Op woensdag 22 juli 2026 23:11:18 schreef benleentje:
Een 45v SMPS ombouwen naar 300V is niet even een printje omwisselen. In die grote SMPS voeding van >1kW zit de trafo wel meestal al apart. En de secundaire wikkeling zou er dan vanaf moet en dat moet dan eentje worden die 300V maakt ipv 45V. Dus de wikkelverhouding moet aangepast worden. Daarna nog de eventueel snubber ook aanpassen voor 300V en de rest van de uitgang zoals zeker de elco en diodes.

Dan nog de feedback voor de stroom en spanning aanpassen.

Voor een 45V 70A voeding zal er denk ik op de HF trafo nu een midden aftakking zitten zodat je met 2 diode kan gelijkrichten voor 300V heb je die midden aftakking niet nodig en mag dat 1 wikkeling zijn.

Nee, de wikkelingen staan nu parallel, die kun je om te beginnen in serie zetten, dan kom je al gauw in de buurt van de 200V (deze voeding deed met de ASML modificatie al zo ongeveer 100V), door de secundaire er af te halen en die opnieuw te wikkelen (is wel een rotwerkje omdat het een potkern is die is gelijmd) is er 300V van maken geen groot probleem. Ik denk alleen wel dat de voeding op 230V eenfase gebruiken én de spanning zo ver omhoog brengen niet goed samen gaat. De voeding is gemaakt voor 3 fasen 400V, dus nominaal 560VDC versus nu eenfase 230 is dus 320V dat is bijna de helft primair op de trafo, dus om er dan nog steeds 300V uit te halen bij de secundaire wikkelingen is serie zal wel te veel van het goede zijn.

Ik ben wel erg nieuwsgierig naar hoe het er dan van binnen uitziet.
IK heb onlangs 2x een EMI EMS160-33 gereviseerd. Dat is een 5,25kW 3 fase voeding en de 12 rifa rookbomen stonden daar mooi tussen de fasen in het filter dus daar zit nu kemet 440V ac MKP X2 voor terug.

En alle elco's gemeten maar de meesten waren net aan nog goed en dan een 230V 120mm ventilatoren gewisseld voor EBM papst 24V fans. Met voor elke fan een eigen temperatuur controller.

Dit is de uitgang links de fan dan een HF trafo vanaf de slave H brug en smoorspoel. Dan weer een smoorspoel en HF trafo op de master h-brug. Waarbij de slave en master om en om aangestuurd worden.

En dit is na de modificaties. de printjes zijn lm2596 schakeling die via een NTC de fans regelen.

Ah, een amerikaanse 'lekker lomp' voeding.

Wat doen jullie met die vermogens?

IK kon ze voor 100,- per stuk toen ophalen en dat is ongeveer even duur als een kleinere voeding en ik heb een zware voedingen tic. Maar grote stroom van 33A is wel handig 20A+ komt hier regelmatig voor.

Nee, de wikkelingen staan nu parallel, die kun je om te beginnen in serie zetten, dan kom je al gauw in de buurt van de 200V (deze voeding deed met de ASML modificatie al zo ongeveer 100V), door de secundaire er af te halen en die opnieuw te wikkelen (is wel een rotwerkje omdat het een potkern is die is gelijmd) is er 300V van maken geen groot probleem.

Ik heb het nog niet gemeten, maar ik weet bijna zeker dat die parallele wikkelingen in tegenfase worden aangestuurd, dat levert de beste uitgangsspanning op omdat dan de rimpel frequentie verdubbeld wordt, dus het uitgangsfilter kan dan beter zijn werk doen. Of dat ook goed gaat als ik die wikkelingen in serie ga zetten is voor mij nog een vraag, waarschijnlijk moet ik dan elke wikkeling apart gelijkrichten en afvlakken om het goed te laten werken.

Ik vermoed dat de HF trafo gewoon via een H brug word aan gestuurd en dat je primair 2 draden ziet, dus eigenlijk ziet de trafo gewoon een wisselspanning. Nu word er op die wisselspanning de ene keerde ene tak gelijkgericht omdat die positief is en daarna de andere tak. Net zoals bij een gewone 50Hz trafo met midden aftakking.

En bij een trafo met midden aftakking mag je ook de midden aftakking negeren en als je dubbele spanning wilt gelijk de buitenste 2 draden gebruiken en dan naar volle brug gelijkrichter dat gelijkrichten.

Nee, het is beslist geen H-brug, het zijn 2 identieke forward converters die eigenlijk parallel staan, daarom verwacht ik dat ze in tegenfase worden aangestuurd. Dat wordt interleaving genoemd, dat verhoogd de rimpelfrequentie en is daardoor makkelijker te filteren, ook is de gemiddelde waarde van de uitgangsspanning daardoor automatisch hoger wat ook weer efficiency winst oplevert.
Ik zie zowel primair als secundair 2 draden, helaas zitten de secundaire draden onderop, dus even snel wijzigingen aan die wikkeling aanbrengen gaat niet op.
Primair zijn het naar schatting 1 a 1,5 mm2 litze draden, secundair zijn het er 4 of 5 van dezelfde diameter.

IK mis nog een overzicht foto van het geheel ik zie nu niet precies hoe het loopt.

Ik zie op de foto's toch echt 2 complete H-bruggen zitten en die kunnen best interleaving zijn geschakeld.

Maar eigenlijk maakt de primaire niets uit hoe dat werkt want het werkt. En secundair heb je 2 wikkelingen zitten die nu parallel staan. En je heb dan ook 2 x een volle brug gelijkrichter daar al zitten. En die 2 staan nu parallel en dat zou ook in serie moeten kunnen.

