Hoe robuust is een Arduino uno?

Om een wissel van mijn modelbaan te sturen, gebruik ik een Arduino. Deze wordt gevoed door een trafo; 12V. Via een gewone 220V schakelaar krijgt alles stroom: Fleischmann-unit, trafo, router, etc. en dus ook de Arduino. Het heeft ca. een jaar lang keurig gewerkt, tot 3 dagen geleden. De Arduino heeft het begeven; zodra ik de voeding er weer op aansluit, gaan er 4 lampjes 1 sec. branden en daarna niets meer.
Mijn vraag is: kan de Arduino opgeblazen zijn doordat de trafo een te hoge startspanning geeft bij het inschakelen? Zo ja, zou het dan helpen om eerst de trafo in te schakelen en pas daarna contact tussen trafo en de Arduino te maken?

vr.groet
KeesdH

Lambiek

Special Member

Op 22 januari 2023 16:45:47 schreef KeesdH:
Om een wissel van mijn modelbaan te sturen, gebruik ik een Arduino.

Hangt die wissel rechtstreeks aan de uitgang van de Arduino?

Zo ja, een wissel is een inductieve belasting en dat vindt je Arduino niet fijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Arduinos zijn inderdaad delicaat, want ze zijn minimaal opgevat, welbewust zonder enige beveiliging.

Om ze betrouwbaar in te zetten is het noodzakelijk om ze zorgvuldig af te schermen van vuiligheid vanuit de vieze buitenwereld.

Dat betreft zowel de voeding als de in- en uitgangen.

We zouden misschien gedetailleerder advies kunnen geven als er gedetailleerder informatie kwam, bv. een schema van de huidige toestand zou erg nuttig zijn.

De Arduino stuurt een standaard relais aan met de 5V en het relais schakelt de wissel. Zoals ik schreef, het heeft een jaar probleemloos gewerkt, en van het ene op 't andere moment was 't gebeurd...

Tsja, gisteren startte die auto nog met de glimlach, en vanochtend...

Check maar eens grondig de voeding van die Arduino.

Nog beter - en zoals reeds gevraagd! - post eens een schema, dan kunnen we raad geven.

Bv. als ik lees "een Arduino. Deze wordt gevoed door een trafo; 12V" dan houd ik mijn hart al vast voor dat arme kleine Arduinootje! Krijgt het echt 12V~ voor de kiezen? Dan is het een wonder dat het nog een vol jaar heeft geleefd! Trafo's produceren tenslotte wisselspanning, en dat lusten Arduino's niet, die zijn gemaakt om gelijkspanning binnen te krijgen.

Maar zelfs als er bedoeld wordt "een 12V-adapter" dan nog is 12V= op het randje van wat een Arduino aankan. Natuurlijk mogen we alweer niet weten over welk type Arduino het precies gaat (nano? uno? 2560?) maar dat maakt misschien nog niet zoveel uit - de meeste hebben een DC-regelaar aan boord maar meestal is 12V eerder marginaal, 9V= werkt aardig wat beter. [ edit: excuus, er was wel degelijk aangegeven dat het om een Uno gaat. Daar had ik eventjes overheen gekeken, mijn fout! ]

Zelf heb ik al wel een (welberekende) serieweerstand toegepast vanaf 12V= naar de Vin van een ArduinoNano, maar dat is eigenlijk toch ook maar wat knutselig, een 7809 ware heel wat solieder.

Zoals ik schreef, het heeft een jaar probleemloos gewerkt, en van het ene op 't andere moment was 't gebeurd...

Ja die hebben we vaker gehoord. Ik zorg zelf dat cpu-schakelingen in het algemeen gewoon een eigen voeding hebben en dat de IO wordt gebufferd en uit een andere voeding wordt gevoed.

Een arduino is gewoon niet meer als een kale cpu met een bootloader en een rs232 naar usb omzetter er op. Dat schakelingetje met dat voedings=ictje en die paar ledjes is een wel heel erg karige beveiliging.

