Herwikkelen transformator van 220V naar 24V tot 6.3V naar 24V

Hallo Allemaal,

Geen idee of dit de juiste sectie is, het is om meetapparatuur te repareren ;-).

Ik heb een transformator nodig van 6.3V naar 24V om een tektronix meet instrument te repareren. Aangezien deze transformatoren niet bestaan en een custom transformator te laten maken prijzig gaat zijn dacht ik, laat ik er zelf een wikkelen. Ik hoef alleen de 6.3V wikkeling te wikkelen dus dat zijn niet zoveel wikkelingen.

Even wat context: Ik heb een tektronix plugin voor de 500 serie oscilloscopen waar wat buizen uit zijn gehaald (8416 buizen), deze zijn best wel prijzig (40 euro plus) en ik heb er 3 nodig wat ik te duur vind. Er zijn manieren om deze buizen te vervangen door andere exemplaren maar je hebt een beperkte gloeidraad stroom van 180mA. Er zijn twee methoden: Vervang de 8416 door buizen (12AT7/ECC81) die dezelfde of lagere gloeistroom hebben maar andere parameters en modificeer het circuit eromheen of vervang de 8416 door buizen (6DJ8/ECC88/PCC88) met dezelfde parameters maar met een andere gloeidraad spanning/stroom en gebruik een extra gloeistroom trafo om dit verschil op te vangen. De gloeistroom trafo wordt gevoed met 6.3V die beschikbaar is.
Waarom de 6.3V niet direct gebruiken? Dat is niet mogelijk door meerdere technische redenen (brom en cathode gloeidraad spanning wordt overschreden).
Meer details vind je hier: https://w140.com/tekwiki/wiki/W/Repairs
Uitgebreidere discussie vind je hier: https://groups.io/g/TekScopes/topic/7654422

Mijn voorkeur gaat naar een transformator oplossing, reden ervoor is dat circuit aanpassing losse bias voeding nodig heeft, hierbij worden 2032 lithium batterijen gebruikt, het stroomverbruik is erg laag (10uA tot 70uA) dus werkbaar. Ik hou niet zo van die oplossing, consumeerbare onderdelen probeer ik te vermijden.
Heb ook gedacht om photovoltaic arrays te gebruiken (optocouplers met een stel kleine zonnecellen in serie) als bias bron. Maar dat is weer een onbekend eigen verzinsel. Ik ben niet zo ervaren met analoge elektronica.
De buizen die ik ervoor wil gebruiken zijn PCC88, deze zijn wat goedkoper dan de 6DJ8 en volgens de tekwiki pagina zijn ze hetzelfde als de 6DJ8/ECC88. Deze hebben wel een andere gloeistroom van 300mA en gloeidraad spanning van 7V, hiervoor heb ik 21V gloeispanning nodig bij 120mA (180mA is al aanwezig).

Wat ik wil gaan doen is een twee kamer 10VA 220V naar 24V transformator te herwikkelen, hierbij verwijder ik de 220V wikkeling en vervang die voor een 6.3V wikkeling.
Het doel van deze transformator is extra gloeistroom voorzien voor 3 buizen (PCC88), dit zijn 300mA/7V buizen en ik kom 120mA tekort. Het idee is de 24V te gelijkrichten en een LM317 constant current regulator te voeden afgesteld op 120mA. Misschien is de 3V marge voor de LM317 krap?

De transformator die ik ga herwikkelen is een aliexpress transformator welke 10VA is, deze is compact genoeg om te plaatsen. Omdat ik niet erachter zal komen hoeveel wikkelingen ik nodig heb voor 6.3V zal ik een paar tests doen om het aantal wikkelingen per volt te achterhalen. Eerst leg ik 10 wikkelingen en voed ik de 24V zijde met 24V om het dit te achterhalen. Vanuit daar bereken ik hoeveel wikkelingen ik nodig heb voor 6.3V en hoeveel koper ik nodig heb voor 10VA. Ik zal hiervoor geschikt wikkeldraad aanschaffen, volgens het internet is 21AWG (ongeveer 0.4mm2) voldoende.
Dan is het een paar uur wikkelen waarbij ik de draden zoveel mogelijk naast elkaar probeer te leggen.

