriendelijk verzoekt 6,3 volt te leveren. Eventueel nog extra RF ontstoring in die voedingslijn.

eventueel kan je er ook twee van 1 A gebruiken waarbij je de buis die met de kathode aan de -100 volt hangt zwevend apart voedt i.v.m het verschil tussen kathode en gloeidraad.

Dat is ook nog een optie om het zo op te lossen. Een USB supply is wat makkelijker te vinden. Qua storing vind ik schakelende voedingen in een gevoelige oude scope beetje riskant, zeker omdat deze moet voeden van de 225V rail van de scope, geen idee wat het gevolg gaat zijn qua ruis inkoppelen.

Op 20 januari 2023 02:31:12 schreef benleentje:
Kan je de 6,3V niet 3 of 4 dubbel gelijkrichten of hoe die schakeling ook mag heten.

De schakeling van Cockcroft-Walton met halve periode gelijkrichting. Even doorscrrollen en dan staat die er ertussen.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/spanningsvermenigvuldige…

[...]Dat kan je dan toch ook wel heel vies met een weerstand en zenerdiode uit 150V halen?

De 6.3V schijnt dus te zweven op een behoorlijk hoge spanning door de oscilloscoop zelf, geen idee of de spannings vermenigvuldigaar dat zal isoleren maar als ik kijk naar het schema is dat niet het geval.

Die biasspanning schijnt dus niet goed te werken vanwege de roosterstroom van de 12AT7 volgens het artikel:

I tried a resistive divider, 100 kΩ/100 nF to 10 MΩ to +350 V. This fails due to grid current from captured electrons, a normal phenomenon in low-bias tubes like the 12AT7.

Op 20 januari 2023 18:43:04 schreef ohm pi:
[...]TS heeft 24V bij 120mA nodig. Dan kom ik op een vermogen van iets minder dan 3W. Een 10VA transformator is dan voldoende. Kies voor de 6,3V-wikkeling een draaddikte die behoort bij 1A. Dan kan je 'wat slordiger' wikkelen.

Dat is mijn plan, ietswat dikker draad, maar zal eerst moeten kijken hoeveel ruimte ik heb om de wikkelingen te maken. Ik kan ze niet zo strak leggen omdat ik eerst ga proberen te wikkelen zonder de kern uit elkaar te halen.

Op 20 januari 2023 19:26:53 schreef vergeten:
[...]
Ze bestaan wel hoor!
https://www.circuitsonline.net/aanbod/27882/componenten/speciaal-print…
Of er precies 6,3 volt uitkomt bij jouw belasting zou gemeten moeten worden.
Dat wil ik wel doen als je die gegevens hebt.
Dan ben je uit de brand.
[bijlage]

Wat een goede vondst! Kwam er niet op om bij V&A te kijken, ze hebben daar vaker speciale componenten. Al is die 6VA te weinig, ik kan er allicht 2 parallel schakelen. Ik ga eens kijken of het qua dimensies past.

Op 20 januari 2023 19:38:25 schreef fred101:
Ik heb vanmiddag gezocht. Helaas heb ik er geen gevonden. Kan zijn dat ze er toch zijn want ik kan op het moment niet bij alle buizen van wegen de over-huizing van huis naar boot.

Dank je voor de moeite. Success met verhuizen, ben benieuwd hoe je nieuwe werkkamer indeling gaat worden.

Op 20 januari 2023 19:57:08 schreef ohm pi:
[...]Bij 33V-9V zit je vrijwel goed. Dan wordt 6,3V opgetransformeerd naar 23,1V en over verzadiging hoef je je geen zorgen te maken. Vermogen is een beetje krap. 6,3V x 330mA = 2VA

Sterker nog, het is 24V * 220mA = 5,28VA de gloeistroom voor de nieuwe buizen is iets van 120mA wat ik te kort kom. Ik reken 220mA omdat bij gelijkrichting je wat stroom inlevert van RMS naar DC.

Op 20 januari 2023 20:12:47 schreef benleentje:
IL lees het verhaal nu pas goed.

[...]Als je 24V ac gaat gelijkrichten krijg je

21 x 1,4 - 2 x diode verliezen.
21 x 1,4 - 1,4 = 28V.

