Klasse B aard­lek­scha­ke­laars zijn rich­tings­ge­voelig.

Volgens Hager:
" Klasse B aard­lek­scha­ke­laars zijn rich­tings­ge­voelig."

De vraag gaat over een PV installatie, wat is de ingang ?
Is dat de kant van de zonnepanelen waar de energie ( en eventueel DC ) vandaan komt of is dat het grid ?

De ingang is netspanningszijde.
Als de aardlek tript, dan wordt de PV-installatie afgeschakeld en omdat een PV-installatie niet in eilandbedrijf kan werken valt de netspanning aan PV-zijde weg.
Eigenlijk is een PV-installatie voor de aardlekschakelaar een verbruiker.

Hartelijk dank Ohm pi. daar zocht ik naar.

Deze vraag kan dicht

Dat weet ik zo net nog niet:

De ingang zit hier aan de bovenzijde, de stroomtoevoerende kant. En de stroom komt van de PV-omvormer. De uitgang zit aan de onderzijde, en die verbindt je met de netspanningskant, want daar gaat de stroom heen. Tenminste, in mijn optiek :)

Als de ALS tript, dan wordt de netspanning onderbroken en schakelt de omvormer uit zichzelf uit, met een foutmelding zoiets als: NO AC CONNECTION.

Op 6 februari 2023 18:59:09 schreef keebrev:
Als de ALS tript, dan wordt de netspanning onderbroken en schakelt de omvormer uit zichzelf uit, met een foutmelding zoiets als: NO AC CONNECTION.

Ik ga dat eens proberen bij mij thuis. Op de uitgang van de omvormer zou dan dus geen 230 V AC meer te meten zijn? Wordt vervolgd (morgen, als de zon weer schijnt).

Ja, klopt. Dat hoort bij het opleverdocument te staan dat dit getest is. De omvormer moet zichzelf van de ac-kant loskoppelen (anti-eiland). Anders zou een monteur bij het uitschakelen van de hoofdschakelaar alsnog een optater kunnen krijgen van de pv-omvormer.

Op 6 februari 2023 20:00:10 schreef keebrev:
Ja, klopt. Dat hoort bij het opleverdocument te staan dat dit getest is. De omvormer moet zichzelf van de ac-kant loskoppelen (anti-eiland). Anders zou een monteur bij het uitschakelen van de hoofdschakelaar alsnog een optater kunnen krijgen van de pv-omvormer.

Zou ook 'leuke' effecten opleveren wanneer de stroom in de buurt uitvalt (of uitgezet wordt wegens werkzaamheden): dan ga je de hele buurt van energie voorzien..

Op 6 februari 2023 17:17:09 schreef Waters:
Volgens Hager:
" Klasse B aard­lek­scha­ke­laars zijn rich­tings­ge­voelig."

De vraag gaat over een PV installatie, wat is de ingang ?
Is dat de kant van de zonnepanelen waar de energie ( en eventueel DC ) vandaan komt of is dat het grid ?

Ik ben er vrij zeker van dat IN altijd de netspanning zijde is, dit ivm de interne electronica.

Een tijdje terug eens een akkefietje gehad met een verkeerd aangesloten ABB vermogens automaat met aardlek trip unit wat na een trip niet terug in te schakelen was zonder de hoofdvoeding uit te schakelen. Daar was het de interne electronica wat spanningsloos moest zijn voordat er gereset kon worden. (Ondertussen vervangen door een ander type wat hier wel mee overweg kan)

Op 6 februari 2023 19:56:14 schreef ohm pi:
[...]Lees dit https://www.circuitsonline.net/forum/view/115988 topic door. Met name https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1556563#1556563

Dat artikel is achterhaald (2013). Het woord PV-installatie komt er niet in voor.

Als de ALS niet als PV-aardlekschakelaar gebruikt wordt klopt het wat je zegt. Dan loopt de stroom vanuit het net van boven naar beneden door de ALS naar de belasting. Op de IN staat een iets hogere spanning dan op de OUT-aansluitklemmen.

In het geval van de PV-omvormer, loopt de stroom dus ook van boven naar beneden. Als dat omgekeerd is, wordt er energie in de omvormer gepropt. Daar heb je de zonnepanelen niet voor aangeschaft. De PV-omvormer is geen belasting in die zin dat het energie verbruikt. Ander woord voor PV-installatie is zonne-generator. Dat zegt genoeg.