Sorry voor het hele verhaal maar klopt deze aanpak? Heb ik ergens geen rekening mee gehouden of een foute veronderstelling gemaakt?

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Kun je een 230/24V trafo niet rechtstreeks gebruiken? Ik neem aan dat 230V beschikbaar is.

Op 19 januari 2023 10:31:39 schreef KlaasZ:
Kun je een 230/24V trafo niet rechtstreeks gebruiken? Ik neem aan dat 230V beschikbaar is.

Helaas, dat is niet mogelijk, het is een plugin in een oscilloscoop en je hebt een beperkt aantal spanningen beschikbaar op de plugin interface.
Het is een buizen oscilloscoop dus heb je DC spanningen zoals -150, +100, +225 maar ook AC 6.3V, daar moet ik het helaas mee doen.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
fred101

Golden Member

Is een schakelende voeding niet handiger ? Als je ze goed filtert en inblikt zijn ze net zo goed als met trafo.

Of idd een externe voeding gebruiken.

Wikkelen kan ook maar dan moet je achterhalen hoeveel windingen je nodig hebt, welke zelfinductie, draaddikte, en hoeveel stroom de kern aankan voor hij satureert.
Het is wel erg veel werk als je geen wikkel apparaat hebt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het komt mij wat wild voor.
Is het niet zinniger wat te zoeken naar betaalbaardere (niet-hifi) ECC88's of varianten?

Wel een leuke plugin, dat zijn functies die men niet meer ziet.

Op 19 januari 2023 10:45:56 schreef fred101:
Is een schakelende voeding niet handiger ? Als je ze goed filtert en inblikt zijn ze net zo goed als met trafo.

Of idd een externe voeding gebruiken.

Wikkelen kan ook maar dan moet je achterhalen hoeveel windingen je nodig hebt, welke zelfinductie, draaddikte, en hoeveel stroom de kern aankan voor hij satureert.
Het is wel erg veel werk als je geen wikkel apparaat hebt.

Een schakelende voeding was ook een optie, alleen omdat dit een redelijk gevoelige plugin is was ik bang dat het wat ruis zou inkoppelen op de voeding rail waar ik hem op aansluit en de windingen zelf. Moet ook wat blikken behuizing zien te vinden. Maar dit is een goed alternatief denk ik, misschien gewoon proberen als die zelfwikkel transformator een fiasco wordt.

Ik had gehoopt dat ik met het hergebruiken van een 24V transformator dat ik de secundaire wikkeling kan hergebruiken. Zo kan ik mijn nieuwe primaire wikkeling van die secundaire laat afhangen. Dus de wikkelverhouding van de 24v zal mij de juiste wikkelingen geven voor de nieuwe primaire en de VA rating de draaddikte voor de primaire. Dan heb ik op die manier alle zelfinductie en kernsaturatie berekeningen niet nodig.

Ook omdat ik best wel dik draad zal gebruiken en weinig wikkelingen (hoop) te hebben hoef ik de transformator blik pakket niet uit elkaar te halen en kan ik hem door de openingen wikkelen. Of ben ik nou aan het wensdenken?

Op 19 januari 2023 10:50:14 schreef Aart:
Het komt mij wat wild voor.
Is het niet zinniger wat te zoeken naar betaalbaardere (niet-hifi) ECC88's of varianten?

Wel een leuke plugin, dat zijn functies die men niet meer ziet.

Dat is het doel van deze transformator, dat ik wat courantere/goedkopere buizen kan gebruiken in plaats van de 8416. De ECC88 is een optie alleen deze is 6.3V vs de 12V en heeft meer gloeistroom nodig en dat heb ik niet beschikbaar op de positie waar de 8416 zit. Vandaar de transformator.

Inderdaad een leuke plugin maar misschien is dit ook een wilde oplossing. Ik heb al wel de transformators besteld, ansich het proberen waard?