Dus ja, een arduino is erg kwetsbaar.

bprosman

Golden Member

Op 22 januari 2023 17:03:00 schreef KeesdH:
De Arduino stuurt een standaard relais aan met de 5V en het relais schakelt de wissel. Zoals ik schreef, het heeft een jaar probleemloos gewerkt, en van het ene op 't andere moment was 't gebeurd...

Wel met een vrijloopdiode over de relaisspoelen ?

Arduinos zijn inderdaad delicaat, want ze zijn minimaal opgevat, welbewust zonder enige beveiliging.

Nou, nou, nou.. "zonder" is wel erg overdreven. TS heeft niet aangegeven welke Arduino maar voor de Uno :Allereerst zit er een diode in voeding die beveiligt tegen ompolen. De +5V die uit de USB poort getrokken word is afgezekerd met 500mA. De USB data lijnen zijn beveiligd tegen de "vieze buitenwereld".
En de I/O pennen van de processor die "bloot" liggen hebben interne beveiligins dioden zowel naar Vcc als naar Gnd.

Maar zelfs als er bedoeld wordt "een 12V-adapter" dan nog is 12V= op het randje van wat een Arduino aankan.

Ook daar weer afhankelijk van welke Arduino. De (originele) Uno heeft de NCP1117 aan boord en die mag tot 20V DC.
De Nano is een ander geval waar de originele weer meer kan hebben qua voeding dan de Sjienese kloontjes.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 22 januari 2023 17:03:00 schreef KeesdH:
De Arduino stuurt een standaard relais aan met de 5V en het relais schakelt de wissel.

Een relaisspoel is ook inductief, of het moet zo'n module zijn voor een Arduino.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Uit een stabiele 5V= voeden is zeker niet verkeerd.

@TS om EEN wissel te sturen. Een Arduino om 1 wissel te sturen of hangen er wat meer aan?

Zoals al eerder gevraagd een aansluitschema. Meer duidelijkheid over de gebruikte 12V. Type transformator kan ook al veel duidelijk maken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Relais (of wisselspoelen) rechtstreeks vanaf een Arduino-pin aansturen is linke soep. Een veiliger oplossing is een 'driver' met MOSFET of gewone tor te gebruiken. Voorbeeld:

Arduino's kunnen best veel mishandeling hebben (dat verbaasde me!), maar het moet dan wel bij 'een ongelukje' blijven en niet 'structureel veel teveel output vragen en inductiepieken op de uitgang aanbieden'.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

[[ beetje off-topic ]]
In het schemaatje dat R-Yen postte wordt een IRL520 toegepast. Die is vlot te vinden in de handel, maar er blijkt ook een IRL520N te bestaan. Wat is het verschil?

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 januari 2023 10:25:02 schreef Paulinha_B:
[[ beetje off-topic ]]
In het schemaatje dat R-Yen postte wordt een IRL520 toegepast. Die is vlot te vinden in de handel, maar er blijkt ook een IRL520N te bestaan. Wat is het verschil?

Geen idee, vegetarische behuizing, loodvrij, ....
Ik heb ook wel eens gelezen dat de IRL520Ns "increased ruggedness" hebben. Lijkt mij over mechanische sterkte te gaan. Niet echt relevant voor dit scenario.

Voor N- of Z- schaal kun je ook BS170 gebruiken. Goedkoper en kleiner. Let op de piek-stroom bij het schakelen.

benleentje

Golden Member

Deze wordt gevoed door een trafo; 12V.

Ik neem aan dat je 12V dc bedoelt op de barrel connector of Vin van de arduino.

OP het arduino bord je zit een dan een spanningsregelaar die er 5V van maakt. Echter kan dat ding maar max 2W aan. De regelaar is wel beveiligd tegen over temperatuur maar als hij heel lang erg warm is gaat die wel een keer kapot.

Afhankelijk van het stroom verbruik van de arduino kan 12V al te hoog zijn.

Over de spanningsregelaar staat 12V - 5V = 7V
Bij maximaal 2W is de maximale stroom I = P / U = 2 / 7 = 285mA

Om te kijken of de arduino zelf echt dood is of alleen de spanningsregelaar kan je de arduino weer via de USB connector van spanning voorzien. Dus eerst maar eens uitzoeken wat er nu echt defect is, het kan bv ook ook een uitgangspin zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb al vaker meegemaakt dat de Schottky diode (aan de onderknt van de print onder de USB connector) overlijdt als de outputs te veel stroom vragen. De spanningsregelaar overleeft het wel in de meeste gevallen.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Op 22 januari 2023 17:03:00 schreef KeesdH:
Zoals ik schreef, het heeft een jaar probleemloos gewerkt, en van het ene op 't andere moment was 't gebeurd...