Je moet de PV-installatie zien als een second-source van energie voorziening, naast dat wat je netbeheerder/energieleverancier aanbiedt, met een iets (paar volt) hogere spanning dan dat van het net.

Dit geldt ook voor andere vormen van energieopwekking, zoals windmolen en micro-wkk.

Op 6 februari 2023 21:13:48 schreef KlaasZ:
Weet iemand hoe het komt dat die dingen richtingsgevoelig zijn?

B-types detecteren 6mA dc-lekstromen, en die gaan niet heen-en-weer. :)

Op 6 februari 2023 21:09:20 schreef keebrev:
..
Op de IN staat een iets hogere spanning dan op de OUT-aansluitklemmen.

Tijd voor een nieuwe ALS, of vind je een paar millivolt verschil al 'een iets hogere spanning'?

Op 6 februari 2023 21:13:48 schreef KlaasZ:

Zie voorgaande post van EL83 van 6 februari om 20:47:11
Sluit je hem niet goed aan, dan kan je na trippen van de ALS deze niet of niet eenvoudig inschakelen.

Ohm pi,
dat is maar een half antwoord. Waar ik nieuwgierig naar ben is hoe dat ding inwendig is geschakeld waardoor hij niet gereset kan worden.

Op 6 februari 2023 21:30:01 schreef KlaasZ:
Waar ik nieuwgierig naar ben is hoe dat ding inwendig is geschakeld waardoor hij niet gereset kan worden.

Ik heb daar ook geen flauw idee van.
Tot vandaag wist ik niet dat er 'richtinggevoelige' aardlekschakelaars waren.

B-types detecteren 6mA dc-lekstromen, en die gaan niet heen-en-weer. :)

Inderdaad, maar de richting van die dc-stroom is ook niet spannend.
Echter, om die dc-stroom te detecteren heb je electronica nodig en de aanwezigheid van de electronica maakt de ALS richtinggevoelig.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (37%)]

Op 6 februari 2023 21:53:39 schreef ohm pi:
[...]Ik heb daar ook geen flauw idee van.
Tot vandaag wist ik niet dat er 'richtinggevoelige' aardlekschakelaars waren.[...]Inderdaad, maar de richting van die dc-stroom is ook niet spannend.
Echter, om die dc-stroom te detecteren heb je electronica nodig en de aanwezigheid van de electronica maakt de ALS richtinggevoelig.

De voeding van die elektronica wordt uit de wisselspanning gehaald en gelijkgericht. Dat maakt dus niet uit hoe je die aansluit, kijk maar naar de A-types. Daar zit ook elektronica in en kan van beide kanten gevoed worden.

Ik doe maar een gok, maar een Hall-sensor o.i.d. zal toch een magnetisch veld moeten zien in een bepaalde richting om daarop de elektronica te kunnen sturen.

Vandaar ook mijn betoog dat er bij pv-installaties een B-Aardlek van boven de stroom er in gaat en de onderste aansluitingen op het net komen.

Edit: Hier staat van de NEN nog een mooie uitleg en werking van aardlekschakelaars van verschillende types

Op 6 februari 2023 22:39:33 schreef keebrev:
Vandaar ook mijn betoog dat er bij pv-installaties een B-Aardlek van boven de stroom er in gaat en de onderste aansluitingen op het net komen.

Geen idee of je gelijk hebt. Voor de ALS is een PV-installatie gelijk aan een wasmaschine.
Hier https://hager.com/nl/catalogus/producten/cdb640d-als-4p-40a-30ma-klass… (naar beneden scrollen) kan je de montagehandleiding ID1_6LE007119AD-1.PDF downloaden en daar is het aansluitschema opgenomen.

.
Elektrischer Anschluss 2P - 4P
Alle aktiven Leiter, Außenleiter (L1, L2, L3 und
den Neutralleiter N) durch den Schalter führen.
Bevorzugt sollte das einspeisende Netz an
den Klemmen 1, 3, 5 und 7 und die elektrische
Anlage mit Verbrauchern an den Klemmen 2, 4,
6 und 8 angeschlossen werden. Beachten Sie
bitte den Hinweis im Abschnitt „Prüfungen und
Funktionskontrolle“.
Für zweipolige Anwendungen sind zweipolige
Fehlerstromschutzschalter einzusetzen.

Dus zonnepaneeltjes aan de klemmen 2, 4, 6 en 8 aansluiten.

onlangs zag ik op een abb aardlekautomaat een sticker dat een kastbouwer geen hoogspanning mag zetten op de aardlekautomaat met de schakelaar op aan. kastbouwers testen vaker op overslag met 1KV oid, en dat kan zo'n ding blijkbaar niet aan tussen de L en N. wrs vanwege de elektronica..