[Bericht gewijzigd door Squant op donderdag 19 januari 2023 10:59:13 (19%)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Als je 10VA nodig hebt en de 230V wikkeling gaat slopen en een eigen 10VA 6.3V wikkeling wil gaan leggen dan kom je denk ik bedrogen uit. In zon trafo-fabriek kunnen ze heel mooi netjes wikkelen. De dichtheid wordt dan groter. Ik zou denken dat je met minstens een 20VA exemplaar moet beginnen om die 10VA te kunnen halen na modificatie.

24V gelijkrichten en afvlakken, dan krijg je ongeveer 32V op de top. Als je zegt dat je 5V in 10ms spanningsval kan tolereren, dan hou je op de dalen 27V over en heb je 6V marge voor de '317. In CC mode heeft ie 1.2+3V = 4.2V spanningsval nodig, dus dat gaat redelijk.

I = C dV/dt -> C = I dt/dV = 120mA * 10ms / 5V = 240uF. Je condensator moet minimaal 240uF zijn als ik geen rekenfouten heb gemaakt. Neem 470 of 1000.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Je kunt het natuurlijk gewoon proberen. Alle moderne meetapparaten (en de meeste jonger dan 30 jaar) werken met smps. Inblikken is niet echt moeilijk. Je kun het uit dun blik knippen en dichtsolderen.

Ik zal eens kijken of ik die buizen voor je heb liggen. (ik heb zelf de Z plugin)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 19 januari 2023 10:55:07 schreef rew:
Als je 10VA nodig hebt en de 230V wikkeling gaat slopen en een eigen 10VA 6.3V wikkeling wil gaan leggen dan kom je denk ik bedrogen uit. In zon trafo-fabriek kunnen ze heel mooi netjes wikkelen. De dichtheid wordt dan groter. Ik zou denken dat je met minstens een 20VA exemplaar moet beginnen om die 10VA te kunnen halen na modificatie.

24V gelijkrichten en afvlakken, dan krijg je ongeveer 32V op de top. Als je zegt dat je 5V in 10ms spanningsval kan tolereren, dan hou je op de dalen 27V over en heb je 6V marge voor de '317. In CC mode heeft ie 1.2+3V = 4.2V spanningsval nodig, dus dat gaat redelijk.

I = C dV/dt -> C = I dt/dV = 120mA * 10ms / 5V = 240uF. Je condensator moet minimaal 240uF zijn als ik geen rekenfouten heb gemaakt. Neem 470 of 1000.

Inderdaad, ik ben ook bang dat ik het wikkelen niet zo netjes ga krijgen, ik had moeten kijken hoe breed die transformators zijn en kijken of het uberhaupt gaat passen. Als ik keek zo op de fotos leek er wel wat ruimte beschikbaar te zijn. Omdat voor de nieuwe primaire wikkeling redelijk dik draad wordt gebruikt dat ik misschien wel alles netjes naast elkaar kan leggen.

Ik zag bij veel berekeningen online over gelijkrichten dat ze vaak RMS spanning pakken en stroom omzetten en dat het dan iets van spanning *0.9 en stroom *0.6 wordt gehanteerd, zo kom ik op 10VA uit met een beetje marge.

Ah jah de LM317 in CV modus heeft 3V marge maar bij CC modus moet je de referentie spanning bij optellen.

Dank je voor de berekeningen en de bron formules en zeker met betrekking tot de dalen had ik ook geen rekening mee gehouden. Weer wat geleerd!

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Op 19 januari 2023 11:02:09 schreef fred101:
Je kunt het natuurlijk gewoon proberen. Alle moderne meetapparaten (en de meeste jonger dan 30 jaar) werken met smps. Inblikken is niet echt moeilijk. Je kun het uit dun blik knippen en dichtsolderen.