De processor op de arduino is behoorlijk robuust. Er staat in het datasheet bijvoorbeeld: "Absolute max: 20mA/pin" en "exceeding this rating will cause permanent damage to the device". Maar in de praktijk gaat 50mA ook wel goed. Misschien niet voor eeuwig, maar even gaat best.

En misschien is dat "even" "een jaar" bij jou gebruik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgende schema wou ik posten bij een ander Nederlandstalig form maar kreeg een vreemde feedback.

Als nu daarvan de trafo wegneemt en 12vdc in de plaats aansluit ben je goed.

[Bericht gewijzigd door Gij Kieken op maandag 6 februari 2023 00:52:55 (26%)

bprosman

Golden Member

Op 6 februari 2023 00:50:13 schreef Gij Kieken:
Volgende schema wou ik posten bij een ander Nederlandstalig form maar kreeg een vreemde feedback.
[bijlage]

Als nu daarvan de trafo wegneemt en 12vdc in de plaats aansluit ben je goed.

Een Arduino heeft gewoon een spanningsregelaar hoor.
Zelfs de Nano. Een LM1117 mag 15V hebben op de ingang.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat valt wel binnen de abs. max. maar hij moet de warmte ook nog kwijt kunnen, en als hij 7V kwijt moet wordt het al gauw krap.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 6 februari 2023 02:03:18 schreef bprosman:
[...]
Een Arduino heeft gewoon een spanningsregelaar hoor.
Zelfs de Nano. Een LM1117 mag 15V hebben op de ingang.

[bijlage]

Bij 800mA (max volgens datasheet) en 10V ga je 8W aan warmte kwijt moeten. Ook volgens datasheet is de aanbevolen temperatuur tussen 0°C en 125°C. De SOT223 behuizing heeft een TJA61,6°C/W. Zonder optimale koeling zal het feest wel uit zijn bij 200mA.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

200mA is al best wat, maar we weten zelfs nog niet eens wat voor Arduino TS heeft en hoe en wat er aan hangt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 februari 2023 09:45:28 schreef bprosman:
200mA is al best wat, maar we weten zelfs nog niet eens wat voor Arduino TS heeft en hoe en wat er aan hangt.

De draadtitel spreekt van een uno - dat mocht wel eens terugkomen in de body van het startbericht.
Maar om een schema heb ik al onmiddellijk gevraagd, en het is er nog altijd niet gekomen. Er zijn nu eenmaal mensen die niet (echt) willen geholpen worden.

buckfast_beekeeper

Golden Member

200mA is net wat een ATmega2560 tussen VCC en GND mag hebben. Met 54/86 IO is die 200mA snel gevuld en dan mag er niks anders bij aan die 5V hangen. Een SDS011 stofsensor gebruikt al 70mA.

Een backlight van een 4" TFT gebruikt al 160mA.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 6 februari 2023 10:50:27 (25%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Op 6 februari 2023 10:42:46 schreef buckfast_beekeeper:
200mA is net wat een ATmega2560 tussen VCC en GND mag hebben. Met 54/86 IO is die 200mA snel gevuld en dan mag er niks anders bij aan die 5V hangen. Een SDS011 stofsensor gebruikt al 70mA.

Een backlight van een 4" TFT gebruikt al 160mA.

Ik gok dat TS geen 4" backlight TFT nodig heeft om een wisseltje aan te sturen :+ Zo kan ik ook nog wel 888 scenario's bedenken waar 200ma niet genoeg is, maar even zoveel waar dat (ruim) voldoende is. En nogmaals, we weten (nog) niet zeker wat voor Arduino er gebruikt word, gokkend op een UNO. Bovendien gok ik ook dat de Arduino de spoelstroom niet hoeft te leveren voor de wissel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.