[...]

In het geval van de PV-omvormer, loopt de stroom dus ook van boven naar beneden. Als dat omgekeerd is, wordt er energie in de omvormer gepropt. Daar heb je de zonnepanelen niet voor aangeschaft. De PV-omvormer is geen belasting in die zin dat het energie verbruikt. Ander woord voor PV-installatie is zonne-generator. Dat zegt genoeg.

Ik zou het niet zien als "in welke richting loopt de stroom" (heb je bij AC een stroomrichting? Vermogen wellicht.)

Maar welke kant is (altijd) voedend. Dus welke kant kan de elektronica voeden. Ik zou hier altijd de Net kant als ingang zien.

denk dus ook dat IN altijd op netkant moet zitten, ook al loopt de stroom omgekeerd

om de aardlek te kunnen inschakelen zal de IN kant op 230V AC moeten staan, en de UIT kant spanningsloos.
en zo werken zonnepanelen ook, zonder netspanning zal de omvormer NIKS op zijn klemmen zetten.

zet je de aardlek dan fout, correct in de stroomrichting van panelen naar kast, maar de AC spanning staat fout.
uitgeschakelt staat er dan 230V AC op de UIT (net kant) en 0V op de IN (zonnepanelen kant)

Op 6 februari 2023 22:57:26 schreef ohm pi:
[...]Geen idee of je gelijk hebt. Voor de ALS is een PV-installatie gelijk aan een wasmaschine.
Hier https://hager.com/nl/catalogus/producten/cdb640d-als-4p-40a-30ma-klass… (naar beneden scrollen) kan je de montagehandleiding ID1_6LE007119AD-1.PDF downloaden en daar is het aansluitschema opgenomen.
[...]Dus zonnepaneeltjes aan de klemmen 2, 4, 6 en 8 aansluiten.

Schiet mij maar lek, het staat in die gebruiksaanwijzing met vet gedrukte letters.

Je moet de richting van de STROOM ;) als uitgangspunt nemen.
Nogmaals, zonnepanelen zijn GEEN verbruiker, ze leveren vermogen, dus aansluiten op de IN_klemmen.

Schemaatje:

Overigens: ook in de gebruiksaanwijzing staat niets over hoe deze aan te sluiten bij pv-installaties.

P.s. Het "Einspeisende Netz" is in dit geval de pv-installatie, daar komt de energie vandaan.

Toegegeven, het staat daar niet handig.

Dan nog zie ik het net als "supply", dat bij solar de energie de andere kant op gaat boeit niet. Welke kant de "stroom" op gaat is iedere periode anders.

Op 6 februari 2023 23:01:09 schreef testman:
onlangs zag ik op een abb aardlekautomaat een sticker dat een kastbouwer geen hoogspanning mag zetten op de aardlekautomaat met de schakelaar op aan. kastbouwers testen vaker op overslag met 1KV oid, en dat kan zo'n ding blijkbaar niet aan tussen de L en N. wrs vanwege de elektronica..

Terecht:

Dat geldt ook voor overspanningsbeveiligingen (SPD, Surge Protection Device)

[Bericht gewijzigd door keebrev op (26%)]

Op 7 februari 2023 09:01:23 schreef Sine:
Dan nog zie ik het net als "supply", dat bij solar de energie de andere kant op gaat boeit niet.

Daarom zijn pv-installaties zo populair, ze verbruiken energie O-)
Nee, zo werkt het niet. Je bent zelf energieleverancier geworden (supply), samen met "Het Net" en al die andere zonnepanelenbezitters.

Op 6 februari 2023 19:35:08 schreef Roland11:
[...]
Ik ga dat eens proberen bij mij thuis. Op de uitgang van de omvormer zou dan dus geen 230 V AC meer te meten zijn? Wordt vervolgd (morgen, als de zon weer schijnt).

Klopt helemaal: omvormer zegt 'utility loss' en levert geen stroom meer. En ik maar denken dat ik bij stroomuitval van het net altijd nog mijn eigen zonnestroom kan gebruiken...

Beste allemaal, ik zie door de antwoorden het bos niet meer.
Vrijdag ga ik de boel aansluiten.

" the proof of the pudding is in the eating "

Ik begrijp dat bij verkeerd om aangesloten de testknop niet werkt.

Dat ga ik uittesten. werkt het wel, dan laat ik het zo.