Voor een LM317 is 3V voldoen met 120mA zou dat nog iets minder kunnen zijn. Minimaal zou je dus 24V dc nodig hebben en dat is (24 + 1.4) / 1.4 = 18,2V ac

Als je gaat wikkelen en je komt ergens tussen 18,5 en 24V uit dan is dat prima

28V ( voor de LM317) x 120mA is 3,3W.
3,3W / 6,3V = 0.533A
Voor wikkeldraad zeggen ze dat je ongeveer 3A per mm2 mag
0.6A / 3A/mm2 = 0,2mm wikkeldraad minimaal.

Op 20 januari 2023 20:25:20 schreef ohm pi:
[...]Dat is voor een sinusvormige stroom. Voor gelijkgerichte stroom moet je het vermenigvuldigen met 0,5 à 0,6. Dan kom je uit op 1,5A - 1,8A per mm2

Dank je voor het meedenken, ik zal eerst eens meten hoeveel wikkeldraad ik nodig heb en dan pak ik of 0.8mm2 of 0.6mm2. Ik heb die twee liggen, of anders een paar kleinere draden parallel leggen, is meer werk maar dan kan ik het wel strakker leggen omdat dit buigzamer is.

Op 24 januari 2023 01:13:45 schreef soldeersmurf:
Ik heb nog een (duits) Buizen-zakboekje van Telefunken waarin trafo-recepten staan. Flux: 10 kiloGauss (oude eenheid, nu iets van een tesla), kern-doorsnede per watt, draaddikte per ampere, vulfactor etc. Ik heb daarmee in het verleden trafo's herwikkeld die deden wat ik ervan verwachtte. Het is geen zwarte magie.

Hmm, ik kwam inderdaad wat formules hier en daar tegen over kerndoorsnede oppervlakte voor verschillende typen staal en VA rating. Jammer dat er geen "kale" trafokernen te koop zijn tegen een betaalbare prijs, met een 10VA ringkern zou ik wel geholpen zijn. Ringkernen zijn denk ik makkelijker te wikkelen en minder strooiveld is ook wel fijn.

Dank allemaal voor het meedenken, heb redelijk wat opties die ik achterna kan gaan. Ik zal updates hier zeker posten!

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Misschien een optie, uit de dump een geschikte ringkern trafo scoren, wikkelingen verwijderen en dan opnieuw bewikkelen.

I thought, I thought of everything
fatbeard

Honourable Member

Dat behoeft een kleine toelichting op de term 'geschikt'.

Ik maakte vroeger ook mijn eigen transformatoren, van 2VA tot 600VA.

Typen met een lasnaad op de kern of een scheidingsnaad over de volle dikte zijn te vermijden: de eerste om duidelijke redenen, de tweede omdat die vaak een kliksluiting in het middenbeen hebben die met veel kracht is gesloten: je bent kansloos om dat blikpakket eruit te krijgen.
Je zoekt een trafo die niet geheel is geimpregneerd met lak, omdat je dan de lamellen er echt niet uit krijgt.
Zelfs bij niet-gelakte exemplaren kan verwijderen van het eerste E-lamel vaak alleen destructief, een bepaalde trafo heeft mij twee smalle plamuurmessen en een oud keukenmes gekost.

Je kunt ook het blikpakket laten zitten en alleen de wikkelingen (destructief) verwijderen, je hoeft per slot van rekening niet zoveel windingen te leggen. Pas dan wel op dat de nieuwe wikkeldraad niet beschadigd tegen het blikpakket...

FWIW: kleine ringkern trafo's zijn vaak ingegoten of hebben een volgegoten middengat wat niet zonder de isolatiefolie te beschadigen te verwijderen is...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 24 januari 2023 09:36:47 schreef paulp:
Misschien een optie, uit de dump een geschikte ringkern trafo scoren, wikkelingen verwijderen en dan opnieuw bewikkelen.

Ding is dat 10VA ringkernen best wel dun gezaaid zijn en vaak compleet ingegoten in een behuizing zodat printmontage gedaan kan worden.

Op 24 januari 2023 10:17:26 schreef fatbeard:
Dat behoeft een kleine toelichting op de term 'geschikt'.

Ik maakte vroeger ook mijn eigen transformatoren, van 2VA tot 600VA.