Ik zal eens kijken of ik die buizen voor je heb liggen. (ik heb zelf de Z plugin)

Ik heb al wat dingen besteld, en leek mij ook wel interessant om het uit te proberen, als ik gefrustreerd raakt of ik krijg een brommende heet wordende klomp koper en ijzer als resultaat ga ik wel voor de ingeblikte SMPS. Ik heb nog wat ongebruikte verfblikken die ik als blik bron kan gebruiken.

Oh kijk maar eens wat je hebt liggen, zou er erg mee geholpen zijn anders heb je allicht nog elektrontubes.nl, vind die nog best wel schappelijk qua prijs en paar keer al gebruik van gemaakt.

[Bericht gewijzigd door Squant op donderdag 19 januari 2023 11:10:11 (12%)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
harry64

Golden Member

Wat ik begreep van de summiere 8416 data is dat deze 12,6 volt, 150 mA gloei gebruikt. De ECC81 heb je keuze tussen 6,3 volt, 300 mA (pen 9-4 & 5) of 12,6 volt 150 mA (pen 4-5) Bij de ECC88 is pen 9 een shield, net als bij de 8416 die in sommige configuraties best wel eens aan massa zou kunnen liggen.

Op 19 januari 2023 11:11:39 schreef harry64:
Wat ik begreep van de summiere 8416 data is dat deze 12,6 volt, 150 mA gloei gebruikt. De ECC81 heb je keuze tussen 6,3 volt, 300 mA (pen 9-4 & 5) of 12,6 volt 150 mA (pen 4-5) Bij de ECC88 is pen 9 een shield, net als bij de 8416 die in sommige configuraties best wel eens aan massa zou kunnen liggen.

Het probleem bij de ECC81 (equivalent aan de 12AT7) is dat de werkspanning een stuk lager is dan de ECC88, hierdoor is een extra bias spanning nodig om dit af te vangen. Ik citeer even uit de tekwiki pagina:

12AT7 is fine as-is in V124 and V114A/V214A, but V114B/V214B need an additional mod.

Q154's VCE is the tube's grid bias. The 6DJ8 operates at –2.5V, which gives Q154 2 V. The 12AT7 is only –0.5 V, so Q154 starves. We must give the grids a positive offset.

I tried a resistive divider, 100 kΩ/100 nF to 10 MΩ to +350 V. This fails due to grid current from captured electrons, a normal phenomenon in low-bias tubes like the 12AT7.

Batteries work. One CR2032 in series with R152/R252. Minus side to Q154 emitter, plus side to the resistor. Out of RF paranoia I put a cap across each battery. 100 nF axial-lead MLCC fits in the small space. Ig varies from 10 μA to 70 μA depending on the tube.

Since current is drawn only while the instrument is running, the batteries should last for their shelf life. I put them in insulated wire-lead holders anyway, to make replacement easy and to keep them from shorting.

The batteries dangle below the ceramic strips to minimize stray capacitance. I unsoldered 5 terminals (silver-bearing solder!) and levered parts and wires out of the way to reach R152/R252. It's easier than it sounds.

The grid bias mod is necessary for the 12AT7, but it's compatible with all tube types.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Arco

Special Member

Is het niet mogelijk een extra wikkeling op de bestaande trafo te leggen? (zal wel wat gepiel zijn, maar wel het makkelijkst, 6.3v zijn niet zoveel windingen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Origineel staan al die buizen in serie voor de gloeidraad waarvan de 8056's (6.3 volt- 135 mA) ook nog eens gloeidraad-balans hebben voor stroom en spanning middels R292-75 ohm, trimmer 293-100 ohm, 294-75 ohm. Het vereist dus dat in de originele config elke buis 150 mA gloeistroom trekt en de hele serie min of meer exact 150 mA gebruikt. de spanning op de serie is 4x12.6=50.4 volt.

Die 150 mA loopt ook door R290 150 ohm in serie met de gloeistroom waardoor daaroverheen een spanningsval van 22.5 volt aan 3.4 watt dissipatie ontstaat. Totaal is er kennelijk 72.9 volt aanwezig op pin 15 van de connector van de module.