Knap dat jij die H bruggen ziet op die foto's, zelfs op het schema zijn ze niet te vinden, net zoals de volle bruggelijkrichters die er ook niet zijn.

Ik kan me natuurlijk vergissen maar op het koelblok zie ik 4x een fet en 4x een diode zitten. en op de print zie ik 4 spoelen waarvan ik denk dat het fetdrivers zijn voor de H-side fet. Maar ik gok ook maar wat jij hebt het schema.

En de volle brug diode gok ik ook maar maar hoe ander moet je 2 onafhankelijke wikkelingen gelijk richten?

Maar mijn fut is dat ik niet wist hoe een forward converter nu werkte. Maar voor zover ik weet kunnen die niet interleaved werken

[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]

Download bij ElektroTanya de service manual van de SM serie, dan zie je precies hoe ze dat hebben gedaan.

En ja, ze hebben 2 eindtrappen die in tegenfase worden aangestuurd.
Voor de uitgangsconfiguratie hebben ze verschillende configuraties, dat kun je in dat service manual heel mooi zien. De SM45-70 lijkt het meest op de configuratie van de SM30-100.
Zoek naar dit manual:
DELTA SM 15 30 70 120 0..15V,200A 0..30V,100A 0..70V,45A 0..120V,25A SMPS 1992 SM

Als je even snel wat over Switch mode converters wil weten of golfvormen wil zien is dit een site die ik altijd als snelkoppeling op mijn PC heb gehad, was voor mij altijd best wel informatief.

http://schmidt-walter-schaltnetzteile.de/smps_e/smps_e.html

Ik heb vandaag nog even 2 foto's gemaakt van de onder- en bovenzijde zoals werd gevraagd.

[attachmen

t=0]

Ik zit met smart en ongeduld te wachten op een reactie van Hoeben, ik hoop echt dat hij zijn voeding weg wil doen, dat is echt een project waar ik me helemaal in vast wil bijten zonder mijn eigen exemplaar bij voorbaat te slopen.
Waar het vooral op hangt zijn de potkernen, die moeten overgewikkeld worden. Net zolas alle ferrietkernen zijn ze gelijmd, en vooral de grotere uitvoeringen laten zich moeilijk (met warmte) weer scheiden, dat resulteert dan in een kapotte kern helaas.

Ja het ziet er op jouw foto's heel erg gelijmd uit. Is het dan niet beter om een nieuwe potkern te bestellen en deze gewoon te slopen en de primaire en secundaire wikkelingen te tellen.?

Ik heb net mijn voeding opgehaald uit de opslag. Dan natuurlijk testen. Maar hij heeft een hulpvoeding op 2 van de 3 fasen? Ik heb hier geen 3-fasen, op welke fasen van de voeding kan ik dan 230 zetten? Ik neem aan dat die hulpvoeding ook aan moet? Of eerst even formeren met een variac?

Op dinsdag 4 augustus 2026 23:04:06 schreef benleentje:
Ja het ziet er op jouw foto's heel erg gelijmd uit. Is het dan niet beter om een nieuwe potkern te bestellen en deze gewoon te slopen en de primaire en secundaire wikkelingen te tellen.?

Dat kan altijd nog, maar eerst proberen om het ding gewoon te demonteren. Dat is voor mij ook een deel van de hobby. Overigens zijn dat formaat potkernen niet echt goedkoop meer, voor 2 stuks ben je toch ruim 100 Euro kwijt.

Op dinsdag 4 augustus 2026 23:44:34 schreef Hoeben:
Ik heb net mijn voeding opgehaald uit de opslag. Dan natuurlijk testen. Maar hij heeft een hulpvoeding op 2 van de 3 fasen? Ik heb hier geen 3-fasen, op welke fasen van de voeding kan ik dan 230 zetten? Ik neem aan dat die hulpvoeding ook aan moet? Of eerst even formeren met een variac?

Nee, de hulpvoeding zit ook gewoon op 3 fasen en werkt ook nog steeds goed op eenfase plus nul.
Ik heb die van mij gewoon meteen aangesloten op 230V eenfase zonder problemen, die problemen kwamen pas toen een kennis die zelfde voeding op 3 fasen 400V aansloot, toen was het meteen boem en best wel wat dingen kapot, 2 zekering, 4 elko's, bruggelijkrichter een paar diodes en misschien nog wel wat, Vooral die rotelko's van de print afslopen was een eigenlijk onmogelijke klus zonder de print te beschadigen.

Formeren op lage spanning met een variac, zou dat een optie zijn? Het zijn gewoon brugcellen naar een elco of schakelen ingangen met thyristoren?

Het grootse risico is denk ik de X2 condensatoren in het filter die krijgen 400V ac te zien. Als dat papier PME is dan zijn dat beruchte rifa rookbommen, als het MKT of MKP is zullen ze nog wel goed zijn.

Hier het manual van de voeding.

Kennelijk geldt er een bestandsgrootte, ik krijg het manual niet hier gepost.
@ Hoeben: Stuur me een mailadres dan stuur ik het daar heen.

Ik heb het manual naar info@Hoeben.com gestuurd.

Maakt het wellicht wat makkelijker.

Ben

IK zou die ook graag willen inzien.

Op woensdag 5 augustus 2026 19:11:49 schreef benleentje:
IK zou die ook graag willen inzien.

Geen probleem, geef maar een mailadres of zo waar ik het heen kan sturen. Het schema lijkt overigens perfect op de link die ik al eerder heb gegeven bij ElektroTanya.