Typen met een lasnaad op de kern of een scheidingsnaad over de volle dikte zijn te vermijden: de eerste om duidelijke redenen, de tweede omdat die vaak een kliksluiting in het middenbeen hebben die met veel kracht is gesloten: je bent kansloos om dat blikpakket eruit te krijgen.
Je zoekt een trafo die niet geheel is geimpregneerd met lak, omdat je dan de lamellen er echt niet uit krijgt.
Zelfs bij niet-gelakte exemplaren kan verwijderen van het eerste E-lamel vaak alleen destructief, een bepaalde trafo heeft mij twee smalle plamuurmessen en een oud keukenmes gekost.

Je kunt ook het blikpakket laten zitten en alleen de wikkelingen (destructief) verwijderen, je hoeft per slot van rekening niet zoveel windingen te leggen. Pas dan wel op dat de nieuwe wikkeldraad niet beschadigd tegen het blikpakket...

Blikpakketten uit elkaar halen wil ik het liefst niet aan beginnen vanwege de hoeveelheid werk en het teleurstellende resultaat. Mijn voorkeur gaat uit naar blikpakket te laten zitten, en als het echt niet past een wat grotere transformator te pakken, 15VA is de volgende stap.

Het beschadigen van het wikkeldraad wil ik voorkomen door aan de binnenzijde een 3d print te klikken die de binnenkant bedekt. Wanneer ik klaar ben haal ik die print er weer af. Heb ook het idee om een gereedschap te maken te printen die de wikkeldraad wat aan kan duwen en om de hoek kan buigen zodat ik wat efficienter kan wikkelen.

FWIW: kleine ringkern trafo's zijn vaak ingegoten of hebben een volgegoten middengat wat niet zonder de isolatiefolie te beschadigen te verwijderen is...

Inderdaad, naar mijn zoektocht naar kleine ringkernen kwam ik vaak dit tegen, of volledig ingegoten of ingegoten middenkern. Al is de ingegoten midden tegen de wikkelingen aangegoten. Dus als je de wikkelingen losknipt kan je misschien het middengietsel eruit slaan.

Weet iemand dit? Bij een ringkern, is de primaire of secundaire als eerste om de kern gewikkeld? Ik neem aan dat de secundaire binnenin is gewikkeld en de primaire daar overheen om een betere koppelfactor te krijgen. Een primaire afwikkelen zou je de secundaire dus kunnen behouden. Dan zou ik een 24V ringkern kunnen herwikkelen met een nieuwe primaire die op 6.3V werkt.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Meestal (in ieder geval voor 'oudere' transformatoren) ligt de primaire wikkeling binnen-in dus vlak rondom de kern... Waarom? Ik kan me voorstellen dat je in een productie-omgeving wil optimaliseren. Primaire wikkeling wordt bepaald door netspanning en kerndoorsnede. Kortom,als je als trafomaker even geen klanten hebt kun je dus blikpakketten met primaire windingen klaar gaan leggen. De secundaire wikkeling (draad-dikte/aantal windingen) moet passen in het vermogensplaatje dat hoort bij die 'pre-fab'trafo's.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

De 6.3V schijnt dus te zweven op een behoorlijk hoge spanning door de oscilloscoop zelf, geen idee of de spannings vermenigvuldigaar dat zal isoleren maar als ik kijk naar het schema is dat niet het geval.

Er zitten condensatoren in serie in principe isoleert dat ook gewoon. Tussen 2 versterker trappen in een transistor verster zit om die reden ook een condensator.

Is het mogelijk om een 100V AC naar 30V AC transformato te gebruiken ? Met 24V AC in kom je dan denk ik op 7.2V AC uit. Dat is al aardig in de buurt, al moet je er nog wel wat bij doen om de spanning verder te verlagen. Ik zag eentje bij TME voor 27.42 EUR.

Opmerking : Geen idee of het echt haalbaar is met deze transformator, omdat het een bijzondere is. Maar er staat ook iets over 120VAC, dus dan kom je van 24V naar 6 VAC. Zie deze posting dan ook als een "proefballonnetje oplaten".

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
revado

Honourable Member

@Squant,
Ik heb een 545 scoop staan en heb je een PM gestuurd.