Echter lijken er ook wat 100 volt voedingslijnen daaraf te komen of er heen te gaan. Die constructie met R288-680 ohm, zener D288-6 volt, is mij niet helemaal duidelijk wegens de 81 volt die er afkomt of naar toe gaat. Zo ook de 100 volt op R286-500 ohm. En hoe het zit met dat verschil van 27.1 volt tussen de 100 volt en 72.9 volt.
Schema

Overwikkelen zou best goed kunnen gaan hoor. Het aantal wikkelingen kun je bepalen door die van de 230V wikkeling te tellen of na het afwikkelen een paar proefwindingen erop leggen en meten van af de 24 volts wikkeling. Het draad van de 6,3 wikkeling moet de drievoudige oppervlakte hebben van de 24 Volts wikkeling. Met de formule kun je de draaddikte dan uitrekenen.
Houdt rekening met een verlies van ca 10% van 6,3 naar24 volt

pietplof

Golden Member

Hoe groot mag het ding zijn?
Ik heb een trafo gevonden die 220/380 als primaire spanning en de secundaire levert 50,55,60 volt.
Zet ik op de sec. 6,3 vo.t komt de prim. Op 24 volt

festina lente
fatbeard

Honourable Member

Goed werk @pietplof, ik zat in dezelfde richting te denken maar kwam niet verder dan de moeilijk te vinden PTT trafo voor 60V...

Een (voor mij dan toch) voor de hand liggende vraag: hoeveel stroom heb je 'over' op de 6.3Vac voor de plugin? Is dat genoeg voor wat je wilt?
Aangezien je toch een 'major re-wiring job' moet uitvoeren kun je imho dan net zo goed alle ECC gloeidraden parallel bedraden voor 6.3V...

De originele opzet haalt de gloeistroom uit een DC-voeding, daar hadden de ingenieurs van Tektronics vast een goede een reden voor (die ik niet ken). Wellicht staat er een hint in de manual van de plugin.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
RAAF12

Golden Member

Dat is om brom te vermijden. Met AC voeding op de gloeidraden is dat terug te zien in het beeld binnen het 1mV meetbereik.

Op 19 januari 2023 12:35:38 schreef Arco:
Is het niet mogelijk een extra wikkeling op de bestaande trafo te leggen? (zal wel wat gepiel zijn, maar wel het makkelijkst, 6.3v zijn niet zoveel windingen)

Dat gaat helaas niet, het is een plugin dus je bent gebonden aan de spanningen die aangeboden worden op deze connector.

Op 19 januari 2023 14:13:58 schreef harry64:
Origineel staan al die buizen in serie voor de gloeidraad waarvan de 8056's (6.3 volt- 135 mA) ook nog eens gloeidraad-balans hebben voor stroom en spanning middels R292-75 ohm, trimmer 293-100 ohm, 294-75 ohm. Het vereist dus dat in de originele config elke buis 150 mA gloeistroom trekt en de hele serie min of meer exact 150 mA gebruikt. de spanning op de serie is 4x12.6=50.4 volt.

Die 150 mA loopt ook door R290 150 ohm in serie met de gloeistroom waardoor daaroverheen een spanningsval van 22.5 volt aan 3.4 watt dissipatie ontstaat. Totaal is er kennelijk 72.9 volt aanwezig op pin 15 van de connector van de module.

Echter lijken er ook wat 100 volt voedingslijnen daaraf te komen of er heen te gaan. Die constructie met R288-680 ohm, zener D288-6 volt, is mij niet helemaal duidelijk wegens de 81 volt die er afkomt of naar toe gaat. Zo ook de 100 volt op R286-500 ohm. En hoe het zit met dat verschil van 27.1 volt tussen de 100 volt en 72.9 volt.
Schema
[bijlage]

Volgens de Tektronix 500 serie oscilloscoop specificatie staat er 75V bij 150mA op en bedoeld voor serie gevoede gloeidraden. Dit gebruikte tektronix bij buizen waarbij lage ruis belangrijk is. Bij modificatie van gloeispanningen/stromen moeten er of weerstanden parallel gezet worden aan de gloeidraden om het teveel aan stroom af te vangen of een extra weerstand in serie met R290 om het teveel aan spanning weg te werken.

