Hoe robuust is een Arduino uno?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Weet je ondertussen zeker dat de trafo 12V= is? Meest gebruikte types waren 0-14V= als railspanning en 14V~ of 14V= voor de toebehoren. Ook 0-15V= en 15= kwam voor bij Fleischmann.

Een schema is er ook nog niet.

De arduino schakelt een 5V relais staat in een post. Waar komt die stroom vandaan? Hoeveel uitgangen kunnen er gelijk actief worden?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 6 februari 2023 12:25:24 schreef buckfast_beekeeper:
Weet je ondertussen zeker dat de trafo 12V= is? Meest gebruikte types waren 0-14V= als railspanning en 14V~ of 14V= voor de toebehoren. Ook 0-15V= en 15= kwam voor bij Fleischmann.

Een schema is er ook nog niet.

De arduino schakelt een 5V relais staat in een post. Waar komt die stroom vandaan? Hoeveel uitgangen kunnen er gelijk actief worden?

Hm, ik lees

De Arduino stuurt een standaard relais aan met de 5V

Alleen is het ene standaardrelais niet het andere - hier ten huize is de standaard zo'n zwart kubusje met een montagevleugel en 4 of 5 fastons - die moet je NIET rechtstreeks met enige Arduino proberen aan te sturen, en al zeker niet met 5V= :)

Bij de overige puntjes sluit ik me helemaal aan - nu is het uitkijken naar de antwoorden!

bprosman

Golden Member

Op 6 februari 2023 12:29:10 schreef Paulinha_B:
[...]

Hm, ik lees [...] Alleen is het ene standaardrelais niet het andere - hier ten huize is de standaard zo'n zwart kubusje met een montagevleugel en 4 of 5 fastons - die moet je NIET rechtstreeks met enige Arduino proberen aan te sturen, en al zeker niet met 5V= :)

Bij de overige puntjes sluit ik me helemaal aan - nu is het uitkijken naar de antwoorden!

Nee maar voor het zelfde geld is het zo'n Arduino relais module die alleen een transistor of opto-coupler aanstuurt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja, het kan vanalles zijn, inderdaad. Precies daarom werd er om verduidelijking gevraagd.

er zijn 5V relais modules waar je GND en +5V van de voeding aansluit, en een datapin van de arduino.
maar je kan evengoed die 5V van de relais op de 5V van de uno hebben geplugged. en dan is er wel meer stroom. ook al komt die niet van de datapin, maar na de 5V regelaar

en dat wordt overal zo gedaan online.
https://microcontrollerslab.com/wp-content/uploads/2021/01/5V-Dual-Channel-Relay-Module-interfacing-with-Arduino.jpg

en als daar dan zo een 4 of 8 kanaals relaiskaart op zit...
https://media.s-bol.com/7plDLw4EY3mO/550x483.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op 6 februari 2023 13:04:07 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 6 februari 2023 02:03:18 schreef bprosman:
Zelfs de Nano. Een LM1117 mag 15V hebben op de ingang.

Dat zal best kloppen. Maar ik heb een 'nano gehad die bij 12V poef deed. Blijkt dat daar een semi-compatible '1117 van een ander merk op zat die maar minder dan 12V mocht hebben.

Bovendien zoals hierboven uitgerekend, zit je al snel aan de max dissipatie van zo'n SMD '1117. Zeker als je de 5V gaat gebruiken om relais aan te sturen. Die blauwe SRD dingen (*) trekken ongeveer 70mA.

Dat is een halve watt per relais. Zonder koeling: Gaat net goed. 2 relais: Kan goedgaan als je zorgt voor een geschikte PCB en voldoende ventillatie. Een 'nano is niet "een geschikt PCB".

(*) Zie post van fcapri.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

@fcapri: en dan heeft die opto maar 1 doel. De uitgang niet overbelasten. Galvanische scheiding is dan een woord om het geheel wat op te spekken.

Hoe vaak lees je niet dat de uitgangen gemakkelijk 20mA aan kunnen. Dan is het toch geen probleem een rits blauwe ledjes rechtstreeks uit de ATmega/Arduino te halen. Aan de totale stroom gaan ze dan snel voorbij.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.