Op woensdag 22 juli 2026 23:11:18 schreef benleentje:
Een 45v SMPS ombouwen naar 300V is niet even een printje omwisselen. In die grote SMPS voeding van >1kW zit de trafo wel meestal al apart. En de secundaire wikkeling zou er dan vanaf moet en dat moet dan eentje worden die 300V maakt ipv 45V. Dus de wikkelverhouding moet aangepast worden. Daarna nog de eventueel snubber ook aanpassen voor 300V en de rest van de uitgang zoals zeker de elco en diodes.Dan nog de feedback voor de stroom en spanning aanpassen.
Voor een 45V 70A voeding zal er denk ik op de HF trafo nu een midden aftakking zitten zodat je met 2 diode kan gelijkrichten voor 300V heb je die midden aftakking niet nodig en mag dat 1 wikkeling zijn.
Nee, de wikkelingen staan nu parallel, die kun je om te beginnen in serie zetten, dan kom je al gauw in de buurt van de 200V (deze voeding deed met de ASML modificatie al zo ongeveer 100V), door de secundaire er af te halen en die opnieuw te wikkelen (is wel een rotwerkje omdat het een potkern is die is gelijmd) is er 300V van maken geen groot probleem. Ik denk alleen wel dat de voeding op 230V eenfase gebruiken én de spanning zo ver omhoog brengen niet goed samen gaat. De voeding is gemaakt voor 3 fasen 400V, dus nominaal 560VDC versus nu eenfase 230 is dus 320V dat is bijna de helft primair op de trafo, dus om er dan nog steeds 300V uit te halen bij de secundaire wikkelingen is serie zal wel te veel van het goede zijn.
benleentje
Golden Member
Ik ben wel erg nieuwsgierig naar hoe het er dan van binnen uitziet.
IK heb onlangs 2x een EMI EMS160-33 gereviseerd. Dat is een 5,25kW 3 fase voeding en de 12 rifa rookbomen stonden daar mooi tussen de fasen in het filter dus daar zit nu kemet 440V ac MKP X2 voor terug.
En alle elco's gemeten maar de meesten waren net aan nog goed en dan een 230V 120mm ventilatoren gewisseld voor EBM papst 24V fans. Met voor elke fan een eigen temperatuur controller.
Dit is de uitgang links de fan dan een HF trafo vanaf de slave H brug en smoorspoel. Dan weer een smoorspoel en HF trafo op de master h-brug. Waarbij de slave en master om en om aangestuurd worden.
En dit is na de modificaties. de printjes zijn lm2596 schakeling die via een NTC de fans regelen.
benleentje
Golden Member
IK kon ze voor 100,- per stuk toen ophalen en dat is ongeveer even duur als een kleinere voeding en ik heb een zware voedingen tic. Maar grote stroom van 33A is wel handig 20A+ komt hier regelmatig voor.