Op 19 januari 2023 14:34:03 schreef buzzy:
Overwikkelen zou best goed kunnen gaan hoor. Het aantal wikkelingen kun je bepalen door die van de 230V wikkeling te tellen of na het afwikkelen een paar proefwindingen erop leggen en meten van af de 24 volts wikkeling. Het draad van de 6,3 wikkeling moet de drievoudige oppervlakte hebben van de 24 Volts wikkeling. Met de formule kun je de draaddikte dan uitrekenen.
Houdt rekening met een verlies van ca 10% van 6,3 naar24 volt

Ik ben ook benieuwd hoe goed het zal gaan, ik zal inderdaad met een testwikkeling proberen te bekijken hoeveel volt per wikkeling ik krijg door de originele 24V wikkeling te laten.

Goed om mee rekening te houden die 10% verlies, misschien zelfs meer omdat dit een hobbybob bouwsel gaat zijn. Ik heb al wat dingen overgedimensioneerd en hopelijk komt het uit.

Op 19 januari 2023 15:00:51 schreef pietplof:
Hoe groot mag het ding zijn?
Ik heb een trafo gevonden die 220/380 als primaire spanning en de secundaire levert 50,55,60 volt.
Zet ik op de sec. 6,3 vo.t komt de prim. Op 24 volt

Daar heb ik ook initieel aan gedacht alleen als ik 24V op de gewenste stroom wil hebben moet ik minimaal aan een 25VA transformator te denken en dat past helaas niet in de ruimte die ik heb in de plugin. Ik heb ruwweg een blok van 55 bij 55 bij 60 aan ruimte. Ik heb ook gespeeld met twee transformatoren achter elkaar zodat ik het kan splitsen en meer vrijheid heb qua ruimte maar dat werd hem ook niet al heb ik die oplossing niet helemaal uitgeput, omdat ik dan 10VA of misschien met 8VA transformators af kan, Ik ga dat eens verder verkennen.

Op 19 januari 2023 15:05:57 schreef fatbeard:
Goed werk @pietplof, ik zat in dezelfde richting te denken maar kwam niet verder dan de moeilijk te vinden PTT trafo voor 60V...

Een (voor mij dan toch) voor de hand liggende vraag: hoeveel stroom heb je 'over' op de 6.3Vac voor de plugin? Is dat genoeg voor wat je wilt?
Aangezien je toch een 'major re-wiring job' moet uitvoeren kun je imho dan net zo goed alle ECC gloeidraden parallel bedraden voor 6.3V...

De originele opzet haalt de gloeistroom uit een DC-voeding, daar hadden de ingenieurs van Tektronics vast een goede een reden voor (die ik niet ken). Wellicht staat er een hint in de manual van de plugin.

Geen idee hoeveel belasting er op die 6.3V mag gezet worden maar als ik naar de plugin met de meeste buizen kijk zie ik daar 8 buizen aan de 6.3V hangen. Ik denk dat de DC gevoede gloeidraden met een goede reden is gedaan. Maar schijnbaar overschrijd je met waarschijnlijk de maximale spanning tussen kathode en gloeidraad.

Op 19 januari 2023 15:13:44 schreef RAAF12:
Dat is om brom te vermijden. Met AC voeding op de gloeidraden is dat terug te zien in het beeld binnen het 1mV meetbereik.

Dat is mijn vermoeden ook dus probeer wel dezelfde manier van voeden.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
fred101

Golden Member

Je moet idd oppassen met die gloei belasting. Ik weet de details niet meer maar ik heb ooit iets afgefakkeld in mijn 547 toen ik met een plugin bezig was. Geen flauw idee meer wat en hoe anders dat het met die gloeistroom te maken had.

Je kunt extern voeden door een connectortje op het front van de plugin the zetten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Op 19 januari 2023 10:45:56 schreef fred101:
Wikkelen kan ook maar dan moet je achterhalen hoeveel windingen je nodig hebt, welke zelfinductie, draaddikte, en hoeveel stroom de kern aankan voor hij satureert.
Het is wel erg veel werk als je geen wikkel apparaat hebt.

Het is een conventionele 50Hz trafo dat is de zelfinductie volgens mij niet relevant.

Ook de verzadiging hier denk ik niet relevant het blijft toch gewoon 10VA? Een kern verzadigd toch niet door de stroom door een draad maar door de ampère-wikkeling? Dan is 5x rond met 1A hetzelfde als 50x rond met 0,1A

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
harry64

Golden Member

Op 19 januari 2023 15:33:38 schreef Squant:
Volgens de Tektronix 500 serie oscilloscoop specificatie staat er 75V bij 150mA op en bedoeld voor serie gevoede gloeidraden. Dit gebruikte tektronix bij buizen waarbij lage ruis belangrijk is. Bij modificatie van gloeispanningen/stromen moeten er of weerstanden parallel gezet worden aan de gloeidraden om het teveel aan stroom af te vangen of een extra weerstand in serie met R290 om het teveel aan spanning weg te werken.

Met 2x 120 ohm 5 watt en 1x 2.2 ohm 0.5 watt kan je de brug rond de 8056's instant houden en de 3x 12,6 volt wegwerken. De 3x 6,3 volt aan +/- 900 mA voor de ECC's kan je dan eventueel van een 5 volt USB 2 A adapter halen die je vriendelijk verzoekt 6,3 volt te leveren. Eventueel nog extra RF ontstoring in die voedingslijn.

eventueel kan je er ook twee van 1 A gebruiken waarbij je de buis die met de kathode aan de -100 volt hangt zwevend apart voedt i.v.m het verschil tussen kathode en gloeidraad.

benleentje

Golden Member

Kan je de 6,3V niet 3 of 4 dubbel gelijkrichten of hoe die schakeling ook mag heten.

De schakeling van Cockcroft-Walton met halve periode gelijkrichting. Even doorscrrollen en dan staat die er ertussen.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/spanningsvermenigvuldige…

stroomverbruik is erg laag (10uA tot 70uA) dus werkbaar.

Dat kan je dan toch ook wel heel vies met een weerstand en zenerdiode uit 150V halen?

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 20 januari 2023 02:34:58 (22%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 19 januari 2023 10:55:07 schreef rew:
Als je 10VA nodig hebt en de 230V wikkeling gaat slopen en een eigen 10VA 6.3V wikkeling wil gaan leggen dan kom je denk ik bedrogen uit. In zon trafo-fabriek kunnen ze heel mooi netjes wikkelen. De dichtheid wordt dan groter. Ik zou denken dat je met minstens een 20VA exemplaar moet beginnen om die 10VA te kunnen halen na modificatie.

TS heeft 24V bij 120mA nodig. Dan kom ik op een vermogen van iets minder dan 3W. Een 10VA transformator is dan voldoende. Kies voor de 6,3V-wikkeling een draaddikte die behoort bij 1A. Dan kan je 'wat slordiger' wikkelen.

vergeten

Golden Member

Op 19 januari 2023 10:16:22 schreef Squant:
Hallo Allemaal,

Geen idee of dit de juiste sectie is, het is om meetapparatuur te repareren ;-).

Ik heb een transformator nodig van 6.3V naar 24V om een tektronix meet instrument te repareren. Aangezien deze transformatoren niet bestaan en een custom transformator te laten maken prijzig gaat zijn dacht ik, laat ik er zelf een wikkelen. Ik hoef alleen de 6.3V wikkeling te wikkelen dus dat zijn niet zoveel wikkelingen.

Ze bestaan wel hoor!
https://www.circuitsonline.net/aanbod/27882/componenten/speciaal-print…
Of er precies 6,3 volt uitkomt bij jouw belasting zou gemeten moeten worden.
Dat wil ik wel doen als je die gegevens hebt.
Dan ben je uit de brand.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 21 januari 2023 00:24:08 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.